Permalänk
Medlem

GPU eller moderkort?

Så jag är ätnligen klar med min x99 build och dessa är de komponenter jag har i:

Moderkort: Asus Rampage V Extreme
CPU: Intel i7 5930k @ 3.5 ghz
RAM: Crucial Ballistic Sport 32 gig @ 2400Mhz
GPU: EVGA Nvidia 980 FTW Edition
PSU: Corsair RM1000 (80 Plus gold)
CPU Cooler: Noctua NHD15

Nu till mitt problem, jag har främst spelat GTA V och där har jag frekventa krasher med felmeddelanden som exempelvis ERR_D3D_INIT (vilket får mig att tro att de thar med min GPU att göra), nästa steg var att kolla temperaturerna via Hardware mintor och där upptäckte jag något ännu mer bissart, jag under moderkortsfliken 3 st temperatur visningar som lgiger mellan 90-120 grader, är detta ens realistiskt när allt i datorn utom GPUn ligger under 40 grader under load?

mitt största problem är väl inte krasherna till windows utan en specifik krash som började med att stängde av sig och sedan dog hela systemet varpå när det startar upp igen så har ingen signal till skärmarna. Jag avhjälpte detta genom att dra ur 2 av de tre skärmarna jag har.

Jag kan även tillägga att moderkortet pep då som om det vore något lite mer allvarligt fel med kylning eller dylikt.

Nu vet jag att detta kanske är lite otydligt men jag är tacksam för svar.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galavet:

Så jag är ätnligen klar med min x99 build och dessa är de komponenter jag har i:

Moderkort: Asus Rampage V Extreme
CPU: Intel i7 5930k @ 3.5 ghz
RAM: Crucial Ballistic Sport 32 gig @ 2400Mhz
GPU: EVGA Nvidia 980 FTW Edition
PSU: Corsair RM1000 (80 Plus gold)
CPU Cooler: Noctua NHD15

Nu till mitt problem, jag har främst spelat GTA V och där har jag frekventa krasher med felmeddelanden som exempelvis ERR_D3D_INIT (vilket får mig att tro att de thar med min GPU att göra), nästa steg var att kolla temperaturerna via Hardware mintor och där upptäckte jag något ännu mer bissart, jag under moderkortsfliken 3 st temperatur visningar som lgiger mellan 90-120 grader, är detta ens realistiskt när allt i datorn utom GPUn ligger under 40 grader under load?

mitt största problem är väl inte krasherna till windows utan en specifik krash som började med att stängde av sig och sedan dog hela systemet varpå när det startar upp igen så har ingen signal till skärmarna. Jag avhjälpte detta genom att dra ur 2 av de tre skärmarna jag har.

Jag kan även tillägga att moderkortet pep då som om det vore något lite mer allvarligt fel med kylning eller dylikt.

Nu vet jag att detta kanske är lite otydligt men jag är tacksam för svar.

Dold text

Kör du på Direct-X 11? Jag fick krascher direkt under första uppdraget, sedan ändrade jag ner till Direct-X 10 INTE Direct-X10.1
Så kör du på 11 så ändra till 10.

Det är iallafall lösningen för Grand Theft Auto V. Resten pekar på grafikkortet, Vissa temperatur-program är skeva av sig, men det som brukar fungera bäst är HW-Monitor. Om det programmet visar 110 grader så bör du till varje pris försöka hitta vilken del det är som blir så varm.
Det kan vara allt från CPU/GPU till ditt chipset. Dom flesta chipset brukar man dock kunna ta bort kylaren på och lägga på ny pasta.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galavet:

Så jag är ätnligen klar med min x99 build och dessa är de komponenter jag har i:

Moderkort: Asus Rampage V Extreme
CPU: Intel i7 5930k @ 3.5 ghz
RAM: Crucial Ballistic Sport 32 gig @ 2400Mhz
GPU: EVGA Nvidia 980 FTW Edition
PSU: Corsair RM1000 (80 Plus gold)
CPU Cooler: Noctua NHD15

Nu till mitt problem, jag har främst spelat GTA V och där har jag frekventa krasher med felmeddelanden som exempelvis ERR_D3D_INIT (vilket får mig att tro att de thar med min GPU att göra), nästa steg var att kolla temperaturerna via Hardware mintor och där upptäckte jag något ännu mer bissart, jag under moderkortsfliken 3 st temperatur visningar som lgiger mellan 90-120 grader, är detta ens realistiskt när allt i datorn utom GPUn ligger under 40 grader under load?

mitt största problem är väl inte krasherna till windows utan en specifik krash som började med att stängde av sig och sedan dog hela systemet varpå när det startar upp igen så har ingen signal till skärmarna. Jag avhjälpte detta genom att dra ur 2 av de tre skärmarna jag har.

Jag kan även tillägga att moderkortet pep då som om det vore något lite mer allvarligt fel med kylning eller dylikt.

Nu vet jag att detta kanske är lite otydligt men jag är tacksam för svar.

Dold text

Det står väl i HWmonitor vilka tre saker som har det höga gradantalet? Eller minns jag fel nu?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk

Är det ERR_D3D_INIT du får så är det som sagt att du har direct X 10.1 verisionen. Byt till 11 eller 10 så kommer det funka, både brorsan och jag hade det problemet

Visa signatur

Datorn: i5-4690k@4.3ghz, Asus Dual OC 1070, Fractal Design Newton R3 1000w, Asus Z97-A, Fractal Define R5, 16GB Corsair@1600mhz, Hyper 212 EVO, Crucial BX100, WD Black 1TB x2
Kringutrustning: BenqXL2411Z, AOC 24" x2, Func KB-460, Mionix Naos 7000, Logitech MX Master, Logitech Z-906, Sehnheiser HD 558, Optuma uDAC 3, Blue Yeti, Akai LPK 25 Steelseries QCK XXL

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat din bios på moderkortet till den senaste?

RAMPAGE V EXTREME BIOS 1401
Improve system stability.
2015/04/07

Permalänk
Medlem

Om det du skriver med din temp på grafikkortet stämmer så är det inte alls bra, max tempen enligt nVidia ska vara 98 grader celsius.
http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-980/...
Thermal and Power Specs: 98 C Maximum GPU Tempurature (in C)

Har du testat med MSI Afterburner för att se hur tempen ligger till

Permalänk
Medlem

Jag skall testa att uppdatera bios och även direct x

Såhär ser mina temperatures ut i moderkortet, det är omöjligt att riktigt see vad det är, men såhär ser det ut:

ASUS RAMPAGE V EXTREME:
Temperatures:
CPU Core: 28.8C
Temperature 1 28.0C
Temperature 2 24.0C
Temperature 3 114.0C
Temperature 4 107.0C
Temperature 5 35.0C
Temperature 6 122.0C

FANS:
Fan 1356 RPM
Fan 2 353 RPM

Intel Core i7 5930K
Temperatures:
CPU Core #1 26.0C
CPU Core #2 23.0C
CPU Core #3 24.0C
CPU Core #4 25.0C
CPU Core #5 25.0C
CPU Core #6 26.0C
CPU Package # 33.0C

Load ligger just nu runt 0-2%

NVIDIA Geforce GTX 980
Temperatures:
GPU Cpre 60.0C (detta är i idle)

Fans:
GPU: 0 RPM

(om jag förstår detta står fläkten stilla?, vilöket också förefaller väldigt konstigt tycker jag.

Det verkar ju vara någonting på moderkortet som blri varmt för varken GPU eller CPU är i över 100 sträcket.
Jag har ett Cooler Master Cosmos 2 som chassi samt 3 extra Noctua 120mm fläktar, två på sidodärren för att dra in emr luft till GPU och en extra i toppen för att blåsa ut.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem

Om du känner på kylflänsarna på moderkortet, är de varma?

Visa signatur

Mina projekt: Airvolv | W2AX (Cootek W2)
Social: Facebook | Instagram

Björn showed us what kind of level one can achieve with a keen eye for detail and a sense for style. - SM i PC moddning 2015

Permalänk
Medlem

Jag har testat att kolla temperaturer med Realtemp och CPUid HWMonitor och där går inte mainboard över 25C

Jag har testat att uppdatera BIOS med Asus egna programvara, det är nog sämsta skiten jag någonsin avnä'nt, jag fick boot problem med kernel error efter det så jag reversade det. Jag skall kika närmare påa tt göra en bootbar BIOS USB istället. Samt uppdatera Direct X

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Är det ERR_D3D_INIT du får så är det som sagt att du har direct X 10.1 verisionen. Byt till 11 eller 10 så kommer det funka, både brorsan och jag hade det problemet

Får samma problem. Tror dock jag kör på 11? Då är enda lösningen att köra på 10..? Eller är det bara en lösning som fungerar för vissa?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sten sax påse:

Är det ERR_D3D_INIT du får så är det som sagt att du har direct X 10.1 verisionen. Byt till 11 eller 10 så kommer det funka, både brorsan och jag hade det problemet

Vet inte om detta gäller nVidia också, men jag fick ERR_D3D_INIT när jag inte körde drivrutiner optimerade för GTA5. Körde DDU, installerade de nya och sen har jag inte haft några problem över huvud taget med GTA.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Maximal temp på GPUn under hård load är 74-75 men idle temperaturen kan gå så högt som 60 vilket jag finner oerhört mycvket för ett Nvidia kort. Testade CPU id's HWMonitor och där ser jag inga tmeperaturer över 100c som Open Hardware monitor visade.

Däremot så tycker jag det är konstigt att emellanåt när GPUn är i dile så har HWMintor visat att GPUn varit så långt nere som i 30c, det förefaller väldigt märkligt hur det kan flaktuera så mycket när den är i idlemode.....

Jag har kört Prime95 för att utesluta fel, min Noctua NHD15 kyler såpass att inga av CPUns kärnor ligger över 40 grader i 100% load.

Jag verkar enligt Windows ha Direct x 11 men jag skall testa att installera om Direct X igen.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem

Hej,

Nu vet jag inte vilken display(er) du har till datorn. Dock upptäckte jag att jag hade precis som dig 60*C i idle på mitt ena 980. Efter lite googlande upptäckte jag att detta är något folk har när det kör 1440+ upplösning i windows. Om detta är något du gör så är det inte konstigt om gpu är 60 grader.
Varför fläktarna inte rör sig beror nog på att standard kurvan på fläktarna är att de börjar röra sig först efter 60 grader.
Dock vet jag inte varför det blir så varmt som 120. Kanske kör inte fläkten alls? Testa spela tillsammas med EVGA PrecisionX/MSI Afterburner och se om fläkten gör något. Ev. Ställ in en egen kurva.
Jag kör en egen kurva i idle nu för att att jag inte trivs med en 60*C grafik i idle.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Saken var den att jag testade att kolla temperaturer med Open Hardware Monitor under fliken "ASUS RAMPAGE V EXTREME" så så visades det "Temperatures 1-6" det specifierade inte vad de gällde. GPUn har inte varit så högt upp som 100c.

Jag kör 3 st 1920x1080 skärmar varav en är 120Hz, däremot har jag tankar på att skaffa en 1440p skärm framöver.
Går det att dela en sådan fläktkurva?

Det förefaller väldigt konstigt att det blir så varmt i idle bara.
Jag har 2 st Noctua 120mm fläktar som blåser luft rakt in mot GPUn, tycker det borde kyla ganska bra. Vad som gör hela siuationen konstigare är att emellanåt är GPUn nere på 30 grader i idle och sedan går den ända upp till 60 igen. Detta förefaller väldigt märkligt tycker jag.

Visa signatur

GPU EVGA GTX Titan X SLI Moderkort ASUS X99 Deluxe CPU 5930K
Minne Ballistic Sport 32GB 2500 Nätagg Corsair RM 1000i Chassi Cooler Master Cosmos II Kylning: Noctua NHD15 (Noctua PPC A14)

Permalänk
Medlem

DirectX ställer du in i spelet.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE