blårök vid start SaaB 9-5 2.0T -02

Permalänk
Avstängd

blårök vid start SaaB 9-5 2.0T -02

Tjohejsan har nyss införskaffat en saab 9-5 2.0T -02 och just bytolja för att sedan upptäcka att den vid kallstart börjat blåryka, dock bara vid start och turbon mår bra så det är inget fel på den, någon annan som har mer erfarenhet utav detta?

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Spontant får jag upp två saker i skallen, turbon eller vevhusventilationen. Om du tror turbon är ok kolla över vevhusventilationen.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dblood:

Spontant får jag upp två saker i skallen, turbon eller vevhusventilationen. Om du tror turbon är ok kolla över vevhusventilationen.

turbon är helt ny men jo tänkte lite på vevhusventilationen, men hört att många bara har problemet också bara för att även fast dem byt allt som kan ha varit orsaken.

Visa signatur

Permalänk

Jag var med om detta på min gamla 2.0T(T5, -99) så inte exakt samma motor som dig men hos mig var det igensatt backventil till vevhusventilationen så jag bytte ventil och samtliga slangar och det löste problemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av the_weird:

Jag var med om detta på min gamla 2.0T(T5, -99) så inte exakt samma motor som dig men hos mig var det igensatt backventil till vevhusventilationen så jag bytte ventil och samtliga slangar och det löste problemet.

får ta och kolla det, redan bestämt att vevhusventilationen ska bytas helt ändå, bara för att vara på säkrasidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bara för att turbon är ny betyder ju inte att den är felfri!
Och laddtrycket kan vara helt ok även om den börjat dra olja.
Så HUR ny är den?
Om den har gått ett tag innan oljebytet hur länge/mycket och ingen blårök då?
Vad hade du för olja i innan och vad slog du i för olja? hade du en tjockare olja och slog i tunnare så kanske den kan leta sig in där den tjockare inte gjorde det.
Samt hur långt har motorn gått och har den servats som den ska hela tiden?

Utöver turbo/vevhusventilationen så är kallstart=blårök ett typiskt tecken på slitna ventiltätning (vilket kan orsakas av dålig service).
Med tanke på att turbon är bytt så har ju motorn troligen gått en del särskilt om den servats ordentligt alternativt ej servats/körts riktigt hårt och stängts av innan turbo har varvat ner ofta.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av grizzly666:

Bara för att turbon är ny betyder ju inte att den är felfri!
Och laddtrycket kan vara helt ok även om den börjat dra olja.
Så HUR ny är den?
Om den har gått ett tag innan oljebytet hur länge/mycket och ingen blårök då?
Vad hade du för olja i innan och vad slog du i för olja? hade du en tjockare olja och slog i tunnare så kanske den kan leta sig in där den tjockare inte gjorde det.
Samt hur långt har motorn gått och har den servats som den ska hela tiden?

Utöver turbo/vevhusventilationen så är kallstart=blårök ett typiskt tecken på slitna ventiltätning (vilket kan orsakas av dålig service).
Med tanke på att turbon är bytt så har ju motorn troligen gått en del särskilt om den servats ordentligt alternativt ej servats/körts riktigt hårt och stängts av innan turbo har varvat ner ofta.

Turbon är bara 1 månad gammal, ingen begagnad utan en helt nyköpt direkt ifrån saab-parts, motorn har servats som den skall, dock gått ca12000mil.
körde på 5-40 olja då en polare som jobbat med saabar hela livet rekomenderade just den, minns faktiskt inte vad jag hade för olja vid senaste bytet innan, men tror inte jag körde helsyntet då.

gått ca 1,5veckor sedan oljebytet, innan ingen blårök, så vist kan det vara för det är en tunare olja. men ska in och byta vevhusventilationen bara så det är gjort, inte direkt dyrt heller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte så att du haft massa olja i tryckrör och intercooler efter turbo-ras och att den letar sig in i motorn ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Som jag sa bara för att en turbo är helt sproilans ny betyder inte att den är fel fri.
Dock så är det ju inte vanligt att dom är trasiga från början men omöjligt är det absolut inte.
OM dom är trasiga från början så är det oftas så att dom rasar helt väldigt,väldigt fort heller annars att dom börjar läcka olja en kort tid efter den börjat användas och det blir då oftas värre ganska fort till en viss nivå och sen stannar det där (dock brukar det vara ganska kraftig olje förbrukning då dvs behöver fylla på ofta).

OM nu turbon skulle vara boven så borde du kunna se/känna en olje hinna på insidan av luft slangarna mellan turbon/intercooler/insuget.
Så prova och lossa en/båda och kolla.

Heller som karaf sa olja/skit som är kvar i rör/intercooller efter turbo ras?
Det kan då ha gjort två saker.
1, oljan sugs in och ger blårök ett tag.

2, Mer allvarligt vore om det fanns järn/aluminiumspån/bitar/etc kvar och dessa har sugits in i motorn och i värsta fall repat cylinder/kolv/ringar och blåröken kommer därifrån.
Men då borde den blåryka mer vid körning än kallstart dock.

Visa signatur

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Om förra turbon rasade pga igenkoksning och oljereturen är igensatt borde det kunna bli övertryck vid kall motor, så olja pressas ut på insug eller avgassida i turbon ?

Sen när oljan blir varmare så rinner den lättare igenom..

En teori bara. Är ingen bilmek.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Om förra turbon rasade pga igenkoksning och oljereturen är igensatt borde det kunna bli övertryck vid kall motor, så olja pressas ut på insug eller avgassida i turbon ?

Sen när oljan blir varmare så rinner den lättare igenom..

En teori bara. Är ingen bilmek.

Kan mycket väl hända, men då borde det bli bättre när han byter ut gammal sotig olja mot ny. Inte sämre.

Jag tror mer på vevhusventilventilationen då det är ett vanligt fel på Saab och det tom finns uppgraderings-satser som ska lösa problemet.
Alt att ventiltätningarna läcker och det släpper igenom olja till cylindrarna.
Kan inte så mycket om bilar, mekar mest lastbilar. De fungerar ju lika, bara att personbilar kommit lite längre i utvecklingen.

Men om jag fattat allt rätt så fick bilen ny turbo för en månad sedan, sedan kör du nya turbon med gammal olja fram tills nu? Och nu byter du olja och den börja blåryka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men ofta brukar det väl vara så att när man stänger av en varm motor och startar kort därefter, så ryker det blått om ventiltätningarna är slut. Kanske katalysatorerna tar hand om det vid varm bil ?

Har haft ett par gamla bilar med dåliga ventiltätningar där jag bytt, dock med väldigt tom katalysator monterad..

Bytte f ö på plats på min Audi 100 1.8 från 1988, lyfte ventilkåpa och kamaxel, sedan vred jag runt motorn och tryckte ner massa mjuk gummislang i tändstiftshålet, vred upp kolven så högt det gick, då kunde jag lossa ventilen från fjäder etc och trä på nya tätningar utan att ventilen trilla ner i motorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man kan även tillverka/köpa en adapter med tändstift gänga och luft anslutning för tryckluft för att hålla ventilerna stängda.
Dock har jag ej provat detta själv mestadels för att man behöver ha kolven i sitt nedersta läge (då tryckluften trycker den dit i alla fall) och OM man skulle knacka/trycke ner ventilen så luft slipper ut så är ju risken stor att man behöver lyfta toppen för att se den igen.

Är ventiltätningarna slut så rycker det oftas inte vid körning möjligen om man motorbromsar och vakuumet suger in oljan genom tätningarna och sen när man gasar på igen får en liten blå rökpuff.
Det är när motorn står stilla en stund som oljan rinner ner längsmed ventilskaftet (och eventuella droppar från andra saker som träffar ventilskaftet) som man får blårök vid uppstart.
Ju mer slut ventiltätningarna/styrningarna är desto kortare tid tar det för oljan att rinna ner dock så leder det inte direkt till mer blårök vid uppstart ju mer slitna dom är då mängden olja inte är så stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men ofta brukar det väl vara så att när man stänger av en varm motor och startar kort därefter, så ryker det blått om ventiltätningarna är slut. Kanske katalysatorerna tar hand om det vid varm bil ?

Annars går det ju kolla om det är ventiltätningarna genom att motorbromsa en längre bit och se om det ryker när man gasar igen.
Kan inte direkt svara på det där med katalysator då avgasreningen skiljer ganska mycket på en lastbil mot en personbil.

annars är det säkrast att kolla med komptest, dåligt komp så är det ventiltätningar eller slitna kolvringar om den också drar olja.
Och sedan testar du en gång till fast slår en matsked olja i varje cylinder, skiljer kompet är det kolvringarna.
Är kompet bra från början är det troligen vevhusvent eller turbo.

Sen som det sagts tidigare så kan turbon vara dålig även om den är relativt ny. Lagerhuset i turbon mår ju bäst av ny ren olja och kan paja rätt fort med skit i oljan, speciellt gt17 turbon som sitter i saabarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Min saab 9-5 2,0 ryker vid kallstart och sen när jag varvar upp bilen om jag ska köra om så ryker det till.

Tog en felsökning på bilverkstaden och där konstaterade de att det var turbon var pajj sen att vevhuset bör uppgraderas.

Med vänlig hälsning Stefan240

Permalänk
Avstängd

fixade problemet genom att fixa vevhusventen, nu ryker dne icke längre.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Stefan240:

Min saab 9-5 2,0 ryker vid kallstart och sen när jag varvar upp bilen om jag ska köra om så ryker det till.

Tog en felsökning på bilverkstaden och där konstaterade de att det var turbon var pajj sen att vevhuset bör uppgraderas.

Med vänlig hälsning Stefan240

den där känner ja igen från när min saabmygga rasade la en lytsen dimma vid em omkörning som va typ 20 meter bred och 10m hög.

fick fylla i 3l olja under färden på den resan hem 10 mil ungefär...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

den där känner ja igen från när min saabmygga rasade la en lytsen dimma vid em omkörning som va typ 20 meter bred och 10m hög.

fick fylla i 3l olja under färden på den resan hem 10 mil ungefär...

Ganska roligt att varva upp så att det kommer ett stort moln när någon ligger precis bakom bilen och inte håller avståndet

På måndag blir det turbobyte samt byta vevhuset på verkstan