Bredbandsbolaget fiber, väldigt hög ping senaste dagarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

En traceroute säger egentligen inte något vettigt...

Ser inte att någon av oss som du svarar drar några slutsatser baserade på traceroute eller att det skulle vara fysisk fel på utrustningen...?
Däremot försöker vi precis som du skriver identifiera flaskhalsarna i nätet. Att skylla på att trafiken ökat dramatisk de senaste åren köper jag inte då andra operatörer klarar att ligga långt under 60ms hela dygnets timmar. Jag tror mer på att "felet" beror på ett underdimensionerat eller felkonfigurerat nät.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ser inte att någon av oss som du svarar drar några slutsatser baserade på traceroute eller att det skulle vara fysisk fel på utrustningen...?
Däremot försöker vi precis som du skriver identifiera flaskhalsarna i nätet. Att skylla på att trafiken ökat dramatisk de senaste åren köper jag inte då andra operatörer klarar att ligga långt under 60ms hela dygnets timmar. Jag tror mer på att "felet" beror på ett underdimensionerat eller felkonfigurerat nät.

Fast, ett underdimensionerat nät är inget fel om trafiken har växt snabbare än vad operatören räknat med, och det är svårt att bygga ut bredbandsnät med en rimlig avvägning mot invenstering vs inkomst på den delen, och även svårt att beräkna hur flödet i nätet ändrar sig år till år, dels beroende på hur användningen ser ut i hemmen, och hjr personer flyttar inom landet, då en flyttade kunder kan påverka mycket om de är storförbrukare av bandbredd, så en länk in nätet som en dag var närmst full kan nästa dag om kunderna byter stad bli närmst tom om deras flöde är borta. Och ingen operatör vill ju lägga ut mycket pengar på att uppgradera en länk för att nästa dag ha minskad trafik om kunderna flyttat, utan de vill ju se om flödet ökat konstant, och om det håller i sig och först då kan de tänka sig en uppgradering då det är en rätt stor kostnad.

Och det är nog ingen som räknat med att flödet i näten skulle dubblas på knappa 2 år, och toppa runt 950 Gigabit/s. Så att det blir flaskhalsar vid en rätt snabb ökning på relativt kort tid är ju förklarligt/

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, ett underdimensionerat nät är inget fel om trafiken har växt snabbare än vad operatören räknat med, och det är svårt att bygga ut bredbandsnät med en rimlig avvägning mot invenstering vs inkomst på den delen, och även svårt att beräkna hur flödet i nätet ändrar sig år till år, dels beroende på hur användningen ser ut i hemmen, och hjr personer flyttar inom landet, då en flyttade kunder kan påverka mycket om de är storförbrukare av bandbredd, så en länk in nätet som en dag var närmst full kan nästa dag om kunderna byter stad bli närmst tom om deras flöde är borta. Och ingen operatör vill ju lägga ut mycket pengar på att uppgradera en länk för att nästa dag ha minskad trafik om kunderna flyttat, utan de vill ju se om flödet ökat konstant, och om det håller i sig och först då kan de tänka sig en uppgradering då det är en rätt stor kostnad.

Och det är nog ingen som räknat med att flödet i näten skulle dubblas på knappa 2 år, och toppa runt 950 Gigabit/s. Så att det blir flaskhalsar vid en rätt snabb ökning på relativt kort tid är ju förklarligt/

Ditt resonemang och dina antagande är för mig helt främmande. Ur en abonnents perspektiv är det fullkomligt ointressant vilka ursäkter en ISP har för att den inte kan/vill leva upp till förväntningarna. Kan en tjänst inte leverera det förväntade så kommer den betraktas av abonnenten som att den har ett fel, punkt!

Att Bredbandsbolaget inte har verktyg för att planera utbyggnad och belastning är rent nonsens, likaså att det skulle uppstå lämmeltåg av abonnenter från en dag till en annan som verkligen påverkar trafikmönstret till den grad att det får konsekvenser för hela Bredbandsbolagets abonnenter. Det låter otroligt långsökt i mina ögon.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Inget fel här med BBB från Stockholm.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

Vilken tid var det?

För mig börjar det vid 17-19 och håller på till 23:00 - 23:15 alla kvällar. Har även testat under helg då man tycker att belastningen ska vara mer utspridd under dagen men det är alltid på dessa tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PowerNet:

Fast, ett underdimensionerat nät är inget fel om trafiken har växt snabbare än vad operatören räknat med, och det är svårt att bygga ut bredbandsnät med en rimlig avvägning mot invenstering vs inkomst på den delen, och även svårt att beräkna hur flödet i nätet ändrar sig år till år, dels beroende på hur användningen ser ut i hemmen, och hjr personer flyttar inom landet, då en flyttade kunder kan påverka mycket om de är storförbrukare av bandbredd, så en länk in nätet som en dag var närmst full kan nästa dag om kunderna byter stad bli närmst tom om deras flöde är borta. Och ingen operatör vill ju lägga ut mycket pengar på att uppgradera en länk för att nästa dag ha minskad trafik om kunderna flyttat, utan de vill ju se om flödet ökat konstant, och om det håller i sig och först då kan de tänka sig en uppgradering då det är en rätt stor kostnad.

Och det är nog ingen som räknat med att flödet i näten skulle dubblas på knappa 2 år, och toppa runt 950 Gigabit/s. Så att det blir flaskhalsar vid en rätt snabb ökning på relativt kort tid är ju förklarligt/

Visst kan det vara så att det inte är något tekniskt fel i sig, men som konsument så tycker jag att det är väldigt rimligt att felanmäla när jag får ut en femtedel av kapaciteten jag betalar för och latens som är högre än ADSL. Ur min synpunkt så är det definitionen av ett problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caveo:

Vilken tid var det?

För mig börjar det vid 17-19 och håller på till 23:00 - 23:15 alla kvällar. Har även testat under helg då man tycker att belastningen ska vara mer utspridd under dagen men det är alltid på dessa tider.

23:45-23:50 var detta, ska prova skicka iväg hundra ping idag vid 20:00 om jag kommer ihåg det, då borde det vara som mest belastat.

Vi hade problem här för 6-7 år sen med BBB att det var packetloss och väldigt mycket jitter men det verkar som att området jag bor i nu inte alls är lika belastat.
Larmet borde dock ha gått hos Telenor att det är väldigt hög belastning under vissa tider, att åtgärda det kan ta lite tid dock, dom är inte alltid så snabba med det.

Permalänk
Medlem

Har BBB vDSL 60mbit i Uppsala och pingar 8ms mot ping.sunet.se i vanliga fall men kvällstid ~18-23 så ligger den antingen stabilt på 72-73ms eller varierar mellan ~30-80ms.

Nedladdning via bredbandskollen är alltid 62mbit/s i vanliga fall men varierar kvällstid ner mot 10mbit/s.

Dom ska ju höja priset för gamla kunder från 1jan och i samband med det har man rätt att säga upp utan uppsägningstid. Undrar om man ska felanmäla och vänta på lösning eller om man ska säga upp det med direkt verkan vid årsskiftet och välja typ telia eller något istället hm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Har BBB vDSL 60mbit i Uppsala och pingar 8ms mot ping.sunet.se i vanliga fall men kvällstid ~18-23 så ligger den antingen stabilt på 72-73ms eller varierar mellan ~30-80ms.

Nedladdning via bredbandskollen är alltid 62mbit/s i vanliga fall men varierar kvällstid ner mot 10mbit/s.

Dom ska ju höja priset för gamla kunder från 1jan och i samband med det har man rätt att säga upp utan uppsägningstid. Undrar om man ska felanmäla och vänta på lösning eller om man ska säga upp det med direkt verkan vid årsskiftet och välja typ telia eller något istället hm...

Felanmäl nu, du är fortfarande kund. Det är bra om alla som har problemet felanmäler så kanske dom ser att det är ett stort problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

Så här ser en "vanlig" kväll ut. Pingen drar iväg vid 18-19 och blir normal efter 23. Har inte kunnat lira online på flera veckor.

http://forumbilder.se/DEKS7/20141112.PNG

Vilket program har du använt?

Visa signatur

Core I7 3770K, Gigabyte Z77X-UP 5 TH, CORSAIR 32GB DDR3 VENGEANCE QUAD 1600MHZ, Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB GDDR5

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATJ:

Vilket program har du använt?

Pinglogger

http://pinglogger.co.uk/

Sen ville supporten att jag skulle köra Pingplotter free i två timmar.

http://www.pingplotter.com/freeware.html

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caveo:

Vilken tid var det?

För mig börjar det vid 17-19 och håller på till 23:00 - 23:15 alla kvällar. Har även testat under helg då man tycker att belastningen ska vara mer utspridd under dagen men det är alltid på dessa tider.

Klockan 18:30 idag den 20:e November.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

Det måste vara någon lokal överbelastning i er stad kanske, eller kanske i området eller huset du bor i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Klockan 18:30 idag den 20:e November.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

Det måste vara någon lokal överbelastning i er stad kanske, eller kanske i området eller huset du bor i?

Tveksamt att det är lokalt, läser man tråden är det Bla, Linköping, Mjölby, Stockholm och Uppsala.

Men peppar peppar just nu Kl 19:00 så ligger jag på detta till Sunet.

Ping statistics for 192.36.171.156:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 8ms, Maximum = 16ms, Average = 11ms

Permalänk
Medlem

1 - Jag felanmäler om tjänsten inte lever upp till vad som lovas.
2 - ISP bör efter 3 veckor ha uppdaterat sin sida om aktuella driftstörningar ?! !

Just nu är min MS tillbax till normal hoppas att dom åtgärdat problemet och att övriga i tråden har fått bättre ms i sina spel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caveo:

Tveksamt att det är lokalt, läser man tråden är det Bla, Linköping, Mjölby, Stockholm och Uppsala.

Men peppar peppar just nu Kl 19:00 så ligger jag på detta till Sunet.

Ping statistics for 192.36.171.156:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 8ms, Maximum = 16ms, Average = 11ms

Ser fortfarande inte bra ut, mycket jitter.
Såhär såg min ut klockan 20:00, skickade tusen ping denna gång.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 1000, Received = 1000, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 2ms, Average = 1ms

Prova pinga ping.sunet.se som jag gör, se om det ger någon skillnad för den du pingar kan ju vara belastad.

Permalänk
Medlem

"C:\Windows\system32>ping ping.sunet.se

Pinging ping.sunet.se [192.36.125.18] with 32 bytes of data:
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=1ms TTL=248
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=1ms TTL=248
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=1ms TTL=248
Reply from 192.36.125.18: bytes=32 time=1ms TTL=248

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 1ms, Average = 1ms

C:\Windows\system32>tracert ping.sunet.se

Tracing route to ping.sunet.se [192.36.125.18]
over a maximum of 30 hops:

1 <1 ms <1 ms <1 ms ZyXEL [192.168.1.254]
2 1 ms <1 ms <1 ms ua-85-230-76-1.cust.bredbandsbolaget.se [85.230.76.1]
3 1 ms 1 ms 1 ms ti3097d400-xe0-3-1.ti.telenor.net [146.172.107.201]
4 1 ms 1 ms 1 ms ti3002c400-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.98.58]
5 1 ms 1 ms 1 ms ti3002b400-ae3-0.ti.telenor.net [146.172.105.74]
6 3 ms 1 ms 1 ms netnod-ix-ge-a-sth-4470.sunet.se [195.245.240.19]
7 1 ms 1 ms 1 ms t1tug-ae0-v1.sunet.se [130.242.83.38]
8 3 ms 2 ms 3 ms ping.sunet.se [192.36.125.18]

Trace complete."

Ser normalt ut för mig iaf. Storsthlm, BBB fiber. Däremot så får jag ALDRIG över 60mbit upp. Oftast ligger den mellan 45-55.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Ser fortfarande inte bra ut, mycket jitter.
Såhär såg min ut klockan 20:00, skickade tusen ping denna gång.

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 1000, Received = 1000, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 1ms, Maximum = 2ms, Average = 1ms

Prova pinga ping.sunet.se som jag gör, se om det ger någon skillnad för den du pingar kan ju vara belastad.

22:10

Ping statistics for 192.36.125.18:
Packets: Sent = 100, Received = 100, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 8ms, Maximum = 17ms, Average = 12ms

Det här är riktigt bra hos mig (Har ADSL). Har haft 70-80 varje kväll i 4 veckors tid. Det här är första kvällen med normal ping.

Permalänk
Medlem

Även mitt (DSL i Uppsala) var bra igår under hela kvällen. Hoppas det håller i sig under helgen med.

Permalänk
Medlem

Sitter på 100/10 i Lund verkar inte vara något problem här. (Om det kan vara till hjälp dvs.)

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600MHz CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Någon som haft detta problem?

Betalar för 1000/100 lina men får bara ut 100/100 lina via Bredbandskollen och kollar jag mitt konto hos BBB så står det att jag enbart har 100/100! Fick dock en räkning som jag betalat för december månad på 759kr!

Inte roligt!

Har betalar för denna period:

Bredband
Månadsavgift bredband 141201-141231

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av segafreaktwo:

Någon som haft detta problem?

Betalar för 1000/100 lina men får bara ut 100/100 lina via Bredbandskollen och kollar jag mitt konto hos BBB så står det att jag enbart har 100/100! Fick dock en räkning som jag betalat för december månad på 759kr!

Inte roligt!

Då får du kontakta dem och be att de konfar rätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jepp har skrivit på facebook och kontaktat dem via mail! Har inte tid att sitta och vänta i telefon xD

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av segafreaktwo:

Jepp har skrivit på facebook och kontaktat dem via mail! Har inte tid att sitta och vänta i telefon xD

Jag tvivlar på att de hanterar ditt problem via de kanalerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tvivlar på att de hanterar ditt problem via de kanalerna.

To be fair så fick jag strula som fan för att försöka felanmäla genom telefon och få dom att inte dra BS om att det är min utrustning som är fel på. Slutade med att de bad mig ringa upp om en vecka.

När jag anmälde på Facebook så öppnade de en felanmälan efter ett inlägg och ett par timmar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av segafreaktwo:

Någon som haft detta problem?

Betalar för 1000/100 lina men får bara ut 100/100 lina via Bredbandskollen och kollar jag mitt konto hos BBB så står det att jag enbart har 100/100! Fick dock en räkning som jag betalat för december månad på 759kr!

Inte roligt!

Har betalar för denna period:

Bredband
Månadsavgift bredband 141201-141231

Om du har ändrat till 1000/100 nyligen så kan det vara att det börjar gälla 1 december som du betalt för, och då är ju allt korrekt.

Visa signatur

System: Corsair Obsidian 550D Midi Tower Svart || Corsair AX 850W PSU || Intel® Core i7-3770K Processor || ASUS P8P67-M || 2 x Intel® SSD 520 Series 180GB || Gigabyte GeForce GTX 670 2GB PhysX CUDA ||

Permalänk
Medlem

Min ping har varit bra och stabil i under ett par dagars tid, men så idag så är den hög igen. Fattar inte vad som händer. Vissa dagar har jag 5 ms, under hela dagen och så andra dagar får jag över 70 ms...

Visa signatur

The Man, The Myth, The Legend

Permalänk
Medlem

märkte precis att min nedladdningshastighet är bara 13,69 mbit/s (Bredbandskollen), vilket är väldigt lågt, då den brukar vara närmare 100.

Visa signatur

The Man, The Myth, The Legend

Permalänk

Har också märkt av problemet under dem senaste veckorna i Linköping. Men ikväll slog det nog rekord.
Jag får ut c:a 11Mbit ner och 80Mbit upp på en 250/100 lina.

Visa signatur

[ASUS Maximus X Hero] [i7-8700k] [32GB DDR4-3200] [RTX3080]
[Amiga 1200] [Blizzard 1230 MK IV+FPU@50mhz 64MB] [Indivision AGA MK2cr] [32GB HDD] [PCMCIA WLAN] [OS3.9]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyDan:

Har också märkt av problemet under dem senaste veckorna i Linköping. Men ikväll slog det nog rekord.
Jag får ut c:a 11Mbit ner och 80Mbit upp på en 250/100 lina.

Mitt krånglar också idag, bor i Norrköping, får också värdelös hastighet idag, cirka 70ms i ping och värdelös hastighet.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Krångel här också, Norrköping.

100/10

Får ut 18,81/15.
65-75 ms

Permalänk
Medlem

Jag kör ADSL några mil utanför Norrköping och upplever jävliga problem idag.. Sitter i kö till supporten, 54 min väntetid..

Brukar synca in på 19/0.9 Mbits och kanske 30 m/s men nu får jag typ 11/0.6 och 90 m/s.. Hälften av gånger fungerar inte ens bredbandskollen utan mätningen time-outar..

Visa signatur

R5 Define White | I7-4790K | Maximus VII Hero | Corshair H110 | Corsair Vengeance 2*8 Gb 2000mhz | ASUS STRIX 1070 | Samsung 256 Gb SSD | Samsung 512 Gb SSD, HDD 4x1TB Samsung Spinpoint | Corsair HX750i | 2x Dell U2412 | ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q |