ny dator Skylake or Haswell-E, gaming 25k

Permalänk
Medlem

ny dator Skylake or Haswell-E, gaming 25k

Satte ihop denna dator två datorer, har svårt att välja

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8270186/skylake

http://www.inet.se/kundvagn/visa/8270296/haswell-e

planerar att köpa ett till 980Ti nästa år

Haswell-E datorn kör jag även med Quad-channel. Det borde väl vara värt ganska mycket?

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k |Asus P8P67 PRO | Corsair16GB 1600MHz XMS3 | ATi HD6970 CF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yakolev:

Jag är personligen inne på 5820K. Skylake är en besvikelse om du frågar mig.
Dock så bör du fundera på att skaffa Windows 10 om du vill kunna använda DX12

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Han får ju wibdows 10 då han köper windows 7 så jag ser inget fel där.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

@BrusE:

Han får ju wibdows 10 då han köper windows 7 så jag ser inget fel där.

Är det inte lika bra att han tar Windows 10 på en gång?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Haswell-E > 6700k
#15587618 hela den tråden diskuterar exakt samma fråga.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@BrusE:

Njaa... om han inte gillar windows 10 har han ju då möjligheten att byta tillbaka.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Haswell-E > 6700k
#15587618 hela den tråden diskuterar exakt samma fråga.

Finns det siffror som visar att 5820k är bättre för spel än i7 6700k ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av coopish:

Finns det siffror som visar att 5820k är bättre för spel än i7 6700k ?

Bekymret är följande,
du åker i en bil som kör 100km/h och sedan ökar den till 103km/h men du märker ingen skillnad.
en 5820k med 6 kärnor är helt enkelt det bättre köpet.
mer flexibilitet samt samma prestanda.
5820k krossar allt som kräver flera trådar vilket en hel del spel redan stödjer.
det bättre valet

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Flopper:

5820k krossar allt som kräver flera trådar vilket en hel del spel redan stödjer.

"En hel del" var ju att ta i från tånaglarna. Antalet är mindre än fingrarna på min ena hand.
Men... för spel räcker valfri i7 nyare än Nehalem till precis allt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

@Yakolev: Jag hade kört på skylake. Jag hade även ändrat om lite i builden så det blivit något såhär.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/8273910/2015-08-07

Permalänk
Medlem

Tack för era svar.

Desto mer jag funderar på det, så känns det onödigt att lägg 25k på en ny dator just nu. Min Sandy dator är inte så dålig. Men låter väldigt mycket.

Kanske bara blir nytt/nya grafikkort.

Valde Win7 pro bara för att få win 10 pro lite billigare. tänkte aldrig på hur lite billigare det blev. Om det blir ett dator köp så blir det inte "Pro" behöver det inte.

@StuntmanMike jag ändrade till exakt samma nätdel efter jag gjorde inlägget. Tänkte att "be quiet" skulle vara tystare, är inte värt priset.

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k |Asus P8P67 PRO | Corsair16GB 1600MHz XMS3 | ATi HD6970 CF |

Permalänk
Medlem

@Yakolev:

Jag körde en i5 2500k parat med 780 ti. Ingen flaskhals från processorns sida. Du som sitter på en 2600k lär inte heller ha problem. Ett nytt grafikkort ska göra susen. Du kan också byta till ett ljuddämpat chassi/köpa tysta fläktar om du stör dig på ljudnivån.

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yakolev:

Haswell-E datorn kör jag även med Quad-channel. Det borde väl vara värt ganska mycket?

Det kommer säkert gå att mäta i någon benchmark, men knappast märkas på användarupplevelsen.

Permalänk
Medlem

@Deatlev funderar på att sätta ljuddämpande material under skrivbordet. Sätta i ett nytt grafikkort kan jag göra men nytt chassi, jag tycker inte att det är kul att bygga datorer längre:/

@Sveklockarn aha Inte mer än så. Låter inte som nått jag ska priotera. När det blir dags för ny dator, Tack

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k |Asus P8P67 PRO | Corsair16GB 1600MHz XMS3 | ATi HD6970 CF |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Yakolev:

Tack för era svar.

Desto mer jag funderar på det, så känns det onödigt att lägg 25k på en ny dator just nu. Min Sandy dator är inte så dålig. Men låter väldigt mycket.

Kanske bara blir nytt/nya grafikkort.

Min Ivy Bridge i7 är ca 7% snabbare per MHz än din Sandy Bridge i7, så du får samma prestanda vid 4,5 GHz som jag har vid 4,2 GHz.

Jag har slagit i taket för vad min processor orkar med, mina grafikkort når bara 80% av maxprestandan i 1080p... men enbart i 1920x1080. I 5760x1080 ligger de fortfarande maxbelastade båda två.

http://www.3dmark.com/3dm/8064944

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

@Yakolev: Sätta ljuddämpande material under bordet tror jag inte kommer göra någon nytta.
Trist att du inte vill bygga om datorn då ett Define S/R5 hade gjort susen. Tillsammans med ett EVGA G2 850w, Noctua u14s, 140mm Noctua pwm fläktar(2/3fram 1bak) Asus moderkort, en Maxwell GPU och såklart en SSD så kommer datorn att va löjligt tyst.

Permalänk
Medlem

Roffade år mig Inets sista EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+

tar och köper en till vid någon rea fram över

*Edit* @StuntmanMike har ett Corsair Obsidian 800D chassi nu tror du det skulle hjälpa om jag satt ljuddämpande material på insidan av dörren, kommer se skit fult ut pga fönstrett. */edit*

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k |Asus P8P67 PRO | Corsair16GB 1600MHz XMS3 | ATi HD6970 CF |

Permalänk

@Yakolev: Mjo, fast det räcker ju inte med sidopanelerna utan toppen och alla ställen du kan få fast att på utan att va ivägen.. Angående fönstret så skulle du kunna printa ut något motiv eller bild och ha imellan så man inte bara se dämpmatrialet. Tror dessutom det blir lättare att flytta över till ett define S än att sätta i ljuddämpningen. Framförallt om du samtidigt byter till G2 agget och dess modulära kablar.. Dina bekymmer går ju att lösa med pengar och/eller tid.. =P

Permalänk
Medlem

Ja det är nog lättare att köpa ett helt nytt chassi. En tyst dator vore riktigt nice. Ska fundera på det.

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k |Asus P8P67 PRO | Corsair16GB 1600MHz XMS3 | ATi HD6970 CF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yakolev:

Ja det är nog lättare att köpa ett helt nytt chassi. En tyst dator vore riktigt nice. Ska fundera på det.

Exakt vad är det som låter egentligen? Är det fläktarna så kan du väl bara byta ut dem till lite mer tystare fläktar, alternativt köpa en fläktkontroller?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Exakt vad är det som låter egentligen? Är det fläktarna så kan du väl bara byta ut dem till lite mer tystare fläktar, alternativt köpa en fläktkontroller?

Visst spelar det roll vilka fläktar man har. Men nu har jag haft ett 540Air och ett Enthoo Evolve sedan jag hade ett Define R3 och jag måste säga att ljuddämpningen gör väldigt mycket. Kanske inte under full load men allt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Visst spelar det roll vilka fläktar man har. Men nu har jag haft ett 540Air och ett Enthoo Evolve sedan jag hade ett Define R3 och jag måste säga att ljuddämpningen gör väldigt mycket. Kanske inte under full load men allt annat.

Kan inget annat än att hålla med dig. Men jag anser också att fläktkontroller funkar minst lika bra om man vill få ned ljudnivån och är ett alternativ som skulle passa bättre för TS.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

@Cenordia Ja har inte TS någon sådan eller inte styr fläktarna via moderkortet så är det ju ett smidigt sätt.!

Permalänk
Medlem

Tyst graffa och noctuafläktar så är det inga problem.
Har man datorn på golvet så se till så det är städat så damm inte åker in i burken.
Har bägge mina på skrivbordet och min WS låter inget alls.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

@Cenorida Ja har inte TS någon sådan eller inte styr fläktarna via moderkortet så är det ju ett smidigt sätt.!

Går att köpa för 200-500kr

Skrivet av _niko_:

Tyst graffa och noctuafläktar så är det inga problem.
Har man datorn på golvet så se till så det är städat så damm inte åker in i burken.
Har bägge mina på skrivbordet och min WS låter inget alls.

Precis var jag föreslog

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

oj här har det rastat inlägg:)

Kommer riva igenom datorn när jag har fått min nya grafikkort. Har 6 fläktar i datorn så alla lär inte vara inkopplade på moderkortet. ska se vad jag kan göra om. Har en zalman fläkt controller liggande ifrån en gammal dator någon stans.

Visa signatur

| Intel Core i7 2600k |Asus P8P67 PRO | Corsair16GB 1600MHz XMS3 | ATi HD6970 CF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yakolev:

oj här har det rastat inlägg:)

Kommer riva igenom datorn när jag har fått min nya grafikkort. Har 6 fläktar i datorn så alla lär inte vara inkopplade på moderkortet. ska se vad jag kan göra om. Har en zalman fläkt controller liggande ifrån en gammal dator någon stans.

Hur funkade controllern?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

@BrusE:

Han får ju wibdows 10 då han köper windows 7 så jag ser inget fel där.

Jag hade aldrig köpt föråldrad mjukvara till en "top of the line" gaming PC.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag hade aldrig köpt föråldrad mjukvara till en "top of the line" gaming PC.

Jag förstår inte dig riktigt nu. Vad är föråldrat med Windows 10?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deatlev:

Jag förstår inte dig riktigt nu. Vad är föråldrat med Windows 10?

Windows 7 är föråldrat, varför köpa Windows 7 och sedan uppgradera till Windows 10. Du kan ju lika gärna köpa Windows 10 direkt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64