Sapphire Radeon R9 290 Problem (Hjälp tack)

Permalänk

Sapphire Radeon R9 290 Problem (Hjälp tack)

Tjenare sweclockers!

Nu är det så att jag inhandlade ett Sapphire Radeon R9 290 OC VAPOR-X TRI-X 4GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe för någon dag sedan och jag har lite problem med kortet. Jag får black screen väldigt ofta (20 crasher på 2 dagar). Det är inte heller att den bara blir svart och sedan kommer tillbaka utan det blir black screen och automatisk omstart utav datorn.

Problemet uppstår oftast när jag slö surfar (t.ex youtube,twitch eller diverse forum). Det är även garanterad black screen utav spelet Arma 2/3. Jag har googlat och sett att fler lider utav dessa problem, men vet inte hur jag ska gå tillväga längre :/

SPECS:

CPU - AMD FX 8320 @4.0GHz
RAM - Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort - ASUS M5A78L-M USB3 / BIOS v.2001
GPU - R9 290 OC VAPOR-X TRI-X 4GB DDR5 @ 1030/1400 (stock)
PSU - Corsair CX 850W

Övrig Information :
HDD/SSDs - Samsung 840 EVO Series 120GB / Samsung SpinPoint F3 1TB
OS - Windows 8.1 (Alla uppdateringar installerade)
GPU drivrutiner - 14.12 (Aktuell) 13.12/14.4/14.9 (Testade) <- Alla har testats med och utan CCC, Avinstallation genomförd med DDU.
Har gjort clean install 2 ggr.

Så för att summera vad jag testat :
- Diverse drivrutinsversioner
- Ominstallation av OS
- Downclock på GPU (Från 1400 hela vägen ner till 1150 i steg om ~20)
- Ökat VDDC (I steg om ~5, från 25 standard upp till 50)
- Kontaktat Sapphire support (Det dom gav till svar va "Dear sir can you please show us a video")
- Kontaktat återförsäljaren för råd (Inget svar ännu, helg du vet )

GPU SPECS :
Card name: AMD Radeon R9 200 Series
GPU: Hawaii
Bus Interface: PCI-E 3.0 x16 @ x1 1.1
Memory Size: 4096 MB
Memory Type: GDDR5
Memory Bus Width: 512 bit
ROPs: 64
Shaders: 2560 Unified / DirectX 11.2
Driver Version: 14.501.1003.0 Catalyst 14.12 AMD Catalyst Omega Software
BIOS Version: 015.044.000.009.000000
Clocks: 1030 / 1400 MHz

EDIT :
TEMPS
GPU - Idle 40°C När jag spelar så går den inte över 70°C
CPU - Idle 36°C (Core 0 18°C) Belastning 48-50°C (Core 0 40-45°C)

EDIT#2 :
Jag installerade RadeonPro och gjorde en profil för Arma 3, nu är Core och Memory clock låsta till att alltid ligga på högsta clocken (1030/1400) istället för att gå ner i power saving bs. Så kan nästan garanterat säga att datorn crashar tack vare något med detta power saving. Vad jag förstått även kallat "2D clock speed" och alltså inte "3D Clock speed"

Permalänk
Medlem

Installera en äldre version av drivrutiner till grafik kortet den nya versionen har nyligen släppts kan va problem med den, eller så blir det kanske för varmt vad har du för temp när du kör å inte kör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Installera en äldre version av drivrutiner till grafik kortet den nya versionen har nyligen släppts kan va problem med den, eller så blir det kanske för varmt vad har du för temp när du kör å inte kör?

Läser du igen så ser du att TS har provat det.

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem med mitt första powercolor 290. Åkte tillbaka med kortet till webhallen. Jag hade bra temperatur och testade alla drivrutiner jag kunde hitta.

Visa signatur

Stationär: [INTEL i7 2600k (@4.6GHZ) h100] [ASUS Sabertooth P67] [Corsair Vengeance™ DDR3 @2133MHz 16GB] [Powercolor R9 290 pcs+ CrossFireX] [intel 240gb ]
stationär nr2: [Intel q8200][Nvidia 9800GTX 512mb][8 GB ddr2][vx450w]

Permalänk
Skrivet av Al3xswe:

Installera en äldre version av drivrutiner till grafik kortet den nya versionen har nyligen släppts kan va problem med den, eller så blir det kanske för varmt vad har du för temp när du kör å inte kör?

Gjorde en edit med temps. Inget fel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av onYYx:

Läser du igen så ser du att TS har provat det.

Innan du börjar skriva något så ser du att det är en edit han har gjort alltså skrev jag mitt före han skrev sitt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al3xswe:

Innan du börjar skriva något så ser du att det är en edit han har gjort alltså skrev jag mitt före han skrev sitt

Dock så står det inte under någon av dom "Edit" han har gjort, så det stod nog där innan han redigerade (=

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Skrivet av Al3xswe:

Innan du börjar skriva något så ser du att det är en edit han har gjort alltså skrev jag mitt före han skrev sitt

GPU drivrutiner - 14.12 (Aktuell) 13.12/14.4/14.9 (Testade) <- Alla har testats med och utan CCC, Avinstallation genomförd med DDU.

Om man bara läser lite noggrannare så ser man, men men "shit happens". Det stod iaf där från första början Nu när det är avklarat, hjälp mig istället

Permalänk
Medlem

jag har samma problem med mitt 290 och jag misstänker att moderkortet inte är kompitabelt med 290. men jag är inte helt 100 på det då jag inte har haft chansen och testa.

Permalänk
Skrivet av SebbeL:

jag har samma problem med mitt 290 och jag misstänker att moderkortet inte är kompitabelt med 290. men jag är inte helt 100 på det då jag inte har haft chansen och testa.

Vad har du gjort för att försöka fixa det då?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lundell318:

Vad har du gjort för att försöka fixa det då?

Är det den senaste moderkortsbiosen den du har? Testa med olika kopplingar från ditt nätagg till graffet? Typ en koppling med två molex till PCI-e 6 eller 8 pins ström till den andra PCI-e kontakten på graffet?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Är det den senaste moderkortsbiosen den du har? Testa med olika kopplingar från ditt nätagg till graffet? Typ en koppling med två molex till PCI-e 6 eller 8 pins ström till den andra PCI-e kontakten på graffet?

Japp senaste BIOS på moderkortet. Jag har testat med 1 pci-e kabel (6+2|6+2) har testat med 2 separata pci-e kablar (1 6+2 från varje kabel) Även testat blanda med molex till 8 pin, även testat med 2 st molex till 8 pin. Problemet kvarstår. Som sagt jag tror inte det är något fel på kortet i sig, det handlar nog mer om drivrutiner och power saving.

Jag kan köra krävande spel utan problem. Och så som jag har det nu för att det ska fungera så har jag låst Core och Memory clock till max och har inte haft en crash på 7 timmar. Jag har testat ta bort låsningen och det crashar inom 5min i webläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Vad har du gjort för att försöka fixa det då?

jag har testat allt känns det som (uppgraderat bios, underclockat, undervoltat) till och med skickat tillbaka kortet till komplett och inte ens dom hittar något fel på det.
Jag har ingen aning vad jag ska göra med det, jag får testa byta moderkort efter julen med till dess så får jag sitta på nvidia 560.

Permalänk
Skrivet av SebbeL:

jag har testat allt känns det som (uppgraderat bios, underclockat, undervoltat) till och med skickat tillbaka kortet till komplett och inte ens dom hittar något fel på det.
Jag har ingen aning vad jag ska göra med det, jag får testa byta moderkort efter julen med till dess så får jag sitta på nvidia 560.

Vad är det för fullständig modell du har på GPU alltså typ som jag har Sapphire Vapor-X etc.. Och har du testat låsa clocksen till max som jag har testat? Det är så jag får göra så fort jag startar datorn just nu för att jag ska kunna använda den

Fick för övrigt nytt svar från sapphire support och jag har nu skickat in mitt vBIOS till dom för kontroll (håller tummarna dom hittar något så man slipper skicka tillbaka till återförsäljaren och vänta flera dagar)

Permalänk
Skrivet av lundell318:

Tjenare sweclockers!

Nu är det så att jag inhandlade ett Sapphire Radeon R9 290 OC VAPOR-X TRI-X 4GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe för någon dag sedan och jag har lite problem med kortet. Jag får black screen väldigt ofta (20 crasher på 2 dagar). Det är inte heller att den bara blir svart och sedan kommer tillbaka utan det blir black screen och automatisk omstart utav datorn.

Problemet uppstår oftast när jag slö surfar (t.ex youtube,twitch eller diverse forum). Det är även garanterad black screen utav spelet Arma 2/3. Jag har googlat och sett att fler lider utav dessa problem, men vet inte hur jag ska gå tillväga längre :/

SPECS:

CPU - AMD FX 8320 @4.0GHz
RAM - Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort - ASUS M5A78L-M USB3 / BIOS v.2001
GPU - R9 290 OC VAPOR-X TRI-X 4GB DDR5 @ 1030/1400 (stock)
PSU - Corsair CX 850W

Övrig Information :
HDD/SSDs - Samsung 840 EVO Series 120GB / Samsung SpinPoint F3 1TB
OS - Windows 8.1 (Alla uppdateringar installerade)
GPU drivrutiner - 14.12 (Aktuell) 13.12/14.4/14.9 (Testade) <- Alla har testats med och utan CCC, Avinstallation genomförd med DDU.
Har gjort clean install 2 ggr.

Så för att summera vad jag testat :
- Diverse drivrutinsversioner
- Ominstallation av OS
- Downclock på GPU (Från 1400 hela vägen ner till 1150 i steg om ~20)
- Ökat VDDC (I steg om ~5, från 25 standard upp till 50)
- Kontaktat Sapphire support (Det dom gav till svar va "Dear sir can you please show us a video")
- Kontaktat återförsäljaren för råd (Inget svar ännu, helg du vet )

GPU SPECS :
Card name: AMD Radeon R9 200 Series
GPU: Hawaii
Bus Interface: PCI-E 3.0 x16 @ x1 1.1
Memory Size: 4096 MB
Memory Type: GDDR5
Memory Bus Width: 512 bit
ROPs: 64
Shaders: 2560 Unified / DirectX 11.2
Driver Version: 14.501.1003.0 Catalyst 14.12 AMD Catalyst Omega Software
BIOS Version: 015.044.000.009.000000
Clocks: 1030 / 1400 MHz

EDIT :
TEMPS
GPU - Idle 40°C När jag spelar så går den inte över 70°C
CPU - Idle 36°C (Core 0 18°C) Belastning 48-50°C (Core 0 40-45°C)

EDIT#2 :
Jag installerade RadeonPro och gjorde en profil för Arma 3, nu är Core och Memory clock låsta till att alltid ligga på högsta clocken (1030/1400) istället för att gå ner i power saving bs. Så kan nästan garanterat säga att datorn crashar tack vare något med detta power saving. Vad jag förstått även kallat "2D clock speed" och alltså inte "3D Clock speed"

Prova stäng av automatisk omstart av Windows, förhoppningsvis får du en blåskärm som kan vara en ledtråd för att gå vidare.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk

Jag har nu fått hem ett nytt kort från återförsäljaren, dock lider jag av samma problem igen. Vad tror ni fel på kortet 2ggr om? eller något annat fel i mitt system?

EDIT :
Alltså 2 helt separata kort jag talar om

Permalänk
Medlem

Det är säkert ditt nätaggregat som blir urmaxat på railen och volten börjar bli ostabil vilket gör att kortet skiter ihop sig och skärmen blir svart.

Kör alltid med nätaggregat av hög kvalitet, det du har CX serien är den sämsta och klenaste. Ett nätagg ur AX serien hade varit bättre.

En uppgradering av GPU bios kanske kan rädda dig om du har tur.
Att trixa med vilka kablar du använder och i vilken port du ansluter dom på nätagget kan rädda dig om du har tur.
Prova alla kombinationer och läs om hur ditt nätagg fungerar så att du kan anpassa till det bästa möjliga.
Annars köp ett nytt bättre nätagg.

Gå till nätaggregat forumet och fråga dom som vet vad dom pratar om där så får du bästa hjälpen.

Permalänk
Medlem

Agget ska klara 70A på 12-volten känns som om det ska räcka tycker man om agget är friskt dvs..

Lite långsökt men prova att ändra under energialternativ i kontrollpanelen till "Hög Prestanda".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Känns inte riktigt som "enkelt" hade läst igenom tråden. Men för att förtydliga, datorn crashar endast i low usage. Har kört stress test på GPU och låtit det stå i 3 timmar inga problem, sedan nästa gång man startar datorn så räcker det med att gå ut och kolla på ett YT klipp.

Energiprofil är på Max prestanda.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av lundell318:

Känns inte riktigt som de senaste 2 hade läst igenom tråden. Men för att förtydliga, datorn crashar endast i low usage. Har kört stress test på GPU och låtit det stå i 3 timmar inga problem, sedan nästa gång man startar datorn så räcker det med att gå ut och kolla på ett YT klipp.

Låter som modell problem testa om du kan byta modell eller flasha in asus 290x BIOS.

R9 290 unlock thread så får du instruktioner.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Kan ju vara något med Flash som spökar med, hade själv en del bekymmer för inte så länge sedan när jag var på Youtube samtidigt som jag spelade upp video eller spelade så var det mycket sannolikt att datorn skulle krascha.
Nu har jag inte det problemet längre efter att ha uppdaterat både grafikkortsdrivrutin och Flash.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Känns inte riktigt som "enkelt" hade läst igenom tråden. Men för att förtydliga, datorn crashar endast i low usage. Har kört stress test på GPU och låtit det stå i 3 timmar inga problem, sedan nästa gång man startar datorn så räcker det med att gå ut och kolla på ett YT klipp.

Energiprofil är på Max prestanda.

Kan vara så illa att 760G inte lirar bra ihop med ett 290 kort efterallt tror jag inte att 760G är optimalt chip för ett prestanda system faktiskt.
Men ingen skulle bli gladare än mig om jag har fel då tjejen sitter på ett 760G chippat moderkort!

Edit:
Hittade detta, sanningshalt okänd..
http://superuser.com/questions/829800/can-i-have-an-r9-290-on...

Edit2:
Hittade detta med!
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2065509/freezing-ins...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Kan vara så illa att 760G inte lirar bra ihop med ett 290 kort efterallt tror jag inte att 760G är optimalt chip för ett prestanda system faktiskt.
Men ingen skulle bli gladare än mig om jag har fel då tjejen sitter på ett 760G chippat moderkort!

Edit:
Hittade detta, sanningshalt okänd..
http://superuser.com/questions/829800/can-i-have-an-r9-290-on...

Edit2:
Hittade detta med!
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2065509/freezing-ins...

Har faktiskt haft lite tankar om moderkortet jag med, det har några år på nacken och även när det kom ut så var det inget höjdar mobo. Men vill inte lägga ut 800 spänn utan att veta om det hjälper eller inte :/ Ja skulle kunna testa öveklocka PCI-e bussen men vill inte skada andra komponenter i onödan heller >.<

EDIT : Har även gjort ännu en clean install utav OS och har just nu endast SSD inkopplat. Drivrutinerna som följde med windows install funkade felfritt och så fort jag installerade senaste (14.12) så började BSOD igen, med samma Error code som innan. Nu för ett test så bumpade jag upp PCI-e till 130 istället för 100 och inväntar nästa BSOD. Om ingen mer BSOD uppstår så blir det ett nytt mobo beställt ikväll.

Permalänk
Medlem

låter som trasig ramminne på grafikkortet har sett samma beteende på 290 kort som jag har haft roliga med mitt kort var att den funka felfritt i en annan dator. men jag fick ett nytt på garanti

Visa signatur

ziefle

Permalänk
Medlem

Hej
jag tror att chipsetet som sitter på moderkortet är för gammalt och inte har stöd för r9:an men jag tror att en överklock på pci bussen till 130-150 kan lösa det.
http://superuser.com/questions/829800/can-i-have-an-r9-290-on...

Permalänk

Än sålänge 2h med överklockad PCI-E och inte någon BSOD eller annat problem. Tror att moderkortet är för gammalt helt enkelt. Blir till att beställa ett nytt ikväll eventuellt imorgon för att vara helt 100 på att det beror på moderkortet. Tack för hjälpen alla Och mest tack till "Skruvis" som kom med länkarna.

EDIT :
Så en ny fråga nu då, ska man vara dum snål och köra på ett 970 chipset eller ska man köra all in på ett 990FX. Jag kör ingen tung överclockning på CPU och siktar inte heller efter det. Mitt nuvarande moderkort har endast en 4 pin till CPU så jag tänkte iaf sikta efter en model med 4+4pin för stabilare ström till CPU. Märke som jag föredrar är ASUS men har ni tips på något annat så bara skriv varför och länka.

Permalänk
Medlem

290 verkar vara kompatibel med 970 chipset om det inte skulle vara det så har du "öppet köp".

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Än sålänge 2h med överklockad PCI-E och inte någon BSOD eller annat problem. Tror att moderkortet är för gammalt helt enkelt. Blir till att beställa ett nytt ikväll eventuellt imorgon för att vara helt 100 på att det beror på moderkortet. Tack för hjälpen alla Och mest tack till "Skruvis" som kom med länkarna.

EDIT :
Så en ny fråga nu då, ska man vara dum snål och köra på ett 970 chipset eller ska man köra all in på ett 990FX. Jag kör ingen tung överclockning på CPU och siktar inte heller efter det. Mitt nuvarande moderkort har endast en 4 pin till CPU så jag tänkte iaf sikta efter en model med 4+4pin för stabilare ström till CPU. Märke som jag föredrar är ASUS men har ni tips på något annat så bara skriv varför och länka.

Någon av dessa kanske?
http://www.netonnet.se/CompareView/7083?itemList=192568&compa...

Komplett har en uppsjö med AM3+ kort.
https://www.komplett.se/search?bn=10111&category=10111_Moderk...

Det viktigaste är att moderkortet har kylning till vrm chipsen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag lirar med ett Gigabyte R9 290 och hade precis likadant problem i ca 4 månader. Jag provade otroligt många saker, det första jag gjorde var att sänka min minneshastighet till ca 900Mhz, detta funkade bättre, men fick fortfarande krasher. Jag läste oändligt många trådar på nätet och provade i princip allt det du sagt i din tråd. Sen provade jag flasha in ett BIOS som gjorde att clocks'en stannade och inte gick ner i idle, detta funkade prima men gav ut mycket värme och drog mycket ström samt lät mycket även när man bara surfade.

Då när jag försökte med allt detta rullade jag med:
M5A78L-M LX V2
AMD phenom II 965
Resten samma som i signatur

ca en månad sedan uppgraderade jag mig till Intel sidan och nu helt plötsligt funkar grafikkortet helt utan problem, inte haft en enda krash eller blackscreen. Summa summarum så är jag i princip 100% säker (i mitt fall) att det var kompabilitetsproblem. Det enda jag kan tänka mig är att jag hoppade upp från att köra på en PCI-E 2.0 till en PCI-E 3.0. Kanske detta var som gjorde hela grejen? vet inte. Eller som tidigare sagt att de äldre chipsets inte funkar bra tsm med AMDs nyare grafikkort.

Prova ta grafikkortet till en vän eller bekant som har PCI-E 3.0 på sitt moderkort eller nyare chipsets oxå.

Hoppas jag hjälpt till på något sätt! MVH

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av lundell318:

Tjenare sweclockers!

Nu är det så att jag inhandlade ett Sapphire Radeon R9 290 OC VAPOR-X TRI-X 4GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe för någon dag sedan och jag har lite problem med kortet. Jag får black screen väldigt ofta (20 crasher på 2 dagar). Det är inte heller att den bara blir svart och sedan kommer tillbaka utan det blir black screen och automatisk omstart utav datorn.

Problemet uppstår oftast när jag slö surfar (t.ex youtube,twitch eller diverse forum). Det är även garanterad black screen utav spelet Arma 2/3. Jag har googlat och sett att fler lider utav dessa problem, men vet inte hur jag ska gå tillväga längre :/

SPECS:

CPU - AMD FX 8320 @4.0GHz
RAM - Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Moderkort - ASUS M5A78L-M USB3 / BIOS v.2001
GPU - R9 290 OC VAPOR-X TRI-X 4GB DDR5 @ 1030/1400 (stock)
PSU - Corsair CX 850W

Övrig Information :
HDD/SSDs - Samsung 840 EVO Series 120GB / Samsung SpinPoint F3 1TB
OS - Windows 8.1 (Alla uppdateringar installerade)
GPU drivrutiner - 14.12 (Aktuell) 13.12/14.4/14.9 (Testade) <- Alla har testats med och utan CCC, Avinstallation genomförd med DDU.
Har gjort clean install 2 ggr.

Så för att summera vad jag testat :
- Diverse drivrutinsversioner
- Ominstallation av OS
- Downclock på GPU (Från 1400 hela vägen ner till 1150 i steg om ~20)
- Ökat VDDC (I steg om ~5, från 25 standard upp till 50)
- Kontaktat Sapphire support (Det dom gav till svar va "Dear sir can you please show us a video")
- Kontaktat återförsäljaren för råd (Inget svar ännu, helg du vet )

GPU SPECS :
Card name: AMD Radeon R9 200 Series
GPU: Hawaii
Bus Interface: PCI-E 3.0 x16 @ x1 1.1
Memory Size: 4096 MB
Memory Type: GDDR5
Memory Bus Width: 512 bit
ROPs: 64
Shaders: 2560 Unified / DirectX 11.2
Driver Version: 14.501.1003.0 Catalyst 14.12 AMD Catalyst Omega Software
BIOS Version: 015.044.000.009.000000
Clocks: 1030 / 1400 MHz

EDIT :
TEMPS
GPU - Idle 40°C När jag spelar så går den inte över 70°C
CPU - Idle 36°C (Core 0 18°C) Belastning 48-50°C (Core 0 40-45°C)

EDIT#2 :
Jag installerade RadeonPro och gjorde en profil för Arma 3, nu är Core och Memory clock låsta till att alltid ligga på högsta clocken (1030/1400) istället för att gå ner i power saving bs. Så kan nästan garanterat säga att datorn crashar tack vare något med detta power saving. Vad jag förstått även kallat "2D clock speed" och alltså inte "3D Clock speed"

Hej! Har du fått nån lösning på detta problem? Jag har exakt samma fel. Får black screen vid slö surfande vid slumpmässiga tillfällen. Har aldrig fått det när jag spelar.

Skickades från m.sweclockers.com