Gtx 660Ti högre prestanda än Gtx 760?

Permalänk
Medlem

Gtx 660Ti högre prestanda än Gtx 760?

Hej!
Jo, läget är så att jag och polarn sitter med nästan likadana datorsystem.
Jag har byggt båda datorerna, och vi kör båda med Windows 7 64.
Ingen av oss har SSD, vilket jag ändå inte tror gör någon skillnad i detta fallet.
16Gb ram och i5-4670K. Han har dock den låsta varianten av CPU, och jag kör oklockat för tillfället.
Den stora skillnaden är att han sitter med ett GTX 660Ti, och jag med ett GTX 760.
Enligt tester här på Sweclockers så klår mitt 760 hans 660Ti i alla tester.
Men när vi lirar Dying Light (vi kör samma version), så har han konstant 60 fps med fulla inställningar i 1920x1080, medans jag får nöja mig med 30 fps i de flesta fall (samma upplösning), men 60 fps innomhus och vid andra mindre krävande scener, trots att jag fått dra ner på inställningarna. Vi har v-sync på.
Jag har testat klocka mitt grafikkort så mycket det gått i Msi Afterburner, och det resulterade i att jag kunde höja inställningarna något, men absolut inte till max. Och några konstanta 60 fps fick jag ändå inte.
Först trodde jag att drivarna till grafikkortet var boven i dramat, och det visade sig att de var ett år gamla, men de nya gjorde ingen skillnad.
Missar jag något viktigt i sammanhanget, eller är det bara så att 660Ti utpresterar 760 trots alla tester jag läst?

Lagt till info
Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Har han verkligen konstant 60 då? V-sync tar dig ju just till 30 när du halkar under 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Har han verkligen konstant 60 då? V-sync tar dig ju just till 30 när du halkar under 60.

Det var just det jag tänkte på. När min halkar under 60 och hamnar på 30, så är skillnaden stor och omöjlig att missa.
För att försäkra mig om att jag inte var helt fel på det, så hade jag igång Fraps.
Men han får inte dessa dippar, utan ligger mjukt och följsamt på 60 hela tiden.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem

Vad har du för temp på grejerna?
Testa att köra någon grafikbenchmark, och se om du får ut vad du borde få.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad har du för temp på grejerna?
Testa att köra någon grafikbenchmark, och se om du får ut vad du borde få.

Temparna är hur bra som helst på allt. Grafikkortet toppar på runt 76.
Faktiskt inte gjort någon benchmark, kanske jag borde. Ska köra det ikväll.

EDIT: Var inne på http://www.futuremark.com/hardware/gpu
Där upptäcker jag att 660Ti ligger snäppet högre än 760, vilket bara gör mig förvirrad.
Sweclockers riktiga speltester visar annorlunda.
Nåja, får se vad min bench ger.

EDIT: Körde igång 3DMark 11, obetald version. Är inte så hemma på det där, men det ser ut som jag fick "P8200" poäng, och 8580 "graphics score". Vet inte varför det finns olika. Men antar att det är grafikpoängen jag ska titta på.
Enligt deras lista borde jag få runt 8700. Men det där lilla snäppet kan väl inte göra så stor skillnad i spel?
Jag har försökt hitta en sweetspot i Dying Light, där jag får 60 fps i princip alla lägen. Och då får jag dra ner ganska rejält, avstängd HBAO+, avstängd AA, lägsta nivå på View distance, lägsta på skuggor. Det känns rätt trist, om man säger så.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foster D:

Det var just det jag tänkte på. När min halkar under 60 och hamnar på 30, så är skillnaden stor och omöjlig att missa.
För att försäkra mig om att jag inte var helt fel på det, så hade jag igång Fraps.
Men han får inte dessa dippar, utan ligger mjukt och följsamt på 60 hela tiden.

Testat adaptiv v-sync?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Testat adaptiv v-sync?

Nej. Kan inte hitta den inställningen någonstans.
Finns den i spelets inställningar?

Visa signatur

QC7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Foster D:

Nvidia control panel --> Manage 3D settings

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foster D:

Skrivet av retro123:

Nvidia control panel --> Manage 3D settings

Om du har svensk så heter det Anpassningsbar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du har svensk så heter det Anpassningsbar.

Där fanns ingen adaptive v-sync. Bara den vanliga "vertical sync".
De flesta inställningar där har jag satt på "application controlled".
Men jag inser nu att polarn kan ha lägre inställningar i Nvidia Control Panel utan
att vi tänkt på det, och att de är tvingade till en lägre nivå via Nvidia CP trots att
de är maxade i spelet. Tyvärr inget jag kan ta reda på just nu, men det känns som
att det kan vara en orsak.
Vad tror du?

Visa signatur

QC7