Network Attached Storage‏ (NAS)

Permalänk
Medlem

Network Attached Storage‏ (NAS)

Jag håller på med att göra en app till iphone (fotodelning) och behöver en NAS server. Vill inte direkt köpa en dyr Server från början eftersom att det finns risk att den inte går som det ska, den jag vill börja med är mest för att testa. vad rekommenderar ni? om det nu går bra för appen finns det möjlighet att köpa fler bättre NAS serverar och ansluta dom till den första, vad ska man tänka på i så fall och om det funkar hur gör man det? Hur gör man för att ansluta appen till servern? Är tacksam för svar med förklaring då jag inte vet så mycket om Network Attached Storage. Rekommendera gärna flera olika produkter.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du har tänkt att själv drifta en nas/server för en app som du ska släppa till allmänheten ?
Det låter som en underlig och inte helt genomtänkt ide om du måste fråga om hur du gör det, men du behöver ju nått sätt att nå den typ en domän eller statiskt ipnummer, nått sätt att föra över filerna (ftp ?) eller nått eget och hur ska du göra med säkerhetesbiten? Dels så utsätter du din anslutning för risker men även innehållet på lagringen bör säkras.
Om det är nått privat och du inte har höga krav på prestanda så kan du ofta ansluta diskar till din router och använda ftp mot den men ska du göra nått för allmänheten så bör du nog hyra en server nånstans och inte köra det hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jaa... fler sätt att få nakenbilder på kändisar. Errhm.

Permalänk
Medlem

Problemet med att överföra bilder till en lagrings yta är redan löst av bland annat av Dropbox med deras app. Sen har exempelvis även Synologys NAS en app.

Så ställer mig kritisk till att det kommer gå bra för din app, då du får problem redan så tidigt. Om du nu gör detta för att lära dig mer och som en kul grej, så är det något helt annat.

För att hjälpa dig en bit på traven, vad är en NAS för dig? Skall du stöda färdiga lösningar exempelvis Synology eller Qnap?
Beroende på vilka enheter du skall stödja behöver du tänka på hur du stödjer dessa. Du vill ha som utgångs punkt att stödja så många enheter som möjlighet med samma lösning för att göra din lösning förvaltningsbar.

Permalänk
Medlem

Gör det mest för att lära mig sen om det går bra är det ju bara bonus. Med fotodelning så menar jag mer appar som insta hur fungerar dom, sen så undrar jag också ifall chat appar samma princip? är tacksam för alla svar då jag inte kan så mycket om NAS serverar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ado7:

Gör det mest för att lära mig sen om det går bra är det ju bara bonus. Med fotodelning så menar jag mer appar som insta hur fungerar dom, sen så undrar jag också ifall chat appar samma princip? är tacksam för alla svar då jag inte kan så mycket om NAS serverar.

Det enklaste är kanske att du köper en domän och sedan pekar den mot en labbserver hemma om det handlar om att lära sig, du kan ju köra servern virtuellt eller som dual boot när du labbar och sedan bara stänga av den när du vill göra annat med datorn, servern måste ju inte köras hela tiden om det handlar om att lära sig att konfigurera och programmera, däremot lär det inte vara nån bra ide att försöka köra det publikt utan då bör du hyra en server i ett webbhotell eller köpa egna prylar och ordna en företagsuppkoppling osv...

Att registrera en domän och peka den mot hemmaservern kostar ca 100kr året för en .se så det är ju inga jättekostnader att göra det "verklighetslikt"
https://www.citynetwork.se/ det är inte heller så dyrt att hyra webbhotell om du inte vill köra servern hemma, det är troligen billigare att hyra än att köra den hemma om den ska vara i gång hela tiden eftersom elen oftast kostar med än hyran, från ca 50kr/månad, du slipper dessutom ifrån mycket säkerhetsrisker om du skulle göra fel, det slår ju mot servern i webbhotellet i så fall och inte mot din egen uppkoppling, dessutom så har du en helt annan driftsäkerhet på ett hotell.

Ska du köra det själv hemma kolla på "LAMP" http://en.wikipedia.org/wiki/LAMP_%28software_bundle%29 behöver inte kosta något alls och är en bra grund, funktionerna är sedan upp till dig att programmera ihop.

Jag tror ärligt talat att lagringsutrymme (nas) är det minsta du ska hänga upp dig på just nu om det handlar om att föröka lära sig att göra en app som ansluter mot en server.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

NAS är ju vad det låter som, nätverksansluten lagring så i princip en dator som delar ut sitt sekundära minne över nätverket så andra system kan nyttja det. Ska du bara labba kanske en billig extern hårddisk med nätverksport och delning via windows fildelning tex vore nåt. Annars kan du ta vilken sketen PC som helst med windows, linux eller annat OS och köra windows fildelning (samba via andra OS använder du om den inte kör windows), ftp, ssh eller vad du nu kan vara intreserad av.

Själv kör jag en per definition vanlig PC med linux och en hög diskar som NAS fast jag gillar termen Filserver bättre Men sak samma. Kör AM3 moderkort, 8Gb ram, två intel 1Gb nätverksportar, ca 10 diskar med 32Tb utrymme och en SSD, kör samba och ftp och ssh men även DLNA. Den kör linux. Men som sagt börja smått och billigt och bygg vidare vid behov tills du vet vad di egentligen vill ha. Hitta en gammal dator för lite eller inget och testa med.

Programmera får du lära dig själv för det kan jag inte hehe.

Permalänk
Medlem

server till app

Hur fixar man server till en app?,vilka produkter rekommenderar ni?

Permalänk

Det beror ju på helt vad du menar för app och syfte etc..

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk
Medlem

Beror på vad för server men Google har säker något https://cloud.google.com/products/

Permalänk
Medlem

appen är till appstore, kategorin för appen är typ foto och sociala nätverk.

Permalänk
Medlem

Kolla på icloud kit om det passar dina behov.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

server

Håller på med att programmera en app till app store med hjälp av Xcode. Har ett problem och det är att jag behöver en sever till appen. vill helst inte hyra utan bygga eller köpa en då jag gör det här mest för att lära mig.Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Moderator
Forumledare

*trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.

Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord