Grafikkort till en ny skärm (ASUS PB287Q) Radeon R9 290X eller GeForce GTX970?

Permalänk

Grafikkort till en ny skärm (ASUS PB287Q) Radeon R9 290X eller GeForce GTX970?

Hej

Jag ska köpa en ny skärm (ASUS PB287Q) en 4k skärm alltså. Tyvärr så stöder nog inte mitt grafikkort 4k, det som jag har nu inte ens om jag har två.
Grafikkortet jag har har nu är ett Gigabyte 7970 Ghz editon, så jag har kollat på olika grafikkort och har fastnat mellan två stycken,
Radeon R9 290X och GeForce GTX970. Men som sagt vet jag inte vilket jag ska köpa för en del säger amd en del säger nivda.
Tänkte köpa två stycken och köra sli/crossfire, läste att ett räcker inte för att köra 4k spel.
Har ett 750w nättagg så det hoppas jag att det räcker.

Så frågan är vad ska jag köpa? spelar och tittar på film samt att jag håller på med foto också.

Mycket tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Ditt kort har visst stöd 4K via Display Port. Och med två sådana går det faktiskt att uppnå fullt spelbar FPS om du är villig att sänka ett par inställningar. Du behöver inte heller byta nätaggregat och det är den absolut billigaste lösningen, men det är ingen hållbar lösning. Minnet kanske inte räcker i alla spel och prestandan är redan på gränsen.

För att svara på din fråga så drar ett 290X ifrån ett 970 rätt rejält vid 4K. Eftersom att du ändå tänker köra dubbla kort hade ett 295X2 passat dig väldigt bra men ditt nätaggregat är precis på gränsen av vad ett överklockat system med ett 295X2 drar.

Två 290X eller ett 295X2 och ett nytt nätaggregat är ändå den mest prisvärda lösningen, alternativt om du väntar in de kommande korten 390X/980Ti.

Läs gärna detta test om du missat det.

http://www.sweclockers.com/recension/20216-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Medlem

Om du ska ha ett idag så hade jag personligen köpt ett 295X2 för 6500-7000kr.

Min egen plan är att chilla och köpa ett 390x eller 980ti i juni och min 4k skärm då istället

Kör du 2 st 290x så får du ändå max 4 gb ram då de inte adderas. Väldigt osäker på hur detta fungerar på t.ex 295x2 som har 2 processorer men ett minne. Blir det att det kortet har 8gb delat minne eller 4 gb dedikerat för varje processor?

Permalänk

saken är ju det att jag har denna cpu kylaren
http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart
så det kan bli lite tajt om jag skaffar ett 295x kort....eller?

Hittade detta Grafikkortet nyss
Sapphire Radeon Tri-X r9-290x 8gb OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Om du ska ha ett idag så hade jag personligen köpt ett 295X2 för 6500-7000kr.

Min egen plan är att chilla och köpa ett 390x eller 980ti i juni och min 4k skärm då istället

Kör du 2 st 290x så får du ändå max 4 gb ram då de inte adderas. Väldigt osäker på hur detta fungerar på t.ex 295x2 som har 2 processorer men ett minne. Blir det att det kortet har 8gb delat minne eller 4 gb dedikerat för varje processor?

Ingen skillnad mellan två enskilda kort eller en dubbelmacka minnesmässigt, 295X2 har alltså 4 GB att utnyttja.

Skrivet av soulbrain:

saken är ju det att jag har denna cpu kylaren
http://www.inet.se/produkt/6909841/phanteks-ph-tc14pe-svart
så det kan bli lite tajt om jag skaffar ett 295x kort....eller?

Radiatorn ihop med fläkten mäter ca 64 mm i tjocklek. Mät och se vad du har mellan din kylare och chassit.

Citat:

Hittade detta Grafikkortet nyss
Sapphire Radeon Tri-X r9-290x 8gb OC

Ser inte riktigt poängen med det här kortet då ett 290X ändå är för svagt för att utnyttja 8 GB och 4 GB räcker väldigt väl för det mesta.

Permalänk
Skrivet av milo_:

Radiatorn ihop med fläkten mäter ca 64 mm i tjocklek. Mät och se vad du har mellan din kylare och chassit.

Jag mäte nyss och det var 5 cm från kylaren till toppen av chassit och 5,5 cm från kylaren till bak av chassit