Permalänk

Ny dator men ingen bild..

Har byggt ihop en ny dator idag och började såklart med att sätta in allt.
När jag sen startar den så börjar ju alla fläktar o så snurra, dvd spelaren startas lite snabbt som vanligt, och allt är som det ska. Förutom att jag inte har nån bild...

Så har sett andra haft samma problem men nu har jag försökt hela dan med olika saker men det vill sig bara inte :/

Har testat med 2 olika skärmar, testat utan grafikkortet o kört på moderkortets vga uttag, testat med 1 ram minne i satt istället för båda, testat med ssd urkopplad, testat med dvd spelaren urkopplad... samt kopplat ur alla sladdar som är i moderkortet och satt tillbaks för o se till så inget satt fel/löst eller så..

Men inget verkar vilja ge mig bild när jag startar datorn och ser inte direkt några andra fel

Citat:

Moderkort: Asus H81M-C
CPU: Intel Core i5-4690
RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CML16GX3M2A1600C9) (2x8GB)
SSD: Samsung 840 EVO Series SSD 120GB SATA3
Nätagg: Fractal Design PowerSupply (PSU) Integra R2 750W
Grafikkort: PowerColor Radeon R9 280X 3GB TurboDuo OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Har byggt ihop en ny dator idag och började såklart med att sätta in allt.
När jag sen startar den så börjar ju alla fläktar o så snurra, dvd spelaren startas lite snabbt som vanligt, och allt är som det ska. Förutom att jag inte har nån bild...

Så har sett andra haft samma problem men nu har jag försökt hela dan med olika saker men det vill sig bara inte :/

Har testat med 2 olika skärmar, testat utan grafikkortet o kört på moderkortets vga uttag, testat med 1 ram minne i satt istället för båda, testat med ssd urkopplad, testat med dvd spelaren urkopplad... samt kopplat ur alla sladdar som är i moderkortet och satt tillbaks för o se till så inget satt fel/löst eller så..

Men inget verkar vilja ge mig bild när jag startar datorn och ser inte direkt några andra fel

Uppdatera bios!

*Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool.

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

testat alla möjliga uttag? kommer inte bios medd upp?`

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

testat alla möjliga uttag? kommer inte bios medd upp?`

Biosversionen stödjer inte hans nya processor, han måste uppdatera den först innan det fungerar

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Börja med att kontrollera moderkortets bios version, och kolla på hemsidan om det finns en nyare. Kan dock vara lite jobbigt om det är cpun som inte stöds i den versionen du har då lär du få tag i en som funkar för att uppdatera bios.

När du monterade datorn, satte du dit alla distanser under moderkortet på rätt ställen inga som kortsluter?

Och du har inte råkat böja pins i sockeln?

Om allt ser bra ut, så kolla att alla kablar är anslutna, ATX12V sen 20/24pin ATX kontakten kör med ett ramminne och se
får du inte liv i det prova ett annat minne vissa moderkort kan man trycka in en knapp på så ställer den in dram timings korrekt

Börja med att kolla detta ovan sen kör utan grafikkortet och det interna då du bör få bild om allt är rätt.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Inaktiv

ESD? Refererar till gårdagens artikel ifrån Sweclockers gällande Elektrostatiska urladdningar. Alternativt så kan det ju vara DOA på någon av komponenterna?
Eller så har du byggt/kopplat knasigt?

Hoppas du löser det i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Börja med att kontrollera moderkortets bios version, och kolla på hemsidan om det finns en nyare. Kan dock vara lite jobbigt om det är cpun som inte stöds i den versionen du har då lär du få tag i en som funkar för att uppdatera bios.

När du monterade datorn, satte du dit alla distanser under moderkortet på rätt ställen inga som kortsluter?

Och du har inte råkat böja pins i sockeln?

Om allt ser bra ut, så kolla att alla kablar är anslutna, ATX12V sen 20/24pin ATX kontakten kör med ett ramminne och se
får du inte liv i det prova ett annat minne vissa moderkort kan man trycka in en knapp på så ställer den in dram timings korrekt

Börja med att kolla detta ovan sen kör utan grafikkortet och det interna då du bör få bild om allt är rätt.

Skrivet av Pharanim:

ESD? Refererar till gårdagens artikel ifrån Sweclockers gällande Elektrostatiska urladdningar. Alternativt så kan det ju vara DOA på någon av komponenterna?
Eller så har du byggt/kopplat knasigt?

Hoppas du löser det i alla fall.

Hans moderkort stödjer inte processorn ur box, han måste uppdatera bios

Länk till påståendet så kan ni kolla själva:
http://www.asus.com/Motherboards/H81MC/HelpDesk_CPU/

Hans nuvarande biosversion:
H81M-C BIOS 0215
First release Bios
*Note:Support Unlocked CPU OC (This motherboard supports unlocked CPU depending on Intel chipset, CPU and firmware.)

Den han behöver som minst;
Version 2.00.02

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Tack för svaren. Testar väl det som Godspeed påstår först.

sorry ifall jag är dålig men hur gör jag?

Har laddat ner

Citat:

Version 2.00.02

Description
BIOS updater for New 4th Gen Intel Core Processors
Before using the new Intel 4th Gen Core processors, we suggest that you first download the BIOS updater for new Intel 4th Gen Core Processors and then update the BIOS using this tool.

och packat upp, sen då? Ska jag lägga över allt på ett usb minne och stoppa in i nya datorn så eller vad? Sorry är inte helt hajj på detta

Permalänk
Medlem

HUR uppgraderar man bios om man inte har tillgång till bild?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

HUR uppgraderar man bios om man inte har tillgång till bild?

du stoppar in usb sticka me bios fil och sedan trycker på nån knapp på moderkortet så uppdaterar den bios har jag för mig

Permalänk
Skrivet av 007onex:

du stoppar in usb sticka me bios fil och sedan trycker på nån knapp på moderkortet så uppdaterar den bios har jag för mig

Du tänker på detta

men detta moderkort jag har, har ingen sådan knapp eller speciellt uttag för att stoppa in usb stickan i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

HUR uppgraderar man bios om man inte har tillgång till bild?

Fel moderkort, men Asus ROG-korten kan göra så.

Frågan är hur han gör det...hmm!

http://www.asus.com/support/FAQ/1006767/ Den guiden fungerar endast ifall man får bild..
Konstigt att han inte får bild via moderkortet utgång.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Så det finns typ inget sätt för mig att uppdatera bios?
Utan bild kan man ju inte göra mycket...

Frågan är hur man löser detta då :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Så det finns typ inget sätt för mig att uppdatera bios?
Utan bild kan man ju inte göra mycket...

Frågan är hur man löser detta då :/

Ta kontakt med butiken, om du har tur så kan butiken ordna det åt dig

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Så det finns typ inget sätt för mig att uppdatera bios?
Utan bild kan man ju inte göra mycket...

Frågan är hur man löser detta då :/

Kan du följa denna guide och återkomma?

http://www.ehow.com/how_5780370_flash-bios-having-video.html

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Ta kontakt med butiken, om du har tur så kan butiken ordna det åt dig

Det är ju ingen färdig dator jag köpt från elgiganten direkt...

Men vetefan vad man ska göra, har testat lägga över bios uppdatering på usb och in i datorn.
Också testat bränna uppdateringen på en skiva eftersom dvd spelaren brukar startas när man startar datorn, men inget av dessa fungerar...

Man måste nog in på bios menyn och sen därifrån välja installera uppdateringen från usb eller skivan. Men det är inte så lätt utan bild...
Så verkar inte komma nå längre än såhär...

Då är frågan, ska man köpa ett nytt moderkort som min CPU fungerar på från början eller?
Eller är det nån annan här som har ett asus moderkort som kan guida mig hur bios menyn ser ut och bara använda t-bordet och säga hur man ska klicka sig fram så får jag blindköra eller nåt...

Tack

Permalänk
Avstängd

Var och när köpte du ditt moderkort?

Det finns antagligen inget moderkort på hyllorna just nu som stödjer den CPUn ur kartongen då den är såpass ny.

MVH

Permalänk
Medlem

Ja försöka antingen att få tag i / låna en billig cpu som stöds och sen uppdatera.

Går ju även med en spi serial flash programmerare, ibland kan du bara sätta ett test klips över bios icn och programera ibland lär du tyvärr löda bort den med hetluft.

Ja enklast är väl att antingen kontakta butik eller köpa en billig cpu som stöds jag vet det suger...

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd

Det spelar ingen roll om någon kan guida dig, det finns ingen bild för CPUn fungerar inte i ditt moderkort, ditt moderkort hittar inte din CPU öht, det finns ingenting bakom det svarta.

Du har ett par alternativ;

Ta tillbaka moderkortet till butiken och fråga dom snällt om dom kan flasha BIOS åt dig. Det brukar dom göra utan kostnad.

Lämna tillbaka både CPU och moderkort, köp en äldre CPU som fungerar out of the box, ex 4670K med ett Z87 kort.

Köp en extremt billig pentium för 500-800 kr och sätt i den så att du har en möjlighet att uppdatera BIOS. När du är färdig med den kan du lämna tillbaka den till butiken nästa dag eller behålla den.

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

Var och när köpte du ditt moderkort?

Det finns antagligen inget moderkort på hyllorna just nu som stödjer den CPUn ur kartongen då den är såpass ny.

MVH

Mitt moderkort köpte jag tidigare, 26 Februari för att vara exakt.

Sen som du säger så stödjer säkert inget min CPU just nu men tänkte om man skulle köpa nåt sånt här:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/176523-asus_r...

Som har ett sånt usb uttag med en knapp för att uppdatera bios, som inte mitt nuvarande moderkort har.
Dock så va de där en aning dyrt, skulle tänka mig ett moderkort för max 1.000kr men måste som sagt hitta med ett sånt där usb uttag och bios knapp.

Permalänk
Avstängd

Du gör det onödigt krångligt, lämna tillbaka CPUn.

Ditt moderkort är ganska budget, om du ändå ska köpa en ny CPU nu, köp en 4670K med ett Z87 moderkort omkring 800-1000 kr, den kommer vara snabbare än Haswell Refresh icke K version. Sälj ditt gamla moderkort för några hundralappar.

MVH

Permalänk

aa eller som du säger, köpa en billig cpu som fungerar.
Säg denna då http://www.inet.se/produkt/5310064/intel-pentium-g3220-3-0-gh...
Finns 1 kvar i Stockholm så kan ju dra o köpa den. Så då borde det fungera att sätta in den i datorn och få bild så man kan uppdatera bios sen koppla in min första cpu så ska allt va frid o fröjd?

Tack

EDIT: Har nu bokat den och finns att hämta så får bli att testa på detta sätt

Permalänk
Avstängd

Vad har du för BIOS version?

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

Vad har du för BIOS version?

MVH

Det ser man väl som sagt inne i bios? Så vet inte

Permalänk
Avstängd

Har du inte din gamla CPU kvar?

Edit - Såg nu att det var en dator du nyligen skruvat ihop.

Edit 2 - Isåfall borde det funka med den Pentium processorn, ditt moderkort fick stöd för den av ett BIOS som släpptes i augusti förra året, om du köpte ditt moderkort i januari eller omkring årskiftet borde rimligtvis det ha det BIOS eller nyare från fabrik, så köp den.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Det ser man väl som sagt inne i bios? Så vet inte

sätt på datorn utan cpu och uppdatera bios

Permalänk

Då har jag under dagen varit o köpt den där Pentium processorn och ja, med den i satt fungerade allt utan problem!
Så därifrån kunde jag uppdatera bios till de senaste, passade även på att installera windows 7 sen lite drivrutiner till moderkortet och grafikkortet o så.

Satte sedan tillbaks in min första i5 processorn och ja, fan det fungerade!
Tack som fan för hjälpen!

btw det finns ett annat problem nu (ah såklart, allt ska ju inte va frid o fröjd än..) men som inte har med processorn att göra.
Mitt grafikkort, PowerColor Radeon R9 280X 3GB TurboDuo OC, verkar ha de där problemet med "chooler whine".
Den låter lite, typ som gnissel ljud, när den får börja jobba lite mer, typ som i denna youtube video http://youtu.be/lRa-sVWzsA4?t=25s .

Så frågan är, är det något som påverkar grafikkortet, typ kylningen eller så, eller är det nåt man inte ska bry sig om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Då har jag under dagen varit o köpt den där Pentium processorn och ja, med den i satt fungerade allt utan problem!
Så därifrån kunde jag uppdatera bios till de senaste, passade även på att installera windows 7 sen lite drivrutiner till moderkortet och grafikkortet o så.

Satte sedan tillbaks in min första i5 processorn och ja, fan det fungerade!
Tack som fan för hjälpen!

btw det finns ett annat problem nu (ah såklart, allt ska ju inte va frid o fröjd än..) men som inte har med processorn att göra.
Mitt grafikkort, PowerColor Radeon R9 280X 3GB TurboDuo OC, verkar ha de där problemet med "chooler whine".
Den låter lite, typ som gnissel ljud, när den får börja jobba lite mer, typ som i denna youtube video http://youtu.be/lRa-sVWzsA4?t=25s .

Så frågan är, är det något som påverkar grafikkortet, typ kylningen eller så, eller är det nåt man inte ska bry sig om?

det är ditt grafikkort känd för men det även vara så att ditt nätagg kan va orsaken

Permalänk
Avstängd

Spoltjut får du leva med, det förekommer bland diverse elektronik och är inte skäl för RMA.

Kul att höra att det löste sig i övrigt.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com