Vad säger ni om Early Access spel?

Permalänk

Vad säger ni om Early Access spel?

Efter att ha läst följande om The Stomping Land ett Early Access spel som nu tagits ner från steam börjar jag ställa mig väldigt tveksam till denna spelmodellen.

http://www.pcgamer.com/2014/09/02/the-stomping-land-can-no-lo...

http://www.gamespot.com/articles/valve-pulls-dinosaur-game-fr...

Borde Early Access ses över eller kanske rent av tas bort helt? Detta är knappast bra reklam för denna spelmodellen när spel kan tas bort från steam på detta sättet.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem

Tycker ett problem är att utvecklare startar ett projekt, tar in massa pengar och sedan inte gör klart skiten. Att det sedan även kan tas ned gör det ännu värre.

Permalänk
Medlem

Bör finnas antingen olika nivåer på early access (ie alpha, beta etc) eller en slags kvalitetskontroll innan det släpps på steam.

En lösning på att utvecklare tar pengarna och åker till mexico är att steam håller hälften av pengarna till spelet är helt släppt. Visst det blir lite mindre pengar för utvecklarna att röra sig med men samtidigt så finns ju pengarna där om de bara gör klar spelet. Går givetvis itne att garantera kvaliten på spelet men det borde i alla fall bli bättre.

Permalänk
Medlem

Problemet kommer när "Early Access" används som ursäkt för att dra ut på utvecklingstiden och ändå sälja.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag litar inte på Early Access längre då spelet Cubeworld fick en uppdatering sedan skrotades. Kommer därför aldrig köpa Early Access spel igen.

Visa signatur

Ryzen 1800x, Sapphire nitro+ radeon rx vega 64, LG 24" 3840x2160@60 Freesync

Permalänk
Medlem

Jag gillar det, men det är ganska jobbigt när saker och ting inte går som planerat.
Titta på ROAM, ett underbart spel (om det någonsin släpps), men det stog i stort sett helt still i över 1 år, utan någon info direkt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Om jag har lärt mig något de senaste åren inom spel så är det att det inte är kvaliteten på den verkliga produkten som säljer, utan löftena om vad den "kommer" leverera vid ett senare skede. Det handlar om att sälja drömmar. Det gäller inom det mesta, men särskilt inom spel. Early Access har blivit den perfekta förpackningen för spel som säljer sig på drömmar och antingen dröjer med att leverera eller aktivt väljer att inte göra det alls.

Sen kan jag klocka ner IQ:n 40 poäng och dra Early Access - Coincidence?

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Early access är bara det senaste i hysterin av att ha saker tidigare och tidigare. Att inte kunna vänta på att något blir klart. Det och långa utvecklingstider gör ju det lockande för utvecklare att få pengar under arbetets gång kan man tänka sig.

Själv har jag bara hoppat på early access som givits via ett par Kickstarter projekt som jag trott på. Skulle aldrig köpa early access på något som jag först ser i STEAM's shop te.x...

Permalänk
Hedersmedlem

Den här modellen i nuvarande form var ju riskabel och rätt kass redan från början. Det visste vi ju dessutom. Det är naiviteten som tagit överhand här bara ;).
Om man köper något innan det är klart så vill man ha garanti på att varan/tjänsten blir tillverkad/genomförd annars ska man få pengarna tillbaka. Det gäller allt annat som man betalar för innan det är klart. Men det verkar ju inte gälla för de här spelen. Som upplagt för en del fallgropar givetvis.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Köper inte såna spel, men helt klart borde det inte förekomma alls på Steam.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag har DayZ och Assetto Corsa som är i early access (och battlefield 4, höhö). Jag ser det nästan mer som att man sponsrar tillverkarna så dom får lite extra kosing att göra spelet. Spelarna blir väl däremot lovade en färdig produkt och funkar inte det så ska det ses över. Jag röstade "Vet inte/osäker" när jag egentligen skulle röstat "ja".

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

köpte Assetto Corsa för ett år sedan och det är fortfarande riktigt sunkigt.. kommer aldrig mer köpa ett early access spel!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Själv känner jag mig osäker.

Det finns ju trots allt bra Early Access utvecklare som tack vare Early Access existerar. Tänker då på spel som Planetary Annihilation som i viss mån förmodligen hade klarat sig utmärkt även utan Early Access tack vare sin Kickstater Kampanj men vi har ju också exempel på spel som Minecraft och Prison Architect.

Men tycker också att det rätt ut sagt är för jävligt att folk bara utnyttja Early Access för att tjäna pengar på ett spel som inte ens kan kallas för ett spel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man bara ska köpa early access-spel om man vill spela spelet i dess nuvarande skick och/eller vill stödja utvecklaren.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Nog behöver konceptet ses över alltid men det är svårt att säga hur men i och med att fenomenet växer så kommer konsumenterna (förhoppningsvis) att bli mer och mer medvetna om riskerna. Den ständiga förbokningshysterin som pågår trots blivande klassiker som Duke nukem Forever och Aliens: Colonial Marines i färskt minne säger dock mig att gamers i allmänhet har förbannat svårt för att lära sig. Lägg därtill att valve inte verkar bry sig om vad för slags skit som läggs ut på deras butik så kan man nog nästan räkna med att situationen kommer att bli betydligt värre innan den blir bättre.

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Tycker det här klippet sammanfattar problematiken med Early Access ganska bra: https://www.youtube.com/watch?v=CyGbbIB5eaM

Permalänk
Medlem

Ses över? Nej konceptet är behöver inte ändras, personerna som köper spelet behöver vara mer medveten om hur det funkar....

Köp inte in i early access är då min policy numera.
Köper spelen när det är släppt och någon review är ute så vet man vad man får... (ok inte helt sant har faktiskt bokat witcher 3 för det kan ju inte bli dåligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Problemet kommer när "Early Access" används som ursäkt för att dra ut på utvecklingstiden och ändå sälja.

Jag tycker det är lustigt hur både Minecraft och DayZ SA verkade tappa farten när pengarna började rulla in.

Men det är väl ett hårt jobb att dricka paraplydrinkar i Karibien också, antar jag...

Mvh
Ej bitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag tycker det är lustigt hur både Minecraft och DayZ SA verkade tappa farten när pengarna började rulla in.

Men det är väl ett hårt jobb att dricka paraplydrinkar i Karibien också, antar jag...

Mvh
Ej bitter

Minecraft? Tappat farten? Neeej. Bara efter release, men efter det är dom inte skyldiga att släppa mer innehåll gratis.

DayZ SA: http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140909/dayz-producent-for...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

ok inte helt sant har faktiskt bokat witcher 3 för det kan ju inte bli dåligt

Spelar ingen roll. Du ger ändå ditt stöd till en affärsmodell som i längden enbart är till nackdel för konsumenterna.

https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Minecraft? Tappat farten? Neeej. Bara efter release, men efter det är dom inte skyldiga att släppa mer innehåll gratis.

Jag köpte Minecraft under Alphan, och det tog sjukt lång tid att få ut minimala förbättringar, även efter att Mojäng var startat. Notch eller Mojäng kommer inte få en krona av mig under överskådlig framtid.

Problemet är att de sålde SA med ett releasedatum, för att sen säga "äh vi gör om allt". De har fokuserat för mycket på att polera massa saker som i grunden inte fungerar som det är tänkt, och stallar med att släppa nya vapenmodeller och annat eyecandy. De har fått in massor av pengar på all DayZ-hype, och just nu levererar de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag köpte Minecraft under Alphan, och det tog sjukt lång tid att få ut minimala förbättringar, även efter att Mojäng var startat. Notch eller Mojäng kommer inte få en krona av mig under överskådlig framtid.

Problemet är att de sålde SA med ett releasedatum, för att sen säga "äh vi gör om allt". De har fokuserat för mycket på att polera massa saker som i grunden inte fungerar som det är tänkt, och stallar med att släppa nya vapenmodeller och annat eyecandy. De har fått in massor av pengar på all DayZ-hype, och just nu levererar de inte.

Och då är Notch och Rocket två av de utvecklare jag litar mest på. Köpte Minecraft veckorna efter att det gick in i beta, har aldrig varit med om sådant utvecklingstempo som det var till och med släpp-versionen.

Vad vill du DayZ ska leverera, mer exakt? Du har absolut ingen rätt att kräva något alls då du accepterat Early Access villkoren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Vad vill du DayZ ska leverera, mer exakt?

Jag vill att de ska leverera ett färdigt spel som innehåller element som gör det till DayZ.

Hjälpligt fungerande samt tillräckliga mängder zombies är ett bra första steg t.ex. Problemet är de lägger ner tid på att polera på saker, för att sedan plötsligt komma på att man behöver göra om saker från grunden. Byta grafikmotor-debaklet är bara ett i raden av fördröjningar som inte har någon som helst relevans för att få fram fungerande spelmekanik för zombies, tält, fordon och annat som t.o.m. finns i Arma2-modden.

Skrivet av Atlas Tasume:

Du har absolut ingen rätt att kräva något alls då du accepterat Early Access villkoren.

Oh jo, jag har moraliskt sett rätt att kräva en hel del eftersom 1) jag betalat mot att jag 2) blivit lovad release (sedan hösten 2012). Release som i ett hjälpligt spelbart spel, där man t.ex. inte förlorar all gear varannan inloggning. Ser du inte själv problemet med Rocket & Bohemias trovärdighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

9 månader efter release ligger DayZ SA högst upp på min lista. Istället för att jobba med de verkliga problemen, som enligt min definition är : taskig pathfinding och optimization. Jag har spelat DayZ sedan 2,5 år sedan, dvs ganska tidigt mod stadie, och fortfarande finns samma problem kvar, men istället för att lösa problemen så slänger devsen mer kläder och mer taskig physics på problemen i hopp om att dölja det.

Det finns en anledning till att "arma'd" finns. Det är större chans att du glitchar till döds än att Zeds tar dig.

Skrivet av Oliver91:

köpte Assetto Corsa för ett år sedan och det är fortfarande riktigt sunkigt.. kommer aldrig mer köpa ett early access spel!

Jag vet inte vad du förväntade dig, men ett bättre early access simracing spel med multiplayer och utan ingame purchase content har jag inte hittat än. Så ge mig en hint eller två om vad du tycker är taskigt med Assetto Corsa.

Kan du inte komma runt första kurvan utan assists?

Dold text
Skrivet av Sveklockarn:

Mvh
Ej bitter

Kan väl inte riktigt skriva under på ej bitter(sarkasm eller inte), eftersom jag anser att ett early access spel ska ha tillgång till basfunktionerna i ett spel. Exempelvis DayZ SA, så ska enligt min egna definition ha ett fungerade Zombie system, där de faktiskt är ett hot, inte en(eller flera) jobbiga flugor som snurrar runt dig.

De gjorde något åt optimizationen, i vissa städer. Norr om Berezino, i städer och vildmarken så får mitt lilla system tufft att klämma ut 25-30FPS.

I min mening är det fungerande spel som tex 7 Days to die och The Forrest som förtjänar titlen Early Access. Där fanns den grundläggande spelfysiken, spelupplägget och ideen bakom hela spelet. Många spel som släpps idag saknar helt grundläggande funktioner, och har spelet tillräcklig hype, så drar utvecklarna in grova summor, som helt enkelt inte ursäktar den långa tiden som det har tagit att faktiskt fixa de faktiska problem som finns med deras spel.

För att ta DayZ SA som exempel igen: Förut hade de en counter som räknade hur många som har köpt spelet. Så låt oss anta att de just nu finns det: 2 542 438 Survivors(folk som har backat spelet genom att köpa early access). Så låt oss anta att varje survivor har betalat 10 euro i snitt( steam priset är högre) så har de fått in totalt :

2 542 438 x 10 = 25 424 380 Euro.
källa

Dold text

Så låt oss anta att BI är ett par giriga jävlar, de anser att de har rätt till 60%. Det lämnar 10 169 752(93 516 000 kronor)euro över. De har anställt mer folk osv osv. Men var i helvete är resultatet?

Låter inte som att det saknas ekonomiska medel iallafall.

Gud nåde den som på pekar att det är ett early access spel. Att det ska ta 9 månader utan några som helst framsteg, med en sådan ekonomisk uppbackning och allt de har att visa är kläder och mat ska fan skämmas.

Edit: slänger in dig här med:

Skrivet av Atlas Tasume:

Vad vill du DayZ ska leverera, mer exakt? Du har absolut ingen rätt att kräva något alls då du accepterat Early Access villkoren.

Kräva och kräva. Hur vore de med basfunktion i ett så kallat ZOMBIE SURVIVAL spel så som DayZ? Dvs, att du faktiskt har Zombies som inte fanns de första 3 månaderna? Eller, jo, fanns gjorde dom men det var en större chans att du hittade 10 M4or än 10 Zeds. Hur vore det för en faktisk basfunktion i spelet än bandanas och pipsi cola? Eller hyffsad FPS istället för en buggad MP5a? Eller är det bara saker som vi ska acceptera för att det är ett early access spel? Så här 9 månader efter release, trotts utlovad updates? Det är för fan bara att läsa igenom deras changelogs så ser man vilket hoax det faktiskt är. Kläder, kläder, kläder, fixat aim på X vapen, kläder, kläder, kläder, minor performance change, kläder kläder, kläder and Pipsi Cola. And Rockets Face ingame.

Att du litar på Rocket säger exakt hur mycket, eller snarare lite du vet om just DayZ eftersom Rocket redan har sagt att han kommer stega ner och ta en advicer roll, eftersom han anser att han inte kan göra spelet till vad han vill, och vill istället fokusera på "that elusive, perfect multiplayer game", vilket bara talar för att han är just inget annat än en ideekille än en projekt manager. Källa:

Edit 2: För att inte nämna att skitet är en direkt dåligt port från A3 där de har ändrat gear menyn till deras egna.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Det är blandade känslor för mig. Jag är inget fan av konceptet, har köpt ett spel hittills och det kommer troligtvis bli det enda spelet och det är Assetto Corsa.

Jag kan se det som en fördel för mindre studios eller självständiga utvecklare att se att deras ide och produkt är något som folk vill ha och att dom får in kapital som kanske annars saknas. Då kan dom lägga ner mer tid och energi på att utveckla spelet dit dom vill och göra det inom en rimlig tid. Men samtidigt här finns ju risken att dom utvecklar och utvecklar och till slut så blir det ett evighets projekt.

Sen finns det ju dom utvecklarna som ser snabba pengar, släng ihop något skit och kalla det för slutgiltig produkt och hoppas att många nappar på konceptet och betalar för att komma in och spela spelet.

Nej, jag gillar den gamla tiden när jag spelade i början, man hörde att ett spel var på G, sen efter en tids väntan fanns det i butikshyllorna och hade man tur kunde man hitta en demo för att se om det var något man gillade. Nu är det Early Access, Beta, Alpha osv överallt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxWarp:

Spelar ingen roll. Du ger ändå ditt stöd till en affärsmodell som i längden enbart är till nackdel för konsumenterna.

https://www.youtube.com/watch?v=mf5Uj4XIT1Y

jo det är jag medveten om, du behöver inte länka till total biscuit vars käft går mer än information kommer ut

Permalänk
Snusfri

Problemet är att väldigt många tror att de får ett färdig spel fast det på de allra flesta spel står tydligt (och även flertalet gånger) att det är early access och klagar sedan högljutt över buggar och liknande.

Sedan borde prissättningen ses över, här finns det dock några olika modeller att välja för att styra upp det, bla dessa.
- Ett spel som är i early access borde ha ett maxpris på låt oss säga 15 dollar just för att det är så pass tidigt i stadiet och de som köper spelen hjälper producenten genom att rapportera in buggar.
- Om du köper spelet under tex Alpha 1 så kostar spelet 10 dollar, men köper du det under Beta 1 så får du betala 15-20 dollar, dvs desto senare du väljer att köpa spelet innan skarp release, desto dyrare blir spelet, detta för att ge något tillbaka till de som är villiga att testa ofärdiga version och hjälpa till i utvecklingen.

Sedan så borde Steam vara mer restriktiva med vilka som får släppa ett spel i early access för att minska risken att folk blir lurade, tex kan de ha vissa kriterier som producenten måste följa, annars riskerar de böter och/eller avstängning, detta kan även bakas ihop med prissättningen, ponera att det finns 3st grupper som producenten kan välja mellan:
Grupp 1: Inga tidskrav på när uppdateringar kommer eller hur lång tid utvecklingen från Alpha till färdigt spel är, dock så får de ej ta mer än låt oss säga 8 dollar för spelet.
Grupp 2: Uppdateringarna måste komma minst 1 gång i månaden och utvecklingen av spelet får inte ta längre tid än 2 år, dock så får de nu ta 15 dollar för spelet.
Grupp 3: Uppdateringar varje vecka och senast 1 år efter första Alphan så måste spelet vara klart, nu är de fria att själva sätta det pris de anser är skäligt.

Grupp 3 skall dock inte vara öppen för alla utan du måste ha ett bra trackrecord för detta, tex genom att ha släppt 3 spel tidigare i Grupp 1 eller 2 och skött utan några missöden.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

jo det är jag medveten om

Så du är medveten om att det är en idiotisk grej men du väljer aktivt att göra det ändå? Ok...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köper man ett spel i alpha/early access så kan man inte förvänta sig att det ska vara felfritt, självklart tycker jag också att dayz tar sin goa tid med att komma ut med patcher som verkligen FÖRÄNDRAR gameplayet. men det är så himla mycket som räknas in och som dom hänvisar så bör man inte köpa spelet om man inte vill stödja och vara med i utvecklingen. Jag har haft roligare i ett buggat dayz när man dör om man går nära en vägg än att sitta och spela battlefield. (må vara ett dåligt exempel med tanke på att du också dör om du går in i en vägg...) spelet kostar ca 200kr och är bra mycket roligare än dom flesta spelen där ute!

kan inte bärga mig tills det blir en full release..

Visa signatur

Case: Fractal R5 | Cpu:6600k 4.3ghz | Gpu: GTX 980 | Ram: 16gb crucial Ballistix| Heatsink: Bequiet pure rock
PSU: Evga supernova G2 | MoBo: Asus Z170-Pro

Permalänk
Medlem

Gör indie devs är det en grej men när trippel A Företag hör det är det oftast skit, borde helt klart ses över.

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz