Permalänk
Medlem

Ny dator presterar dåligt

Hej!

Köpte precis en dator från Inet med en i5 4690k och ett gtx 970 grafikkort. Problemet är att jag inte kan spela Far Cry 4 då det laggar grovt, vilket det inte ska göra. Någon som vet vad problemet är och vad jag kan göra åt det?

Tack på förhand!

Permalänk

Kopplat in skärmen i grafikkortet och inte moderkortet? Drivrutiner? Kolla även temps med hwinfo när du spelar.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Har du patchat spelet?
1.6 är väl den sista patchen.
Samt drivrutiner till grafikkortet som redan sagts.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Kopplat bildkabeln på rätt plats? Har du senaste drivrutiner?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Är ett Ubicrap spel som hackar som faan. Dock betydligt mindre efter ett patcher.

Permalänk

Dubbelpost

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Tips att klocka processorn upp till 4ghz ungefär. 4690K är ju på 3,5 från början... Lättast genom bios då ja tippar att du har ett z87/97-moderkort...

Sen kan jag bara copy-pastea som min hjälpare skrev till moi då jag gnällde på spelet: "Ursprungligen inskrivet av elajt_1 SMAA är nyckelordet är, du kör förmodligen TXAA 4x?, soft shadows istället för ultra? (nvidia only inställning). Om du kör med dessa inställningar, har den senaste drivrutinen, har klockat din CPU, dvs. så att den inte flaskar ditt kort. Då skall du ha den fps'n de fick i sweclockers test, annars är det helt enkelt nåt fel med din rigg.

Edit: Ser att du iallafall verkar köra med överklockad CPU. Vet dock inte om 4Ghz räcker för att inte flaska (något alls) men förmodligen är det tillräckligt.

"

Gör ovan så SKA det ge runt 50-60 fps även för dig

Visa signatur

Burk: Corsair 4000d Airflow | AMD 5600x | ASUS 3080 TUF OC | Samsung 840 EVO x2, Samsung NVMe 970 | Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbe_1:

Tips att klocka processorn upp till 4ghz ungefär. 4690K är ju på 3,5 från början... Lättast genom bios då ja tippar att du har ett z87/97-moderkort...

Sen kan jag bara copy-pastea som min hjälpare skrev till moi då jag gnällde på spelet: "Ursprungligen inskrivet av elajt_1 SMAA är nyckelordet är, du kör förmodligen TXAA 4x?, soft shadows istället för ultra? (nvidia only inställning). Om du kör med dessa inställningar, har den senaste drivrutinen, har klockat din CPU, dvs. så att den inte flaskar ditt kort. Då skall du ha den fps'n de fick i sweclockers test, annars är det helt enkelt nåt fel med din rigg.

Edit: Ser att du iallafall verkar köra med överklockad CPU. Vet dock inte om 4Ghz räcker för att inte flaska (något alls) men förmodligen är det tillräckligt.

"

Gör ovan så SKA det ge runt 50-60 fps även för dig

Woot? skall inte en stock 4690k klara far cry 4. Det låter ju som spelet är sjukt ooptimerat då.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Har laddat ner nya drivrutiner precis, hur menar ni med att koppla om bildskärmen, det finns väl bara ett uttag till den?

Permalänk
Medlem

Han menar från bildskärmen till grafikkortet, gtx 970 har 3 display, 1 dvi, 1 hdmi.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe159:

Har laddat ner nya drivrutiner precis, hur menar ni med att koppla om bildskärmen, det finns väl bara ett uttag till den?

Nej finns uttag både på moderkortet och på grafikkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Är inte bra på datorer, menar ni att jag ska öppna upp mitt chassi och sätta in sladden i grafikkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe159:

Är inte bra på datorer, menar ni att jag ska öppna upp mitt chassi och sätta in sladden i grafikkortet?

Nej du skall inte öppna den. Men bakpå datorn har du kontakterna på moderkortet och där är så du kan koppla in skärmen men då körs den långsammare inbyggda grafiken i processorn. Sen kan du också koppla skärmen direkt till grafikkortets kontakter bak på datorn för att utnyttja grafikkortet till att visa grafiken. Är monitorkabeln inte kopplad till grafikkortet så använder du inte grafikkortet för att beräkna grafiken i spelen.

Så du skall koppla monitorkabeln där det bara är ett antal olika sorters monitorkabel uttag som ett par hdmi och dvi uttag som sitter på grafikkortet. Du skall inte koppla den till monitoruttaget som är typ i samma kontaktsektion där det även är uttag för nätverkskabel, USB portar, ljudkontakter, etc för då har du kopplat den till moderkortet och får långsammare grafik.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Avstängd

Om du tittar bakom datorn så ska du koppla in din skärmkabel till grafikkortet.. ALLTSÅ NÅN AV DESSA! (vet inte om du använder HDMI eller dvi)

KOPPLA INTE IN SKÄRMKABELN I MODERKORTETS! LIKNANDE BILD:

Visa signatur

MOBO: Asus M5A97 R2.0 - CPU: AMD FX6300 - GPU: Sapphire Radeon R9 280 - RAM: Corsair Vengeance 8GB LP - PSU: Cooler Master V550 - CPU Cooling: Cooler Master TX3 EVO - Monitor: Samsung S27D590P - Mouse: Steelseries Rival - Mousepad: Steelseries QCK+ - Keyboard: Corsair Strafe MX Brown - Headphones: Sennheiser HD558