Permalänk
Medlem

Problem med Dell skärm

Jag har en Dell U2414H som krånglar. Varje gång jag startar datorn piper datorn till, och jag måste då bara några sekunder innan starta skärmen för att skärmen ska få bild. När jag startar skärmen kommer No signal detected först, och när datorn piper till så får inte no signal detected försvinna för då kommer det ingen bild. No signal detected måste alltså visas när datorn piper till för att bilden ska komma fram. Det dumma är att ibland kan det ta upp till 2 timmar att få igång bilden och det är j*vligt frustrerande eftersom datorn piper till olika tidsintervaller varje gång. Jag måste alltså matcha skärmen eller ha tur rent sagt för att få bilden att komma fram.

Har sökt efter problemet men inte funnit något. Har kollat igenom kablar och dylikt och hittar inga problem. Skärmen är kopplad med Displayport till mitt grafikkort.
Har uppdaterat skärmen regelbundet ihopp om att problemet ska försvinna - ack nej.

Är så trött på detta nu och vill gärna ha hjälp utav er om det går att lösa problemet!?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Jag har en Dell U2414H som krånglar. Varje gång jag startar datorn piper datorn till, och jag måste då bara några sekunder innan starta skärmen för att skärmen ska få bild. När jag startar skärmen kommer No signal detected först, och när datorn piper till så får inte no signal detected försvinna för då kommer det ingen bild. No signal detected måste alltså visas när datorn piper till för att bilden ska komma fram. Det dumma är att ibland kan det ta upp till 2 timmar att få igång bilden och det är j*vligt frustrerande eftersom datorn piper till olika tidsintervaller varje gång. Jag måste alltså matcha skärmen eller ha tur rent sagt för att få bilden att komma fram.

Har sökt efter problemet men inte funnit något. Har kollat igenom kablar och dylikt och hittar inga problem. Skärmen är kopplad med Displayport till mitt grafikkort.
Har uppdaterat skärmen regelbundet ihopp om att problemet ska försvinna - ack nej.

Är så trött på detta nu och vill gärna ha hjälp utav er om det går att lösa problemet!?

hur blir det om du drar ur bildsignalsladden och sätter tillbaka?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låter som ett kompatibilitetsproblem mellan skärm och grafikkort. I grunden troligen ett mjukvaruproblem så testa att uppdatera firmware på skärm och grafikkort om det finns eller byt helt enkel interfacetyp och använd inte dp.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Redan uppdaterat både på skärm och kort. Har också läst om att använda hdmi på skärmen verkar inte vara något vidare, därför kör jag DP.
Men såg i skärmmenyn att Displayport 1.2 är enable, är inte den till för om man har fler än en skärm? Fast jag har ett svagt minne av att jag skulle sätta enable på displayport 1.2 då jag hade problem dagen jag köpte skärmen och att sätta enable på displayport 1.2 tog bort problemet.

Vet inte riktigt vad som gäller?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ