AVG börjar med popup spam, eller något i den stilen

Permalänk
Medlem

AVG börjar med popup spam, eller något i den stilen

Hej,

Startade just datorn och när jag kommit in på skrivbordet så får jag upp en ruta nere i högra hörnet som överlappar alla andra fönster och inte går att flytta på:

Värt att nämna är att kryssrutan var ikryssad från början.

Tycker inte detta känns Ok. Nu tänker jag på alla mindre kunniga som bara trycker Ok/Accepter/etc på allt som ploppar upp på skärmen utan att läsa och sedan kommer och är förvirrade över varför deras webbläsare "beter sig konstigt"...

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

Startade just datorn och när jag kommit in på skrivbordet så får jag upp en ruta nere i högra hörnet som överlappar alla andra fönster och inte går att flytta på:

http://i.imgur.com/bXIGV1G.png

Tycker inte detta känns Ok. Nu tänker jag på alla mindre kunniga som bara trycker Ok/Accepter/etc på allt som ploppar upp på skärmen utan att läsa och sedan kommer och är förvirrade över varför deras webbläsare "beter sig konstigt"...

Jag hittade ingen inställning för hur man tar bort denna popup. Avinstallerade då direkt. Avast har också någon sorts irriterande popup. Blir WD nu.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.

Permalänk
Medlem

Jag får aldrig sånt på min AVG. Kanske beror på att jag har adblock installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Kör panda cloud och söker manuellt när det behövs. Vilket typ är aldrig.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Slutade också med AVG efter att det blivit väldigt spammigt men har sedan kört med Windows 8 inbyggda men det verkar inte vara det bästa i heller. Om nu Avast har något liknande vet man knappt vad man ska satsa på.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Slutade också med AVG efter att det blivit väldigt spammigt men har sedan kört med Windows 8 inbyggda men det verkar inte vara det bästa i heller. Om nu Avast har något liknande vet man knappt vad man ska satsa på.

Skrivet av Waloth:

Jag hittade ingen inställning för hur man tar bort denna popup. Avinstallerade då direkt. Avast har också någon sorts irriterande popup. Blir WD nu.

Kör själv Avast och man kan välja att köra i Tyst/Spelläge så slipper man popup´s

Permalänk
Medlem

Det bästa gratisprogram jag personligen har testat, och använder, är Comodo Internet Security.

Permalänk
Medlem

Det händer ju ibland att AVG slänger upp fönster ja, men inte särskilt ofta och det är nästan alltid aktivera tune-up/fullversion-funktioner. Annars säger den bara till vid stora uppdateringar. Så att kalla AVG för "spammigt" anser jag vara en överdrift, iaf enligt min erfarenhet på ett tiotal datorer.

Så länge man kryssar ur och klickar bort saker när det väl kommer en inforuta (extra viktigt när man installerar om eller uppgraderar, så man inte får med ask toolbar eller nåt sånt skit) så fungerar det ju bra.

Drar lite resurser och sköter sig självt, verkar hitta högt antal fulprogram i tester osv, så jag lär fortsätta köra AVG Free överallt hemma

EDIT: Har du kollat på Options - Advanced Settings - Appearance och klickat ur "AVG Advisor notifications" under System Tray Notifications, förresten, kanske är därför jag inte får så många meddelanden om tune-up m.m. ?

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Det händer ju ibland att AVG slänger upp fönster ja, men inte särskilt ofta och det är nästan alltid aktivera tune-up/fullversion-funktioner. Annars säger den bara till vid stora uppdateringar. Så att kalla AVG för "spammigt" anser jag vara en överdrift, iaf enligt min erfarenhet på ett tiotal datorer.

Så länge man kryssar ur och klickar bort saker när det väl kommer en inforuta (extra viktigt när man installerar om eller uppgraderar, så man inte får med ask toolbar eller nåt sånt skit) så fungerar det ju bra.

Drar lite resurser och sköter sig självt, verkar hitta högt antal fulprogram i tester osv, så jag lär fortsätta köra AVG Free överallt hemma

EDIT: Har du kollat på Options - Advanced Settings - Appearance och klickat ur "AVG Advisor notifications" under System Tray Notifications, förresten, kanske är därför jag inte får så många meddelanden om tune-up m.m. ?

Nu är det ju lite skilldnad på att ett gratisprogram föreslår en att uppdatera till en betalversion och ett program som förslår att ändra inställningar i ett annat program, i det här fallet din webbläsare.

Och ja, medelandena är sällsynta, men detta är första gången jag sett något sådant här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Avast har börjat göra samma även dem..

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Hej,

http://i.imgur.com/bXIGV1G.png

Går det att klicka på "Decline"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Nu är det ju lite skilldnad på att ett gratisprogram föreslår en att uppdatera till en betalversion och ett program som förslår att ändra inställningar i ett annat program, i det här fallet din webbläsare.

Och ja, medelandena är sällsynta, men detta är första gången jag sett något sådant här.

Ja, det är klart att det är skillnad, men det är fortfarande en funktion i fullversionen av AVG som det görs reklam för, så jag ser det inte som spam direkt. Sen kan man som sagt stänga av de flesta meddelandena i Advanced settings som jag skrev.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Går det att klicka på "Decline"?

Ja.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har haft AVG många år och det funkar bra. Har inga problem med det med popup som man inte vill se. Har AVG Free Edition 2015 just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waloth:

Jag kör Avast och jag har ingen popupruta och ändå tog jag ner den senaste möjliga versionen, men det är kanske för att jag gjort som killen jag citerade underst säger. Om det skulle dyka upp nåt så har jag en äldre version att installera

Skrivet av Dyllan80:

Kör själv Avast och man kan välja att köra i Tyst/Spelläge så slipper man popup´s

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Avast har bara blivit sämre ju populärare de blivit.

Nu så fort man går in på "valfri sida med lättklädda damer" så dyker det upp en ruta längst ner till höger med reklam om deras VPN tjänst. Roligt värre.

Och då har jag inte ens deras plug in aktiverad i någon browser.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag får aldrig sånt på min AVG. Kanske beror på att jag har adblock installerat.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör också adblock men händer mig ändå.

Visa signatur

Utnyttja din dag, var dag.