AMD Radeon R9 Fury från Asus och Sapphire

Permalänk
Medlem

Bara jag som noterade att Fury står sig med knappt ett hårstrå bättre än sin egen familjemedlem 390X?

Vafan är detta, inga överklockningar och dålig prestation, DET SKULLE JU VARA NVIDIADÖDARE?!

Hade helt snöat in mig på Fury X, men nu blir det Titan X eller 980 Ti, något av dessa överklockade presterar så in i helsike mycket bättre.

Permalänk
Medlem

@JonasT
Märkligt att ni inte testade hur tri-x kortets strömförbrukning blev med en eget fläkt kurva så kanske strömförbrukningen minskat?

Ni hade även kunnat låtit asus kortet gå upp i 80c och kolla hur det påverkade ljudnivån och strömförbrukningen vs tri-x kortet.

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCouchNerd:

*host* http://www.inet.se/produkt/2205386/asus-27-rog-mg279q *host* Du kanske ska kolla all fakta först

Skrivet av philipborg:

*host* Den klarar bara freesync i 90Hz *Host*

Tack @philipborg.

Tro mig @TheCouchNerd jag kollade fakta... Finns TN-144Hz från Acer (som visserligen inte är dum) men just Asus panelen var fullständigt underbar och just att se besvikelsen att man får 40-90 FPS är bara sorgset på så dyr skärm. Jag är IPS tokig och vägrar någon TN panel om det ens går att undvika. Jag hade kanske tom kunnat leva med att den tillfälligt stänger av Freesync över 90, men att köpa en 144Hz skärm, som jag då aldrig kan använda mer än 90, är bara ... nej. Kombinera det med eftersläp och overdrive problemen som inte verkar fungera bra med Freesync på så blir det inte bra för typ 15kkr med kort och skärm. Freesync är för ungt än antar jag... det finns potential, men den behöver mogna.

Inget är köpt än dock, och jag hade hoppats att samma panel skulle användas av någon annan, eller en ny modell skulle kommit. Så än lever hoppet...

OFFT: Får se, fick en oväntad bil-incident häromdan som kommer kosta typ 7kkr-10kkr att laga och ersätta, så jag misstänker att jag får vänta nån månad eller 2. Jag måste banne mig ha en otursförföljd bil... 3 incidenter på 1 år, alla andra bilar jag har/har ägt, 0 incidenter. Noll.
Stöld, Backskada och nu kraftig frontskada (hela fronten blev dragen åt sidan). Jag stod still och kunde inte annat än se skiten komma och ploga fronten på ens bil, precis när man fått på ersättnings-fälgarna från stölden...

Permalänk
Avstängd

Detta kort kan nog AMD sälja en hel del av,presterar riktigt bra. Medan fury X Imina ögon är en stor flopp med den kylarlösningen.Jag är en Nvidia fan boy.Och skulle ALDRIG köpa ett amd kort.
Men jag gillar konkurrens,Så håller tummarna för AMD.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

*host* Den klarar bara freesync i 90Hz *Host*

Har för mig att detta var en bugg Asus hade med sina Freesynz skärmar och skall vara fixat.

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Utan spoltjutet hade jag faktiskt kunna tänka mig ett sånt här, men det är en sånn grej som verkligen avgör. Blev inget 970 heller p.g.a det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Läs väldigt noga och släpp namnen/producenterna för ett litet j*vla ögonblick

Dessa Fury kort är teknologiskt sett brutala och har MYCKET kvar att ge och kommer med med stor sannolikhet springa om både 980Ti och Titan X i prestanda, precis som 7970/290 korten gjorde mot 680/780 korten. Titta bara på hur ofta det händer att 290/390 korten är nära i prestanda. Det är också markant billigare än 980Ti och redan nu med drivrutiner i beta stadie och DX11.x/mycket overhead så presterar det grymt

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10289?key=8dc9c73a1d0884911d0f10002e58de0a

Ser ett sjukt bra grafikkort framför mig och något som kommer hålla sig starkt längre fram i kommande spel som blir mer och mer shaderintensiva.

Hur menar du med springa om både 980Ti och Titan X, om du menar att det skulle göra det om man överklockar fury så lär du ju göra en jämförbar jämförelse om även räkna med nvidiakorten överklockade, vilket borde göra att nvidia korten fortfarande inte blir ifrån sprugna eller?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Har för mig att detta var en bugg Asus hade med sina Freesynz skärmar och skall vara fixat.

Nepp. 90Hz med freesync står kvar, är en hårdvaru begränsning i Asus val utav scaler. Det var något annat dem fixade. Orkar inte kolla vad på mobilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TurboFreak68:

Om så, snälla visa referens på detta.

Den enda buggen jag vet på dessa var att de "bara" gjorde 120Hz, inte 144Hz, och detta är tillrättat. Och då hade inte Freesync ändrats iaf.

Hoppas att jag har fel dock, då jag gärna vill ha denna skärm med Freesync, men inte med 40-90Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blk:

Utan spoltjutet hade jag faktiskt kunna tänka mig ett sånt här, men det är en sånn grej som verkligen avgör. Blev inget 970 heller p.g.a det..

Exemplars variationen är enorm när det kommer till spoltjut. Sedan finns det lösningar mot spoltjut som jag undrar varför ingen custom PCB kör med.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Hmm, inte superimponerande prestanda, överklockar dåligt och presterar dåligt i 1080p. Troligen inget kort för mig.

Känns som att AMD kan ha en vinnare om de sätter detta kortet mot 980 istället och lägger sig på den prisnivån. Försöka hävda att detta kortet inte konkurrerar med varken 980 eller 980ti känns dumt. Detta kortet ligger några procent över 980 i majoriteten av testerna och en hel del högre när upplösningen ökar, dock är 1080 fortfarande vanligast.

Tror man ska ha detta i åtanke när man skall sälja ett kort som detta på marknaden.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Läs väldigt noga och släpp namnen/producenterna för ett litet j*vla ögonblick

Dessa Fury kort är teknologiskt sett brutala och har MYCKET kvar att ge och kommer med med stor sannolikhet springa om både 980Ti och Titan X i prestanda, precis som 7970/290 korten gjorde mot 680/780 korten. Titta bara på hur ofta det händer att 290/390 korten är nära i prestanda. Det är också markant billigare än 980Ti och redan nu med drivrutiner i beta stadie och DX11.x/mycket overhead så presterar det grymt

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/10289?key=8dc9c73a1d0884911d0f10002e58de0a

Ser ett sjukt bra grafikkort framför mig och något som kommer hålla sig starkt längre fram i kommande spel som blir mer och mer shaderintensiva.

Det vanliga tjatet om "vänta" och "senare" som vanligt. Korten presterar inte tillräckligt bra för pengen nu ,vad som kommer hända med senare drivers och Dx 12 vet varken du eller jag. Var det inte du som påstod att Fiji skulle bli nya R300 ??

Priset är alldeles för högt för prestandan.För under tusenlappen får du ett kort som springer åttor runt dessa kort och för mer än tusenlappen mindre får man ett kort som presterar likvärdigt.

Det jag är mest besviken på är den urusla överklockningen. Tack för ett bra test!

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Yttligare en flopp från Amd.

Inte direkt, ditt inlägg däremot är en ordentlig flopp.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

sapphires kort är så otroligt snyggt, men skulle ta en 980ti ifall man skulle köpa nytt

Visa signatur

Gaming: i7 13700k | 3080 Tuf oc | 32gb | 2TB nvme | Evga 1000 P2

HTPC: 3400g | 16gb | 250gb nvme

NAS: 12600k | 32gb | 512gb ssd | 2x1TB nvme | 3x16TB exos

Permalänk
Medlem

Fortsätter AMD såhär kommer inte AMD ta marknadsandelar. Förväntade mig succe med HBM men blev ju inte riktigt som tänkt.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Sapphire visat att de är kungen över ASUS en gång för alla. Sluta vara ASUS-fanboys och köp Sapphire nästa gång ni är sugna på AMD, gott folk

Sapphire levererar ju dock ett referenskretskort, till skillnad från ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Hur många äger en 4k-tv och hur många av dessa är beredda att lira i typ 30 FPS?

Med risk för att jag missförstått dig, men oavsett prestanda så kommer inga i AMD's 300-serie kunna köra 4k i över 30 fps på en UHDTV (hdmi 1.4).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Inte direkt, ditt inlägg däremot är en ordentlig flopp.

Men väx upp!! (Du vet om att man kan radera sina inlägg va)

Har du ingen frågeställning att sätta emot ens
Här diskuterar vi sakfrågor.

@robalm tycker det är en flopp. Då är det så som han/hon tycker!!

Tycker själv att kortet inte är den mest slipade i lådan.

Vad ska du svara nu? Att mitt inlägg inte är den mest slipade i lådan

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Måste säja att AMD inte har gjort sig själva något bra med att lansera HBM så här hastigt, det märks inte i prestanda tester. Det hade varit bättre att vänta som nVIDIA gör och samtidigt ha fullt stöd för DX12, vilket dessa kort inte har.

Hmm.. Inte fullt stöd för DX12???

Källa tack!

http://wccftech.com/amd-r9-290x-fast-titan-dx12-enabled-3dmar...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Det är väl egentligen inget dåligt kort. Men jag har svårt att argumentera ett köp med de priserna. Det skulle behöva tappa 600-800kr i pris ungefär för att jag ska tycka att det är bättre att köpa t.ex. Asus Fury (6400kr) än Asus 980 (5600kr) (samma kylare). Finns även bättre och kanske mer prisvärda modeller av 980 som t.ex. EVGA SC ACX 2.0 som säljs för 5400kr.

Jag förstår inte er som tycker detta är så fantastiskt bra. AMD hade inte behövt släppa världens snabbaste grafikprocessor men de måste ju kunna konkurrera bättre i pris per prestanda när de nu i efterhand ska jaga marknadsandelar.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

Måste säja att AMD inte har gjort sig själva något bra med att lansera HBM så här hastigt, det märks inte i prestanda tester. Det hade varit bättre att vänta som nVIDIA gör och samtidigt ha fullt stöd för DX12, vilket dessa kort inte har.

Det är AMD som har utvecklat HBM tillsammans med SK Hynix. Är väl inte så konstigt att de vill få ut exemplar så fort det är möjligt då de betalat för kalaset. Varför tror du Nvidia väntar på nästa generation egentligen? Vem tror du för köpa första generationen HBM som har begränsad tillgänglighet, AMD som varit med i utvecklingen eller Nvidia som sitter och väntar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Exemplars variationen är enorm när det kommer till spoltjut.

Förr var det ju mer regel än undantag att i princip alla kort led av spoltjut, framförallt i scenarios med hög FPS. Min upplevelse av egna och andras grafikkort i modern tid är nog ändå att fenomenet kraftigt minskat.

Skrivet av philipborg:

Sedan finns det lösningar mot spoltjut som jag undrar varför ingen custom PCB kör med.

Åhå? Berätta gärna mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Detta kort kan nog AMD sälja en hel del av,presterar riktigt bra. Medan fury X Imina ögon är en stor flopp med den kylarlösningen.Jag är en Nvidia fan boy.Och skulle ALDRIG köpa ett amd kort.
Men jag gillar konkurrens,Så håller tummarna för AMD.

Mycket bra kommentar. Tillför mycket till diskussionen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Det vanliga tjatet om "vänta" och "senare" som vanligt. Korten presterar inte tillräckligt bra för pengen nu ,vad som kommer hända med senare drivers och Dx 12 vet varken du eller jag. Var det inte du som påstod att Fiji skulle bli nya R300 ??

Priset är alldeles för högt för prestandan.För under tusenlappen får du ett kort som springer åttor runt dessa kort och för mer än tusenlappen mindre får man ett kort som presterar likvärdigt.

Det jag är mest besviken på är den urusla överklockningen. Tack för ett bra test!

Ja lite "denial" kan man ju inte sticka under stolen med, när man för nån månad sedan hypear de framtida otroliga AMD-korten med 8GB HBM minne som ska piska Titan X på fingrarna. Sedan när det visar sig vara långsammare så skiftar man fokus och går över till inställningen att i framtiden så kommer det minsann se annorlunda ut.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Det är väl egentligen inget dåligt kort. Men jag har svårt att argumentera ett köp med de priserna. Det skulle behöva tappa 600-800kr i pris ungefär för att jag ska tycka att det är bättre att köpa t.ex. Asus Fury (6400kr) än Asus 980 (5600kr) (samma kylare). Finns även bättre och kanske mer prisvärda modeller av 980 som t.ex. EVGA SC ACX 2.0 som säljs för 5400kr.

Jag förstår inte er som tycker detta är så fantastiskt bra. AMD hade inte behövt släppa världens snabbaste grafikprocessor men de måste ju kunna konkurrera bättre i pris per prestanda när de nu i efterhand ska jaga marknadsandelar.

Japp - det är inget dåligt kort men det är ingen klockren vinnare mot 980 som dessutom överklockar mycket bättre.

Om priset hade legat på 4995kr hade det varit högintressant, men för 6500kr hade iaf jag sparat ihop till ett 980 Ti kort.

Jag tror vi behöver den där krympningen till 14nm och 16nm illa kvickt, det går ju inte att lansera grafikkort för 6500kr och tro att det ska bli några storsäljare. Det här är ju ändå "normalkortet" Fury och inte Fury X vi pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Men väx upp!! (Du vet om att man kan radera sina inlägg va)

Har du ingen frågeställning att sätta emot ens
Här diskuterar vi sakfrågor.

@robalm tycker det är en flopp. Då är det så som han/hon tycker!!

Tycker själv att kortet inte är den mest slipade i lådan.

Vad ska du svara nu? Att mitt inlägg inte är den mest slipade i lådan

Ehm eftersom du själv tycker att det är ok att robalm inte behöver argumentera så blir ju ditt inlägg faktiskt inte det mest "slipade i lådan"

Om han får tycka si, så får jag tycka så. Svårare är det inte.

Men visst vi kan utveckla. Dessa kort och deras prestanda/pris ligger ju faktiskt mellan GTX 980 och GTX 980 Ti, det är t om så att de förmodligen kommer att lägga sig i samma prisklass som GTX 980 med eftermarknadskylare när det nått butiker och priserna justerats. Att då tycka att det är en flopp är ju ungefär samma sak som att säga att man inte har någon som helst koll utan bara sprider den vidriga fanboy-ismen som många gör här.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Master of Overkill

fattar inte varför köpa detta när man får 980ti referens för 6700kr?

Som klockar otroligt mycket bättre och 2GB mer VRAM

https://www.caseking.de/inno3d-geforce-gtx-980-ti-oc-herculez...

Eller för 6700kr får man detta.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Gudabra kort i perfekt pris prestanda läge.
krossar allt.
dags att köpa

Överklockat referens 980 presterar ju nästan i klass med överklockat tredjeparts Fury och 980 är betydligt billigare. Överklockat tredjeparts 980 är mera prisvärt.

Skrivet av Melinho2895:

@robalm:

Onödigt att säga flopp då kortet preterar mycket bättre än GTX 980 samt kommer nära 980 Ti vid 4K.
Jag kan läsa väldigt väl. Kan du ?

Så länge man inte klockar. Genast klockar kommer ju till och med ett referens 980 ikapp ett tredjeparts Fury. Skulle nog säga att tredjeparts 980 är vinnare.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Bara att köpa GTX 980 och överklocka.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

jag=fury>980/980TI med like pris sänkning