SSD är den bästa hårdvaran för nytt liv till datorn?

Permalänk
Medlem

SSD är den bästa hårdvaran för nytt liv till datorn?

Har en på jobbet som vill ha hjälp med att snabba upp sin dator lite, extremt okunnig det ända han vet är att han har windows 7 och att datorn är 4 år gammal. Så jag gissar på att har iallafall Sata-kabalar och inte IDE.

Det ända som dyker upp i mitt huvud är att byta ut Hårddisken mot en SSD gör under. Att ändra något annat kommer ju kräva att köpa en helt ny.

Han tittar på film via netflix och surfar bara. Inget spel eller något sådant.
Så för att göra datorn mer .. snabbare? .. att exempelvis starta datorn och klicka upp Chrome, då borde en SSD för några hundra vara en riktigt bra investering?

Eftersom jag sitter själv på nya saker så undrar jag om en SSD hjälper även en gammal dator?

Jag har själv haft SSD sen några år tillbaka både i stationära och laptops och jag vill aldrig mer sitta på datorer utan en SSD.

Permalänk
Medlem

Definitivt, SSD är den enskilda komponent som gör överlägset störst förbättring.

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Definitivt, SSD är den enskilda komponent som gör överlägset störst förbättring.

Speciellt som det funkar enkelt oavsett om det är till en stationär eller bärbar dator.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Skrivet av downup:

Har en på jobbet som vill ha hjälp med att snabba upp sin dator lite, extremt okunnig det ända han vet är att han har windows 7 och att datorn är 4 år gammal. Så jag gissar på att har iallafall Sata-kabalar och inte IDE.

Det ända som dyker upp i mitt huvud är att byta ut Hårddisken mot en SSD gör under. Att ändra något annat kommer ju kräva att köpa en helt ny.

Han tittar på film via netflix och surfar bara. Inget spel eller något sådant.
Så för att göra datorn mer .. snabbare? .. att exempelvis starta datorn och klicka upp Chrome, då borde en SSD för några hundra vara en riktigt bra investering?

Eftersom jag sitter själv på nya saker så undrar jag om en SSD hjälper även en gammal dator?

Jag har själv haft SSD sen några år tillbaka både i stationära och laptops och jag vill aldrig mer sitta på datorer utan en SSD.

Jag skulle inte byta ut hårddisken utan skulle komplettera med en SSD och köra OS på den m.m. och ha kvar hårddisken som lagring bara

Permalänk
Medlem

SSD + Mer ram? :3

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem

...är han "extremt okunnig" så kan han ju också ha en massa bloatware eller rent av virus som sänker datorn utan att veta om det. Kan räcka med en rensning. Tänker att när någon okunnig tycker datorn är slö så brukar det kunna vara riktigt illa och nåt mer/annat än bara lite hårdvara som bör uppgraderas.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av noobunge:

SSD + Mer ram? :3

Mer RAM för att se på film och surfa? Nu vet vi iofs inte hur mycket han har men det låter onödigt.

Köp en SSD och lär honom formatera den med jämna mellanrum.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Mer RAM för att se på film och surfa? Nu vet vi iofs inte hur mycket han har men det låter onödigt.

Inte ovanligt med bara 2gb ram i billiga datorer för 4 år sedan. Bytte själv från 2gb till 6 i min brors laptop förra året och han surfar princip bara men tyckte det hjälpte rejält. Har själv bara 2gb ram i surfplattan och det är extremt lite tar slut för jämnan... Men sitter det i 4gig lär han inte ha problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag undrar var den här fixa idén om att alla behöver så j*vla mycket ram kommer ifrån. Vad är det man tror ska hända egentligen när man utökar RAM:et, utan att det ens var för snålt tilltaget från första början? Var det så för tio år sedan kanske, att RAM ofta underdimensionerades? Efter det har det levt vidare och blivit någon slags standardrekommendation, ett mantra som upprepas av otaliga papegojor utan någon egentlig grund..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag undrar var den här fixa idén om att alla behöver så j*vla mycket ram kommer ifrån. Vad är det man tror ska hända egentligen när man utökar RAM:et, utan att det ens var för snålt tilltaget från första början? Var det så för tio år sedan kanske, att RAM ofta underdimensionerades? Efter det har det levt vidare och blivit någon slags standardrekommendation, ett mantra som upprepas av otaliga papegojor utan utan någon egentlig grund..

De flesta är väl överens om att t.ex. 4 GB RAM är för lite idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
99:e percentilen

Ja, det fina med SSD är att det för bara några hundralappar gör en dator från 2006 (med exempelvis C2D) betydligt snabbare än en helt ny dator (utan SSD).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det räcker alldeles utmärkt för det stora flertalet. Vad gör du med din dator som kräver mer än 4 GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag undrar var den här fixa idén om att alla behöver så j*vla mycket ram kommer ifrån. Vad är det man tror ska hända egentligen när man utökar RAM:et, utan att det ens var för snålt tilltaget från första början? Var det så för tio år sedan kanske, att RAM ofta underdimensionerades? Efter det har det levt vidare och blivit någon slags standardrekommendation, ett mantra som upprepas av otaliga papegojor utan utan någon egentlig grund..

Mängden ram som behövdes ökade rätt fort förr, men det har stått still rätt länge nu, det är nog 7-8 år sen jag började ha 4GB i mina burkar och det räcker ju fortfarande i många fall.

Skrivet av saturday_sun:

4GB räcker alldeles utmärkt om det bara surfas och man inte måste ha miljoner med flikar uppe samtidigt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Men snälla, om du inte spelar spel så behöver du inte mer än 4 GB RAM

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Jag undrar var den här fixa idén om att alla behöver så j*vla mycket ram kommer ifrån. Vad är det man tror ska hända egentligen när man utökar RAM:et, utan att det ens var för snålt tilltaget från första början? Var det så för tio år sedan kanske, att RAM ofta underdimensionerades? Efter det har det levt vidare och blivit någon slags standardrekommendation, ett mantra som upprepas av otaliga papegojor utan någon egentlig grund..

Därför att det var så det marknadsfördes mot Svenssons förut, "MED HELA 4GB RAM MINNE" " SUPERSNABB" etc etc.. sen dess har det varit minnes-hets.
Därför man ofta ser dom här budgetkorten med mycket minne, "Det här kortet som har 512Mb måste ju vara mycket bättre än det med 256.."

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

Därför att det var så det marknadsfördes mot Svenssons förut, "MED HELA 4GB RAM MINNE" " SUPERSNABB" etc etc.. sen dess har det varit minnes-hets.
Därför man ofta ser dom här budgetkorten med mycket minne, "Det här kortet som har 512Mb måste ju vara mycket bättre än det med 256.."

Eller att ett grafikkort för en laptop med 128 bitars buss kör 4 GB VRAM (DDR3).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Nya windowsversionerna drar väl rätt mycket ram? Och webläsarna med flikar uppe drar rätt mycket också.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Installera win 8 är en bra uppgradering generellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Nya windowsversionerna drar väl rätt mycket ram? Och webläsarna med flikar uppe drar rätt mycket också.

W8 är ganska snålt tror jag. Man strävar ju mot att operativsystemet inte ska dra något märkvärt på datorns prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem

Ja, en SSD-disk är en riktig wow-känsla när man använder en dator med en sådan som systemdisk för första gången. Det fina med en SSD är att den passar både i en stationär dator och en bärbar så du kan ta med dig den om du byter i framtiden också. Givet köp! Satsa på en 128GB eller 256GB om du har råd. Samsung och Intel gör överlag bäst diskar, mitt tips hade fallit på en 256 Samsung 840 EVO eller om budget tillåter en PRO

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av jOnÄTÄn:

Inte ovanligt med bara 2gb ram i billiga datorer för 4 år sedan. Bytte själv från 2gb till 6 i min brors laptop förra året och han surfar princip bara men tyckte det hjälpte rejält. Har själv bara 2gb ram i surfplattan och det är extremt lite tar slut för jämnan... Men sitter det i 4gig lär han inte ha problem.

Ja, sitter man på 2GB kanske det börjar bli lite knapert så fort man bara startar Windows, men 4GB bör räcka gott och väl.

Han bör kanske öppna aktivitetshanteraren (ctrl+shift+ESC) och se hur mycket han faktiskt använder, när han använder som allra mest.

Skrivet av Olegh:

Många ser nog en högre siffra som automagiskt bättre, utan att egentligen veta vad de där 16GB RAM är för något. Det skulle inte förvåna mig om många "dödliga" till och med blandade ihop det med ledigt utrymme på hårddisken, bara för att de känner igen det där märkliga "GB"...

Skrivet av saturday_sun:

Absolut inte.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Hade själv en trött laptop som fick en SSD och nytt liv. Gav den till en släkting som e mycket nöjd. Hon surfar o tittar på you tube klipp.
Fördelen med Intel o Samsung SSD är att dom har kloningsprogram på hemsidan för nerladdning. Men till laptop behöver man då en adapter från SATA- till USB (tex från extern 2,5" HDD). Detta e ju en nackdel också, då man inte gör en ren installation. Men ibland e det ett elände o hitta drivrutiner som fungerar, speciellt till laptop. Men har han en licens o installationsskiva e det ju det bästa, även om det tar en jäkla tid.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det räcker alldeles utmärkt för det stora flertalet. Vad gör du med din dator som kräver mer än 4 GB?

Minecraft server kräver ca 2GB, Battlefield 4 kräver runt 3GB. 3+2 = 5GB på ev. andra program.
Håller dock med om att 4GB räcker för netflix, surfande osv.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Ja, sitter man på 2GB kanske det börjar bli lite knapert så fort man bara startar Windows, men 4GB bör räcka gott och väl.

Han bör kanske öppna aktivitetshanteraren (ctrl+shift+ESC) och se hur mycket han faktiskt använder, när han använder som allra mest.

Många ser nog en högre siffra som automagiskt bättre, utan att egentligen veta vad de där 16GB RAM är för något. Det skulle inte förvåna mig om många "dödliga" till och med blandade ihop det med ledigt utrymme på hårddisken, bara för att de känner igen det där märkliga "GB"...

Absolut inte.

9 flikar, skype, spotify, steam och ett par utforskaren drar 60% utav mitt ram, har 8gb och win7 så att det räcker med 4 är väl lite fel.. Jag har förvisso en jävla massa skräp på datorn vilket kanske påverkar resultatet.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Vet inte hur du använder din dator, men min ram-användning brukar ligga på 7-8GB normalt, utan att jag har något spel eller så igång. Självklart är det så att program använder mer minne nu än för 10 år sedan, framför allt för att de kan och för att det ofta ger en bättre användarupplevelse.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon186252:

9 flikar, skype, spotify, steam och ett par utforskaren drar 60% utav mitt ram, har 8gb och win7 så att det räcker med 4 är väl lite fel.. Jag har förvisso en jävla massa skräp på datorn vilket kanske påverkar resultatet.

Nej, jag tror inte alls det är fel faktiskt... Inte för att RAM är det dyraste som finns, men varför betala för något man antagligen aldrig kommer märka av?

Jag sitter med 43 flikar i chrome, spotify igång och steam och BitDefender igång i bakgrunden och jag använder ~4,6GB...

Men som sagt, TS har inte sagt hur mycket RAM som finns tillgängligt eller hur mycket som används, så det är svårt att egentligen säga någonting alls.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Nej, jag tror inte alls det är fel faktiskt... Inte för att RAM är det dyraste som finns, men varför betala för något man antagligen aldrig kommer märka av?

Jag sitter med 43 flikar i chrome, spotify igång och steam och BitDefender igång i bakgrunden och jag använder ~4,6GB...

Men som sagt, TS har inte sagt hur mycket RAM som finns tillgängligt eller hur mycket som används, så det är svårt att egentligen säga någonting alls.

Va konstigt att chrome drar så överjävligt för mig då..

Permalänk
Medlem

Jag har inte motsatt mig att man faktiskt kan använda mer än t.ex. 4 GB RAM. Däremot så är det märkligt att det kastas from som ett "goto-tips" utan att man varken vet hur mycket som finns monterat för närvarande eller hur mycket som används. I skenet av att NORMALT användande inte ens kräver 4 GB så är det ett jäkla otyg att tipsa om saker som med stor sannolikhet är pengar i sjön.

43 flikar i Chrome om man har en dator som upplevs som slö är inte normalt användande t.ex. Känner man att 43 flikar i Chrome är någonting som man faktiskt behöver, ja se där, då har vi en anledning att montera i mer RAM än 4 GB.

Permalänk
Hjälpsam

Just nu har jag bara 30392MB tillgängligt minne.
Skämt och sido, steg ett med en så gammal dator är nog att rensa den från all onödig skit, tänk tex på att en hårddisk som börjar bli full går betydligt långsammare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thestar19:

Minecraft server kräver ca 2GB, Battlefield 4 kräver runt 3GB. 3+2 = 5GB på ev. andra program.
Håller dock med om att 4GB räcker för netflix, surfande osv.

Men TS kollega spelade inte, så hur mycket ram olika spel behöver är irrelevant för denna tråd.