Super Nintendo 2000 - riktpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Men såna fejk-SNES-kontroller är radikalt mycket tråkigare (och sämre) att spela med än originalkontroller. Såna får man ge ca 150 kr för.

Eller så skaffar man ett par bra som tex Snes gamepads från Buffalo:

Har 4 stycken inköpta från Japan samt 2 Famicom kontroller av samma företag och dom är i princip 100% identiska jämfört med originalkontrollerna bortsett från turbo/clear knapparna. Sjukt bra kvalité på knapparna och byggkvalité.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte direkt en Wii med emulator så han man alla spel man kan tänka sig. Så han man även möjligheten att spela Wiispel också. Men det kanske ska vara the real thing här?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Sai:

Eller så skaffar man ett par bra som tex Snes gamepads från Buffalo:
https://warosu.org/data/vr/img/0015/68/1398388163367.jpg

Har 4 stycken inköpta från Japan samt 2 Famicom kontroller av samma företag och dom är i princip 100% identiska jämfört med originalkontrollerna bortsett från turbo/clear knapparna. Sjukt bra kvalité på knapparna och byggkvalité.

Buffalo har tidigare samarbetat med Nintendo för att utveckla andra produkter, vilket förmodligen även är fallet här - så den där använder säkert officiella delar, alltså äkta SNES-delar (knappar, skal, gummibitar, etc). Mycket intressant produkt, tack för att du uppmärksammade den!

Skrivet av blade80:

Jag tänkte direkt en Wii med emulator så han man alla spel man kan tänka sig. Så han man även möjligheten att spela Wiispel också. Men det kanske ska vara the real thing här?

Emulator-spel på en Wii med horisontell Wiimote och/eller Classic Controller är det närmaste "äkta" du kan komma utan att faktiskt använda rätt hårdvara. NES är helt fantastiskt, Mega Drive likaså - men just SNES är inte riktigt perfekt, för emuleringen är inte felfri. Det går aningen trögare än på riktigt.

Men åtminstone slipper man köpa dyra spel.

Permalänk
Medlem

Som flera andra sagt här, köp inte från Retrospelbutiken eller Girlgaming.se osv, de är 50-150% dyrare än Tradera/eBay.co.uk osv.
Hade ett Mega Man X som en polare tog över, på Retro kostade det 1000kr för bara kassetten vilket är rena rånet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Har ett SNES med diverse spel på vindan. Det finns en levande retromarknad för dessa alltså? Frågan är om man skulle kunna göra sig av med den av utan att drabbas av alltför stor ångest!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duuude:

Har ett SNES med diverse spel på vindan. Det finns en levande retromarknad för dessa alltså? Frågan är om man skulle kunna göra sig av med den av utan att drabbas av alltför stor ångest!

Oja finns spel som sålts för över 10k. / styck
Lika så nes gameboy gamecube.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Duuude:

Har ett SNES med diverse spel på vindan. Det finns en levande retromarknad för dessa alltså? Frågan är om man skulle kunna göra sig av med den av utan att drabbas av alltför stor ångest!

Det finns en marknad men det är knappast några stora pengar vi talar om. En liten SNES-samling kanske man kan få 1000-2000 kr för. De dyrbara spelen är högst ovanliga, och inte ens när vi snackar sjukt dyrbara spel är de särskilt dyrbara, relativt till andra marknader.

Om vi tar NES-spelet Mr. Gimmick, t ex... ett av de mest eftertraktade spelen som finns häromkring. Värde ca 6000 i fint, komplett skick. Jag är absolut inte rik men jag tycker inte att det är mycket pengar för något som anses en "helig graal". Man får ju knappt ens en ny tv för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Det finns en marknad men det är knappast några stora pengar vi talar om. En liten SNES-samling kanske man kan få 1000-2000 kr för. De dyrbara spelen är högst ovanliga, och inte ens när vi snackar sjukt dyrbara spel är de särskilt dyrbara, relativt till andra marknader.

Om vi tar NES-spelet Mr. Gimmick, t ex... ett av de mest eftertraktade spelen som finns häromkring. Värde ca 6000 i fint, komplett skick. Jag är absolut inte rik men jag tycker inte att det är mycket pengar för något som anses en "helig graal". Man får ju knappt ens en ny tv för det.

Vad klassar du som en lite snes samling.
Givetvis handlar det om vilket spel å vilket skick det är på grejer samt vilken märkning och om a4 papper ingår osv.

Att säga på rak arm att det inte är värt något är lite att ta i.

Well priserna gått upp sen du kollade.
T.ex zelda link to the past,enbart kassett 500kr minst.
Komplett över 2000kr.
Fick 1400 för ett riktigt risigt castlevania till snes.

Kan lista några spel som jag sålt.
Mr gimmick - 11.000kr
Duck tales 2 - 6700kr
Batman 2 - 3800kr

Ska plocka fram lite siffror på andra lir, så får du se hu priserna ligger.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Lite stats:

Nes spel:

1. Spiderman Return of the Sinister Six, 23.000:- KarlChristianLund, 2014-05-20 - pyrox89, privat affär sndb.
2. Double Dragon, 20.000:- Lirod, 2014-07-13, Sunking, privat affär.
3. George Foreman's KO Boxing, 15.001:-, Lirod, 2014-07-01, Sunking, privat affär.
4. Mr Gimmick, 15.000:-, Alas, 2014-04-01 - ?, privat affär.
5. Zelda II The Adventure of Link, 14.995:-, Fredrik_S_84 (Melle här på forumet), 2014-06-01 - tjibynn, Tradera, Köp nu.
6. Devil World, 13.000:-, Ufouria, 2014-04-02 - Huddik, SNDB (http://sndb.se/viewtopic.php?f=4&t=20523)
7. Astérix, 12.087:-, JoBoNo, 2014-08-03, Spel och sånt, Tradera.
8. Mr Gimmick, 12.000:-, KarlChristianLund, 2014-08-06, - ?, privat affär.
9. Stadium Events, 11.321:-, Buick95, 2013-04-04 - ahnelovs, Tradera. Köp-Nu.
10. Mr Gimmick, 11.000:-, Spett82, 2013-12-27 - Highjacker, Tradera. Köp-Nu.

Edit
Här finns en lista iaf blandad format.
http://spelsamlarbloggen.blogspot.com/p/dyraste-spelen-nagons...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Lite stats:

Nes spel:

1. Spiderman Return of the Sinister Six, 23.000:- KarlChristianLund, 2014-05-20 - pyrox89, privat affär sndb.
2. Double Dragon, 20.000:- Lirod, 2014-07-13, Sunking, privat affär.
3. George Foreman's KO Boxing, 15.001:-, Lirod, 2014-07-01, Sunking, privat affär.
4. Mr Gimmick, 15.000:-, Alas, 2014-04-01 - ?, privat affär.
5. Zelda II The Adventure of Link, 14.995:-, Fredrik_S_84 (Melle här på forumet), 2014-06-01 - tjibynn, Tradera, Köp nu.
6. Devil World, 13.000:-, Ufouria, 2014-04-02 - Huddik, SNDB (http://sndb.se/viewtopic.php?f=4&t=20523)
7. Astérix, 12.087:-, JoBoNo, 2014-08-03, Spel och sånt, Tradera.
8. Mr Gimmick, 12.000:-, KarlChristianLund, 2014-08-06, - ?, privat affär.
9. Stadium Events, 11.321:-, Buick95, 2013-04-04 - ahnelovs, Tradera. Köp-Nu.
10. Mr Gimmick, 11.000:-, Spett82, 2013-12-27 - Highjacker, Tradera. Köp-Nu.

Edit
Här finns en lista iaf blandad format.
http://spelsamlarbloggen.blogspot.com/p/dyraste-spelen-nagons...

Jikez!

Kul läsning men jag tror ej jag sitter på några av de rariteterna. Kan vara värt att leta rätt på i all fall.

Permalänk
Medlem

"Secret of Mana 2200 " (från spelsamlarbloggen)

Secret of Mana är jag minsann ägare till! Vilka minnen...

Permalänk
Medlem

En sak att påpeka är för att få dom bra priserna på spelen så ska det ju vara komplett med kartong/manual/eventuella andra kort/kartonger/lappar/reklam/etc som fanns i vid nyköp.
Ska du sen få dom höga priserna så ska ALLT vara i nyskick dvs minsta repa/vikning/skit/ingen solblekning/etc får att ganska kraftigt avdrag.
Sen kan du även få dom absoluta topppriserna men då ska det vara ett spel som fortfarande är inplastat dvs aldrig varit öppnat pch ALLT ska givetvis vara i absolut nyskick (INKLUSIVE plasten=minsta skrynkla=prisavdrag).

Hade själv Devil worlds (har för mig det var slitet) och Stadium Events som spelades ett fåtal gånger så det var i stort sett nyskick på det.
Farsan sålde allt någon gång ett par år efter man slutade spela för nån,några hundra (var ett 30 tal spel,pistol,4sthandkontroller,matta).
Hade velat ha detta nu ju så man kunde sålt dom dyra spelen

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

En sak att påpeka är för att få dom bra priserna på spelen så ska det ju vara komplett med kartong/manual/eventuella andra kort/kartonger/lappar/reklam/etc som fanns i vid nyköp.
Ska du sen få dom höga priserna så ska ALLT vara i nyskick dvs minsta repa/vikning/skit/ingen solblekning/etc får att ganska kraftigt avdrag.
Sen kan du även få dom absoluta topppriserna men då ska det vara ett spel som fortfarande är inplastat dvs aldrig varit öppnat pch ALLT ska givetvis vara i absolut nyskick (INKLUSIVE plasten=minsta skrynkla=prisavdrag).

Hade själv Devil worlds (har för mig det var slitet) och Stadium Events som spelades ett fåtal gånger så det var i stort sett nyskick på det.
Farsan sålde allt någon gång ett par år efter man slutade spela för nån,några hundra (var ett 30 tal spel,pistol,4sthandkontroller,matta).
Hade velat ha detta nu ju så man kunde sålt dom dyra spelen

Notis, nes spel t.ex såldes aldrig inplastade

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Dom flesta svenska nes spelen såldes oplastade ja men inte alla.
Det finns tex några spel som ej såldes av bergsala och dessa är då inplastade (vet dock inte om alla var det).
Men jag har läst att det fanns några få bergsala spel som var inplastade men då jag inte är direkt intresserad av samlandet och det var ett tag sen jag läste detta så har jag ingen aning om vilka spel det handlar om heller var jag läste det (troligen nesdb dock).

Mer info om detta finns troligen att hitta på nesdb.se och sndb.se där dom flesta samlar nördar håller till.

Sen när det kommer till övriga PAL nes spel (dvs tyskland/frankrike/GB/etc) så var betydligt fler inplastade.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

precis, SCN spelen om jag inte minns fel så såldes inga inplastade, men övriga finns inplastade, t.ex tyskland osv.
Är själv flitig sndb användare sen 2 år tbx, dock tagit paus i samlandet pga familjen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Obligatorisk:

Buffalo har tidigare samarbetat med Nintendo för att utveckla andra produkter, vilket förmodligen även är fallet här - så den där använder säkert officiella delar, alltså äkta SNES-delar (knappar, skal, gummibitar, etc). Mycket intressant produkt, tack för att du uppmärksammade den!

Det visste jag faktiskt inte. Tack för informationen! Mycket trevliga kontroller det där. Kul att höra att dom samarbetat med nintendo. Det förklarar verkligen kvalitén på kontrollerna.

Permalänk
Medlem

Det många säger är att SNES som samlarmarknad är på väg ikapp eller kanske rentav förbi NES som fram tills nu har varit den med störst omsättning, efterfrågan och högsta prisnivåer. Förstås gäller som det skrivits att föremål måste vara i perfekt skick för att betinga toppriser, men så gäller ju varenda form av samlande, att ju finare skick desto mer eftertraktat.

Nu har den här tråden funnits så länge att födelsedagen kanske redan ägt rum?