Permalänk
Medlem

Vaknar upp ur sömnläge - Windows 10

Hej!

Jag har ett problem jag inte lyckas lösa. Nämligen att min stationära dator vaknar upp ur sömnläget såvitt jag kan bedöma helt slumpvis. Detta började efter 3 större förändringar i mjuk- och hårdvaran.

1. Installerade Windows 10 Pro N
2. Installerade en ny SSD (Samsung 850 @ 256GB)
3. Inaktiverade mitt Creative X-Fi Titanium och aktiverade det integrerade ljudkortet (i väntan på att Creative släpper drivrutiner för Windows 10). Kortet sitter fysiskt kvar i alltså, men är inaktiverat i enhetshanteraren.

Innan detta och på gamla disken med Windows 8.1, samt på gamla disken med Windows 10 uppdaterat från 8.1 fungerade sömnläget utan problem.

Har gått igenom de vanliga stegen med att leta på mus, nätverkskort etc. med behörighet att väcka datorn ur sömnläget och bocka ur denna, utan framgång. Har även efter att datorn vaknat upp kollat vilken enhet som vart skyldig, men har där inte fått ut ett jota då den loggen ekar tom.

Sett över tjänsterna som körs också, i och med att datorn väcks oavsett tid på dygnet kan jag inte heller där se något som kan orsaka detta.

Jag står och stampar lite nu och vet inte vad mera jag kan göra, tänkte höra om någon här har en aning om vad som kan orsaka detta och vad mera man kan försöka se över för att lösa det hela? Denna burk detta inträffar på är f.ö den enda burken jag upplevt problemet på sedan jag gick över till W10.

Tack för tips och förslag på förhand!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Hittat någon lösning som du kan dela med dig?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem och jag hade det även med min förra dator. Clueless...

Permalänk
Medlem

När jag har haft sådana problem så har det varit nätverkskortet som väckt datorn. Samma problem om du rycker nätverkssladden/stänger av nätverkskortet om det är trådlöst?

Sedan under Control Panel\All Control Panel Items\Security and Maintenance\Automatic Maintenance så finns det ett val för att låta scheduled maintenance väcka datorn det kan man också prova att kryssa ur.

Permalänk
Medlem

Har samma problem fast i Windows 7

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Hade detta i Windows 7, nu har jag uppdaterat till 10 men jag har inte hunnit märka om jag fortfarande har problemet... Jag testade och ändra usb inställningar nånting för strömsparläge och det hände inte riktigt lika ofta men problemet fanns fortfarande kvar...

Permalänk
Medlem

Denna guiden hjälpte mig hitta vad som väckte min burk:
http://www.makeuseof.com/tag/stop-windows-computer-randomly-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fis-Emma:

Hittat någon lösning som du kan dela med dig?

Skrivet av Snorren:

När jag har haft sådana problem så har det varit nätverkskortet som väckt datorn. Samma problem om du rycker nätverkssladden/stänger av nätverkskortet om det är trådlöst?

Sedan under Control Panel\All Control Panel Items\Security and Maintenance\Automatic Maintenance så finns det ett val för att låta scheduled maintenance väcka datorn det kan man också prova att kryssa ur.

Skrivet av Mellowk:

Denna guiden hjälpte mig hitta vad som väckte min burk:
http://www.makeuseof.com/tag/stop-windows-computer-randomly-w...

Guiden går igenom dessa tips, har följt allt till punkt och pricka men har fortfarande samma problem, tack för att ni försöker hjälpa till! Blir inte klok på vad det kan vara som orsakar detta. Och som sagt i loggen över vad som väckt datorn ur sömnen finns inga enheter att utläsa, finns inte heller såvitt någon tjänst som kickar igång och väcker datorn. Nätverkskortet har senaste (och samma drivrutiner som till W8.1) installerade och känns inte heller de som orsaken bakom det hela.

Skulle TeamViewer kunna vara boven i dramat? Någon tjänst från det programmet som gör att datorn väcks?

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

@Subtractive:

Har du provat slå av aktivering på alla devices som listas i "powercfg –devicequery wake_armed"? Felet hos mig var mitt Logitech G19 tangentbord och då jag har musen kopplad via det så...

Så nu använder jag powerknappen för att väcka burken och det fungerar än så länge. Jag har varit med om att burken vaknade en gång men då var det Windows update som ville uppdatera. Det var dock i en tidigare build på insider programmet.

Permalänk
Medlem

Om någon fortfarande har problem så skrev jag ned hur man löser några vanliga problem med att datorn startar här: