Köpråd ny publik cloudserver

Permalänk
Medlem

Finns en hel del kvar jag skulle rekommendera att du lägger lite research på.

T.ex. så är owncloud uteslutet om många filer skall syncas till klienternas datorer så syncprotocollet är väldigt dåligt.
När filantalet blir stort kommer owncloud konstant stå och synca och det kommer ta flera minuter för att sync skall ske.
Dessutom kommer hårddiskar och dator få arbeta extremt hårt.

SeaFile är nog ett bättre alternativ i det läget, var dock ett tag sen jag kollade på det.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

"The assumption that “enterprise” drives would work better than “consumer” drives has not been true in our tests. I analyzed both of these types of drives in our system and found that their failure rates in our environment were very similar — with the “consumer” drives actually being slightly more reliable."

Källa: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-...

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg redigerade*

Tagit bort ovårdat språk och nedlåtande text.
/modrator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

RAID10 är ingen backup, utan det ger bara RAID1 i grunden, men med snabbheten av fler diskar, så du skulle ändå vara "körd" om 2 disk pajar i samma RAID1 del.

Hur stor är den sannolikheten?

Skrivet av PowerNet:

Men som andra med sagt, du kan självklart bygga en enklare server, med singel cpu, lämplig mängd minne, singel nätaggregat, och RAID10 eller RAID6 eller annan lämplig lagring och sedan sälja till kunderna.

Ja, det är något sånt det lutar åt nu. Typ färdiga maskiner med Seafile eller Owncloud på.

Skrivet av PowerNet:

Men du måste då vara beredd på att ha skrivet i avtalen att du inte tar något ansvar (ekonomiskt) för avbrott i dina tjänster, eller liknande. Och även vara beredd att inom rimlig tid få upp tjänsterna igen så de fungerar. Och givetvis låta dina kunder veta att du garanterar inga 99.99%+ upptider eller högre (/år).

Och kom ihåg även att meddela dina kunder i god tid för sådant underhåll som du kan planera i förväg (ex uppgradering av hårdvara, byte av hårdvara, uppgradering av mjukvara etc) utom då oförutsedda händelser.

Detta är något som jag inte tänkt på men som absolut är aktuellt. Friskivning ftw.

Skrivet av PowerNet:

Och förslagsvis så bygger du upp ditt serversystem med virtuella maskiner, så kan du med enkelhet gå från att ha 1 virtuell maskin, till att lägga till lastbalanserare, och dubbla webbservrar, etc i framtiden med enkelhet än att behöva ominstallera fysiska servern.

Du kan ju även om du kör virtuella maskiner bygga upp en labbmiljö, där du labbar med nyare mjukvaruversioner av ex Owncloud före de sätts i produktion.
Och fördelen med att köra virtuell är ju att du kan ju byta ut fysiska hårdvaran relativt enkelt utan (i princip) någon nedtid alls, beroende på vilken virtualiseringslösning du väljer, och vilka funktioner denna har.

Det är så jag gör idag.

Skrivet av BrusE:

Mitt förslag är att du delar upp dina pengar i två delar.

Del 1. Huvudserver. Satsa 15.000 kr och köp en maskin från mullet eller om du bygger en på Inet. Detta är din huvudmaskin och du kör allt från denna.

Del 2. En "backup" server, ca 5000 kr. Här har du backuper, men också beredskapen att ta över viktiga kunder från huvudservern om det skulle skitas sig.

När det kommer till diskar så snåla inte. Köp ordentliga och köp minst 7200 RPM

Jag skulle rekommendera starkt att du virtualiserar. Det blir lättare att flytta mellan maskinerna.

Där sa du något, går ju faktiskt att bygga billigt. Men varför valde du AMD?

Skrivet av WarWolf.667:

Finns en hel del kvar jag skulle rekommendera att du lägger lite research på.

T.ex. så är owncloud uteslutet om många filer skall syncas till klienternas datorer så syncprotocollet är väldigt dåligt.
När filantalet blir stort kommer owncloud konstant stå och synca och det kommer ta flera minuter för att sync skall ske.
Dessutom kommer hårddiskar och dator få arbeta extremt hårt.

SeaFile är nog ett bättre alternativ i det läget, var dock ett tag sen jag kollade på det.

Jo, Seafile har sina fördelar. Har labbat med det litegrann och det flyter bättre, och drar samtidigt mer CPU. Och, det har sina andra nackdelar också. Det grafiska UI´t är långt ifrån Ownclouds moderna och minimalistiska design. Sync-clienten skapar konfliktfiler vilket inte Owncloud gör, den låser filen och synkar senaste "sparningen". Det är även på G (under utveckling) att endast synca den del i filen som är ändrad på, samt en rad andra saker som är påväg att förbättras. Sen är jag van med Owncloud sedan drygt 1 år tillbaka och känner mig mer säker med den konfigen än Seafile.

Skrivet av Perb:

"The assumption that “enterprise” drives would work better than “consumer” drives has not been true in our tests. I analyzed both of these types of drives in our system and found that their failure rates in our environment were very similar — with the “consumer” drives actually being slightly more reliable."

Källa: https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-update-...

Tack för detta!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte satsa på Intel i detta skede eftersom deras processorer kostar för mycket.
Du får mycket från AMD för priset och det kommer att räcka långt.
Eftersom du spar pengar så finns det över till annat som är viktigare.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Just när det gäller diskar så måste man se dem för vad de är, en förbrukningsvara som går sönder med jämna (eller snarare ojämna) mellanrum.

I miljön jag jobbar i kör vi med enterprisediskar rakt av och jag uppskattar att vi byter en disk i veckan i snitt. Då snackar vi en ganska stor miljö med dubbla serverrum och rätt många servrar. Även två stora EMC-San med många diskar, både SSD och vanliga. I vårt fall får vi larm när en disk går och när vi har mailat leverantören har vi en ny disk vid dörren efter ett par timmar och kan snabbt byta ut den trasiga.

Kör man en mindre miljö och inte har ett svindyrt serviceavtal så måste man se till att ha "cold spares" liggande på hyllan så att man kan byta trasiga diskar snabbt, att ha en bruten spegling är ganska nervöst om utbytesdisken dröjer.

Permalänk
Medlem

Kul för dig. Några tankar rakt av som jag tycker.
- kolla Backblaze statistik för diskar
- köp serverhårdvara, och ett rack Eftersom du kommer köpa i företag antar jag att du kommer dra av, annars är begmarknaden rätt bra.
- Köp en "server" och kör betatestare några veckor, för att se hur sync funkar owncloud/annat.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Jo, Seafile har sina fördelar. Har labbat med det litegrann och det flyter bättre, och drar samtidigt mer CPU. Och, det har sina andra nackdelar också. Det grafiska UI´t är långt ifrån Ownclouds moderna och minimalistiska design. Sync-clienten skapar konfliktfiler vilket inte Owncloud gör, den låser filen och synkar senaste "sparningen". Det är även på G (under utveckling) att endast synca den del i filen som är ändrad på, samt en rad andra saker som är påväg att förbättras. Sen är jag van med Owncloud sedan drygt 1 år tillbaka och känner mig mer säker med den konfigen än Seafile.

Problemet med owncloud sync är att om du lägger upp ett större programmeringsprojekt eller liknande så är tar det timmar att synca även om det bara är en sådär 40mb. Servern kommer få arbeta vansinnigt hårt och hela bandbredden försvinner mer eller mindre. Vid synkning sker multipla databasfrågor per fil, dessutom flera request-response via webbservern vilket gör att det blir oerhört mycket overhead.
Dessutom flyttar du filer via owncloud syncklient så tas befintliga filer bort för att sedan laddas upp igen även om det är samma filer, inte bra om man flyttar några gig data. Provade själv med att lägga upp några större projekt med många filer, överföringshastighet 20-30kb/sec, har jag inte många filer på servern så hamnar hastighet på runt 3-4Mb/sec.

OwnCloud är bra för lösningar med lite större filer men blir det många filer så tar det tyvärr stopp.

Läs lite mer på deras bug-tracker

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Hur stor är den sannolikheten?

Det är faktiskt ganska stor sannolikhet att RAID1, RAID5 rasar vid uppbyggnad av en utbytt disk.
Själv sätter jag väldigt sällan upp något som inte är RAID6 eller RAID1+0 på system som är kritiska.

Vad är det du vill uppnå med att erbjuda denna tjänst till företag/privatkunder?
Förutom att du tycker det är kul? Vilket jag tycker du gör helt rätt i.
Men du kanske skall erbjuda det till privatpersoner istället för företag och på rätt villkor.

De flesta företag idag kräver SLA på sina it-tjänster som de outsourcar vilket innebär stora krav på tillgänglighet.
Företag i sig är inte intresserade av att köpa tjänster där företaget man anlitar friskriver sig från diverse fel som kan uppstå.

Systemen som länkats till tidigare i tråden har ingen som helst redundans vad gäller strömförsörjning, nätverk eller utbyte av hårdvara i drift.

Det räcker inte att presentera för ett företag att din uppkoppling hemma haft uptime på 100% sista året, det kan fortfarande gå ner.

Om vi leker med tanken att du erbjuder dessa tjänster till ett företag som kräver 99,7% upptid.

Det skulle innebära att du behöver kunna leverera strömmatning från två olika operatörer till din maskin med två PSUer.
Gärna även reservström i from av dieselaggregat som kan gå in om det skulle gå riktigt åt helvete med matningen.

Du skulle behöva separata ISP's att leverera hyfsade linor till dig.. 2x 100/100 borde fungera.

Du inser nog ganska snart att det är ganska långsökt att köra hemma, om du verkligen vill göra detta hade jag satsat pengarna på att köpa en riktig server.
Köp in dig på en co-location plats som kan erbjuda redundant internet till dig, samt redundant strömförsörjning.
Då har du en bättre utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WarWolf.667:

Problemet med owncloud sync är att om du lägger upp ett större programmeringsprojekt eller liknande så är tar det timmar att synca även om det bara är en sådär 40mb. Servern kommer få arbeta vansinnigt hårt och hela bandbredden försvinner mer eller mindre. Vid synkning sker multipla databasfrågor per fil, dessutom flera request-response via webbservern vilket gör att det blir oerhört mycket overhead.
Dessutom flyttar du filer via owncloud syncklient så tas befintliga filer bort för att sedan laddas upp igen även om det är samma filer, inte bra om man flyttar några gig data. Provade själv med att lägga upp några större projekt med många filer, överföringshastighet 20-30kb/sec, har jag inte många filer på servern så hamnar hastighet på runt 3-4Mb/sec.

OwnCloud är bra för lösningar med lite större filer men blir det många filer så tar det tyvärr stopp.

Läs lite mer på deras bug-tracker

Måste påstå att du har fel. Jag vet om att det har varit strul förut, men med nya 1.7 klienten som släpps nu snart så är det mesta löst. Jag sitter med i Ownclouds designteam, och testar även nightlies.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

Måste påstå att du har fel. Jag vet om att det har varit strul förut, men med nya 1.7 klienten som släpps nu snart så är det mesta löst. Jag sitter med i Ownclouds designteam, och testar även nightlies.

Du hävdar alltså att han har fel eftersom han inte haft möjlighet att prova med en framtida, ej ännu släppt mjukvara?
Logiskt.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Du hävdar alltså att han har fel eftersom han inte haft möjlighet att prova med en framtida, ej ännu släppt mjukvara?
Logiskt.

Du har en poäng...

Visa signatur

Citera för svar