Cpu led lyser rött under windows installationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

Okej, har du kollat så att det inte är någon pins som är böjd på socketen?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Okej, har du kollat så att det inte är någon pins som är böjd på socketen?

det är ingen fel på processor, I bioset så visas det till och med processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

då funkera bildskärmen inte alls

Har du testat med att ta ur PCI-E grafikkortet helt och bara kört med det integrerade grafiken?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

det är ingen fel på processor, I bioset så visas det till och med processor.

Det har du iofs rätt i, hehe

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

jag köpte moderkortet och cpu för några dagar sedan i butiken (webhallen).

Precis, jag såg det precis när jag hade postat min post.

Jag har ett gammalt knep, som jag brukade köra på tiden då jag var på HD-69xx serien, och det började krångla vid OS-installation.
1: Stäng av datorn och slå av PSU´ns strömbrytare.
2: Ta ut din GPU.
3: Återställ BIOS/UEFI.
4: Sätt tillbaka din GPU.
5: Slå på strömbrytaren, starta datorn, och installera Windows.

Det är verkligen ingen garanti men kan fungera ibland.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av Lifooz:

Precis, jag såg det precis när jag hade postat min post.

Jag har ett gammalt knep, som jag brukade köra på tiden då jag var på HD-69xx serien, och det började krångla vid OS-installation.
1: Stäng av datorn och slå av PSU´ns strömbrytare.
2: Ta ut din GPU.
3: Återställ BIOS/UEFI.
4: Sätt tillbaka din GPU.
5: Slå på strömbrytaren, starta datorn, och installera Windows.

Det är verkligen ingen garanti men kan fungera ibland.

/Lifooz

det blir exakt samma sak

Permalänk
Avstängd

Kolla så att allt sitter där det ska sitta. Blandat ihop 8 pin gpu med 8 pin cpu kabel kanske?

Permalänk
Skrivet av Ladoo:

Kolla så att allt sitter där det ska sitta. Blandat ihop 8 pin gpu med 8 pin cpu kabel kanske?

vad pratar du om? vilka 8 pins kablar?

Permalänk

mitt grafikkort har bara en 6 pins anslutning

Permalänk

tror ni att jag kommer kunna lämna tillbaks moderkortet

Permalänk
Medlem

Om det inte funkar som det ska så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Om det inte funkar som det ska så ska det inte vara några problem.

får man tillbaks pengarna, eller får man bara ett likadant kort tillbaks. Jag tänkte skaffa mig ett z97 istället

Permalänk
Medlem

Det va en bättre fråga, borde inte vara några problem att få byta till ett Z97 kort istället. Bara hoppas på det bästa.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Har du testat resets cmos, såg att nån frågat tidigare men du verkar inte ha svarat. Kolla moderkort manualen om du inte vet hur man gör.

Visa signatur

Klaga inte på min dyslexi.

Permalänk
Skrivet av Bredband:

Det va en bättre fråga, borde inte vara några problem att få byta till ett Z97 kort istället. Bara hoppas på det bästa. Om du bor nära så är det bara gå och fråga hur det funkar.

fan va jobbigt det känns, hoppas att jag kan lämna tillbaks moderkortet, annars får jag köpa ett nytt moderkort eller återgå till mitt gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

fan va jobbigt det känns, hoppas att jag kan lämna tillbaks moderkortet, annars får jag köpa ett nytt moderkort eller återgå till mitt gamla

Jag håller tummarna att det går bra. Dom kanske byter ut det till ett likadant.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

vad pratar du om? vilka 8 pins kablar?

Antar han menar 8pins EATX kabeln som skall sitta i moderkortet och matar CPU.n med extra ström.
http://content.hwigroup.net/images/products/xl/186557/asus_z8...
svarta 8 pins kontakten som sitter snett ovanför processorn, så du har satt in den rätt.

Permalänk
Skrivet av Maffiz:

Har du testat resets cmos, såg att nån frågat tidigare men du verkar inte ha svarat. Kolla moderkort manualen om du inte vet hur man gör.

Det är ju ingen ide att reset cmos, då jag inte har några problem att komma till bioset. Problemet ligger mellan processorn och moderkortet.

Permalänk
Medlem

Ja har du satt i 8-pinskontakten intill CPU'n? Annars får den kanske inte tillräckligt med kräm när processorn belastas. Datorn kanske inte startas överhuvudtaget utan den iofs...

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av CIA_SWE:

Antar han menar 8pins EATX kabeln som skall sitta i moderkortet och matar CPU.n med extra ström.
http://content.hwigroup.net/images/products/xl/186557/asus_z8...
svarta 8 pins kontakten som sitter snett ovanför processorn, så du har satt in den rätt.

allt är rätt inkopplat, både 24 pins och 8 pins kontakterna sitter i moderkortet

Permalänk
Medlem

Ta ut allting, och då menar jag allting och gör om det från grunden. Pröva att inte sätta i någonting extra sedan, alltså inget grafikkort och ingen hdd/ssd eller nåt. Se om det blir samma resultat i windowsinstallationen. Om som sagt bios är uppdaterad och du kör på interna grafikkortet så SKA det inte kunna gå snett. Isåfall är det nånting konstigt med din windows-installation. Kör du från cd eller usb? En officiell .ISO? Skapat med...?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk

jag kan komma åt mitt bios, både processorn and ram minnet visas i bioset. men så fort jag lämnar bioset så slutar moderkortet att fungera

Permalänk
Skrivet av Gling:

Ta ut allting, och då menar jag allting och gör om det från grunden. Pröva att inte sätta i någonting extra sedan, alltså inget grafikkort och ingen hdd/ssd eller nåt. Se om det blir samma resultat i windowsinstallationen. Om som sagt bios är uppdaterad och du kör på interna grafikkortet så SKA det inte kunna gå snett. Isåfall är det nånting konstigt med din windows-installation. Kör du från cd eller usb? En officiell .ISO? Skapat med...?

det har inget med windows filen att göra för samma sak händer när jag lämna bioset. Jag har redan tagit ut grafik, men felet återstår

Permalänk
Medlem

och du är 100% säker på att ingen pins på socketen är skadad eller nåt annat.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Testa en Linux live-dist då. Alltså att boota upp från ett usb-minne. Så utesluter du ju att det verkligen är som du säger, att det är när den "lämnar" post som skärmen blir svart

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Bredband:

och du är 100% säker på att ingen pins på socketen är skadad eller nåt annat.

Jag har tagit bort processorn och kollat väldigt noggrant, men jag kan inte hitta nån skada

Permalänk
Medlem
Skrivet av noneexistance:

Jag har tagit bort processorn och kollat väldigt noggrant, men jag kan inte hitta nån skada

Okej. låter bra det.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

En kompis hade liknande problem med kombinationen Z87 och GTX 960, fick sätta grafikkortet i en äldre dator och uppdatera dess bios innan det gick igång. Där fungerade iofs moderkortets inbyggda grafik felfritt så jag vet inte om det är relevant i dethär fallet.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

En kompis hade liknande problem med kombinationen Z87 och GTX 960, fick sätta grafikkortet i en äldre dator och uppdatera dess bios innan det gick igång. Där fungerade iofs moderkortets inbyggda grafik felfritt så jag vet inte om det är relevant i dethär fallet.

felet beror inte på grafikkortet, det är antagligen moderkortets eller processorns fel

Permalänk

det är en till sak jag undrar, går det att byta moderkort samma dag eller måste jag väntar ett antal dagar. Jag köpte kortet ifrån en fysik butik