Permalänk
Medlem

CPU-användningen har ökat drastiskts?

För ett visst antal dagar sen bestämde sig min dator för att öka min CPU-användning till det extrema, den ligger nämligen runt cirka 80-90% när jag spelar.
Jag har aldrig nått så höga siffror förut på denna rigg. FPS-en i spelen påverkas rejält och det gör det nästintill omöjligt att spela.
Jag postar mina specs med tråden och skulle uppskatta om någon kunde tala om för mig vad som har gått snett

Tack på förhand,
Elevero

OS: Windows 7 HP 32x
Processor: Intel Core i5-4670k
Minne: 8192MB RAM
GPU: Sapphire Radeon HD 7950
PSU: XFX ProSeries Core Edition 650W

Permalänk
Medlem

Kanske du fått något skumt i Windows?
Du har väll inte gjort något som tex sparkat omkull datorn eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kanske du fått något skumt i Windows?
Du har väll inte gjort något som tex sparkat omkull datorn eller nåt?

Det enda tillfället då datorn låg ned var när jag öppnade den för att se om det var fel på något inuti själva datorn, vilket jag inte kunde hitta. Så nej, jag har inte sparkat omkull eller på något annat sätt skadat datorn

Permalänk
Medlem

Kika tempeaturerna med hwmonitor och se om du kan hitta något som går varmt. det kan klocka ned processorn och då ser du en högre processoranvändning pga att det finns mindre för spelen att arbeta med.

(Ganska ofta att stockkylaren bestämmer sig för att lossna på en eller två piggar och då inte får kontakt med processorn som tidigare.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kika tempeaturerna med hwmonitor och se om du kan hitta något som går varmt. det kan klocka ned processorn och då ser du en högre processoranvändning pga att det finns mindre för spelen att arbeta med.

(Ganska ofta att stockkylaren bestämmer sig för att lossna på en eller två piggar och då inte får kontakt med processorn som tidigare.)

Enligt hwmonitor ligger min CPU på runt 77 - 84°C vilket känns extremt högt.
Alla kärnor ligger även på ungefär samma gradantal. Kan detta vara orsaken och hur ska jag lösa problemet?
(Området runt processorn känns inte varmt, så jag undrar verkligen om det inte är något fel på mätningen)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elevero:

Enligt hwmonitor ligger min CPU på runt 77 - 84°C vilket känns extremt högt.
Alla kärnor ligger även på ungefär samma gradantal. Kan detta vara orsaken och hur ska jag lösa problemet?
(Området runt processorn känns inte varmt, så jag undrar verkligen om det inte är något fel på mätningen)

Du är väl medveten om att du inte kan använda allt minne eftersom du använder 32-bitars windows (max 4GB).

Har du gjort något innan detta hände? Rensat datorn på damm?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Du är väl medveten om att du inte kan använda allt minne eftersom du använder 32-bitars windows (max 4GB).

Har du gjort något innan detta hände? Rensat datorn på damm?

Jo, jag vet att datorn bara använder hälften av minnet, men min 64-bitars disk är trasig.
Jag öppnade upp datorn och kollade efter damm enbart efter händelsen, så jag tror inte att det är något som har påverkat det.

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Windows kräver ominstallation. Min laptop var seg som in i fasiken men efter en ominstallation av windows så var den som en helt ny dator!

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Min gissning är att Windows kräver ominstallation. Min laptop var seg som in i fasiken men efter en ominstallation av windows så var den som en helt ny dator!

Jag ska se om jag kan få tag på en 64-bitars skiva så att jag kan uppgradera och återkommer sedan om det hjälpte.

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att din processor klockar ner sig till följd av höga temperaturer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elevero:

Jag ska se om jag kan få tag på en 64-bitars skiva så att jag kan uppgradera och återkommer sedan om det hjälpte.

Eller så kan du ju tanka ner från Microsofts webbsida och sen bränna .ISO filen på en skiva

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Jag gissar på att din processor klockar ner sig till följd av höga temperaturer.

Så du skulle rekommendera ny kylare till CPUn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobunge:

Eller så kan du ju tanka ner från Microsofts webbsida och sen bränna .ISO filen på en skiva

Du skulle inte kunna hänvisa mig till var ska ladda ner det? Jag verkar inte kunna hitta det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elevero:

Du skulle inte kunna hänvisa mig till var ska ladda ner det? Jag verkar inte kunna hitta det.

http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59465.iso

Notera det där är 64-bit. Rekommenderas starkt om du har mer än 4GB ram vilket du har, så kör på den.

Behöver du ytterligare information angående 64 bit vs 32 bit samt för källa där jag hittade länken så kolla här:
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_7-wi...

Visa signatur

Speldator: Cooler Master Centurion 5 | Core i5-2500K@4.2Ghz | 12GB DDR3@1600MHz | Kingston SSDNow 120gb SSD + 2x 250 HDD | GTX 770@1085/1753/7010MHz
LAN/Miner: HP Pavillion a6140.sc | Core i5-3330@3.6GHz | 4GB DDR3@1600MHz | 250gb HDD | RHD 5870@1098/1098/6008
Konsol: Xbox 360 | N64 |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Lägg upp en översiktsbild på CPU-kylaren och dess fästen. Väldigt vanligt att dessa felmonteras (felvridna) och lossar efter 6-12 månader med höga temperaturer som följd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elevero:

Så du skulle rekommendera ny kylare till CPUn?

Den vanliga kylaren ska räcka om den är korrekt monterad.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Den vanliga kylaren ska räcka om den är korrekt monterad.

Hur ser jag till att den är korrekt monterad? Räcker det med att jag monterar av och på den igen eller ska jag kolla djupare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elevero:

Hur ser jag till att den är korrekt monterad? Räcker det med att jag monterar av och på den igen eller ska jag kolla djupare?

Som multiman skrev är det vanligt att man inte får i alla pinnarna som håller fast kylaren, eller att dessa hoppar ut.
Du kan testa se om någon av dem inte sitter så bra och i så fall dra till den. Hittar du inget testar du ta loss kylaren, rengör från kylpasta, lägger på ny kylpasta och sedan monterar igen.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kylaren kan sitta hårt men snett/fel och man ser inget med chassit i vägen. Därför måste man ta ut moderkortet så att man kan montera och kontrollera från sidan och under ifrån att det blev rätt.

Du måstet fortfarande göra något åt ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Jag monterade loss kylaren och såg att ett tunt lager damm låg under själva fläkten. Jag rensade bort dammet och såg till att fläkten satt fast ordentligt och det verkar ha löst problemet. Tusen tack för all hjälp