Dator blir slöare ju längre jag använder den.

Permalänk

Dator blir slöare ju längre jag använder den.

Hej.

Nu är det så att min dator beter sig väldigt skumt.
Jag kan starta upp den och den är riktigt snabb och svarar på allting direkt. Men om jag använder den till att surfa så blir den långsammare och långsammare efter kanske 15 min. Börjar med att den svarar på saker efter kanske 1 sekund och slutar med att jag inte kan trycka på någonting.

Specs:
Gigabyte GA-z97x-gaming 3
Intel i5 4690k 3.5ghz
Radeon R9 280x
Force GT 60gb SSD
XFX 650W
8GB Dominator
Windows 8.1

Det jag har provat hittills:
*Installera W8.1 istället för W7 jag hade innan.

*Ren formatering, enbart nyaste drivrutiner (provat äldre också)

*Kört enbart ett RAM minne i taget för att se om det var något fel på dom.
Notering. En Dominator har redan lagt av, började få blåskärmar förr men slutat nu, så har bara kört med 2.
Att köra en och en gjorde ingen skillnad eftersom symptomen kom även då, på varenda ett. Kan det vara så att alla är dåliga?

Provar just nu flickvännens RAM minnen, men datorn känns lite konstig. Flytet i W8.1 är borta och datorn börjar sega ner sig efter 5 min på Reddit.

Mer info:
*Temps och aktiviteter är normala, CPUn går inte över 50c. Grafikkortet går ej över 50c.

*League of Legends började en dag lagga, först lite smått till att ej kunna klicka runt. Står att jag fortfarande har 150fps in game. Så jag hoppas verkligen inte att detta beteende skapas av grafikkortet. Grafikkortet köpte jag beg. här på swec marknad. Killen sa att det inte har varit något fel på det, men man blir ju lite orolig.

*Enbart en omstartning av datorn kan lösa problemet, känns som att den är fräsch och snabb i 10 eller någon timma ibland. Sedan börjar den slöas ner.

*Processor och moderkort är nyköpta i slutet av 2014, kvitto och allt finns kvar.

*Nätagget kanske börjar bli gammalt? Klent? Ingen aning..

Vad jag tror;
*CPUn eller RAM minnena slöar ner hela datorn. Någonting är fel på den/dom och gör att datorn känns segare. Men iom. att League visar att jag har 150fps när det känns som 15fps så HOPPAS JAG att grafikkortet funkar som det ska och visar 150fps men CPUn laggar ner hela datorn.

*Har just nu flickvännens RAM minnen, några gamla Samsung 2gbs stickor. Datorn har ej börjat slöats ner än, men som sagt så har "flowet" i W8 försvunnit.. Kan det bara vara pga att dom är gamla? Men ej slöat ner datorn pga att dom fortfarande är friska?

Någon som har teorier?
På något sätt jag kan felsöka?

En såpass "bra" dator ska ju absolut inte bete sig såhär..

Edit 1; Provade nyss att starta upp League. 16-24fps på högsta inställningarna. Detta börjar bli löjligt..

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Det enda rakt av jag tänker på mitt så här i natten är att kolla minnesanvändningen i aktivitetshanteraren när du börjar känna att den segar, kan vara att de tuggas upp till några mängder? Dock tycker jag 8GB är dugligt för allmän use...

Permalänk
Skrivet av Xubunticious:

Det enda rakt av jag tänker på mitt så här i natten är att kolla minnesanvändningen i aktivitetshanteraren när du börjar känna att den segar, kan vara att de tuggas upp till några mängder? Dock tycker jag 8GB är dugligt för allmän use...

Minnesvärderna har aldrig varit onormalt höga.
Dock ligger dom och arberat 50% på en nystartad dator.
Men bytter nu dom 2 Samsung stickorna till 2st 2GB HP stickor, "Flytet" i W8 blev då bättre.
Enda problemet jag märkte direkt var att när jag hade bytt så startade jag datorn, den stängde då av sig efter 5 sekunder. Startades själv och stängde av sig efter 5 sekunder. Tredje gången gick den igång.

Måndagsexemplar på moderkortet? Kanske trasig PCI-E port, även om jag provade den andra och problemet kvarstod..

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Just nu hände detta.

Enbart den högra skärmen som är kopplad till moderkortet, dom andra två sitter i grafikkortet.
Trasigt moderkort? Det är ju nästan nytt..
Ja, datorn frös.

Uppdatering
Datorn verkade frysa och såg ut som på bilden ovanför om jag höll på med någonting på den högra skärmen.

Startade om, men öppnade ingenting i den skärmen, gick på toa (den brukar bli slö efter 5 min). När jag kommer tillbaka så är den fortfarande rapp, startade League och hade 250fps och allt flöt på.
Nu efter ca 30 minuter så är den fortfarande som den ska, inget är segt, allt ger respons direkt.

Kan det vara så att när jag har en skärm kopplad till moderkortet så aktiverar det någonting som är trasigt som leder till att hela datorn segar ner sig?
Bara en vild gissning.. Men gissar på att det är moderkortet det är fel på.

Uppdatering 2
Datorn har varit på 1 timme nu, öppnade nyss League för att kolla om det segade. Stabila 270-300fps och allt svarar direkt.
Kan det fortfarande vara fel på moderkortet?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Killer NIC nätverkskortet är ökänt för att vara problematiskt. Tyvärr så kommer jag inte ihåg på rak arm ifall du bör avinstallera drivrutinerna till det och använda Windows inbyggda eller ifall det räcker med att du uppgraderar till de nyaste. Googla lite på det!

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kurdpopcorn:

http://i.imgur.com/DpcDlC0.jpg

Just nu hände detta.

Enbart den högra skärmen som är kopplad till moderkortet, dom andra två sitter i grafikkortet.
Trasigt moderkort? Det är ju nästan nytt..
Ja, datorn frös.

Uppdatering
Datorn verkade frysa och såg ut som på bilden ovanför om jag höll på med någonting på den högra skärmen.

Startade om, men öppnade ingenting i den skärmen, gick på toa (den brukar bli slö efter 5 min). När jag kommer tillbaka så är den fortfarande rapp, startade League och hade 250fps och allt flöt på.
Nu efter ca 30 minuter så är den fortfarande som den ska, inget är segt, allt ger respons direkt.

Kan det vara så att när jag har en skärm kopplad till moderkortet så aktiverar det någonting som är trasigt som leder till att hela datorn segar ner sig?
Bara en vild gissning.. Men gissar på att det är moderkortet det är fel på.

Uppdatering 2
Datorn har varit på 1 timme nu, öppnade nyss League för att kolla om det segade. Stabila 270-300fps och allt svarar direkt.
Kan det fortfarande vara fel på moderkortet?

Låter som det blir någon konflikt eller dylikt när du kör med inbyggda grafikkortet på moderkortet.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DarkAlf:

Killer NIC nätverkskortet är ökänt för att vara problematiskt. Tyvärr så kommer jag inte ihåg på rak arm ifall du bör avinstallera drivrutinerna till det och använda Windows inbyggda eller ifall det räcker med att du uppgraderar till de nyaste. Googla lite på det!

Håller med killer nic är rena skiten tyvärr.

Sorry för bump..

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

RMA statistiken för ram är extremt låg.
Om du på något vis får flera dåliga eller trasiga stickor så får du nog fundera på om något har sönder dom.
Kass nätdel, moderkort, dålig hantering av stickorna etc etc.

Flesta tillverkare som kingston som har lägst RMA stats ligger under 1%. Så fel på RAM minnen är OVANLIGT från dom flesta tillverkare som Kingston, Samsung, Corsair, A-DATA etc etc.

Kör du med inbyggda grafiken för än skärm så är det ju intels HD grafik du använder. Antar att du kört windows update? Nya drivrutiner får man ner via windows update annars för intels grafikkretsar. Kan vara frågan om någon minnesläcka eller nåt inkomstabilitet som strular i hop med dit AMD grafikkort.

R9 280x ska ju klara 3 skärmar minst vad jag kan se så varför kör du inte alla där helt enkelt?
Intels grafik är ju inte direkt snabb och definitivt inte dom est bugg fria drivrutinerna.

Brukar finnas en del alternativ i bios med, hur mycket ram integrerade grafikken i processorns ska ha osv också.

Kolla bios version du har med och sedan på gigabytes hemsida om det finns nyare och i så fall om det står något relevant i change logen angående ram eller integrerade grafik eller annat relaterat till din konfiguration.

Permalänk
Medlem

Har du rätt spänning för RAM minnena? Det kan annars göra datorn ostabil. Jag själv fick höja spänningen något över rekommenderad spänning på mina Corsair Vengeance minnen av nån lustig anledning annars blev det blåskärm. Nu kör jag med bättre minnen G.Skill TridentX. Jag personligen har bara haft fel på minnena en gång i livet så det är ganska liten risk som pa1983 säger

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Som AMD-FX säger är det värt att kolla Vmem. Den kan ligga lågt. Mitt nya MSI kort bootar med 1.46V tror jag. Visst vanligt DDR3 ska klara 1.5±0.75V så ingen fara men jag kör manuellt 1.54V vilket ger 1.5V enligt bios. Dock kan lika väl moderkortet sensor visa fel men som jag ser det så ligger jag i alla fall inom gräns värdena med största sannolikhet och lite på plus sidan är sällan fel för stabiliteten.
Ända säkra sättet att veta om ram minnena får rätt spänning är en kalibrerade voltmeter och sedan mäta på mosfetsen för minnet direkt på moderkortet. Dock inget jag rekommenderar novisa att pröva.

Permalänk

Uppdatering: Datorn fick stå på över natten, stängde av så att den inte skulle gå i viloläge så enda som hänt är att skärmsläckaren gick på. När jag satte mig vid datorn nu så kunde jag inte göra någonting. Allt var fruset. Skärmarna gick igång men kunde inte göra någonting i Windows.

Skrivet av DarkAlf:

Killer NIC nätverkskortet är ökänt för att vara problematiskt. Tyvärr så kommer jag inte ihåg på rak arm ifall du bör avinstallera drivrutinerna till det och använda Windows inbyggda eller ifall det räcker med att du uppgraderar till de nyaste. Googla lite på det!

Skrivet av jonas1972:

Håller med killer nic är rena skiten tyvärr.

Sorry för bump..

Vad är det jag kan göra åt det? Tar jag bort Killer så kommer jag inte ut på nätet. Ska googla lite på det, men känns ju skumt att Killer gör att min dator beter som den gör..

Skrivet av Lastviking:

Låter som det blir någon konflikt eller dylikt när du kör med inbyggda grafikkortet på moderkortet.

Skrivet av pa1983:

RMA statistiken för ram är extremt låg.
Om du på något vis får flera dåliga eller trasiga stickor så får du nog fundera på om något har sönder dom.
Kass nätdel, moderkort, dålig hantering av stickorna etc etc.

Flesta tillverkare som kingston som har lägst RMA stats ligger under 1%. Så fel på RAM minnen är OVANLIGT från dom flesta tillverkare som Kingston, Samsung, Corsair, A-DATA etc etc.

Kör du med inbyggda grafiken för än skärm så är det ju intels HD grafik du använder. Antar att du kört windows update? Nya drivrutiner får man ner via windows update annars för intels grafikkretsar. Kan vara frågan om någon minnesläcka eller nåt inkomstabilitet som strular i hop med dit AMD grafikkort.

R9 280x ska ju klara 3 skärmar minst vad jag kan se så varför kör du inte alla där helt enkelt?
Intels grafik är ju inte direkt snabb och definitivt inte dom est bugg fria drivrutinerna.

Brukar finnas en del alternativ i bios med, hur mycket ram integrerade grafikken i processorns ska ha osv också.

Kolla bios version du har med och sedan på gigabytes hemsida om det finns nyare och i så fall om det står något relevant i change logen angående ram eller integrerade grafik eller annat relaterat till din konfiguration.

Har installerat senaste Intel drivrutinerna.
Provar nu att ta bort drivrutinerna, hoppas att det är någonting som arbetar emot varandra där.
Ja, det klarar av flera skärmar, men har inte rätt sladdar till det. 280x kortet har ju 1 hdmi, 1 dvi och 1 dp och 1 minihdmi eller liknande, medans jag har 1 hdmi och 2 dvi på skärmarna.

Innan så körde jag med ett slavkort, men sedan jag installerade W8 så kunde datorn inte hitta det kortet. Och detta problem fanns även i W7 där jag använde mitt slavkort för skärmar.

Skrivet av pa1983:

Som AMD-FX säger är det värt att kolla Vmem. Den kan ligga lågt. Mitt nya MSI kort bootar med 1.46V tror jag. Visst vanligt DDR3 ska klara 1.5±0.75V så ingen fara men jag kör manuellt 1.54V vilket ger 1.5V enligt bios. Dock kan lika väl moderkortet sensor visa fel men som jag ser det så ligger jag i alla fall inom gräns värdena med största sannolikhet och lite på plus sidan är sällan fel för stabiliteten.
Ända säkra sättet att veta om ram minnena får rätt spänning är en kalibrerade voltmeter och sedan mäta på mosfetsen för minnet direkt på moderkortet. Dock inget jag rekommenderar novisa att pröva.

Skulle detta kunna vara svaret till mina problem? Har googlat och googlat men ingen verkar ha samma problem som jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Du har "bara" 60 gig SSD - hur mycket utrymme har du kvar på den?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk

Lånar din tråd lite angående lite samma sak! Har en MSI-laptop (se sign) som har Killer Network Manager, och har märkt att det suger åt sig en h*lvetes massa RAM och beräkningskraft. Kan man ta bort detta utan att tappa prestanda och går det att göra utan att nätverksdelen flippar?

MVH Fabbe!

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Skrivet av Näbbdjuret:

Du har "bara" 60 gig SSD - hur mycket utrymme har du kvar på den?

24.5GB kvar efter att ha installerat det nödvändigaste och ett spel.

Skrivet av FabulousFabbe:

Lånar din tråd lite angående lite samma sak! Har en MSI-laptop (se sign) som har Killer Network Manager, och har märkt att det suger åt sig en h*lvetes massa RAM och beräkningskraft. Kan man ta bort detta utan att tappa prestanda och går det att göra utan att nätverksdelen flippar?

MVH Fabbe!

Har själv googlat lite, hittar absolut ingenting om Gigabytes Z97X, verkar vara enda drivrutinen till detta kortet.. Men fick reda på att andra haft mycket problem med det.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Du måste köra två rundor i memtest86+. Googla på memtest86+ bara och skapa dig en bootbar sticka så kan du utesluta ram minnet på 2-3 timmar.

Finns inget annat vis att testa om ram minnet fungerar bra i moderkortet eller ej och man ska alltid köra memtest86+ när man bygger en ny dator ändå innan man ens installerar OS.

Gör det annars är allt i tråden bara spekulation.

Däremot om datorn fungerar utan inbyggd grafik så tror jag nog mer på mjukvara än nåt annat. BIOS kan vara gammal och buggig version också.

Permalänk

Kan utveckla lite vilka problem jag har med Killer Network!

Datorn tuggar på fint från början (som ts beskriver). Efter någon timme börjar datorn sacka ner rejält, och i Windows Aktivitetshanteraren så ligger CPU på 100% varav Killer tar ca 40%, och allokerar även ca 4GB RAM. Även Explorer.exe tar upp mycket CPU när detta problem inträffar men ej annars, så är ganska säker på att det är Killer-drivrutinerna som orsakar problemet. Efter omstart så är datorn snabb och fin igen, men samma problem återkommer efter en tidsperiod. Riktigt less på Killer :/

Visa signatur

GamingLaptopen (MSI GE70 2PE Apache Pro): i7-4710HQ @ 2.5GHz (3.7 Turbo) - GTX860M 2GB - 128GB SSD - 1TB HDD - 16GB DDR3

Övrigt: Razer Naga 2014 - CM Storm TK QuickFire (MX Blue) - Steelseries Siberia V2 - Logitech G27 - Galaxy Note III

Finns även på Garaget.org som VolvoFabbe98!

Permalänk
Skrivet av FabulousFabbe:

Kan utveckla lite vilka problem jag har med Killer Network!

Datorn tuggar på fint från början (som ts beskriver). Efter någon timme börjar datorn sacka ner rejält, och i Windows Aktivitetshanteraren så ligger CPU på 100% varav Killer tar ca 40%, och allokerar även ca 4GB RAM. Även Explorer.exe tar upp mycket CPU när detta problem inträffar men ej annars, så är ganska säker på att det är Killer-drivrutinerna som orsakar problemet. Efter omstart så är datorn snabb och fin igen, men samma problem återkommer efter en tidsperiod. Riktigt less på Killer :/

https://forum-en.msi.com/index.php?topic=178064.0

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabulousFabbe:

Kan utveckla lite vilka problem jag har med Killer Network!

Datorn tuggar på fint från början (som ts beskriver). Efter någon timme börjar datorn sacka ner rejält, och i Windows Aktivitetshanteraren så ligger CPU på 100% varav Killer tar ca 40%, och allokerar även ca 4GB RAM. Även Explorer.exe tar upp mycket CPU när detta problem inträffar men ej annars, så är ganska säker på att det är Killer-drivrutinerna som orsakar problemet. Efter omstart så är datorn snabb och fin igen, men samma problem återkommer efter en tidsperiod. Riktigt less på Killer :/

ja verkar ju som kurdpopcorn har lösningen när jag läser där.

Låter som mjukvaran har någon minnesläcka eller liknande som orsakar mycket minnesanvändning.

Aldrig gillat Killer nic. Överprisad skit som ursprugligen kom till för att råda bot på windows kassa nätverkshantering. I storts sett var det väl en liten dator med linux på.

Skulle rekomendera Intel Nics för den som vill ha lite mer lyxigt nätverkskort. Avlasta IPV4/IP6. Även Realtek RT8111G är ett bra val om man vill ha bättre nics och varken intel eller realteks nya nic kostar märkbart extra på dom flesta moderkort.
Realtek har gjort mö skit men deras RT8111G är riktigt trevligt faktiskt och minimerar CPU användnigen till ganska mycket 0 även vid höga och långa laster.

Fick RT8111G på mitt H97 för 899Kr typ och 2st RT8111G på mitt ITX mobo med intergrerade Celeron J1900 för 799KR

Finns gött om moderkort med Intel nics för skit och ingenting också och ett PCI-E intel nic för desktop kostar väl 250Kr typ.

Killer nic tycker jag nog mest är överprisad skit och även om det skulle vara bra på något så är priset knappast motiverat.

Kör Intel Server nics i två av mina burkar. Slår oftast bara av det integrerade i bios.

Permalänk
Medlem

Min bror hade samma problem med sin dator, han gjorde precis så och inte har programmet utan bara drivrutinen, sen efter det har det funkat fint

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Skrivet av pa1983:

ja verkar ju som kurdpopcorn har lösningen när jag läser där.

Låter som mjukvaran har någon minnesläcka eller liknande som orsakar mycket minnesanvändning.

Aldrig gillat Killer nic. Överprisad skit som ursprugligen kom till för att råda bot på windows kassa nätverkshantering. I storts sett var det väl en liten dator med linux på.

Skulle rekomendera Intel Nics för den som vill ha lite mer lyxigt nätverkskort. Avlasta IPV4/IP6. Även Realtek RT8111G är ett bra val om man vill ha bättre nics och varken intel eller realteks nya nic kostar märkbart extra på dom flesta moderkort.
Realtek har gjort mö skit men deras RT8111G är riktigt trevligt faktiskt och minimerar CPU användnigen till ganska mycket 0 även vid höga och långa laster.

Fick RT8111G på mitt H97 för 899Kr typ och 2st RT8111G på mitt ITX mobo med intergrerade Celeron J1900 för 799KR

Finns gött om moderkort med Intel nics för skit och ingenting också och ett PCI-E intel nic för desktop kostar väl 250Kr typ.

Killer nic tycker jag nog mest är överprisad skit och även om det skulle vara bra på något så är priset knappast motiverat.

Kör Intel Server nics i två av mina burkar. Slår oftast bara av det integrerade i bios.

Skrivet av Mac83:

Min bror hade samma problem med sin dator, han gjorde precis så och inte har programmet utan bara drivrutinen, sen efter det har det funkat fint

Om det ändå kunde finnas en likadan lösning till mitt moderkort.. Känns ju förjävligt att köpa nytt moderkort som enbart är kompatibelt med ett skitprogram.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

Vadå den lösningen fungerar väl i så fall. MSI och Gigabyte gör inte Killernic det är Atheros och dom står för drivrutinerna.
Dit moderkort har ju 2200 killernick och metoden fugnerarde för 220x modeller stog det ju på MSI tråden.
I bland paketerar moderkortstillverkarna om drivrutinerna men du kan oavset installera atheros rena version av drivrutinen. och det verkar ju vara det som erbjuds på nerladdningslänken.
Bara att köra på den guiden vad jag kan se.

Set bara till att avinstallera den där kontrollmjukvaran. Fans ett verktyg för det där med.
Fugnerar inte det så är ju en ren installation av windows enkelt gjort och sedan bara ladda ner dom rena drivrutinerna som var länkade där på MSI forumet.

Man använder aldrig moderkortstillverkarens drivrutiner om man kan undvika det då dom är fulla med bloatware och out of date allt som oftast.

Man går direkt till chipset tillverkaren om möjligt så som Intel, AMD, Marvell, Asmedia, Realtek etc etc. Dock värt att tänka på att vissa inte erbjuder drivrutiner för sina chip direkt till slutkund utan mellanhanden måste erbjuda dessa.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Vadå den lösningen fungerar väl i så fall. MSI och Gigabyte gör inte Killernic det är Atheros och dom står för drivrutinerna.
Dit moderkort har ju 2200 killernick och metoden fugnerarde för 220x modeller stog det ju på MSI tråden.
I bland paketerar moderkortstillverkarna om drivrutinerna men du kan oavset installera atheros rena version av drivrutinen. och det verkar ju vara det som erbjuds på nerladdningslänken.
Bara att köra på den guiden vad jag kan se.

Set bara till att avinstallera den där kontrollmjukvaran. Fans ett verktyg för det där med.
Fugnerar inte det så är ju en ren installation av windows enkelt gjort och sedan bara ladda ner dom rena drivrutinerna som var länkade där på MSI forumet.

Man använder aldrig moderkortstillverkarens drivrutiner om man kan undvika det då dom är fulla med bloatware och out of date allt som oftast.

Man går direkt till chipset tillverkaren om möjligt så som Intel, AMD, Marvell, Asmedia, Realtek etc etc. Dock värt att tänka på att vissa inte erbjuder drivrutiner för sina chip direkt till slutkund utan mellanhanden måste erbjuda dessa.

Oj, då får jag prova detta direkt!

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Nu har datorn varit igång i 8 timmar utan problem, skärmsläckare har varit på dom senaste timmarna och när jag kom tillbaka till datorn så fungerade datorn fortfarande felfritt.

Så då var detta löst. Tack för all hjälp om att fastställa att det var Killer Network som segade ner hela datorn. Helt otroligt att MSI, Gigabyte osv tillåter detta.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

Blir en redig bump nu, men min dator fungerar tyvärr inte bättre. Kräver fortfarande minst 1 omstart fast nu har den börjat vägra starta och sitter fast vid windows boot.. Kan min SSD vara på väg att dö?

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk

@kurdpopcorn: Hur gammal är din SSD? finns det en anledning att tro att den är på väg att dö?

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

En bra tummregel man alltid kört med är: Installera Aldrig programvaror till nätverkskorten. Bara drivers. Nu har ni även lärt er detta
Tips #2: Installera aldrig mjukvaror till enheter som kräver drivers i datorn. Enbart drivers så slipper man mycket skit.

Btw: Räcker verkligen 60GB SSD? Jag skulle nog övervägt att införskaffa en större.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av King_Carlos:

@kurdpopcorn: Hur gammal är din SSD? finns det en anledning att tro att den är på väg att dö?

Ja den är nog en 4-5 år gammal. Enda anledningen jag kan tänka mig är att det är på den som windows alltid har varit installerat på. Och som sagt så har jag fått stå ut med detta i snart 1 år..

Skrivet av fragwolf:

En bra tummregel man alltid kört med är: Installera Aldrig programvaror till nätverkskorten. Bara drivers. Nu har ni även lärt er detta
Tips #2: Installera aldrig mjukvaror till enheter som kräver drivers i datorn. Enbart drivers så slipper man mycket skit.

Btw: Räcker verkligen 60GB SSD? Jag skulle nog övervägt att införskaffa en större.

Tyckte det var lite skumt med krav på en mjukvara för att få internet att fungera. Det installerades automatiskt från detta moderkort.

SSDn är 4-5 år gammal så 60gb var det enda jag hade råd med då. Det har räckt, men har inte kunnat installera några större program eller spel på den någonsin.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem

@kurdpopcorn:
Nog dags att spara lite pengar till en ny De kostar ju inte så mycket längre. 60 GB är allt i minsta laget.

Visa signatur

.