Alla fyndtips från mellandagsrean

Fattar inte "Metan" i LOL, behöver hjälp!!

Permalänk
Avstängd

Fattar inte "Metan" i LOL, behöver hjälp!!

Jag har spelat LOL ett par månader nu och är på level 22.

De människor jag möter har dels ett eget språk jag inte förstår, de använder sig med andra ord och förkortningar som inte är normala för mig. (vanlig Engelska behärskar jag dock flytande).

Alla andra spelare vet vad alla karaktärer gör, hur man ska spela dem och hur själva bygget ska se ut, vad som ska köpas och i vilken ordning.
Något som också alla vet är var på banan olika karaktärer ska spela för att fungera bäst, så när man fått veta vilka motståndare man kommer ha, kan de alltid med 100% exakthet säga vem som kommer springa var på kartan.

Oavsett vilken gubbe/tjej jag väljer att spela, även om jag köper rekommenderat och oavsett vilken "lane" jag väljer att gå så får jag alltid till svar "Hon är en sån här och inte en sån, du får inte gå mid med henne" eller du ska bygga honom som en adc och inte tank eftersom han ska spela top" osv.

Paxar jag Top med fel gubbe så hotar alla med rapportering pga spelförstörelse.
Om jag inte paxar någon lane tvingas jag alltid att spela bot oavsett vem jag spelar som.

Jag gillar verkligen LOL som spel men jag börjar tröttna på det pga all skit jag får höra från alla andra spelare som ständigt rättar mig och hotar med rapportering om jag inte lyder deras taktik som ALLA andra kan utantill och som de kallar för "metan".

MVH Jopp<3 (en som älskar spelet LOL)

Permalänk
Medlem

Nu spelar inte jag LoL utan DotA2, men kan känna att några saker är överförbara vad gäller matchmaking.

Ignorera högljudda individer, gör vad du personligen tror kommer fungera, få det sedan att fungera(trial&error).
Det finns en anledning att ni spelar i samma game(ni är på samma skill-nivå).
"Meta" är något som professionella spelare "skapar" då det för tillfället är det mest effektiva sätt att spela på(tills någon är innovativ nog att kontra nuvarande meta med ett nytt meta, med andra ord man lär vara innovativ och inte en tankelös apa för att kunna knäcka metat).

Såvida du inte spelar för att tjäna pengar, satsa på att ha roligt. Om du bara får massa whiners i ditt lag hela tiden kör med det universiella svaret: "Get a team." och ignorera sedan nötterna
Det lustiga är att metat inte brukar vara det mest effektiva sätt för 95%(påhittat nummer!D:) av alla spelare, utan det är andra faktorer som spelar in hur gamet vinns.

Men om du känner att du bara vill passa in så slå på någon prostream, kopiera vad dem gör och bli en drägglande konservativ zombie ;D

Permalänk
Medlem

Låter som aspirerande Guld-spelare.
Fuck vad ingen och någon säger, kör på vad du tror på och gör det så bra du kan. Allt vad Syyynd säger.

Om man slavar efter metan så kan inte vissa champs vinna över andra och tvärt om. Kör man som en robot så förlorar man som en robot. Matchen ska inte avgöras i picken, då är något fel.

Om du fortfarande vill bli bättre, utan att behöva spela efter metan, lär dig kartan utantill med timings på spawns, hur lång tid det tar att springa hit och dit och quickcast och zoning och wardställen och deras timings och..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Ifall du vill/orkar så kan det vara en bra idé att kanske kolla lite LCS-matcher och både få höra nya ord och se hur det går till, vilka gubbar de väljer o.s.v.

Hade jag inte spelat med kompisar från början hade även jag varit TOTALT lost, nu är jag bara NÄSTAN lost.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vilken server spelar du på? Kan adda dig om du skriver ditt namn. Guld 3. Lär dig gärna lite av spelet

Permalänk
Medlem

Kör vad du vill, du är ändå så låg lvl. Skriv bara /mute all och ignorera alla.

Eller så kollar du lite streams och grejer så du lär dig spelet samtidigt som du spelar.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av n_strand:

Vilken server spelar du på? Kan adda dig om du skriver ditt namn. Guld 3. Lär dig gärna lite av spelet

EU West (tror jag) Skickar PM

Skrivet av Ostbiten:

Kör vad du vill, du är ändå så låg lvl. Skriv bara /mute all och ignorera alla.

Eller så kollar du lite streams och grejer så du lär dig spelet samtidigt som du spelar.

Funkar Mute kommandot?
Det är ju sjukt bra i så fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

EU West (tror jag) Skickar PM

Funkar Mute kommandot?
Det är ju sjukt bra i så fall

Hehe om du spelade på nordic så kunde vi köra Bytte nyss till nordic från west

Permalänk
Avstängd

Ok synd ;D

Permalänk
Medlem

Ignorerar de som säger att de ska rapportera dig. Det är nästan alltid tomma hot, och kommer ändå inte ge något så länge som du beter dig acceptabelt.

Finns fler än ett sätt att spela karaktärer på, och de flesta som säger att du måste spela si och så, och att du absolut inte får gå den här karaktären mid med mera, vet inte vad de pratar om, eller så är de bara "sheeps" och är livrädda för "counters".

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk

Nyckeln till framgång är samma som nyckeln till dig själv... Hitta en/två, kanske max tre som du känner dig trygg med. Spela dessa konstant oavsett vart du måste gå, kanske inte jungle, gå bara top isåfall. (Vill de ha en jungle i normal så får de fan va det själva)

Lär dig hur din/dina champs fungerar i olika situationer mot olika motstånd och känn efter vad du behöver köpa för att det ska gå bra. T.ex om deras lag är så efterblivet att de har en Yasou eller ännu värre, en Zed mid, (och ingen ap top eller jungle) så kanske du borde överväga att bygga både lite extra armor och lite extra hp. Sällan jag bygger ens tre av de rekommenderade itemsen så variera dig. Själv körde jag Trinity Force på Amumu första veckan jag spelade. (Drog en penta ändå, så helt värdelöst kan det inte vara )

Adda Kalliniho på West så kan vi köra några games, har bestämt mig att dra upp mitt westkonto till lvl 30 innan säsongen är slut så att jag får victoriousskinnet denna gången.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Inaktiv

Det finns inget speciellt sätt som man måste spela champs på. Det går att variera builden/spelstil ganska mycket på många champs, andra är dock lite mer begränsade i rollerna. Mitt tips är att kolla de högst rankade buildsen på mobafire för just den champen du vill köra. Följ dem ganska noggrant till att börja med men desto bättre du blir så kan du börja individualisera builden/rollen efter din spelstil.
Kör du med randoms så vill de att du följer metan med top, mid, bot, support, jungle. Spelar du premade med några kompisar har du såklart större frihet för att spela utanför metan om ni gör upp innan matchen.

Permalänk
Medlem

Metan eller Meta refererar till information som brukar finns tillgänglig genom efterforskning, guider etc. I ett spel så kan meta-information vara att veta att en boss har olika attack patterns innan man möter bossen. Att en viss karaktär kommer gör X i skada när den är lvl 10 men dessa förmågorna och det vapnet. Att veta att fienden har vissa attacker som du underviker på särskilda sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att muta dina lag'kamrater' tror jag inte är det bästa alternativet. Komihåg att ifall du blir rapporterad så går detta genom någonting som kallas tribunal, och har du inte gjort någonting så kommer du inte att dömas. Rapporteras du som dålig spelare så sänks din osynliga ELO som används för matchmaking utanför ranked games.

Saken är den att det på sätt och vis spelar roll vart du går, då det utan tvekan finns strategier som fungerar bättre än andra. Metan har ändrats lite genom årens gång, och jag spelar inte lika mycket som jag brukade och har därför inte full koll på hur det ligger till just nu. Nyckeln till att bli bra i League of Legends, om det nu är det du vill, är ofta att lära sig så mycket som möjligt om de mesta.

Jag skulle rekommendera dig att läsa på lite om vad olika champions kan göra. Vad de har för för och nackdelar, detta är inte svårt att hitta, står överallt. Du kan sedan lista ut själv vilka champions som fungerar bättre mot andra. Du kan läsa på vilka som ''countrar'' vilka. Eventuellt kan du lära dig detta själv genom att experimentera eller titta på dina lagkamrater hur de väljer att spela samt hur bra de går för dessa. Personligen har jag aldrig varit mycket för att läsa på guides, utan har testat mig fram och sett likheterna samt olikheterna mellan olika Champions.

Kunskapen om vad din motståndare är kapabel till att göra är ofta avgörande och minskar risken att man springer in och lägger liv eller död till ödet. Har man koll så spelar det mindre roll vem man spelar och mer roll hur man spelar.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk

Om intresserat finns, spelar jag gärna ett par matcher med dig kör på eu west

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenOslo:

Saken är den att det på sätt och vis spelar roll vart du går, då det utan tvekan finns strategier som fungerar bättre än andra.

Det kanske gör det, men man får komma ihåg att personen har kommit upp till een ranken på hans egna spelsätt. Att bli helt plötsligt tvingad att ändra sin stil är något helt sjukt. Ändringen får ske genom lärning istället vilket tar tid. Om han nu är så dålig så kommer ju han inte gå upp i rank.

Det är också sjukt att man måste känna sig tvingad till att läsa på guider till ett spel man lirar för roligthets skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Det kanske gör det, men man får komma ihåg att personen har kommit upp till een ranken på hans egna spelsätt. Att bli helt plötsligt tvingad att ändra sin stil är något helt sjukt. Ändringen får ske genom lärning istället vilket tar tid. Om han nu är så dålig så kommer ju han inte gå upp i rank.

Det är också sjukt att man måste känna sig tvingad till att läsa på guider till ett spel man lirar för roligthets skull.

Nej jag har nästan aldrig läst guider. Möjligtvis om det funnits någon champion som jag verkligen tyckt om och velat lära mig mer om. Någon gång har jag fått totalspö utav en champion och velat veta ifall det finns någon specifik anledning.

Man får självklart spela hur man vill, och personligen så brukar jag vara den som ''trollar'', fast egentligen bara testar olika kombinationer utav builds, placering och champion. Detta går ju inte alltid speciellt bra. Att lira AP på Gangplank och Xin Zhao är någonting som jag älskar. Visst, är inte i närheten lika effektivt som att köra AD, men jag tycker det är kul, och spelstilen blir unik. Vill jag däremot lira en match där det går BRA, riktigt bra, som faktiskt är oerhört kul bara det, så är det bättre att försöka spela efter metan. Detta är ju den vanligaste speltypen, som flest följer. Börjar TS nu tröttna på att folk klagar på hans spelstil och vill känna att han vill lära sig mer - så kan han ju antingen fortsätta som han gör eller eventuellt läsa på, ifall det är utav intresse.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Reyintaz:

Det är ju knappast nånting ovanligt i spel som har lite djup. Försök till exempel köra en flygsimulator utan att lära dig nånting via guider och manualer först...utan att göra det får du inte ens upp planet i luften, även om man spelar för skojs skull.

Guider i LoL är bra sätt att få lite hum om champsen, förutsatt att man tar till sig av vad som står i guiderna.

TS verkar ju dock inte ens ha koll på de olika rollerna i spelet, så det är ju det absolut mest grundläggande som saknas.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Ok synd ;D

Några tips för att göra ditt spelande lättare och kanske effektivare:

1. Muteknappen finns bredvid varje lagkamrats och motståndares namn i scorelistan när du håller in Tab under pågående match. Det gör att DU inte kan se vad just den person du mutat skriver i in-game chat, och gör att du aldrig kommer behöva spela en match med den personen igen.

2. För att ge dig själv en bättre GRUNDKUNSKAP och förståelse för items och buildpaths, vad som passar bäst på vilken champion rekommenderar jag att du läser ett par högt rankade guider på champions du tycker om att spela på till exempel mobafire eller probuilds. Och jag säger grundförståelse. När du följt/läst guiderna ett tag får du förståelse för items, vad de gör och varför man bygger dem, det gör också att du kan bilda din egen uppfattning och testa egna strategier på RÄTT GRUNDER.

3. Prata/lyssna/läs om League. Har du kompisar som spelar lol? Diskutera spelet med dem, lyssna på podcasts, titta på youtube. Trinityforce podcast har en youtubeserie som heter "from minnows to sharks" som går igenom mycket baslära, mechanics och tips. Foxdroplol och stonewall är exempel på andra youtubare som gör mycket nyttiga guider.

Metan har utvecklats naturligt för att det är den spelstrategi som konsekvent varit mest effektiv. Season 1 spelade jag mycket Caitlyn och Ashe i mid, för så såg metan ut från början, sedan har det utvecklats. De flesta champs som spelas solo top är effektiva där för att de scalear bäst med levels. De som spelas solo mid spelas där för att scalear bäst med en kombinations av pengar/items/levels och adc spelas botlane för att de scalear nästan bara med pengar/items, har låg hälsa och är sårbara och behöver en support med sig under laning phase. Djungelmetan kom nån gång under säsong två tror jag och de som spelas i djungeln är oftast de champs som kan komma för vi och skapa situationer för att sedan gå vidare, som har sustain nog att överleva i djungeln utan att behöva base:a hela tiden.

Sammanfattning: lyssna inte på rage, men se till att utveckla ditt spelande och din kunskap för att ha roligare och slippa distraheras av rage.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd

Tror ju det blir lättare om du lär dig grunden innan du börjar variera, precis som med allt annat. Jag skulle ju inte flytta runt pjäserna i schack, lite hur som, innan jag lärt mig hur dom fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jopp<3:

Jag gillar verkligen LOL som spel men jag börjar tröttna på det pga all skit jag får höra från alla andra spelare som ständigt rättar mig och hotar med rapportering om jag inte lyder deras taktik som ALLA andra kan utantill och som de kallar för "metan".

MVH Jopp<3 (en som älskar spelet LOL)

Tyvärr så kommer det inte bli bättre, det är en standard att skylla på andra, hota med rapporteringar. Jag har spelat LoL i ca 4.5 år fast inte konstant de senaste två och om jag inte spelar nåt på kanske en månad eller längre så räcker det med att spela en gång att bara bli äcklad av hur folk beter sig.

Den generella "metan" är att du kör adc och support på "bot", tanken är att ge all guld från creep/minion kills till adc så de kan få sina items så fort som möjligt. Sedan mid så kör man magiker även om det har gått mot assassins som gör mycket skada snabbt, men själva iden är den samma. Sedan Jungle eller top så kör en av dem någon form av tank karaktär som kan initiera team fights. Detta är den generella positions metan som har funnits i över två år.

Det viktigast och bästa rådet jag kan ge dig är att lär dig vad alla karaktärer kan göra, eller så många som möjligt, och lär dig även vad items du köper gör och vad de är bra till. Detta är det viktigaste när du börjar spela istället för att följa item guider. Och om du inte vill be bannad säg ingenting i chatten när du speler, iaf ingenting negativt eller svordomar, då kommer du aldrig bli bannad även om du kanske inte spelar så bra.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag körde Dota i WarCraft III för 10 år sen o hörde aldrig någonsin talas om att den karaktären ska spelar där uppe o den karaktären i mitten o en tredje där nere.

Men så funkar lagspel på högre nivå.

I ditt fall så hade jag kört vad jag velat o snackat med de andra o förklarat varför jag gör som jag gör. Gillar de inte de så måste du besluta om det e viktigare att passa in lr att göra vad du tror på.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Förstår dock inte hur folk tror att de kan "paxa" lanes. Skriv gärna vilken lane du föredrar men förvänta dig inte att få den bara för att du skrev först.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk

Spela Teambuilder eller Normal Draft Pick istället så slipper man allt tjafs med vilken lane folk ska gå, speciellt när du spelar själv. Det finns inte en chans att du kommer få den lane du vill gå när du spelar själv med 4 andra som är premades, med tanke på att communityn är som den är. Spela det du gillar och är bekväm med istället för att låta andra säga vad du ska välja. Vet inte hur många gånger folk har klagat på ett pick, som sedan carryar gamet istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag körde Dota i WarCraft III för 10 år sen o hörde aldrig någonsin talas om att den karaktären ska spelar där uppe o den karaktären i mitten o en tredje där nere.

Problemet är esport sidan och streaming eftersom det är så populärt, personer på alla nivåer blir elitister och om du inte spelar som proffsen så vet du inte vad du gör och är "noob". Popularitet av spelet och esport sidan har förstört League of Legends som ett spel. Det var mycket bättre i början och personer var mer hjälpsamma när de såg att en person var ny ist för personliga attacker.

Vad de flesta inte fattar är att det är skillnad på hög nivå lag spel och LoL solo queue, och i många fall så spelar proffs karaktärer de är bra på, så du får mardröms perioder där något proffs spelar ADC kennen så då börjar alla spela det i solo queue utan att fatta varför de ens spelade det på en högre nivå.

Permalänk
Medlem

Spelat många MOBA spel, och även LOL när det var i beta.

Men kortfattat, om du vill bli bra på spelet lära dig mer om dina favorit karaktärer, kolla upp guides på nätet, det finns många siter men här har du en http://www.mobafire.com/

Så du lär dig hur du ska bygga din gubbe för att få honom bra. Självklart är detta inte det bästa när du är har mycket erfarenhet med spelet. Men det är nog det bästa sättet att lära dig just nu.

Lär dig hur de flesta bygger dina gubbar. Bygg aldrig "recomended"
Recomended är ämnade för nybörjare. Så om du är en DPS som vill spelet att du ska köpa saker så du överlever, = du gör mindre skada = du spelar inte din roll så bra som det går = dåligt

Anledning till detta är för att nybörjare inte ska bli sura för dom dör så lätt. Därför vill inte tillverkarna att du ska bygga den bästa builden. Detta gäller alla MOBA spel i princip och inte endast Riot.

Sedan ang andra personer som gapar och skriker, det är så LOL personers mentalitet är. Det är fullt med idioter som tror dom vet allt, bara lär dig att folk är

Vad jag rekommenderar är bara försök hitta bra folk att lira med, på skype, TS eller liknande så ni kan snacka.

Ignorera folk som gapar osv.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30 🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix QG ⌨️Razer Huntsman V3 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 📹 Elgato Facecam + Elgato Key Light Air x2 , GoXLR, StreamDeckXL+mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Spelat många MOBA spel, och även LOL när det var i beta.
---
Lär dig hur de flesta bygger dina gubbar. Bygg aldrig "recomended"
Recomended är ämnade för nybörjare. Så om du är en DPS som vill spelet att du ska köpa saker så du överlever, = du gör mindre skada = du spelar inte din roll så bra som det går = dåligt

Recommended buildsen har blivit bra mycket bättre med åren, speciellt jämför med betan vilket du endast spelat i (Enligt det du skrev). Visar både vad som rekommenderas för en offensiv samt defensiv build, vilka items som är viktigast på vald champion osv. Ska man följa builds på hemsidor så är det i många fall viktigt att läsa igenom vad de är menade att användas som. Recommended items fungerar bra som allround, speciellt i Solo-que.

Visa signatur

Permalänk

Adda mig på euw: noobsareawesome - lvl 30 silver 3 så kan vi köra några matcher, främst på fredagar och lördagar. Har även skype om du vill ha extra hjälp. Mer info kan vi ta i pm
jag brukar även spela med några kompisar så vi lär bli en del premades så ingen kommer hacka på dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

I ditt fall så hade jag kört vad jag velat o snackat med de andra o förklarat varför jag gör som jag gör. Gillar de inte de så måste du besluta om det e viktigare att passa in lr att göra vad du tror på.

Nu undeviker vi försiktigt LoL emot dota kriget, men "Den ska vara där och inte här" är något som är otroligt mycket vanligare i LoL och något man sällan (eller nästan aldrig) ser i DoTA. Detta är på grund av hur dom två separata spelen styrs (Icefrog vs RIOT games)

Till TS: Testa dig fram, jag spelar ibland lol med mina vänner och jag har även fast jag har 400-500 games ingen aning om vad alla champs gör eller hur man ska gå saker, märker jag att den gubben funkade bra där så fortsätter jag med han där annars byter jag lane till nästa match (Eller så säger mina vänner vart man ska, men dom är rätt villiga på att låta mig testa mina idér)

Permalänk
Inaktiv

Metat i sig är vad som är vanligast/populärast. En hjälte , uppsättning eller taktik brukar bli meta eftersom det oftast fungerar bra. Vill du bli en bra spelare så är det bäst om du lär dig varför x är bra emot x och vilka fördelar/nackdelar det har. Många håller sig till metat eftersom de är vana att spela med det. När man vill vina så brukar man oftast hålla sig till något man har mycket erfarenhet med, istället för att pröva något nytt.

Det är många som inte har sett hjälte x spelas som x och har där med svårt att se hur man ska vinna med det. Därför blir de oftast upprörda. Mitt tips till dig är att köra med några vänner för att kunna pröva dig fram. Då slipper du de flesta negativa kommentarerna. Det är alltid bäst att få uppleva det själv för att kunna dra sina egna slutsatser.

Du kan lägga till mig i league, kaemon på euw och svenborg på eune.