Har ett konstigt problem med vindrutetorkare

Permalänk
Medlem

Har ett konstigt problem med vindrutetorkare

För några veckor sedan började vindrutetorkarna låta som när man drar något gummi mot något fuktigt ni vet, typ eeeee-yyyy. Tänkte väl att gummibladen hade blivit dåliga ( även fast torkarbladen var 3 månader gamla av märket bosch ).

Köpte nya bosch torkarblad idag, men det låter exakt likadant! Visst torkarbladen gör rutan helt ren nu jämfört med innan, men ljudet är kvar?
Rutan är relativt ny, ca 1 år gammal och helt nya torkarblad på nu, men ändå uppstår ljudet så fort jag har på torkarna. Spelar ingen roll om det är spolarvätska man tar, om det duggregnar eller spöregnar...

Har också smörjt där torkararmarna sitter fast, men icke!

Vad är det för fel!?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Tja testa först med torkarna i uppfällt läge
För att utesluta mekanismen är det tyst då
Så bör det vara torkarbladen kolla då att dom är i 90graders vinkel mot rutan
Justera vid behov, torkararmarna har tendens att slå sig lite med åren

Testa återkom /

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderad*

Inlägg raderat då vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning. Denna gången har jag inte låst tråden, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt för det!

Bulan75 - hur justerar jag armarna/bladen om dom inte är 90 grader?
Armarna kanske sitter lite löst som gjort att det ändrats lite, ska testa skruva åt imorgon så återkommer jag med svar

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem

Ok
Justera med lite försiktig våld
Och lämplig verktyg beroende på modell
Polygrip eller skiftnyckel brukar funka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Nu har jag vart på torkarna men utan resultat...

Muttrarna till torkarna var åtdragna, böjde försiktigt armarna lite, provade spolarvätska och även vatten på rutan medans torkarna var igång.
Bladen viker sig rätt när den går upp och ner och torkar jävligt bra, blir riktigt rent så vad är problemet... ska jag vaxa rutan med något istället? Eller fönsterputs ?
Det är ju friktion från gummit till rutan som låter, och det vill inte försvinna på något sätt även om allt verkar stå rätt till.

galen blir man.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Nu har jag vart på torkarna men utan resultat...

Muttrarna till torkarna var åtdragna, böjde försiktigt armarna lite, provade spolarvätska och även vatten på rutan medans torkarna var igång.
Bladen viker sig rätt när den går upp och ner och torkar jävligt bra, blir riktigt rent så vad är problemet... ska jag vaxa rutan med något istället? Eller fönsterputs ?
Det är ju friktion från gummit till rutan som låter, och det vill inte försvinna på något sätt även om allt verkar stå rätt till.

galen blir man.

Testade du med torkarna uppfällt ?
För att utesluta gnissel från mekanismen
Annars byt torkar blad till annat märke ...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulan75:

Testade du med torkarna uppfällt ?
För att utesluta gnissel från mekanismen
Annars byt torkar blad till annat märke ...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja.

Men vart ute och körde lite idag i regnet och nu har det mesta ljudet försvunnit, det är bara när den går ner i bott det tjuter till 70% av gångerna. Som om det skulle vara torrt längst ner. Kan väl leva med detta eller så försvinner det efter ett tags användning.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ