Jag hade samma problem i natt efter att först uppgraderat inifrån windows 7, aktiverat, bootat med USB installationsmedia, rensat alla partitioner och gjort en Clean install där jag hoppade över mata i licensnyckel, precis enligt anvisningarna. Då fick jag upp ogiltig nyckel och att det inte kan aktiveras så som trådens första post beskriver det. Blev trött och irriterad när jag lade mig.
Men bootade upp datorn igen i morse, installerade några uppdateringar och tänkte jag kollar väl aktiveringen igen och nu står det att windows är aktiverat! Har också fått en ny produktnyckel. Så kanske hjälper det med lite tålamod bara. Starta om, uppdatera och använd datorn som vanligt så aktiveras det så småningom. Lätt att bli frustrerad och tro att det inte funkar men det är nog bara väldigt hög belastning på aktiverings-servrarna så man får det låta bero lite så kanske det löser sig. Var alltså beredd att börja om från början med Windows 7 installation, alla tusentals uppdateringar och så vidare men att sova på saken gjorde att problemet löste sig av sig självt.
Ni har nog bara för dåligt tålamod! Ta det lugnt och gör inget förhastat. Om det inte aktiveras direkt så vänta och se vad som händer om några dagar. Man har väl 30 dagar eller något sådant på sig att aktivera?
Edit: Jag körde in windows 10 med "USB media Creation tool" eller vad det heter men med alternativet uppgradera nu inifrån windows. Först hade jag sparat ner iso-filerna och lagt på USB-minne men första windows 10 installationen gjorde jag alltså via det där iso-nedladdnings-verktyget. Dock hade jag reserverat Windows 10 med windows update innan, bara att jag inte orkade vänta på att windows update skulle installera det. För övrigt hoppade jag också över att skapa microsoft konto så uppenbarligen är microsoft-konto inget krav för att det ska fungera. Jag har inget microsoft-konto och har inga planer på att skaffa mig det heller. Sedan var det ju ren installation från USB på tömd hårddisk. Så det måste vara den första aktiveringen av Windows 10 som sparar ner hårdvarufingeravtryck i microsofts aktiverings-servrar. Att det tog sådan tid efter den rena installationen är nog bara beroende på överbelastning hos Microsoft.
EDIT 2: Kom förresten att tänka på att de där uppdateringarna innehöll drivrutiner till diverse hårdvara. Kan det vara att hårdvarudrivarna måste bli installerade innan aktiveringen av Windows 10 tycker att hårdvaran matchar den ursprungliga aktiveringen? Men annars är min teori överbelastning hos Microsoft.
EDIT 3: Vid min rena installation tog jag även bort OEM-partitionen. Jag tog bort alla partitioner så inget kan ha varit sparat på hårddisken från föregående aktivering. Jag tror inte det är något problem att byta systemdisk men nu testade jag i och för sig med samma systemdisk men dock helt rensad.