Här är ditt år på SweClockers!

[20120419] Samlingstråd om SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Är det en laptop behöver du en adapter med usb, men annars fungerar en vanlig s-ata kabel internt i datorn. Eftersom du har en hårddisk idag har du rätt kablage redan. Du behöver bara en uppsättning till eftersom du vill köra båda diskarna samtidigt

Okey! Har en stationär dator så då slipper jag med andra ord köpa en 'USB till Sata? Vad för Sata-kabel behöver jag? Finns så himla många att välja på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Okey! Har en stationär dator så då slipper jag med andra ord köpa en 'USB till Sata? Vad för Sata-kabel behöver jag? Finns så himla många att välja på

Enklast möjliga s-ata till s-ata kabel. Standard är de platta och röda med svarta kontakter

Permalänk
Medlem

Nu har jag klonat och fått över allt till SSD. Dock har jag 3 utrymmen, Windows C: (SSD), System D: och Windows E: (HDD).

Försökte gå via sök; inställningar 'till skapa och formatera hårddiskpartioner' men får felmeddelandet och den söker via Windows E:
Vad menas med detta? Hur formaterar jag om min gamla HDD och hur får jag systemdisken vara i min SSD? I Bios valde jag att prioritera vid BOT min SSD

Gick via kontrollpanelen då står det i diskhantering att min systemfil ligger i min gamla hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maisler:

Nu har jag klonat och fått över allt till SSD. Dock har jag 3 utrymmen, Windows C: (SSD), System D: och Windows E: (HDD).

Försökte gå via sök; inställningar 'till skapa och formatera hårddiskpartioner' men får felmeddelandet och den söker via Windows E:
Vad menas med detta? Hur formaterar jag om min gamla HDD och hur får jag systemdisken vara i min SSD? I Bios valde jag att prioritera vid BOT min SSD

Gick via kontrollpanelen då står det i diskhantering att min systemfil ligger i min gamla hdd

Ta en bild i diskhanteringen och länka här

Permalänk

Samsung 830 problem

Tjena! Har lite problem med min 1,5 år gamla samsung 830 256gb. Har nyss satt in den i min laptop med stöd för 6gb/s men får otroligt dåliga resultat i benchmarks, speciellt på random read. Säg mig vad kan ha hänt? Har inte benchat den nyligen men när jag skaffade den så funkade den ypperligt.

Visa signatur

Phantek p500a || i7-6700k OC + nh-D15s chromax || Gigabyte 980Ti G1 || DDR4 3000mhz || Big disk

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa mig en 120GB eller 250GB SSD, och det självklara valet var tidigare en 840 EVO. Men efter problemen med denna är jag nu osäker.. Den ska sitta i en MacBook Pro 2.7GHz i7 16GB, vilken tror ni är lämpligast i dagsläget? Intel 520?

850 Pro verkar intressant, men är det verkligen värt pengarna..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag ska köpa mig en 120GB eller 250GB SSD, och det självklara valet var tidigare en 840 EVO. Men efter problemen med denna är jag nu osäker.. Den ska sitta i en MacBook Pro 2.7GHz i7 16GB, vilken tror ni är lämpligast i dagsläget? Intel 520?

Jag köpte nyligen en 850 Pro 256GB. Jag slog ut priset över garantitiden och det blev lite mer än 40 öre per dag. Det tillsammans med recensioner jag läst avgjorde det för mig.

Visa signatur

O.o

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CROE:

jo.
helt klart 256gb är det.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Tjena, har redan en samsung basic evo 120 nånting gb men ska flytta över lite spel över till den och lite smågrejer så ska uppgradera mig till en storlek större eller två, och då undrar jag vad som är bäst.

Tänkte först ta den på 250 gb men såg sedan man kunde få en 500 gb för en femhundring till och då undrar ja om de e några värkmärdiga prestanda skillnader till vardagsbruk? Känns mer prisvärt och långsiktigt med den större. kommer även ha kvar min gamla

http://www.inet.se/produkt/4304589/samsung-ssd-evo-laptop-kit...

http://www.inet.se/produkt/4304584/samsung-ssd-evo-basic-840-...

EDIT:
och sen när jag ska föra över från det gamla till nya är det bara att göra som när ja hade hdd att man använder samsungs verktyg sen ställer om boot drive och lagring?

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Idag fick jag hem min första SSD. Delade upp den i två partitioner och installerade Win7. Frid och fröjd, datorn startar mycket snabbare än innan. Men så tänkte jag kolla prestandan i lite tester. Till min förvåning så får jag helt värdelösa resultat! Vad kan vara fel?

Det är den här disken https://www.komplett.se/crucial-mx100-ssd-256gb-25-7mm/817432 och mitt moderkort är Gigabyte P55 USB3 Rev2. Disken är kopplad till 6Gb/s sata.

Permalänk
Skrivet av zoorex:

Idag fick jag hem min första SSD. Delade upp den i två partitioner och installerade Win7. Frid och fröjd, datorn startar mycket snabbare än innan. Men så tänkte jag kolla prestandan i lite tester. Till min förvåning så får jag helt värdelösa resultat! Vad kan vara fel?

Det är den här disken https://www.komplett.se/crucial-mx100-ssd-256gb-25-7mm/817432 och mitt moderkort är Gigabyte P55 USB3 Rev2. Disken är kopplad till 6Gb/s sata.

http://i.imgur.com/SG6keYo.png

Om du kollar på din första bild så står det "pciide - BAD" i rött. Det betyder att din SSD jobbar enligt det gamla protokollet IDE när den borde använda det nyare och snabbare AHCI. Alla som har en SSD borde ändra till AHCI, det gör stor skillnad.
Det här är en inställning du gör i BIOS, men Windows påverkas också.

Här finns en bra guide för hur du ändrar från IDE till AHCI:
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mode-for-er-sata-disk-efter-windows-7-installerats/

En sak till du kan göra efter att du ändrat till AHCI är att byta från Windows standarddrivrutin för AHCI till Intels snabbare driver. Den heter Intel Rapid Storage Driver och kan laddas ner här.
Det sista förutsätter dock att du har moderkort med Intel-kretsar för sata-portarna. Om du har annat märke så finns det antagligen speciella drivrutiner för dessa kretsar.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Om du kollar på din första bild så står det "pciide - BAD" i rött. Det betyder att din SSD jobbar enligt det gamla protokollet IDE när den borde använda det nyare och snabbare AHCI. Alla som har en SSD borde ändra till AHCI, det gör stor skillnad.
Det här är en inställning du gör i BIOS, men Windows påverkas också.

Här finns en bra guide för hur du ändrar från IDE till AHCI:
http://bengansblogg.wordpress.com/2010/11/25/sla-till-ahci-mode-for-er-sata-disk-efter-windows-7-installerats/

En sak till du kan göra efter att du ändrat till AHCI är att byta från Windows standarddrivrutin för AHCI till Intels snabbare driver. Den heter Intel Rapid Storage Driver och kan laddas ner här.
Det sista förutsätter dock att du har moderkort med Intel-kretsar för sata-portarna. Om du har annat märke så finns det antagligen speciella drivrutiner för dessa kretsar.

Tack för hjälpen! Jag lyckades ändra till AHCI och det ser bättre ut. Men tydligen har jag inga SATA 3 portar. Mitt moderkort är http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3440#sp men jag hittar inte om SATA-portarna är intel.

Permalänk
Medlem

Hej!

Efter jag igår satt på min dator så har den betett sig väldigt konstigt.

Ska nu försöka förklara mitt problem så gott det går. Är inte precis som att man inte får fram 100000 olika sökningsresultat om man söker på "Windows slow start/boot problems" etc.

Problem är iallafall att när man startar upp datorn och kommit till skrivbordet är det som att den vägrar att ladda någonting. Program laddar i en oändlighet och om jag gör någonting så låser sig programmet/fönstret. Kan heller inte starta om datorn, för där fastnar den också. Så vad jag än gör i detta läge - så kommer den låsa sig.

Däremot om jag startar om den någon gång - eller några gånger, så fungerar det felfritt. För att sedan om jag bootar om igen återkomma till samma problem.

Oerhört flummigt beskrivet, jag vet. Men någon som vet vad det kan vara? Aldrig stött på detta tidigare.

Edit: Är datorn i sign.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-support-och-ovriga-tradar/1327385-oerhort-seg-uppstart/#post14946350

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av zoorex:

Tack för hjälpen! Jag lyckades ändra till AHCI och det ser bättre ut. Men tydligen har jag inga SATA 3 portar. Mitt moderkort är http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3440#sp men jag hittar inte om SATA-portarna är intel.

Om du tittar på länken som du skickade, och går ner till "Lagringsgränssnitt", så ser du att du har 6 st SATA-2 portar som hör till chipset. Det är Intel.

Sedan har du också 2 SATA-2 portar som är Gigabytes egna kretsar. Dessa är antagligen lite långsammare, men gör att du kan ha upp till 8 SATA-diskar totalt.

Se till att din SSD är kopplad till någon av de 6 första portarna, markerade SATA2_0 till SATA2_5 på moderkortet. Då kommer Intel Rapid Storage driver att fungera som den ska.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av CROE:

Jag har köpt ett par 850 Pro. 512: or och en 1TB. Ruskigt nöjd. Lätt värt. För mig åtminstone.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har köpt ett par 850 Pro. 512: or och en 1TB. Ruskigt nöjd. Lätt värt. För mig åtminstone.

Blev en OCZ Arc 100 240GB för 699 kr på Inet, väldigt nöjd. Cirka 425 mb/s read och write enligt "Blackmagic Disk Speed Test".

Permalänk
Medlem

Nu blir det till att uppgradera min trogne kamrat 80GB SSD Intel X25-M G2.

Disken ska användas som systemdisk och jag har kikat på dessa två alternativ:
Samsung 840 EVO Basic 500GB
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/harddisk/ssd-/sa...
Samsung 840 Pro 256GB
http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/ssd-...

Vilken hade ni kört på? Vore gött med lite mer utrymme, men samtidigt är ju prestanda viktigast i en systemdisk. Men vette fan om jag ens kommer märka någon skillnad i prestanda på dessa? Förutom lite siffror på ett papper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Samsung 840 Pro 256GB

Vilken hade ni kört på? Vore gött med lite mer utrymme, men samtidigt är ju prestanda viktigast i en systemdisk. Men vette fan om jag ens kommer märka någon skillnad i prestanda på dessa? Förutom lite siffror på ett papper.

Köp inte evo bara 850 pro skulle jag titta efter

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Köp inte evo bara 850 pro skulle jag titta efter

Varför inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Varför inte?

Sämre minnen dem har redan haft problem med den serien och rättat till det med fw men fortfarande sämre minnen som mycket sämre livslängd.

Jag hade köpt 850 pro helst men visst 840 pro går bra med

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stn1337:

Samsung 840 Pro 256GB

beror på.
att märka skillnad kräver ju att en annan köper båda och jämför heh.
Köpte samsung 850 pro 256gb som OS disk, att gå ifrån min gamla crucial m4 till denna var en avsevärd skillnad för mig.
Allt är lite bättre, start upp, program starter, installationer. Jag tyckte det var bra snabbt innan med men nu är det mycket bättre.
Jag köpte min samsung 850 pro pga av stabilitet och att få snabbaste disken som finns för OS är ett plus.
Så jag märker skillnad emot min gamla iallafall.

Sen lär jag köpa deras 850 evo 500gb eller så för spel när den kommer ut etc..

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

beror på.
att märka skillnad kräver ju att en annan köper båda och jämför heh.
Köpte samsung 850 pro 256gb som OS disk, att gå ifrån min gamla crucial m4 till denna var en avsevärd skillnad för mig.
Allt är lite bättre, start upp, program starter, installationer. Jag tyckte det var bra snabbt innan med men nu är det mycket bättre.
Jag köpte min samsung 850 pro pga av stabilitet och att få snabbaste disken som finns för OS är ett plus.
Så jag märker skillnad emot min gamla iallafall.

Sen lär jag köpa deras 850 evo 500gb eller så för spel när den kommer ut etc..

Kör några 850 pro jag också. Skall köpa en eller två till 1 TB och raida dessa, så får jag 2-3 TB storage på datorn.
Datorn är nästan helt ljudlös nu. Bara fläkten som hörs när jag spelat WoW i någon timma eller två.
Svin-nöjd.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Är det samsung 850 pro som är bästa disken just nu? Eller ska man försöka få tag på en intel 520? Hade tänkt köpa en intel 530 eller samsung 840 evo men tror inte att jag vågar det längre.. Ska ha disken till OS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sennaho:

Är det samsung 850 pro som är bästa disken just nu? Eller ska man försöka få tag på en intel 520? Hade tänkt köpa en intel 530 eller samsung 840 evo men tror inte att jag vågar det längre.. Ska ha disken till OS.

850 pro skulle jag anse som bäst konsument disk just nu.
850 evo versionen kommer dock snart ut vilket kanske är den mest optimala Pris/prestanda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sennaho:

850 är bäst i test överallt i konsumentklassen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Köpt 850 pro 1GB nyligen, riktigt nöjd. Märker skillnad mot OCZ vectorn jag hade innan som för övrigt dog helt plötsligt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Köpt 850 pro 1GB nyligen, riktigt nöjd. Märker skillnad mot OCZ vectorn jag hade innan som för övrigt dog helt plötsligt..

Samma här. Har en 512:a i samma serie också, som systemdisk. 1 TB kör jag som "mellanstorage" innan Nasen. Skall köpa en till och raida.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Snabb fråga:

Har en Macbook Pro late 2009, som jag antar bara har SATA 2. Tänkte byta till SSD i den, och har kollat på MX100, Sandisk Ultra II och Samsung 840.

Då jag bara har SATA 2, bör jag skita i prestandan och välja den billigaste av dom? Alla ligger väl runt 500+ read/write, men SATA 2 stödjer bara 300. Kommer jag märka skillnad i IO eller liknande istället?

Kan få 240GB Sandisk Ultra II för ca 85 dollar just nu här i USA (de andra ligger runt 110).

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Snabb fråga:

Har en Macbook Pro late 2009, som jag antar bara har SATA 2. Tänkte byta till SSD i den, och har kollat på MX100, Sandisk Ultra II och Samsung 840.

Då jag bara har SATA 2, bör jag skita i prestandan och välja den billigaste av dom? Alla ligger väl runt 500+ read/write, men SATA 2 stödjer bara 300. Kommer jag märka skillnad i IO eller liknande istället?

Kan få 240GB Sandisk Ultra II för ca 85 dollar just nu här i USA (de andra ligger runt 110).

Den viktigaste prestandan är egentligen inte att kunna skyffla jättemängder med data per sekund, viktigare för normalt arbete är istället att kunna hitta och läsa många små filer snabbt. Då spelar MAX MB/s inte så stor roll. Istället är det mätvärdet IOPS (input/output operations per second) som är intressant. Det påverkas inte så mycket av SATA2/3 heller.

Viktigast är nog ändå driftsäkerhet. Välj en SSD som fått bra betyg för kvalité och samtidigt har höga värden på IOPS.

Visa signatur

Permalänk

letar en extra ssd till min stationära
Låg budget, max 700 kr
disken ska endast användas att installera spel & div. program på, 120gb borde jag klara mig med
jag har kikat runt på reor men hittar inget bra

edit:
http://cdon.se/hemelektronik/samsung/samsung-840-evo-series-1...
samsung 840 evo, klarar budgeten120gb

http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-mx100-128gb-ssd-...
crucial mx 100 klarar också budgeten 120 gb

http://cdon.se/hemelektronik/crucial/crucial-mx100-256gb-ssd-...
Crucial mx 100, 1100 kr men 256 gb

är det här bra ssd diskar? jag har iaf hört att man ska unvika kingston
Jag har ingen aning om vad det är för ssd i min dator nu, hur kan jag kolla det?
edit igen: en corsair force 3 120 gb har jag operativsystemet och lite program på just nu