Permalänk
Medlem

Flera ljudkort?

Hallå alla grymma teknikfolk!

Jag har en undran, eller kanske rättare sagt en fråga om flera ljudkort.

Jag har en huvuddator som jag kör upp film på tv:n med, jag lyssnar på musik när jag arbetar osv. Problemet är att när jag kör film till Tv:n så kör jag via en optisk kabel och när jag spelar musik när jag sitter vid datorn så går den via RCA kabel till ett slutsteg.

Problemet är att jag varje gång måste gå in och ställa om ljudkortet för att ändra signalen (Från RCA till optisk). Går det att köra 2 ljudkort i datorn, det ena med optisk och den andra med RCA. Det spelar ju ingen roll att de trycker ut samma signal, men orkar bara inte hålla på att ställa om hela tiden.

...eller har ni något bättre förslag?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Hallå alla grymma teknikfolk!

Jag har en undran, eller kanske rättare sagt en fråga om flera ljudkort.

Jag har en huvuddator som jag kör upp film på tv:n med, jag lyssnar på musik när jag arbetar osv. Problemet är att när jag kör film till Tv:n så kör jag via en optisk kabel och när jag spelar musik när jag sitter vid datorn så går den via RCA kabel till ett slutsteg.

Problemet är att jag varje gång måste gå in och ställa om ljudkortet för att ändra signalen (Från RCA till optisk). Går det att köra 2 ljudkort i datorn, det ena med optisk och den andra med RCA. Det spelar ju ingen roll att de trycker ut samma signal, men orkar bara inte hålla på att ställa om hela tiden.

...eller har ni något bättre förslag?

Tack på förhand!

Vad är anledningen till att du inte kör optisk hela tiden?

Permalänk
Medlem

Slutsteget tar inte optiskt utan bara RCA (Det jag använder till högtalarna som står vid datorn).

Permalänk
Avstängd

Kolla om du kan välja specifik utgång för ljudet i det program som du spelar upp video med, i tex Media player classic så kan m,an göra det.
Då går det att ställa in så att ljudet från det programmet går via optisk toslink även om Windows default är Hörlurar/högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1kolli:

Kolla om du kan välja specifik utgång för ljudet i det program som du spelar upp video med, i tex Media player classic så kan m,an göra det.
Då går det att ställa in så att ljudet från det programmet går via optisk toslink även om Windows default är Hörlurar/högtalare

Å köra 2 olika program bara, ett program för ljudet vid TV:n å ett för ljudet vid datorn?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M911:

Å köra 2 olika program bara, ett program för ljudet vid TV:n å ett för ljudet vid datorn?

Jag tog för givet att det var så du gjorde, ett för musik o ett annat för film. Men jag kanske hade fel där, i så fall blir det lite lurigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Å köra 2 olika program bara, ett program för ljudet vid TV:n å ett för ljudet vid datorn?

Tyvärr är det inte alla program som tillåter att du tar full kontroll över hårdvaran för ljud, vissa använder standardkällan för ljud från windows. Foobar2000 och media player classic (installerat via k-lite codec pack) tillåter full kontroll över hårdvaran för ljud, spotify gör det inte. Så beroende på vilket program du använder så kanske det går att lösa. Vilka program använder du för musik respektive film?

edit: syftningsfel och tillsnyggande av text.

Permalänk
Medlem

Det är ju här problemet blir! Jag brukar köra Windows media player till nästan allt. Har börjat använda mig av Media Player Classic till film det senaste.

Å jag vill inte behöva vara beroende av program på datorn.

Fungerar det att köra med 2 ljudkort, det ena installerat på optisk och det andra på RCA?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M911:

Det är ju här problemet blir! Jag brukar köra Windows media player till nästan allt. Har börjat använda mig av Media Player Classic till film det senaste.

Å jag vill inte behöva vara beroende av program på datorn.

Fungerar det att köra med 2 ljudkort, det ena installerat på optisk och det andra på RCA?

Nej det kommer tyvärr inte att hjälpa, eftersom Windows inte kan spela upp ett ljud i två utgångar samtidigt.

Edit: Har för mig att det finns ett program som underlättar växling mellan olika ljudutgångar, minns ej vad det heter men det kanske skulle kunna vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Det är ju här problemet blir! Jag brukar köra Windows media player till nästan allt. Har börjat använda mig av Media Player Classic till film det senaste.

Å jag vill inte behöva vara beroende av program på datorn.

Fungerar det att köra med 2 ljudkort, det ena installerat på optisk och det andra på RCA?

Installera foobar2000 för musik, bra program som kan hantera ASIO (för att skicka ljud till enheter utan att ha ändrat på orginal inehållet). Winamp har också funktioner som ger dig kontroll över ljudhårdvaran. Jag anser att Winamp är en bra mediespelare om man inte har behov av ASIO.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så mycket av ljudkort, men om man köper ett externt ljudkort med lite kvalitet, kan man inte på något enkelt sätt ändra utgång då? Typ någon switch eller liknande?

Skall ladda hem winamp å foobar2000 å se vad det är för något! Tack för tipsen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jag kan inte så mycket av ljudkort, men om man köper ett externt ljudkort med lite kvalitet, kan man inte på något enkelt sätt ändra utgång då? Typ någon switch eller liknande?

Skall ladda hem winamp å foobar2000 å se vad det är för något! Tack för tipsen!

Det absolut lättaste (och billigaste) är att använda olika prgram för film och musik så att man kan dedikera vilken hårdvara för ljud som ska användas för musik respektive film. Jag tror du kommer bli nöjd när du lärt dig att hantera de nya programmen och använder separata prigram för musik respektive film.

Permalänk
Medlem

Jo det kanske stämmer... Får testa och se hur det passar mig.

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Jo det kanske stämmer... Får testa och se hur det passar mig.

Tack för hjälpen

Har själv som mest fyra eller fem olika ljudkällor som jag använder till min stationära dator. Det absolut lättaste (enda) om man vill använda flera ljudkällor oberonde av varandra är att använda mjukvara som kan ta kontroll över/välja vilken hårdvara som de ska använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zki:

Har själv som mest fyra eller fem olika ljudkällor som jag använder till min stationära dator. Det absolut lättaste (enda) om man vill använda flera ljudkällor oberonde av varandra är att använda mjukvara som kan ta kontroll över/välja vilken hårdvara som de ska använda.

Det finns ingen switch/grenare som man kan köra optic från ljudkortet till en "box" och sedan optic och RCA ut från boxen? För då kan jag ju ha alla program på samma och behöver inte bry mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av M911:

Det finns ingen switch/grenare som man kan köra optic från ljudkortet till en "box" och sedan optic och RCA ut från boxen? För då kan jag ju ha alla program på samma och behöver inte bry mig

Det finns antagligen, men det är antagligen dyrare (krångligare) än de alternativ som har förslagist hittils, då många av de alternhativ som föreslagist hittilsl bygger på mjukvara.

Permalänk
Rekordmedlem

Om du måste använda program som inte stödjer val av ljudkort så kan Virtual Audio Cable lösa de flesta problem av den typen, finns gratis testversion med irriterande reklamljud så att du inte kör för länge på den men det är bara att testa om det går att mata ut ljudet på 2 kort eller 2 utgångar parallellt med det du använder i datorn.
http://software.muzychenko.net/eng/vac.htm

Skrivet av M911:

Det finns ingen switch/grenare som man kan köra optic från ljudkortet till en "box" och sedan optic och RCA ut från boxen? För då kan jag ju ha alla program på samma och behöver inte bry mig

Du kan använda en optisk splitter och sedan ansluta en dac till den ena utgången, då får du analog och toslink utgång.
En aktiv toslinksplitter
http://www.amazon.co.uk/LINDY-TosLink-Digital-Optical-Splitte...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nu efter ett tag när jag testat mig fram så tänkte jag bara skriva min egen lilla utvärdering av detta!

Jag upplever inte längre att det är något problem att byta mellan t.ex. optisk och vanlig utgång, när jag använder lurar så har jag dem som förvalt standard vilket resulterar att det sköter sig självt.

Jag har dock även ställt in ett program där default är optisk och ett annat är vanlig utgång, men har mer och mer börjat använda samma program och istället ändrat i ljudhanteraren.

Tackar alla för era svar!