Permalänk

startar om av sig själv

jag köpte en dator för ett tag sedan och hag märkte snabbt att de var lite fel på den. efter cirka 12h börja datorn starta om av sih själv och tiden för att den sk starta om har bara minskat och minskar. dum som jag va skicka jag inte tillbaka datorn(köpte secondhabd) men vet någon vad som kan va felet? jag testa att byta ram men de hjälpte ej

Permalänk
Medlem

Har du kollat i eventloggen efter några event som eventuellt kan peka åt nån riktning?

Vad gör du när detta händer, eller händer det random?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

det händer alltid random. jag skickar en bild på vad det står i loggboken

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det för delar i datorn?
Har du installerat OS + drivrutiner rent?
Har du kört något stabilitetstest (inte för att det lär lyckas länge, men för att se om den visar något fel innan den kraschar -- eller om den startar om typ direkt)? T ex prime95, OCCT.

Bilderna säger ju inte supermycket, men eftersom en NVIDIA-tjänst kraschar konstant så skulle jag annars börja med att köra DDU och installera om grafikdrivrutinerna.
Ladda hem DDU och drivrutinerna först, sen startar du om i felsäkert läge via Inställningar > Återställning (men tryck för tusan inte på knappen som nollställer allt på disken) och kör DDU där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Titta efter vilka fel som loggas vid samma tidpunkt, eller strax innan, som loggen (kritisk) att datorn startas om. Där har du problemet.

Permalänk
Medlem

Att du har en massa fel i övrigt är inget ovanligt, men leta efter tidsmatchningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av virrevung:

det händer alltid random. jag skickar en bild på vad det står i loggboken<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Okej.

Vet du vad det sitter för delar i datorn samt hur gamla dom är?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av virrevung:

det händer alltid random. jag skickar en bild på vad det står i loggboken<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Hur man tar screenshots: https://screenshot.help/

Permalänk

vad för stabiligest test ska jag köra?