Permalänk
Medlem

heldött!!???

Hej och h

Har satt ihop en ny dator av följande huvudkomponenter:
- Chieftec låda med ATX Power¨360W
- moderkort Asus A7N8X deluxe
- Athlon XP 2000+
- minnen DIMM DDR 2700 256 MB 2st (Samsung)
- Hercules 3D Prophet 9500 Pro 8x AGP

Har kopplat ihop enligt konstens alla regler, lusläst manualen etc. men ingenting (nada, nichts, rien) händer... Enda livstecknet är att den gröna "on board"-lampan på själva kortet lyser. Men platt intet i övrigt, inte ens CPU-fläkten rullar.

Har jag förbisett något? Några kompenter som inte passar ihop.

Har varit på Tom´s hardware och snokat en del. Upptäckte där att det finns en extra powerkontakt (P6 - som knappast bör vara aktuell här - eller ATX12) som ska anslutas i högfartssystem. Det är bara det att jag inte hittar någon kontakt för den på kortet eller för den delen i manualen.

Har provat lyfta i och ur minnena i olika konfigurationer utan förändringar.

Om det är något defekt, kan jag själv kolla om det är moderkortet, CPU:n eller något annat eller ska jag returnera hela rasket? Allt är postordrat från DUSTIN, som hittills skött sig OK i våra mellanhavanden.

/h

Visa signatur

herrH

Permalänk
Medlem

kolla att alla distanser sitter rätt.

Visa signatur

If you fool around with a thing too much you will screw it up.

Permalänk

Ryck ut ALLT som sitter på moderkortet och sätt dit endast det du behöver, testa om något liv finns sedan.
Vanliga fel:

Ej tryckt i grafikkort tillräckligt.
Kopplat in extra USB kontakter fel.
Kollat alla el kablar?
Dubbel och trippel kollat så att du satt dit powerknapp kontakten rätt.
Som ovansagt, kollat distancer under moderkortet, dvs att du inte satt för många typ där det inte ska vara någon så att de kortsluter något.

Om inget funkar så ta och testa i en separat dator del för del för att se vad det är sominte funkar, oftast (nästan alltid) är det användar fel.
Ta hjälp av någon datorkunnig människa.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

jag råkad då sätta powerknappen fel en gång när jag tolkade manualen lite fel....
Löste sig fock effter några minuters funderande.

Permalänk
Medlem

Är själv mest frågande kring ATX12-kabeln från kraftaggregatet: Ska den anslutas till just det här moderkortet eller inte? I så fall var?

/h

Visa signatur

herrH

Permalänk

ATX 12 volt-kabeln är endast till för P4.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bävermannen
ATX 12 volt-kabeln är endast till för P4.

FEL

Jag använder den till mitt system (har nedanstående).

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Ryck ur o sätt i minnena igen, du kan även prova att köra med bara ett minne

Visa signatur

Niklas

Permalänk

Re: heldött!!???

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrH
Hej och h

Har satt ihop en ny dator av följande huvudkomponenter:
- Chieftec låda med ATX Power¨360W
- moderkort Asus A7N8X deluxe
- Athlon XP 2000+
- minnen DIMM DDR 2700 256 MB 2st (Samsung)
- Hercules 3D Prophet 9500 Pro 8x AGP

Har kopplat ihop enligt konstens alla regler, lusläst manualen etc. men ingenting (nada, nichts, rien) händer... Enda livstecknet är att den gröna "on board"-lampan på själva kortet lyser. Men platt intet i övrigt, inte ens CPU-fläkten rullar.

Har jag förbisett något? Några kompenter som inte passar ihop.

Har varit på Tom´s hardware och snokat en del. Upptäckte där att det finns en extra powerkontakt (P6 - som knappast bör vara aktuell här - eller ATX12) som ska anslutas i högfartssystem. Det är bara det att jag inte hittar någon kontakt för den på kortet eller för den delen i manualen.

Har provat lyfta i och ur minnena i olika konfigurationer utan förändringar.

Om det är något defekt, kan jag själv kolla om det är moderkortet, CPU:n eller något annat eller ska jag returnera hela rasket? Allt är postordrat från DUSTIN, som hittills skött sig OK i våra mellanhavanden.

/h

Har du satt leden till power rätt? Hade problem med det själv..

Permalänk
Medlem

Dra ur skiten ur datorn och testa starta allt utanför lådan.... Kan vara kortis mot distanserna

Permalänk

Kan någon förklara det här med distanserna? Vet inte vad det är tyvärr.

Visa signatur

//Allmänt Förvirrad

Permalänk
Medlem

Distanserna är vad du skruvar fast i chassits "botten", där moderkortet kommer sitta det vill säga. I distanserna kommer du sedan skruva fast moderkortet i. Har du sätt en distans fel så kan den orsaka kortslutning så kolla noga om du satt dem rätt.

Permalänk

Tackar för förklaringen

Visa signatur

//Allmänt Förvirrad

Permalänk
Medlem

Hej

Tack för alla svar. Vill bara kort meddela att datorn numera är uppe och springande efter en insats under veckändan. Riktigt vad som var fel är som vanligt oklart, men skulle tro att Bluescreen och Spyder var på rätt spår. Jag tog ut kortet i lådan, fick igång det naket på kartongen, monterade in det igen och lade sedan till bit för bit. Nu går datorn, så tack för hjälpen.

/h

Visa signatur

herrH