Behöver hjälp med att koppla ADSL till telefonjack som sedan går till Routern

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att koppla ADSL till telefonjack som sedan går till Routern

Hej!
Jo, det är så att när vi byggde vårat hus installerade el-gubben även Internet men inte så snyggt. Det är en kabel som går in genom fönstret som sedan går till ett löst telefonjack som sedan routern är inkopplat in till.
Telia säger att det kostar 8000 kronor att ta hit en tekniker som ska installera allting vilket jag anser är alldeles för mycket för att koppla internet till en annan koppling.

Situationen i nuvarande är jag har en kabel som går från vägen (ADSL) nära till huset, det är denna kabeln jag vill koppla in i elskåpet som i sin tur leder till de två telefonjacken som finns inuti huset.
ADSL-kabeln är fyra olika strängar, två vita, en blå och en orange. Jag såg på det lösa telefonjacket som vi använde till Internet och såg vilka strängar som var inkopplade och gjorde samma sak med elskåpet. Det var en vit och en blå som jag kopplade in i varandra, dock var det en annan vit som inte användes.

Internet fungerar nu men det verkar som det går saktare än den förra lösningen, 20upp och 5ner, nu är det 5upp och 0,3ner. Den förra lösningen var inte alls optimal, eltejp över allt och sånt.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

@Galarix:

Pja, du nämner ju själv vad som är felet. Varför bara inte anlita en egen tekniker som kommer och fixar det åt dig?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C