Permalänk
Medlem

n eller ac?

Hej,
Jag använder ett PCE-AC68U och en RT-AC68U. När jag trycker på nätverksikonen i aktivitetsfältet i windows 7 och vilar muspekaren över mitt nätverk står det dock "Radiotyp: 802.11n" inte ac. Vad beror detta på? Kan inte win7 visa AC eftersom att det är såpass nytt?

"Hastigheten" pendlar mellan 1053-1300mbit när routern står 10 meter bort bakom en betongvägg så inget att klaga på där.

Permalänk
Medlem

Har du konfigurerat 5ghz i routern? Som det ser ut nu verkar du vara ansluten till på 2,4ghz nätet.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av TassM:

Hej,
Jag använder ett PCE-AC68U och en RT-AC68U. När jag trycker på nätverksikonen i aktivitetsfältet i windows 7 och vilar muspekaren över mitt nätverk står det dock "Radiotyp: 802.11n" inte ac. Vad beror detta på? Kan inte win7 visa AC eftersom att det är såpass nytt?

"Hastigheten" pendlar mellan 1053-1300mbit när routern står 10 meter bort bakom en betongvägg så inget att klaga på där.

Det beror på att det är två olika saker. Enkelt uttryckt: 802.11n är hastighet, 802.11ac är frekvensen (5GHz).

1053 millibit låter inte så imponerande...? :/

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Det beror på att det är två olika saker. Enkelt uttryckt: 802.11n är hastighet, 802.11ac är frekvensen (5GHz).

1053 millibit låter inte så imponerande...? :/

Nej.
N använder också 5GHz.

AC är lika mycket "hastighet" som N enligt din definition.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Nej.
N använder också 5GHz.

AC är lika mycket "hastighet" som N enligt din definition.

Läs om läs rätt. Jag har inte skrivit att det ena utesluter det andra, jag förklarade bara den grundläggande skillnaden mellan n- och ac-standarden.

Med hastighet syftar jag på bandbredd. Med frekvens syftar jag på bärvågen för radiosignalen. Är det bättre?

För er som inte orkar googla:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem

Att det står n och inte ac är förmodligen ett driverproblem, dessutom är länkhastigheten inte detsamma som throughput, får du en thoughput på över en Gbit med wifi genom en betongvägg så är det väldigt bra, så bra att jag inte tror det är throughput du kollat utan bara länkhastigheten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gör ett separat SSID för 5ghz (ac) only.

Använder du det så kör du alltid på ac.
n har bättre signal och därför prioriteras den istället.
Vad menar du med att "Hastigheten" pendlar mellan 1053-1300mbit" ..?

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Får du ut 1Gbit så använder du inte 802.11n utan du kör på AC eftersom N inte kommer upp i de hastigheterna oavsett om det nu skulle stå att du använder N standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Läs om läs rätt. Jag har inte skrivit att det ena utesluter det andra, jag förklarade bara den grundläggande skillnaden mellan n- och ac-standarden.

Med hastighet syftar jag på bandbredd. Med frekvens syftar jag på bärvågen för radiosignalen. Är det bättre?

För er som inte orkar googla:
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11n-2009
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

Du skrev det otydligt och förvirrande.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Jag menade Mbit, inte mbit :/

Det var naturligtvis länkhastigheten jag syftade på, och denna pendlar mellan 1057-1300Mbit.

Jag har senaste drivrutinerna till kortet senaste firmware till routern.

Det går inte att välja "ac only" i routerinställningarna, endast "N/AC mixed".

Jag ifrågasätter egentligen inte att den använder ac, att kopiera filer till en annan dator (som har ett intel 7260 istället för asus PCE-AC68U) brukar ligga runt 20-40 MB/s. Jag tvivlar på att n skulle gå så snabbt. Det jag var fundersam på var varför Windows säger n och inte ac.

Permalänk
Medlem

För att 2.4 ghz bandet har bättre mottagning längre bort och den prioriterar den framför ac. Gör ett SSID till med 5 ghz only.. då kommer den säga ac.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem

Jag har redan separata SSID för 2.4 och 5 GHz och jag är ansluten till 5 GHz. Det går inte att välja ac only i routern, det finns endast: auto, n only, n/ac mixed och legacy. auto eller n/ac mixed gör ingen skillnad, windows säger n på båda.

Permalänk

Lånar tråden för en snabb fråga.

Jag har Telias router just nu och frågan jag ställer mig är ifall om jag köper en ac router kommer jag märka skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag omformulerar min fråga

Kan Windows 7 överhuvudtaget visa "802.11ac" som radiotyp? Jag hittar inget definitivt svar när jag söker men vissa antyder att så är fallet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Darkboot:

Lånar tråden för en snabb fråga.

Jag har Telias router just nu och frågan jag ställer mig är ifall om jag köper en ac router kommer jag märka skillnad?

Menar du på wifi ? Teliasmarten saknar 5GHz i den version Telia hittills har skickat ut, den senaste versionen som tillverkas har däremot 802.11ac men den kommer nog inte innan de andra tagit slut i Telias lager.

Skrivet av TassM:

Jag omformulerar min fråga

Kan Windows 7 överhuvudtaget visa "802.11ac" som radiotyp? Jag hittar inget definitivt svar när jag söker men vissa antyder att så är fallet.

Man ser det åtminstone i kommandotolken om man kollar där:
netsh
wlan show interface

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.