Nzxt H2 eller Fractal Design R4?

Permalänk
Medlem

Nzxt H2 eller Fractal Design R4?

Har spenderat natten och eftermiddagen på att titta recensioner på dessa båda chassi. Utseendet är väldigt viktigt för min del, men självklart är funktionalitet och bekvämlighet en stor faktor också. Har tittat igenom sweclockers recensioner av de båda och har enorma problem att bestämma mig. Skulle därför vilja be om era råd.

Fördel med Nzxt H2
- Gillar utseendet bättre än Fractal R4
- Gillar hdd-platsen ovanpå chassit
- kopplingen för fläktar fram är underbar
- 8 platser för 3.5"/2.5" delad ( R4 har endast 2st 2.5"?)

Fördel med Fractal R4
- Hdd-monteringen verkar vara smidigare än H2
- Att kunna välja mellan 120/140 fläktar fritt är plus
- Generella intrycket av recensioner är att detta chassi är bättre än H2

Som ni ser har jag inga deal breakers som avgör saken för mig. Det absolut viktigaste är dock ljudisoleringen. Båda ska ha bra ljudisolering, så vet inte vilken jag ska välja. Ni som äger respektive chassi, vad säger ni? Hur anser ni att ljudisoleringen är? När jag läste kommentarer om H2 från recensionen här på sweclockers så jämfördes den mycket med R3 (antar att R4 inte fanns vid tillfället). Hade gärna sett lite kommentarer om H2 i jämförselse med R4 som är successor till R3. Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

- Ska du köra vattenkylning? I R4an är det knappt att en H100i får plats i toppen.
- Frontluckan är av plast. Usch.
- Har plats för två st optiska enheter. Helt onödigt.
- Power LED lyser lite väl starkt.
- För korta kablar från fläktkontrollen

Är egentligen de enda klagomålen jag hade. Mest var ju bara småsaker.

Min dator är tyst som en mus i idle. Jag kör chassifläktarna i 7v med fläktkontrollen och CPU fläktarna ligger runt 600rpm.

H2an verkar riktigt schysst för övrigt! Om du vill stå ut lite i mängden så är det definitivt den du ska välja

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

- Ska du köra vattenkylning? I R4an är det knappt att en H100i får plats i toppen.
- Frontluckan är av plast. Usch.
- Har plats för två st optiska enheter. Helt onödigt.
- Power LED lyser lite väl starkt.
- För korta kablar från fläktkontrollen

Är egentligen de enda klagomålen jag hade. Mest var ju bara småsaker.

Min dator är tyst som en mus i idle. Jag kör chassifläktarna i 7v med fläktkontrollen och CPU fläktarna ligger runt 600rpm.

H2an verkar riktigt schysst för övrigt! Om du vill stå ut lite i mängden så är det definitivt den du ska välja

Först och främst: Tack för svar!

Är inte aktuellt med vattenkylning i dagsläget, men är något jag eventuellt planerar i framtiden. Så det kan vara en avgörande faktor. Någon som vet lite mer specifikt hur det är med vattenkylningsplatsi H2:an? Annars är jag också lite tveksam till att framsidan är av plats på R4:an hmm...

Permalänk
Medlem

Jag har ett H2 och det jag är missnöjd med är egentligen bara två saker:
Gummit i kabeldragningshålen som ramlar ur om man tittar på dem
Tumskruvarna håller dålig kvalitet på mitt chassi, framförallt för PCI-E-platserna, men även de på utsidan av chassit.

Annars gillar jag det. Kabeldragningen är helt ok. Hårddiskvaggorna är väl lite sådär, lite klena.

Har aldrig använt hotswap-platsen.
Har stoppat i en extra fläkt i botten som insug som blåser direkt på grafikkorten.
Har "moddat" chassit och gjort insuget i luckan lite större.

När jag bara hade D14 och 580 DCu var det knäpptyst även i full load. Nu har jag stoppat i ett Twinfrozr 580 och då blir ljudnivån högre, såklart, framförallt på grund av det nya kortet.

Antar att i princip alla chassin i 900-1000 kr klassen lider av ungefär liknande brister.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Jag har ett H2 och det jag är missnöjd med är egentligen bara två saker:
Gummit i kabeldragningshålen som ramlar ur om man tittar på dem
Tumskruvarna håller dålig kvalitet på mitt chassi, framförallt för PCI-E-platserna, men även de på utsidan av chassit.

Annars gillar jag det. Kabeldragningen är helt ok. Hårddiskvaggorna är väl lite sådär, lite klena.

Har aldrig använt hotswap-platsen.
Har stoppat i en extra fläkt i botten som insug som blåser direkt på grafikkorten.
Har "moddat" chassit och gjort insuget i luckan lite större.

När jag bara hade D14 och 580 DCu var det knäpptyst även i full load. Nu har jag stoppat i ett Twinfrozr 580 och då blir ljudnivån högre, såklart, framförallt på grund av det nya kortet.

Antar att i princip alla chassin i 900-1000 kr klassen lider av ungefär liknande brister.

Okej, skruvarna har jag hört ska vara problematiska. Vet du hur det är med vattenkylning? Något du reflekterat över? Hade du kunnat tänka dig att köpa det igen med tanke på vad du vet nu när du haft det ett tag (förutsatt att du håller dig inom samma prisnivå)? Tack för svaret, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

En jämförelse med R3

https://www.youtube.com/watch?v=HkSP3JCzBc0

Kan kanske underlätta ditt val.

Permalänk
Medlem

Jag har ett NZXT H440 på väg, dels för att jag teöttnade på hur "onödigt stor" R4an är, dels för att jag tycker H440t ser snyggare ut
ut.. behöver du ingen intern 5.25enhet kanske det är ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedrik:

Okej, skruvarna har jag hört ska vara problematiska. Vet du hur det är med vattenkylning? Något du reflekterat över? Hade du kunnat tänka dig att köpa det igen med tanke på vad du vet nu när du haft det ett tag (förutsatt att du håller dig inom samma prisnivå)? Tack för svaret, uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Det är nog inga problem att få plats med ett slutet kit på 120mm i bakkant eller toppen.

Såhär ser det ut med en D14 monterad.

Tänker du egen vattenkylning så är det väl lite mer tveksamt. Jag skulle gissa att man inte får in mycket mer än en bak eller topp plus en i botten, om du inte har ett för djupt nätagg.

EDIT: Om jag skulle köpt igen för samma slant... Määäähh... Svårt... Kanske?!
Jag hade nog lagt mer pengar faktiskt. Men det är ju lätt att säga... Jag hade nog lagt mer pengar på nätagg också... Men då springer det ju iväg liksom...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Jag har båda nzxt h2 är mer plastigt utan tvekan r4!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberdude55:

Tackar! Ska glo igenom imorgon eftermiddag när jag har lite mer tid.

Skrivet av Lindell90:

Jag har ett NZXT H440 på väg, dels för att jag teöttnade på hur "onödigt stor" R4an är, dels för att jag tycker H440t ser snyggare ut
ut.. behöver du ingen intern 5.25enhet kanske det är ett alternativ?

Hmm, vill nog ändå ha en 5.25 iaf. Vill helt inte ha fönster heller. Men ska kolla in denna närmare också.

Skrivet av Felix:

Det är nog inga problem att få plats med ett slutet kit på 120mm i bakkant eller toppen.

Såhär ser det ut med en D14 monterad.
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2011/05/24/P1010024....

Tänker du egen vattenkylning så är det väl lite mer tveksamt. Jag skulle gissa att man inte får in mycket mer än en bak eller topp plus en i botten, om du inte har ett för djupt nätagg.

EDIT: Om jag skulle köpt igen för samma slant... Määäähh... Svårt... Kanske?!
Jag hade nog lagt mer pengar faktiskt. Men det är ju lätt att säga... Jag hade nog lagt mer pengar på nätagg också... Men då springer det ju iväg liksom...

Okej, du verkar tveksam! Haha ^^ Hade du köpt R4:an istället för H2:an då? Och jag planerar att slänga in ett kit isåfall, inte egen kylning då jag inte är så duktig på sånt här. Tack för svar, då vet jag att ett kit borde få plats.

Skrivet av pompa_kumla:

Jag har båda nzxt h2 är mer plastigt utan tvekan r4!

Hmm, okej. Kanske ska titta närmare på R4 då, lutar lite mer åt H2 nämligen. Skulle du kunna lista vad du tycker är positivt/negativt med respektive? Och vad den ena är bättre på kontra den andra :)? Hade uppskattats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedrik:

Tackar! Ska glo igenom imorgon eftermiddag när jag har lite mer tid.

Hmm, vill nog ändå ha en 5.25 iaf. Vill helt inte ha fönster heller. Men ska kolla in denna närmare också.

Okej, du verkar tveksam! Haha ^^ Hade du köpt R4:an istället för H2:an då? Och jag planerar att slänga in ett kit isåfall, inte egen kylning då jag inte är så duktig på sånt här. Tack för svar, då vet jag att ett kit borde få plats.

Hmm, okej. Kanske ska titta närmare på R4 då, lutar lite mer åt H2 nämligen. Skulle du kunna lista vad du tycker är positivt/negativt med respektive? Och vad den ena är bättre på kontra den andra :)? Hade uppskattats!

Nu kör jag inte vatten kylning men. R4 mycket mer kvalitets känlsa men även den kan jag tycka är lite plastig men absolut ett bra chassi för pengarna går att få väldigt tyst om man vill lätt å bygga bra hårddiskvaggor bra utrymmet bakom modekortsplåten går att få till en fin kabeldragning.

Nzxt h2 har inga fläktar med kontaker som ska kopplas in i från visst smidigt när man ska ta ut men det har glappat å krånglat så förbannad så nee jag gillar inte h2.

Du kan ju titta på antec 280 som ska vara ett trevligt chassi med

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Okej, tror det lutar åt ett R4. Har en kompis som köpt det och han älskar det, han tycker det är bra kvalité också och upplever inte alls att luckan är "plastig", men det är väl en smaksak egentligen. Tack för alla råd och all information! Ska kolla in antec 280 också innan jag bestämmer mig, tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cedrik:

Okej, du verkar tveksam! Haha ^^ Hade du köpt R4:an istället för H2:an då? Och jag planerar att slänga in ett kit isåfall, inte egen kylning då jag inte är så duktig på sånt här. Tack för svar, då vet jag att ett kit borde få plats.

Alltså. Det är ju jävligt svårt. Jag hade nog kanske satsat på R4 ändå nu när jag tittar lite närmare på det.
Är inte jätteförtjust i att hårddiskarna i H2 sitter så att kabeldragningen blir svår och att det är bökigt med långa grafikkort.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Alltså. Det är ju jävligt svårt. Jag hade nog kanske satsat på R4 ändå nu när jag tittar lite närmare på det.
Är inte jätteförtjust i att hårddiskarna i H2 sitter så att kabeldragningen blir svår och att det är bökigt med långa grafikkort.

Okej, jo längre grafikkort verkar vara bättre i R4an. R4an verkar ha en smidig och bra lösning på sina hållare till diskar också så det får bli en sådan ^^!

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/recension/16618-nanoxia-deep-silen...

nanoxia har gjort några bra chassin med i samma stuk som R4 och H2 =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Medlem

Tycker inte man ska rata 5.25", bayres med pump är enkelt att använda och är "imo" mer platseffektivt & enkelt än att gömma ett rör med separat pump någonstans. Så minst 1st 5.25" helst 2 om man vill använda lite större pumpar. Bra att ha om man funderar på en loop.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av enRödjävel:

http://www.sweclockers.com/recension/16618-nanoxia-deep-silen...

nanoxia har gjort några bra chassin med i samma stuk som R4 och H2 =D

Sweet, ska kolla in den också senare ikväll! Tackar!

Permalänk
Medlem

Kan lägga en update: Bestämde mig för R4 först, pga att vad ni skrivit här i trådarna. Sen tittade jag SC's recension på H440, även om jag inte är stort fan av window. Men de drog ju kablarna enormt snyggt i det chassit och det enda minuset är fläktkontrollerna, som man med lite pill kan koppla till moderkortet istället och styra med mjukvara (antar jag?). Så nu är jag istället inställd på ett Nzxt H440, trots att den inte har en 5.25" (som jag ändå inte använder).

Ska ta mig en titt på recensionerna av H2, R4 och H440 igen när det närmar sig köp för en sista bedömning. Tittade även på nanoxia, men de tilltalade mig inte direkt utseendemässigt (då jag vill ha vitt chassi), samt så fick de ganska dåligt betyg av Jonas. Så det faller ut Tack igen för alla svar och kommentarer!