Nyheter och notiser

Inga träffar

Recensioner och artiklar

Inga träffar

Diskussionsforum

Inga träffar

Galleriet

Inga träffar

Marknad

Inga träffar

Medlemmar

Inga träffar

AMD Radeon R9 Fury från Asus och Sapphire

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Sgt. Stinger:

@Dallebull: Detta kommer av att dina kort är byggda på samma litografiska process som de nya korten. Nästa år när både NVidia och AMD går över till 14nm kommer det bli andra bullar beroende på vem som behärskar den nya processnoden bäst. NVidia har tidigare haft problem med nya processnoder, å andra sidan har de mycket högre research-budget än AMD har.

Det har nog mindre att göra än med att det är i princip samma CGN i grunden. Förbättringar för 390x hjälper även mig, så att säga.
Mina kort ligger väl 5 steg under Fury X och då bör två av dem inte prestera på samma nivå särskillt inte om man ser till priset.

Ska bli kul o se om jag får nå lyft i Dx12 (eller 11.1 som jag får nöja mig med), annars måste jag uppgradera för att korten är för gamla, inte för att de är för långsamma, vilket måste vara första gången sedan ~95 det varit ett problem.

Det är ju rent löjligt att GPUer ligger 4 år efter CPUer btw, <28nm på Cpu sidan har funnits läääänge...

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Kimkimone:

Varför köper man ens ett AMD kort i början av släppen om det tar 2 år för dom att få till drivrutinerna ordentligt? (7970)
Det är ju inte som så att korten blivit magiskt bättre helt plötsligt, det är bara ruskigt dåliga drivrutiner. Tänk om dom kunde ha lyckas släppa bra drivers direkt, då hade dom ju med stor sannolikhet varit på tronen idag...
"vänta tills drivrutinen mognat" bla bla bla, båda sidorna optimerar drivrutinerna hela tiden enda skillnaden är att Nvidias i regel är mycket mer optimerade än AMD's vid launch.
Det finns verkligen ingen anledning förutom 4K att köra AMD idag, tyvär men det är sanningen.

Men kör man i 4K och vill ha bra FPS så är Fury X i CrossFire ett riktigt bra alternativ då det presterar minst lika bra som Titan X i SLI men till ett mycket lägre pris.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Delerium:

Men kör man i 4K och vill ha bra FPS så är Fury X i CrossFire ett riktigt bra alternativ då det presterar minst lika bra som Titan X i SLI men till ett mycket lägre pris.

Därför jag skrev längst ner där att för 4K är Fury X starkast just nu.
Under 1% av datoranvändare som kör 4K idag, grattis till dom iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Delerium:

Två överklockade 980 Ti presterar väl bättre än två Fury X även i 4K? Om inte Fury X skalar otroligt bra, dessutom borde väl Ti:s extra minne börja användas med dubbla kort. Titan X är ju bara värt om mera än 6GB är nödvändigt.

Citat:Skrivet av Kimkimone:

Därför jag skrev längst ner där att för 4K är Fury X starkast just nu.
Under 1% av datoranvändare som kör 4K idag, grattis till dom iaf.

Om man inte överklockar. Tror nog att många som är beredda på att betala 7k för ett kort överklockar.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Paddanx:

Om så, snälla visa referens på detta.

Den enda buggen jag vet på dessa var att de "bara" gjorde 120Hz, inte 144Hz, och detta är tillrättat. Och då hade inte Freesync ändrats iaf.

Hoppas att jag har fel dock, då jag gärna vill ha denna skärm med Freesync, men inte med 40-90Hz.

Sorry det var med uppdateringsfrekvensen och inte freesync, kollade Asus hemsida och de säger själva 35Hz-90Hz som stöd för freesync, gällde denna monitor... Asus' 144Hz MG279Q..

Länkar som ni ser,

https://www.asus.com/support/FAQ/1011625/

http://techreport.com/news/28199/asus-144hz-mg279q-monitor-ma...

Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem

Fury X skalar bättre än vad Titan X eller 980 Ti gör när man kör flera kort. Så ska man köra i 4K upplösning tycker jag ändå att det är ett ganska så vettigt köp med tanke på att det i CrossFire presterar något bättre än Titan X i SLI men ändå kostar mindre än 980 Ti. Fast det är klart att 980 Ti klockar bättre så att för att bli riktigt konkurrenskraftigt skulle AMD behöva sänka priset något.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Det här kortet var såpass dyrt så jag kommer kliva upp en nivå och skaffa Asus GeForce GTX 980 Ti Strix DirectCU III OC istället.
Ska bara lite snabbt ta ett par övertidspass för att täcka kostnaden haha.

Sen i höst kommer väl Acers X34 Predator skärm med G-Sync. Då jävlar ska det spelas BattleFront hela vintern

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Lite intressanta siffror som kom fram när jag diskuterade ämnet med en vän.
Fury/x kan fylla sina 4gb minne 128 ggr/sec*, 980 Ti kan fylla sina 6gb ~58 ggr/sec* och TitanZ kan fylla sina 12gb ~29 ggr/sec*. Även med 12gb minne hade Fury X hunnit refresha det 42ggr/sec* så HBM är onekligen snabbare och ett lyft som moderna GPUer behöver.

*Övriga latenser ej inräknade, bandsbredd/minnesmängd, inte svårare än så.

Citera flera Citera
Permalänk

Tråkigt att korten presterar så mycket sämre än nvidia korten

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Dessa är mer intressanta än fury X då man slipper vattenkylningshärket även om prestandan är lite lägre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

De jag hänger upp mig på förbrukning på R9 serien från 270W bli tuft att ha fler inkopplat 2 st = 540W sen har vi dators egna förbrukning till.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av matthias_84:

Tråkigt att korten presterar så mycket sämre än nvidia korten

Läste inte testet så noga men vilka är dessa nvidia kort som presterar så betydligt mycket bättre än dessa Fury kort förutom TitanX & 980Ti som presterar något bättre.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av skruvis:

Läste inte testet så noga men vilka är dessa nvidia kort som presterar så betydligt mycket bättre än dessa Fury kort förutom TitanX & 980Ti som presterade något bättre.

Något bättre?
Enligt prestandaindexet:
Fury Tri-X vs 980 Ti DCUIII: Ti är 23% bättre i 4K, 25% i 1440p och 30% i 1080p.
Fury X vs 980 Ti DCUIII: Ti är 15% bättre i 4K, 19% i 1440p och 25% i 1080p.
Oklockat då. Klockar man ökar skillnaden.

Dessutom kom ett överklockat referens 980 ikapp/nästan ikapp överklockade tredjeparts Fury (till och med överklockade Fury X i två spel). Ett överklockat tredjeparts 980 har troligtvis en möjlighet att prestera bättre än överklockade Fury Tri-X och är dessutom billigare.
Visst, om man inte tänker klocka är ju Fury bättre än 980.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Ganska imponerande kort, men tyvärr alldeles för dyra för deras eget bästa om priserna stämmer.

GTX 980 Ti referens finns att köpa för strax under 7000:-, och GTX 980 Ti med eftermarknadskylare (både MSI och Gigabyte) finns för runt 7500:-.

Alla dessa 3 kort har bättre pris/prestanda* än Asus och Sapphire R9 Fury i 1080p, och MSI/Gigabyte GTX 980 Ti har även bättre pris/prestanda än Asus/Sapphire R9 Fury i 1440p och 4K. (och då har vi inte ens börjat prata överklockning...)

Furykorten måste ner i pris med minst en tusenlapp.

(*Tittar på sweclockers prestandaindex för att jämföra prestanda och pris.)

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Dallebull:

Asså Pls, Hade inte Nvidia känt sig hotade av Fury hade dom inte släppt 980ti.
Det är inte så att företag släpper saker "för o va snäll" med sina konsumenter direkt, det fanns en lucka mellan 980 och TitanX, för att AMD inte skulle täppa till det hålet med ett kort som spöar 980 och nosar på TitanX var de tvugna att släppa något för att täppa till hålet.
Räknar man bort 980ti hade fury/x legat helt perfekt i både prestanda och pris, men bara för att det råkar existera och till o med spöa TitanX blir Amds kort på samma prisnivå "Skit" och "Skräp".

Hoppas ni domedagsprofeter e nöjda när vi sitter i samma sits på GPU sidan som på CPU, inte många % skillnad på Intels nya serier, varför slänga miljarder på r&d när man redan har bäst produkt och är relativt ohotad?

Nvidia släppte 980Ti pga exakt samma sak som AMD's Fury kort.
För att bli av med trasiga kretsar..

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av ArcticFire:

Något bättre?
Enligt prestandaindexet:
Fury Tri-X vs 980 Ti DCUIII: Ti är 23% bättre i 4K, 25% i 1440p och 30% i 1080p.
Fury X vs 980 Ti DCUIII: Ti är 15% bättre i 4K, 19% i 1440p och 25% i 1080p.
Oklockat då. Klockar man ökar skillnaden.

Dessutom kom ett överklockat referens 980 ikapp/nästan ikapp överklockade tredjeparts Fury (till och med överklockade Fury X i två spel). Ett överklockat tredjeparts 980 har troligtvis en möjlighet att prestera bättre än överklockade Fury Tri-X och är dessutom billigare.
Visst, om man inte tänker klocka är ju Fury bättre än 980.

Eftersom majoriteten av dom jag känner klockar inte utan enbart lirar så faller just överklockning bort alla kort säljs juh inte till medlemmar på sweclockers eller hur?.. men frågan var vilka kort förutom just TitanX/980Ti presterar så betydligt mycket mer?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av ArcticFire:

Tror nog att många som är beredda på att betala 7k för ett kort överklockar.

Mina motiv för att köpa ett grafikkort för 7000 eller mer är ju att slippa överklocka.

Överklockning görs av två grupper, entusiaster/nördar samt snåla/medellösa.

Citera flera Citera
Permalänk
Avstängd
Citat:Skrivet av Sveklockarn:

Mina motiv för att köpa ett grafikkort för 7000 eller mer är ju att slippa överklocka.

Det är ju gratis prestanda oavsett prisnivå, kolla bara hur mycket du kan plocka hem med ett 980 Ti.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av MinscS2:

Ganska imponerande kort, men tyvärr alldeles för dyra för deras eget bästa om priserna stämmer.

GTX 980 Ti referens finns att köpa för strax under 7000:-, och GTX 980 Ti med eftermarknadskylare (både MSI och Gigabyte) finns för runt 7500:-.

Alla dessa 3 kort har bättre pris/prestanda* än Asus och Sapphire R9 Fury i 1080p, och MSI/Gigabyte GTX 980 Ti har även bättre pris/prestanda än Asus/Sapphire R9 Fury i 1440p och 4K. (och då har vi inte ens börjat prata överklockning...)

Furykorten måste ner i pris med minst en tusenlapp.

(*Tittar på sweclockers prestandaindex för att jämföra prestanda och pris.)

Vad kostade ett TitanX eller ett 980Ti när det släpptes? Netonnet listar ett XFX Fury X för 6790:- & gissningsvis kommer priset att droppa när försäljningen kommer i gång ordentligt på Fury/Fury X.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Yes, så om man blundar för OC, och jämför referens mot referens (som man bör) är inte Fury X SÅ jävla dåligt i jämförelse.
I "best of" scenarion är dock 980ti tyvärr bättre.

Hade Verkligen önskat att AMD kunde bita ifrån ordentligt. Men kanske i Dx12, kanske....

Citat:Skrivet av Tobbbe__:

Nvidia släppte 980Ti pga exakt samma sak som AMD's Fury kort.
För att bli av med trasiga kretsar..

Vilken var tur för nVidia att dreas cuttade krests var precis lite bättre i Dx 11 än vad amd's topkrets är.
Dx11 gillar många ROPS, vilket är tydligt, kan DX12 få mer gjort om det finns mer bakom varje ROP är det bara possitivt.

Ska man vara realistiskt så kommer Nvidia hinna få ut sina högpresterande Dx12 kretsar innan DX12 blir vanligt bland spel och då är vinsten noll om AMD's presterar bättre i ett halvår i DX12 utan spel.

Citera flera Citera
Permalänk
Avstängd

Vad kostade ett TitanX eller ett 980Ti när det släpptes? Netonnet listar ett XFX Fury X för 6790:- & gissningsvis kommer priset att droppa när försäljningen kommer i gång ordentligt på Fury/Fury X.

Fury är ganska poänglös om det kostar ~6400 kronor i butik nu enligt tabellen.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av SeF.Typh00n:

Fury är ganska poänglös om det kostar ~6400 kronor i butik nu enligt tabellen.

Var inte det initiala priset på 980Ti runt 8000:-? Priset på Fury kommer att sjunka lika säkert som att det sjönk på 980Ti.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Det är ju gratis prestanda

Gratis instabilitet/värme/fläktljud också? Något likhetstecken mellan att välja fet hårdvara och att ägna sig åt överklockning finns inte, bara det jag vill säga.

Citera flera Citera
Permalänk
Avstängd

Gratis instabilitet/värme/fläktljud också? Något likhetstecken mellan att välja fet hårdvara och att ägna sig åt överklockning finns inte, bara det jag vill säga.

Du får även gratis extra värme och fläktljud av att köpa den fetaste hårdvaran...

Du vinner 200 gånger mer än vad du "förlorar".

Var inte det initiala priset på 980Ti runt 8000:-? Priset på Fury kommer att sjunka lika säkert som att det sjönk på 980Ti.

Det hjälper inte den lilla prisskillnaden mellan Fury och Fury X.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Eftersom majoriteten av dom jag känner klockar inte utan enbart lirar så faller just överklockning bort alla kort säljs juh inte till medlemmar på sweclockers eller hur?.. men frågan var vilka kort förutom just TitanX/980Ti presterar så betydligt mycket mer?

Han skrev ju bara "Tråkigt att korten presterar så mycket sämre än nvidia korten". Med det menar han ju 980 Ti och Titan X, det är ju två stycken så det blir korten.

Majoriteten av de jag känner klockar inte heller, men de sitter inte heller på något bättre än GTX 970.

Å andra sidan köper majoriteten inte heller kort för 5-8k. Fury/Fury X faller ju i princip bort för de som vill klocka och det är troligtvis en hel del av de som lägger så mycket på ett grafikkort. Speciellt eftersom de är menade för 4K och presterar dåligt i 1080p. Hur många Svenssons spelar i 4K? Fury X kostar dessutom som ett 980 Ti och presterar sämre oklockat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det hjälper inte den lilla prisskillnaden mellan Fury och Fury X.

Det är sant mycket sant t.o.m. men en pessimist ser en liten prisskillnad medan en opportunist ser att priset kommer att sjunka rejält då på Fury.

Visa signatur

Citera flera Citera
Permalänk
Medlem

Hur presterar den överklockade Furyn i 4k?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Avstängd

Du måste tänka på att överklockning också görs på fabrik.
Jag kanske har fel men tredjepartskylare säljer väl mest även bland casuals?

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av Hymer:

Hur presterar den överklockade Furyn i 4k?

Edit: Sorry såg att du sökte efter överklockade kort i efterhand

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:Skrivet av tvelander:

fattar inte varför köpa detta när man får 980ti referens för 6700kr?

Som klockar otroligt mycket bättre och 2GB mer VRAM

https://www.caseking.de/inno3d-geforce-gtx-980-ti-oc-herculez...

Eller för 6700kr får man detta.

Måste hålla med. Medan Fury och Fury X inte är dåliga kort finns det för de flesta liten anledning att skaffa dem till nuvarande pris för de flesta användare. 980Ti ligger något över och presterar genomgående bättre, lägre värmeutveckling/elförbrukning, Shadowplay och Nvidia har ett övertag på mjukvaran. Sen är inte Fury utan fördelar, men de är ringa jämfört med 980Ti.

Däremot anser jag att 980 har lite att sätta mot 390X förutom på elförbrukning/värme (och Shadowplay). Snackar vi lägre prisklasser är helt klart AMD med i leken. Det är lätt att stirra sig blind på toppkorten.

Citera flera Citera