Permalänk
Medlem

Vad blir varmt?

Hej jag håller på att bygga ett mini itx system och har köpt ett pico psu. Det står att den inte behöver någon kylning förutom luften som passerar den i chassit. Men den kommer vara nedsänkt i chassits botten under moderkortet så halva psut kommer ligga i lä mer eller mindre.

Vad kommer bli varmt på psut?

Den här sidan kommer vara ner mot botten.

Den här sidan kommer vara uppåt och få luft på sig.

Under moderkotet nere i vänstra hörnet kommer psu ligga ned sänkt ca 1cm, för att spara ut rymme. Min tanke nu är att fästa kylflänsar på de som är varmt så kylflänsarna får luft på sig.

Repeterar frågan vad kommer generera värme på psut?

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

En picopsu ska kombineras med extern powerbrick på samma sätt som en laptop, det är den som genererar värme.

Eller ska du lägga in hela powerbricken i chassit? Det skulle jag nog inte rekommendera, stänger du in den kommer den nog överhettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

En picopsu ska kombineras med extern powerbrick på samma sätt som en laptop, det är den som genererar värme.

Eller ska du lägga in hela powerbricken i chassit? Det skulle jag nog inte rekommendera, stänger du in den kommer den nog överhettas.

haha nej powerbricken ska ligga utanför alla gånger.

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Ja men dåså, jag tror inte den där kommer bli nämvärt varm faktiskt, i alla fall så länge luften inte står helt still (som i en helsluten låda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TT00bbee:

haha nej powerbricken ska ligga utanför alla gånger.

Ska du använda förlängningskabel och gömma picopsu under moderkortet? Så hög är den väl inte att den slår i taket i chassit?

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Ska du använda förlängningskabel och gömma picopsu under moderkortet? Så hög är den väl inte att den slår i taket i chassit?

Nej den är inte så hög, jag gör det pga estetiska skäll och bättre kabeldragningen.

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Ja men dåså, jag tror inte den där kommer bli nämvärt varm faktiskt, i alla fall så länge luften inte står helt still (som i en helsluten låda)

Kommer ha två 92 mm fläktar som drar in luft och en 92mm fläkt som drar ut luft. Luften kommer gå både över och under moderkortet.

Visa signatur

Alpha: Cpu: i7 920 @ 2.67 Gpu: msi 970

Permalänk
Medlem

Att säga att all värme skapas vid tegelstenen är fel.
Vet med mig att jag sett värmekamera bilder på ett pico psu och det blir rejält varmt det med.

http://www.computerbase.de/2013-04/streacom-nano-150-watt-pic...

Hittade dem tom... är Streacoms populära 150W.

Edit: fasiken var visst bara tegelstenen... aja det kan va den hemsidan.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Att säga att all värme skapas vid tegelstenen är fel.
Vet med mig att jag sett värmekamera bilder på ett pico psu och det blir rejält varmt det med.

http://www.computerbase.de/2013-04/streacom-nano-150-watt-pic...

Hittade dem tom... är Streacoms populära 150W.

Edit: fasiken var visst bara tegelstenen... aja det kan va den hemsidan.

Värmekamera eller inte, jag kör en 150W pico-PSU i mitt system och där blir cippet varmt, kanske inte så pass att det behöver aktiv kylning men visst alstrar det värme. Kan du ge 24pins kontakten lite ventilation så blir det i alla fall inte sämre