Mp3 spelare: Ipod vs. Jukebox Zen

Permalänk
Gäst

Re: jaha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av absorbater
Hur kommer det sig att det sitter typ 20 människor här o recencerar ipod och zen utan att över huvud taget mer än sett dem på bild. Visst kan man ressonera, men det är ju inte mer än en hypotes i så fall.

Jag har en ipod 10gb. Jag VET vad som är bra och dåligt med den. Till att börja med kan jag ju säga att ljudet är rätt kast, iaf om man lyssnar på lite tungare musik med mkt bas, ett bra exempel är många Nightwish låtar. Det även om man ändrar ljudinställningarna.

Lyssnar man på Robert Wells så e det väl sjyst ljud o andra sidan.

En dag när jag skulle till jobbet, var jag sen och blev tvungen att springa som fan för att hinna med bussen. Efter ca: 10 sek kutande i rasande tempo dog dog ipoden. Hela skiten hade låst sig.. För att lösa det var jag tvungen att koppla in firewiresladden och nollställa den..

Kvaliteé vad vet jag?

Jag har också en iPod 10 GB!

För det första så beror ljudet helt på vad det för kvalite på mp3 låtarna som du lägger och vad du har för hörlurar. Och kom inte och säg " Det är kodat i 256 kbps!", för det säger inte ett skit.

Det är samma sak på alla mp3 spelare, man kan inte stoppa in skit och sen anklaga spelaren för att vara dålig.

Med dom medföljande lurarna så låter musiken inte allt för bra, basen existerar knappt.

Permalänk

ehm, Vist finns det bättre lurar än mina Koss porta pro, men det är knappast dem det är fel på. Och inte är det låtarna heller.. Jag har testa fler olika komprimeringar, ljudkvalitén varierar, men det blir aldrig mer än hyffsat.

Visa signatur

I´m not a player, I just fuck a lot...

Ingen tjej kan någonsin tillfredställa mig lika mycket som min dator gör.

Permalänk
Medlem

Har fått min Creative Zen nu.. Tycker den ä snyggare i verkligheten än den är på bilden, och ljudet ä helt stabilt.. Dom medföljande hörlurarna är också helt ok.. Rekomenderar den varmt..

Visa signatur

a64 3000+ @ 2100Mhz | MSI k8n neo platinum | MSI x800pro VIVO | Corsair XMS3200C2 CAS 2-3-3-6-T1, 400MHz
resten: http://w1.451.telia.com/~u45111653/Dator.JPG

Permalänk

Högtalare??

Vad har du köpt för deluxemodell?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en ipod 10gb (nyare modellen) och jag tycker att den låter topp. Själv är man lite av en ljudsnobb, men ljudet i poden har jag aldrig stört mig på. Rent, fint och ganska djupt (kunde vara lite djupare ibland dock). Storleken, designen och displayen är bättre än Zen:s enligt min mening. Jag har även köpt ett snyggt iskin för att skydda den, något som inte sabbar den schyssta designen.

En polare har en Zen och han är nöjd med den *rimmar illa*, egentligen är det en fråga om smak. Jag tycker mer om min ipod och han gillar sin zen. en smaksak helt enkelt.

Och förresten jag har tagit min ipod ut på långa joggingturer men aldrig fått den att dö...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shilian
Jag har även köpt ett snyggt iskin för att skydda den, något som inte sabbar den schyssta designen.

Vart köpte du det? Beställde du från USA eller England? Eller kanske nån affär här i Sverige? Vart du nu än har köpt det från, kan du inte berätta vad det kostade inklusive frakt?

Permalänk
Medlem

Jag letar efter en mp3spelare med mycket skakminne, främst ska den användas när jag är ute och springer, men används även när jag reser. Har en gamal MD med som jag tycker har mkt bra ljud, men den kan man inte springa med för skaminnet är ca 40-60s på den.

Jag vet inte om jag skall satsa på en med 256mb minne eller en med hd, mer än 5gb hd lär jag inte behöva. Ni som fyllt 20gb mp3, vet ni vad ni har för låtar på era spelare? Evighet att lyssna igenom?

En sista fråga, använder ni er hdspelare för att flytta datafiler med? Eller enbart för musiklyssnande?

/Michael

Visa signatur

AMD Opteron 146, DFI nF4 SLI-D (BIOS 704-2BTA), Crucial BallistiX PC4000 2x1GB, Gainward 7800GT, Pioneer DVD-RW, NEC Multisync FE950/InFocus 4805.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michael
Jag letar efter en mp3spelare med mycket skakminne, främst ska den användas när jag är ute och springer, men används även när jag reser. Har en gamal MD med som jag tycker har mkt bra ljud, men den kan man inte springa med för skaminnet är ca 40-60s på den.

Jag vet inte om jag skall satsa på en med 256mb minne eller en med hd, mer än 5gb hd lär jag inte behöva. Ni som fyllt 20gb mp3, vet ni vad ni har för låtar på era spelare? Evighet att lyssna igenom?

En sista fråga, använder ni er hdspelare för att flytta datafiler med? Eller enbart för musiklyssnande?

/Michael

Ipod har 32 mb skakminne(om en låt är 3 mb så har den skakminne för nästan 11 låtar...)

Say no more..

Permalänk
Medlem

ipod har 32mb skakminne och det mosvarat 20min skakminne enligt PC FÖR ALLA.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
ipod har 32mb skakminne och det mosvarat 20min skakminne enligt PC FÖR ALLA.

Vilka låtar buffrar den, enligt album på playlisten, enligt playlisten. Det kan inte direkt fungera när man ex. byter låt hipp som tätt =).

Permalänk
Medlem

fråga inte mig, fråga tidningen som skrev det

Permalänk
Avstängd

Alltså, varför är det sånt stort "fuzz" om iPOD?.. Och varför envisas alla med att säga att den är sexig?.. Jag tycker den ser slampigt plastig ut! ZEN däremot har en stilren design med fräsiga silverramar! Sen är det väl knappast något svårt val i övrigt, jag menar: 20 GB vs 5 GB (och vem payyar för en dyrare iPOD?). Jag planerar att köpa en MP3-spelare inom loppet av ca två veckor, och det lutar starkt emot ZEN. Enda motståndaren nu är JOS (Jens of Sweden).
Sedan kan man nästan få det garanterat för sig att ZEN har bäst ljudkvalité (förutom det faktum att dom som testat båda säger att ZEN låter bättre), eftersom det är CREATIVE som gjort spelaren!.. Dom regerar på marknaden!

M.a.o. "Big Paal"; om du inte redan införskaffat "Creative ZEN", gör det BUMS!

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ @ 1700 Mhz (Palomino) | GeForce 3 Ti200 @ 500 | 256 MB DDR 266 Mhz | Creative Soundblaster Audigy™ 2, 6.1 THX Certified 24-bit | 2*12.5 GB HDD + 40 GB HDD | Pioneer Slot in DVD & Slot in CD-ROM | WaterCooled™ = ½", BIX Blue Metallic, 2 papst 120, 2 L plexitank, Sicce Nova 13 L/min | PLUS™ DLP Projektor (300", XGA, 800 Ansi) | katt™ POWER! :D[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katt™
Alltså, varför är det sånt stort "fuzz" om iPOD?.. Och varför envisas alla med att säga att den är sexig?.. Jag tycker den ser slampigt plastig ut! ZEN däremot har en stilren design med fräsiga silverramar! Sen är det väl knappast något svårt val i övrigt, jag menar: 20 GB vs 5 GB (och vem payyar för en dyrare iPOD?).

Du verkar ha missat att ZEN är större än iPod.
Jämför man volymen (cm3) är ZEN ca 60% större än iPod.
Den väger dessutom ca 60g mer.
Håller man båda spelarna framstår nästan ZEN som klumpig, imo.

I ZEN sitter 2,5" disk. I iPod sitter 1,8" disk.
1,8"-diskarna är rätt så mycket dyrare än 2,5"-diskarna.

Sedan är ju inte ZENs display något att hurra för precis.
iPod: 160 x 128
ZEN: 132 x 64

Vill man ha en smidig hårddiskbasserad mp3spelare är iPod det bästa alternativet idag. De med 2,5"-diskar blir för stora.

http://www.sweclockers.com/html/recension/creative_zen/Zen_16...

Permalänk
Avstängd

det bäst för DIG ja, inte för MIG. Storleksskillnaden är jag inte mycket för, i övrigt, SÅ himla stor skillnad ÄR det inte, (ja, jag har kännt i båda), och vikten; vad är 60 gram igentligen?. För mig är ZEN självklart val!..

Visa signatur

[size="1"]AMD XP1800+ @ 1700 Mhz (Palomino) | GeForce 3 Ti200 @ 500 | 256 MB DDR 266 Mhz | Creative Soundblaster Audigy™ 2, 6.1 THX Certified 24-bit | 2*12.5 GB HDD + 40 GB HDD | Pioneer Slot in DVD & Slot in CD-ROM | WaterCooled™ = ½", BIX Blue Metallic, 2 papst 120, 2 L plexitank, Sicce Nova 13 L/min | PLUS™ DLP Projektor (300", XGA, 800 Ansi) | katt™ POWER! :D[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Moddock

Du verkar ha missat att ZEN är större än iPod.
Jämför man volymen (cm3) är ZEN ca 60% större än iPod.
Den väger dessutom ca 60g mer.
Håller man båda spelarna framstår nästan ZEN som klumpig, imo.

I ZEN sitter 2,5" disk. I iPod sitter 1,8" disk.
1,8"-diskarna är rätt så mycket dyrare än 2,5"-diskarna.

Sedan är ju inte ZENs display något att hurra för precis.
iPod: 160 x 128
ZEN: 132 x 64

Vill man ha en smidig hårddiskbasserad mp3spelare är iPod det bästa alternativet idag. De med 2,5"-diskar blir för stora.

http://www.sweclockers.com/html/recension/creative_zen/Zen_16...

Håller med till fullo. Har kollat upp de båda spelarna rejält, eftersom jag har varit ute efter en mp3-spelare med hdd ett bra tag nu, och den enda fördelen som ZEN har jämfört med iPod:en är priset, och är man - som jag - villig att betala vad den kostar så är det nog ett självklart val.

Läste mycket om spelarnas menyer osv, och iPod:en med sitt hjul och menyer verkar utklassa ZEN även där.

Det var ett tag sen jag jämförde dessa två, så jag har tyvärr inte kvar några länkar, men ska försöka hitta sidorna igen.

Edit: En otroligt välskriven och genomgående recension av iPod finns här:
http://www.anandtech.com/audio/showdoc.html?i=1575

Visa signatur
Permalänk

Kanske kanske

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
usb1.1+fw är den som finns i svenska affärer nu iaf. usb2.0 har precis annonserats.

En polare köpte Zen på dustin, han fick den med USB2. Köper man zen så e det ju absolut den man väljer. Snabbare o bättre kompatiblitet.

Vi hårdtestade den och min 10 Gb Ipod med flera olika låtar med olika kvaliteér och med 3 olika lurar. Det vi kom fram till var unjufär att båda låter helt grymt bra med Koss porta pro.

Jag är dock glad att jag valde Ipod pga att Zen har riktigt dåligt menysystem o display samt att den är lite för stor för ett par vanliga jeans :-)..

Visa signatur