Asus lanserar rekordsnabb e-sportskärm

Permalänk
Melding Plague

Asus lanserar rekordsnabb e-sportskärm

ROG XG248Q5G-P använder en TN-panel på 24 tum med upp till 610 Hz uppdaterings­frekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Värt att köpa denna nu eller vänta på 620hz?

Permalänk
Medlem

Helt onödig produkt. Ögat kan ändå inte uppfatta mer än 24 Hz.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Hur mycket mindre "motion blur" blir det med en sådan här? Kan man få den att blinka med belysningen så att det uppfattas som mjukare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jodå. Det märks tydligt att gå från 60hz till 120hz eller 144hz. 240hz+ är däremot bara instressant om du hör till världens bästa i exempelvis counter-strike. Annars är dina skills flaskhalsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Suck, denna myt är också rätt seglivad alltså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Suck, denna myt är också rätt seglivad alltså...

Du tror att han var allvarlig?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om jag fattat det här rätt: För att dra nytta av 610 Hz på skärmen måste grafikkortet uppdatera bilden 610 gånger per sekund. Det måste bli oerhört jobbigt för grafikkrotet, eller har jag fattat det fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag vet inte om jag fattat det här rätt: För att dra nytta av 610 Hz på skärmen måste grafikkortet uppdatera bilden 610 gånger per sekund. Det måste bli oerhört jobbigt för grafikkrotet, eller har jag fattat det fel?

Ja, det stämmer. Men grafikkortet har tusentals kärnor som arbetar för att producera bildrutor. Dessa är dessutom otroligt effektiva på att omvandla punkter till pixlar (rasterisering) som sedan skickas till din skärm.

Moderna grafikkort har inga problem att producera tusentals bildrutor per sekund (FPS) i äldre spel eller rent av Windows desktop-miljön.
610Hz och du bara använder Windows-desktop som vanligt kommer inte ens få grafikkortet att svettas

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Mmmmmmm, låter som det skulle kunna bli ett härligt coil whine!

Permalänk
Musikälskare

Super TN, let's go!

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Skrivet av Pamudas:

Ja, det stämmer. Men grafikkortet har tusentals kärnor som arbetar för att producera bildrutor. Dessa är dessutom otroligt effektiva på att omvandla punkter till pixlar (rasterisering) som sedan skickas till din skärm.

Moderna grafikkort har inga problem att producera tusentals bildrutor per sekund (FPS) i äldre spel eller rent av Windows desktop-miljön.
610Hz och du bara använder Windows-desktop som vanligt kommer inte ens få grafikkortet att svettas

Fast med så här höga antal bilder per sekund lär också problemet ligga i att se till att bilderna under denna sekund fördelas ut jämt. Kallas "frame time" eller "frame timing" och har historiskt sett varit ett problem. Men 60 hz skärm och 100fps där kanske flesta bilderna kommer under första 100ms märks inte så himla tydlig. Men har du dock 600hz skärm och bara 100fps där alla bilder kommer i impulser av 100ms kommer det kännas ryckigt tror jag (killgissar).

Såklar ju mera fps man desto bättre! Men när du kommer upp i fps lär man se en rejäl ökning utav frame time alltså att tiden mellan bilderna blir längre. Detta kommer vara ett stort problem för grafikkort långt fram tror jag?

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Fast med så här höga antal bilder per sekund lär också problemet ligga i att se till att bilderna under denna sekund fördelas ut jämt. Kallas "frame time" eller "frame timing" och har historiskt sett varit ett problem. Men 60 hz skärm och 100fps där kanske flesta bilderna kommer under första 100ms märks inte så himla tydlig. Men har du dock 600hz skärm och bara 100fps där alla bilder kommer i impulser av 100ms kommer det kännas ryckigt tror jag (killgissar).

Såklar ju mera fps man desto bättre! Men när du kommer upp i fps lär man se en rejäl ökning utav frame time alltså att tiden mellan bilderna blir längre. Detta kommer vara ett stort problem för grafikkort långt fram tror jag?

Det problemet är löst av VRR.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 850 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

ROG XG248Q5G-P använder en TN-panel på 24 tum med upp till 610 Hz uppdaterings­frekvens.

Läs hela artikeln här

Att ASUS valt 610 Hz är självklart för att sno åt sig "Snabbaste skärmen"-kronan.

Idag är det Zowie som har snabbaste skärmen med sina 600 Hz. (Artikeln är således lite felaktig där det påstås 540hz är den snabbaste på marknaden).

Permalänk
Medlem

Hellre OLED 240Hz/360Hz med 0,03ms?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Varg:

Du tror att han var allvarlig?

Du tror, att han tror, att han att han var allvarlig? Jisses

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk

Måste erkänna att jag som sitter på en 165hz variant blir otroligt sugen på att testa denna och se flytet med egna ögon.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

100-120hz CRT är fortfarande bättre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | PG279Q | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite löjligt nu

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Har du fått en stroke?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Hellre OLED 240Hz/360Hz med 0,03ms?

Personligen hade jag ju valt OLED före men ändå kul att gränserna pressas.

Permalänk
Medlem

Med tanke på nyheten häromdagen så väntar jag nog på en skärm som kan köras i 666Hz så jag kan spela Doom som det var tänkt

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Du tror, att han tror, att du tror, att han tror, att du tror, att han var allvarlig.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Det problemet är löst av VRR.

Ja problemet är löst genom att fördröja bilden tills den behövs. Om du tex kör esport vill du stänga av detta. Såklart G-Sync har man ju tagit ett steg längre genom att prata med skärmen. Men fortfarande består grundproblemet i att bilden inte renderas precis när saker händer. Det blir då en fördröjning. Inte perfekt om du är elitgamer. Men såklart för 99.9% av jordens befolkning skulle nog inte märka någon större skillnad.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

"Competitive"-communityt har verkligen övertagits av denna hets att behöva ha helt överdriven snobbhårdvara. Gäller även möss och musmattor. Har fördomen att de som spenderar hutlöst inte är ens i närheten av högsta rankerna in-game. Lite som en 600hk porsche GT2 med rollcage som endast körs fram o tillbaka inom innerstaden...

Billig 144 Hz skärm, diverse membran-tangentbord du hittat utomhus längs gatan (alternativt röda korset), en skapligt bra mus som passar din hand/grepp och en billig musmatta (max 300 kr) av lämplig storlek. Sådär, nu har du allt du behöver för att uppnå max-rank i vilket spel du vill

Helt oironiskt. Tråkigt att folk tror att man måste spendera +9000 kr på en skärm för en överdriven mängd Hz.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen skillnad mot en 60Hz skärm och 60 fps, eller en 600Hz skärm och 60 fps när det gäller problemet du beskriver? Båda visar samma bild ungefär lika länge (skillnaden är att den snabba skärmen ritar upp samma bild tio gånger medan den långsamma bara ritar upp en bild en gång - men håller den 10 gånger så lång tid), så ser inte riktigt hur det är ett direkt stort problem för nya grafikkort

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt forumet alltid är så negativt inställt till skärmar med hög HZ. Absolut ingen kommer tvinga er att köpa en skärm med hög uppdateringsfrekvens mot er vilja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnejs21:

Tycker det är märkligt forumet alltid är så negativt inställt till skärmar med hög HZ. Absolut ingen kommer tvinga er att köpa en skärm med hög uppdateringsfrekvens mot er vilja.

Ingen är tvingad att köpa guldpläterade SSD diskar som ger "renare bitar" för bästa ljudupplevelsen till ett pris endast några 100 gånger högre än en vanlig SSD heller, men det innebär inte att det är något annat än rent lurendrejeri. Nu är väl kanske inte just den här skärmen fullt så illa, men jag ser inget problem med att folk ifrågasätter den praktiska nyttan i något som har tveksam praktisk nytta. Tvärt om. Om det på något sätt hindrar någon mindre begåvad person från att köpa en guldpläterad SSD så tycker jag det bara är bra om alla spyr galla över hela konceptet oavsett hur valfritt det är att köpa den.

Permalänk
Medlem

Du har missuppfattat vad frametime är.
Frametime är tiden det tar att rita en frame, och det som ofta upplevs som stutter är när vissa frames tar onaturligt lång tid på sig att uppdateras (kortvarig dipp av fps).
Detta kommer upplevas som i princip lika ryckigt oavsett om det är en 600Hz eller 60Hz skärm (möjligen maskas det något av hur "dåligt" 60Hz är i grunden)

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilgev:

"Competitive"-communityt har verkligen övertagits av denna hets att behöva ha helt överdriven snobbhårdvara. Gäller även möss och musmattor. Har fördomen att de som spenderar hutlöst inte är ens i närheten av högsta rankerna in-game. Lite som en 600hk porsche GT2 med rollcage som endast körs fram o tillbaka inom innerstaden...

Billig 144 Hz skärm, diverse membran-tangentbord du hittat utomhus längs gatan (alternativt röda korset), en skapligt bra mus som passar din hand/grepp och en billig musmatta (max 300 kr) av lämplig storlek. Sådär, nu har du allt du behöver för att uppnå max-rank i vilket spel du vill

Helt oironiskt. Tråkigt att folk tror att man måste spendera +9000 kr på en skärm för en överdriven mängd Hz.

Så enkelt är det dock inte, dom komponenterna är verkligen i botten, det finns en tydlig skillnad på tangentbord och tangentbord där du bara kan trycka ner 2 knappar på samma gång, medans dom bättre låter dig ha hur många som helst och ändå registrera dom.
Även vad gäller riktigt dåliga möss med sina sensorer som oftast är riktigt kassa för att spela någon typ av fps spel med, men det räcker dock med en billig mus ändå eller tangentbord för den delen, samt billig 144hz skärm (där håller jag med) men inte på den nivån du beskriver, det är nog mer lämpligt för kanske att spela tetris eller mojang.

Men jag håller dock med om att 610hz skärmar är helt onödigt. Speciellt när det är TN vi pratar om.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini