Vad tycker ni om domännamn på formen sweclocke.rs (vs sweclockers.com)?

Permalänk

Vad tycker ni om domännamn på formen sweclocke.rs (vs sweclockers.com)?

Hej, jag håller på och skapar en startup, men tyvärr är domänen vi tänkt använda redan i bruk av ett mindre, utländskt företag (som jag ska fråga om lov att använda ett liknande namn). Tycker ni att det ser billigt/oseriöst ut att använda ändelsen som en del av namnet? Produkten är en app (där namnet kommer se "vanligt" ut), men vi tänkte börja testa med en enklare webbsida, då det är ett socialt verktyg som kanske inte fungerar så bra i verkligheten.

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk

Såg bland annat att Instagram, Youtube, Google, mm använder sig av denna teknik. Men det är ju helt annorlunda om man redan etablerat sig, och ofta används det väl för att t ex dela med sig av artiklar på en kortare form...

Visa signatur

Intel i5 4670k @ 4,2GHz, 1,106V // Gigabyte Z87-HD3 ATX // Kingston HyperX blu 2x4GB + Fury 2x4GB 1600MHz 10-10-10-27 1,5V // CoolerMaster Hyper 212 EVO // Samsung EVO 840 250GB // NZXT Phantom // Gigabyte 290 4GB // EVGA NEX750G // Windows 10 Pro 64

Permalänk
Medlem

Tycker det både ser bättre ut och är lättare att komma ihåg företagsnamn.se istället för företagsna.mn

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Tycker det både ser bättre ut och är lättare att komma ihåg företagsnamn.se istället för företagsna.mn

90% av företagen du stöter på använder .se eller .com, hur svårt är det att komma ihåg? Och om inte företagsnamn.se fungerar tar det sekunder för dig att söka upp dem istället.

Permalänk
Medlem

Om detta var en standard så hade det väl inte varit en dålig idé. Men nu är det inte det så varför ändra på det, blir bara jobbigt och finner ingen direkt funktion..

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuhcForgh:

Såg bland annat att Instagram, Youtube, Google, mm använder sig av denna teknik. Men det är ju helt annorlunda om man redan etablerat sig, och ofta används det väl för att t ex dela med sig av artiklar på en kortare form...

Jag tror att de paxxat dem för att oseriösa scam siter inte ska ta dem.
Tycker det luktar scam lång väg med en sån adress. Känner att det inte finns någon vinst i att använda det för en seriös produkt.
Så jag röstade nej.

Permalänk
Inaktiv

@Beltet:

Har inte röstat, men tycker det är ett fult sätt att åka snålskjuts på sweclockers goda rykte.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Beltet:

Jag tror att de paxxat dem för att oseriösa scam siter inte ska ta dem.
Tycker det luktar scam lång väg med en sån adress. Känner att det inte finns någon vinst i att använda det för en seriös produkt.
Så jag röstade nej.

YouTube använder youtu.be för att skapa korta länkar: youtu.be/VID redirectar till youtube.com/watch?v=VID.
Google använder goo.gl för sin URL Shortener.
Instagram använder instagr.am för att skapa korta länkar.

Tycker personligen att det är både roligt och praktiskt att göra så. Att ha det som huvuddomännamn, som TS vill, går väl dock att ifrågasätta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schytzz:

@Beltet:

Har inte röstat, men tycker det är ett fult sätt att åka snålskjuts på sweclockers goda rykte.

Jag tror han enbart tog sweclockers som ett exempel. Tror inte det är den kommande domänen.
Men tycker som tidigare talare att det låter som scam och skulle inte vilja trycka på en länk som gick till en sådan sida. Inte änns om youtube, google, facebook etc använde det.

Visa signatur

Desktop: Intel 4790K @ 4,7GHz, MSI 1080 ti SeaHawk EK X, ASUS Maximus VII Hero, 2x 500GB 850 EVO, 256GB Crucial MX100, 32GB 2133 HyperX, EVGA G2 850W, Custom Loop
Server: Synology DS918+
Laptop: Macbook Pro /w touchbar 15", i9 2,9GHz, 32GB, 512GB.

Permalänk
Medlem

Jag tror att det skulle fungera om man lyckas integrera det i sitt "brand", men det förutsätter i princip att sidan har ett rätt så kort namn redan. Exemplet med sweclocke.rs gör ju bara att det blir ett konstigt bryt i namnet. Det enda exemplet som jag kan komma på som fungerar bra på rak hand är http://niceme.me , om det nu kvalificeras som en hemsida...

Permalänk

@LuhcForgh:

Jag håller själv på att utveckla ett start-up företag inom IT-branschen och att hitta ett ledigt .com-domännamn var rätt så svårt. Nu vet jag inte vilket namn specifikt du vill använda, men försök att vara kreativ och mixa till det lite så borde du hitta något ledigt. Testa kanske att lägga till något som t.ex. ifall din app heter Socializer så kan ditt domännamn vara getsocializer.com eller något sånt.

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

90% av företagen du stöter på använder .se eller .com, hur svårt är det att komma ihåg? Och om inte företagsnamn.se fungerar tar det sekunder för dig att söka upp dem istället.

om du missförstod mig: företagsnamn.se(eller vilken större toppdomän som helst)>företagsna.mn

Permalänk
Medlem

Jobbigt och ser dåligt ut, särskilt om det inte skiljs av på något smart sätt, vilket exemplet sweclocke.rs inte gör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080