FAQ Surround. Hur fungerar det och vad behöver jag för att få det att fungera?
Då det är väldigt mycket "Jag får ingen surround" trådar. Så Skriver jag nu denna FAQ och hoppas att alla som har mer info, hjälper till att fylla den med information.
Ord som är bra att veta vad det är.
AC3: Audio Codec 3. Bitström för DD.
DTS: Digital Theater Systems. Komprimerat ljud i vanligtvis 5.1 eller 6.1. Har en maximal bitrate på 1,5Mbit/sec.
DD: Dolby Digital. Komprimerat ljud. Finns vanligtvis i 2.0 eller 5.1 med en max bitrate på 640Kbit/sec. [För DVD gäller max 448Kbit/s]
S/PDIF: Sony/Philips Digital Interconnect Format. Anslutning mellan förstärkare och ljudkälla via digital kabel (kan vara vanlig kopparkabel med RCA kontakt eller optisk Toslink)
Almänna frågor om Surround.
Q: Vad är surround?
A: Surround är ett samlingsnamn för ljud på fler än 2 kanaler. Det finns egentligen 3 olika typer av ljud. Mono (en kanal), Stereo (2 kanaler) och Surround.
Q: Vad betyder 2.1, 4.1, 5.1, 6.1 och 7.1?
A: Detta är en beskrivning av hur många kanaler ljudet har.
2.1: Stereo (två kanaler) plus en Subwoofer.
4.1: Två kanaler fram och två kanaler bak plus en Subwoofer.
5.1: Samma som 4.1 fast man har en center kanal fram också.
6.1: Samma som 5.1 fast man har en centerkanal bak också.
7.1: Samma som 6.1 fast man har två kanaler bak istället för en.
Q: Vad behöver jag då för att kunna få surround ur min dator?
A: Först och främst så måste du ha en källa som har Surroundljud. Altså en ljudfil, en film, ett program eller ett spel. Detta måste sedan ha ett ljudspår som har flera kanaler. Musik har alltid 2 kanaler (stereo) så den vanligaste källan till surroundljud, är filmer. Även en del datorspel har surround ljud.
Förutom källan så måste du ha ett ljudkort som har stöd för surround. Och det finns på alla moderna ljudkort. Har du ett ljudkort som är yngre än 5år så kan du räkna med att du har surroundstöd. Förutom detta så måste du givetvis ha ett lsurround ljudsystem.
Q: Hur kopplar man in detta då?
A: Det finns två sätt att koppla in ett surroundljudsystem till en dator. Analogt, eller Digitalt. Analogt är det vanligaste och då kopplar man in ett antal 3,5mm (även kallad stereoplugg) 2 kanalskontakter, in i ljudkortet på datorns baksida. Antalet kablar beror på hur många högtalare som ska kopplas in. Då det kan gå 2 kanaler på varje kabel så behövs te.x 3st för 4.1 och 5.1 system, och 4st för 6.1 och 7.1 system. Det absoult vanligatse är att man har ett 5.1 system och då går det 3st kablar från ljudsystemet som kopplas in i datorns ljudkort. Dessa är oftast färgmärkta och inte alls speciellt svårt att koppla in, Se bild för mer info.
http://ask.creative.com/wwimages/speakers/connecting_to_sound...
Man kan också koppla in det via digital kabel (S/PDIF). Detta har sina fördelar och nackdelar och är oftast mer aktuellt i high-end ljudsystem och hemmabioanläggningar. Det man gör är att man kopplar en digital kabel mellan ljudsystemets förstärkare och datorn. Man kan altså inte koppla in högtalarna direkt i datorn digitalt. Allt ljud skickas sedan i sin digitala form till förstärkaren, som sedan gör om ljudet till analogt och skickar ut det till högtalarna. S/PDIF kan antigen vara en vanlig kabel med antigen RCA kontakt eller 3,5mm plugg. Eller så är det en så kallad toslink kabel. Det är en optisk kabel som skickar informationen med laserljus. Det finsn också en mindre variant som heter Mini-Toslink och den används ofta i bärbaradatorer och ser ut ungefäfär som en vanligt 3,5mm kontakt. Den här typen är vanlig på bärbara datorer.
Q: Vad är det här DD, DTS, PCM som jag har hörtalas om?
A: Precis som all annan media i digital form, så tar ljud väldigt stor plats. Därför komprimerar man ljudet. Precis som bilder komprimeras med jpeg eller gif, så kan ljud komprimeras så att de tar betydligt mindre plats. Det vanligaste komprimeringsformatet för ljud är MP3.
DD står för Dolby Digital är utvecklas av Dolby Laboratories och är ett komprimeringsformat för flerkanaligt ljud. Detta är et absolut mest förekommande formatet för surroundljud i film.
En annan komprimeringsteknik är DTS. Det är egentligen samma sak som DD fast det är ett annat sätt att komprimera på. DTS har högre bitrate och bättre kvalite än DD. Men det tar sammtidigt betydligt större plats.
PCM står för Pulse Code Modulation och är en digital översättning av en analog signal. Det är så nära analogt ljud som man kan komma digitalt. Detta är altså okomprimerat ljud och tar därför stor plats. Det används ofta som stereospår på filmer (musik DVDer har ofta ett PCM spår) eller vanliga CD-skivor.
Problem med surround
Q: Jag vill se en DVD film i min dator, men jag får inget ljud.
A: Troligtvis så är DVD filmens ljud komprimerat med DD eller DTS. För att ska kunna få ljud från dessa, så måste man ha en avkodningsmjukvara (även kallad CODEC). I vanliga DVD spelare och förstärkare så finns denna programvara inbyggd, men så är inte fallet i en dator. Oftast får man avkodningsprogramvara för DD när man installerar ett program för att spela upp DVD filmer (Som PowerDVD). Annars finns en gratis variant som fungerar mycket bra, vid namn AC3filter.
Q: Jag hör musiken på filmen, men rösterna är VÄLDIGT låga.
A: På en film med 5.1 ljud så kommer röstljud nästan bara från centerhögtalaren. Kontrollera att du kopplat in den till rätt utgång bak på datorn. I ditt ljudkorts kontrollpanel (hittas på kontrollpanelen) så finns nästan alltid ett surroundtest, där du kan testa ljudet på alla surroundkanaler.
Q: Jag har en film som har DD 5.1 ljud. Men jag får ändå bara ljud ur mina fronthögtalare.
A: Den absolut vanligaste anledningen till detta, är att du kör med S/PDIF (digital) kabel. Mer om det längre ner. Ett annat alternativ kan vara att du har inställt på 2.0 ljud i ljudkortetskontrollpanel. Kontrollera inställningarna i kontrollpanelen, i din mediaspelare och ev i AC3 filter.
Q: Jag har ett hemmabiosystem med högtalare och förstärkare. Hur kopplar jag in detta till datorn så jag får Surround.
A: Precis som med datorhögtalare. Förstärkaren har säkerligen både analoga och digitala ingångar. Du kommer nog att behöva skaffa 3,5mm -> 2st RCA kabel då förstärkare oftast har RCA kontakter på analoga ingångar.
Q: Jag har kopplat min dator via S/PDIF kabel till min hemmabioförstärkare. När jag spelar spel och lyssnar på musik så får jag bara musik ur två högtalare.
A: Den kanske vanligaste frågan av alla. Anledningen till detta är att S/PDIF (digital överföring till förstärkaren) tillåter inte mer än 2st okodade digitala signaler. Vilket i praktiken innebär att allt ljud kommer bara bli Stereo när du kör med S/PDIF. Undantaget är filmer som är kodade i DTS eller Dolby Digital. Om man har en film med DD så kan man ställa in så kallad S/PDIF passtrough. Det görs i ac3filter och i vissa fall i din mediapsleares inställningar. Det som händer då är att ljudkortetsdrivrutin vidarebefodrar den digitala signalen (som är kodad i DD elelr DTS) till förstärkaren via S/PDIF. Ljudkortet gör altså ingeting. Förstärkaren avkodar matrialet och spelar upp ljudet. Detta brukar indikeras med en liten DD eller DTS icon på förstärkarens display.
I Spel och musik så är inte ljudet i DD eller DTS (då dessa måste förrenderas). Då blir ljudet automatiskt i PCM och endast två kanaler. Det finns lite olika sätt att komma runt detta så man faktiskt kan få surround i musik och spel via S/PDIF. Det första och enklaste är en teknik som kallas för Dolby Pro Logic. Förstärkaren gör då om en stereo källa och spelar upp det på samtliga högtalare. Man kan säga att Pro Logic kan packa ner extra ljuddata i en vanligt stereo ström, för att sedan spela upp ljudet i Surround igen. tekniker är inte felfri och det blir inte riktigt lika bra som riktigt surround. Pro Logic används ofta i spelconsoler (PS2, Gamecube, Wii) för att skicka surround utan att behöva ha mer än 2 kablar för ljud. Pro Logic kan också användas för att ge slags "fejk" surround från stereokällor som musik, film och spel. Den enda lösningen att få äkta surround är därför att skicka signal i DTS eller DD från datorn till förstärkaren. Dvs få spelets eller musikens ljud att kodas till DTS eller DD i realtid. Tekniken kallas för DTS connect och DD Live. Det finns ljudkort som har hårdvarustöd för detta, men de är ganska få. Auzentech är en av de tillverkare som har detta på många av sina kort. Creative har gjort en mjukvara som ger den här möjligheten på en del av sina X-fi ljudkort men detta kräver då lite mer CPU kraft. Nvidia hade tidigare en ljudkrets som hette Soundstorm (Nforce 2) som också hade stöd för DD Live (inte DTS connect) men det plockades bort i senare versioner. Jag vet också att Gigabyte har den här tekniken i sina intergrerade ljudkrtsar på en del av sina moderkort. Om någon vet någon mer får ni gärna säga till.
Lista över ljudkortchip med stöd för DD Live (DDL) eller DTS Connect (DTSC)
C-Media:
CMI8768+ (DDL)
CMI8770 (DTSC, DDL)
Oxygen HD CMI8788 (DTSC, DDL)
Creative Labs:
EMU20K2 (DTSC, DDL)
Realtek:
ALC883DTS (DTSC)
ALC889A (DTSC)
ALC888DD-GR (DTSC)
ALC882D (DDL)
ALC888DD (DDL)
ALC888H (DDL)
SoundMAX:
AD1988 (DTSC)
Lista över Ljudkort/Moderkort med stöd för DD Live (DDL) eller DTS Connect (DTSC) - Fyll gärna på med fler om ni vet fler.
Asus:
Xonar D1 (DDL)
Xonar D2/PM (DTSC, DDL)
Xonar DX (DDL)
Auzentech:
Auzen X-Fi Prelude 7.1 (DTSC, DDL)
Auzen X-Fi Forte 7.1 (DTSC, DDL)
Auzen X-Fi Home Theater HD (DTSC, DDL)
Auzen X-Plosion (DTSC, DDL)
Auzen X-Plosion Cinema (DTSC, DDL)
Auzen X-Meridian 7.1 (DTSC, DDL)
Auzen X-Mystique 7.1 Gold (DDL)
Blugears:
b-Enspirer (DTSC, DDL)
Club 3D:
Theatron Agrippa 7.1 [aka AuzenTech X-Plosion 7.1 (DTSC, DDL)]
Theatron DD 7.1 (DDL)
Creative Labs:
Titanium (DTSC, DDL)
Titanium Fatal1ty Champion (DTSC, DDL)
Titanium Fatal1ty Professional (DTSC, DDL)
Dimond:
Diamond XtremeSound 7.1 DDL (DDL)
HT Omega:
Striker 7.1 (DTSC, DDL)
Claro (DTSC, DDL)
Claro plus+ (DTSC, DDL)
Claro halo (DTSC, DDL)
Claro halo xt (DTSC, DDL)
Razer Barracuda:
AC1 (DTSC, DDL)
Sondigo:
Inferno (DTSC, DDL)
Callisto, externt USB (DTSC, DDL)
TerraTec:
Turtle Beach:
Montego DDL (DDL)
Moderkort med stöd för Dolby Digital Live (DDL) och DTS Connect (DTSC)
Gigabyte:
GA-MA78GM-S2H (DTSC)
GA-MA790FX-DS5 (DTSC)
GA-MA790FX-DQ6 (DTSC)
GA-G33M-DS2R (DTSC)
GA-P35-DS3 (DTSC)
GA-P35-DS3r (DTSC)
Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm