Permalänk

Trasig processor - Hjälp uppskattas.

Hej,

Kopplade in min i5-4670k till en Asus Z87m-PLUS (med senaste BIOS) och jag får ingen bild. Det som händer är:
1. Först startar alla fläktar.
2. Sedan, några sekunder senare, så stängs datorn av.
3. Efter kanske 2 sekunder startar datorn igen med svart skärm.

Har testat processorn i en annan dator och exakt samma sak händer. Har testat en annan processor i min dator, och det fungerar utmärkt. Har resettat CMOS, tagit ut batteriet och kontrollerat att alla kablar sitter där de ska, testat integrerat grafikkort.

Är processorn körd?

Edit:

Har även testat att ta bort allt ram. Får inte ens något errorpip.

Permalänk
Medlem

Är ovanligt med trasiga CPU, men det mesta verkar faktiskt tyda på att CPU är trasig.
Dubbelkolla att du verkligen har senaste bios.

Tar du ut allt RAM så kan du inte testa datorn alls, det måste vara minst en sticka i.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Kontrollera så att "guldplättarna" som finns under CPU inte har tappat någon eller att det finns något smuts.

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk

@dLuux: Kan man rengöra dessa med isopropanol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@dLuux: Kan man rengöra dessa med isopropanol?

Absolut går det bra! Jag brukar använda en tandborste och lite isopropanol.

Visa signatur

| Intel i7 4790k :: EVGA GeForce GTX 980TI :: Samsung 850 EVO 500GB :: EVGA Supernova G2 750W 80+ :: Asus z97-a :: Corsair Carbide Air 540B :: Corsair Dominator Platinum 16GB |

Permalänk
Skrivet av dLuux:

Absolut går det bra! Jag brukar använda en tandborste och lite isopropanol.

Testade det och fortfarande ingen lycka. Tror nog den är trasig. Händer ju samma sak när jag testar i en annan dator.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Är ovanligt med trasiga CPU, men det mesta verkar faktiskt tyda på att CPU är trasig.
Dubbelkolla att du verkligen har senaste bios.

Tar du ut allt RAM så kan du inte testa datorn alls, det måste vara minst en sticka i.

Har senaste BIOS. Men moderkortet ska ändå stöda CPUn out of the box.

Permalänk

Det där var inte trevligt. SKulle processorn vara helt körd så skulle enligt mina erfarenheter datorn inte starta alls. Det kan vara något som är felkopplat/en annan komponent sönder/något fel/någonstans finns det kortslutning??

Det första när datorn är sönder är att ELIMINERA allt annat, dvs försäkra sig att allt annat är 100% i skick.

Hur var din konfiguration före? Dvs vad bytte du ut egentligen och varifrån kommer nya delarna?

Permalänk

@Dual-Tjur: Jag kör just nu med G3220, och det fungerar bra. Processorn är köpt begagnad, liksom moderkortet (köptes från olika personer). i7 4770 kördes på moderkortet innan enligt förra ägaren.

Jag anser nog att jag har eliminerat allt. Testa CPU:n på ett annat moderkort, samt testat en annan processor med mitt moderkort.

Menar du att inget skulle hända när man trycker på knappen? För mig startar fläktarna i alla fall.

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

@Dual-Tjur: Jag kör just nu med G3220, och det fungerar bra. Processorn är köpt begagnad, liksom moderkortet (köptes från olika personer). i7 4770 kördes på moderkortet innan enligt förra ägaren.

Jag anser nog att jag har eliminerat allt. Testa CPU:n på ett annat moderkort, samt testat en annan processor med mitt moderkort.

Menar du att inget skulle hända när man trycker på knappen? För mig startar fläktarna i alla fall.

Finns nog inge mer du kan göra e nog bara att skaffa ny cpu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming/Allround Dator: I7 4790k, Gigabyte windforce 3X 2gb GTX 760, CX500, H440, MSI Z97 Gaming 5, Hyper 212 Evo
Laptop 1. Asus k73e: intel core i5 2410m HD3000 bästa laptopen jag haft/använt synd bara att den börjar visa 4 år av släpandes till kompisar :(
Laptop 2. EN TV43CM: A6-4400m Platta: Surface pro 1

Permalänk
Medlem

Är processorn delidad eller något sånt? Ibland kan man ju lyckas ha sönder grejerna då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av kangarooster:

@Dual-Tjur: Jag kör just nu med G3220, och det fungerar bra. Processorn är köpt begagnad, liksom moderkortet (köptes från olika personer). i7 4770 kördes på moderkortet innan enligt förra ägaren.

Jag anser nog att jag har eliminerat allt. Testa CPU:n på ett annat moderkort, samt testat en annan processor med mitt moderkort.

Menar du att inget skulle hända när man trycker på knappen? För mig startar fläktarna i alla fall.

ja, då är det liksom100% klart. processorn är sönder. var köpte du processorn begagnad? Då bör du försöka få pengarna tillbaka.

men det kan vara svårt om du inte känner säljaren. En gång köpte jag en e8400 som hade "skrapat" yta för att få bätte värmeledningsförmåga. Den var helt död, inget startade då. 40€ fick jag inte tillbaka, han skyllde det på mig. Med tanke på hur den var polerad så kunde det ha varit vilken processor som helst -billig P4 eller e6300. Efter det köper jag bara processorer från såna som brukar sälja såna begagnade ofta och har hållit på med det länge, aldrig från en okänd person som säljer sin första processor.

Permalänk

@jOnÄTÄn: Jag antar att den inte är deliddad, för det hade jag väl märkt (IHS:en borde väl vara lös då)?

@Dual-Tjur: Köpte den här på marknaden. Har varit i kontakt med säljaren men enligt honom fungerade den. Finns nog inte mycket jag kan göra.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@jOnÄTÄn: Jag antar att den inte är deliddad, för det hade jag väl märkt (IHS:en borde väl vara lös då)?

@Dual-Tjur: Köpte den här på marknaden. Har varit i kontakt med säljaren men enligt honom fungerade den. Finns nog inte mycket jag kan göra.

Tack för hjälpen.

Jo det borde du ju fått berättat för dig om det är en vettig säljare i alla fall. Tråkigt att den är död har aldrig varit med om att processorn i sig var kass . Hur kom den förpackad ? På rätt sätt eller invirad i tidningar ? (en gång köpte jag ett hd4650 köpt här på swec som jag fick i en skokartong med tidningspapper utan esd påsen) men anmäl säljaren om den inte reder ut detta kan inte tänka mig en processor går sönder om den är packad rätt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, verkar tyvärr som du har blivit blåst. Vad hette säljaren så man inte råkar stöta på trollet?

Det kan han gott få.

Permalänk

@kangarooster: Det där lät ju inte så roligt.

Kanske ska försöka med garanti på den? Intel ger ju tre års garanti och 4670 kom väl under 2013.

Intels garantisök

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Vill inte berätta vem säljaren är, för jag kan inte utesluta att det är mitt fel att den har gått sönder. Jag skapade inte denna tråd för att hänga ut någon, utan för att se om jag verkligen uteslutit alla möjligheter att CPU:n är trasig.

Den låg i orginalkartong inlindad i bubbelplast med tejp runtom, ska nämnas att jag hämtade den hos säljaren.

@Anonymous FTW: Tack för tipset. Dock hittar jag inte FPO eller ATPO numrena?

Permalänk

@kangarooster:

"All Intel® Desktop Processors have markings inscribed on the top of the processor package. The most recent Intel® Desktop Processor packages and markings are described here.

Some of these markings include the serial number of the processor, which is required for warranty processing. The serial number of a processor is typically a combination of the finished process order (FPO) number and the assembly test process order (ATPO) number. Always provide both numbers if they are available for your processor. If the ATPO number is not present, provide the FPO number."

Källa

Du har ju som tur är kartongen.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk

Jag har för tillfället exakt samma problem när det gäller min kompis dator. Han har ett moderkort med z97-A och Intel Core i7 4790K 4GHz. Vi har lagt in alla sladdar & delar rätt, men när vi väl sätter igång datorn så börjar fläktarna att fungera i 1-2 sekunder och kort därefter så slutar allt att fungera... Är cpu:n skadad? Vi har testat starta datorn utan den & det gick utmärkt! Allt fungerade så som de skulle & fläktarna sattes igång utan att stängas av efter 1-2 sekunder... Men när det väl gäller att återigen placera cpu:n så händer det samma grej igen:(

Vill bara tillägga att alla delar är splitternya från Inet & delarna nåddes fram för två dagar sedan

Permalänk

@Anonymous FTW: Tack! Chattade med en person, men det var tydligen nordamerikanska supportavdelningen. Ska ringa den svenska på måndag.

@TheMushroom: Det där med att datorn slutar fungera efter 1-2 sekunder (dock startar den upp igen automatisk för mig efteråt) verkar enbart hända mig om man drar ut sladden till nätaggregatet, väntar, kopplar in, startar. Om man sedan stänger av datorn, och försöker starta den på nytt så stänger den inte av sig själv, utan den håller sig vid liv, dock är skärmen svart.

Har ni testat med en annan CPU? I erat fall kanske det handlar om att moderkortet inte har uppdaterat BIOS. 4670K tror jag de flesta moderkort stöder från början, men eftersom 4690K är nyare så kanske inte BIOS är up-to-date.

Enligt ASUS hemsida så får version 1008 stöd för eran processor.

Z97-A BIOS 1008
1.Enhance compatibility for new Anniversary Edition and Devil's Canyon CPU.
2.Optimize overclocking function and performance for new Anniversary Edition and Devil's Canyon CPU.
3.Revise function description of SVID support item.

Ni måste tyvärr då få tag på en äldre processor för att uppgradera BIOS.

Permalänk
Skrivet av TheMushroom:

Jag har för tillfället exakt samma problem när det gäller min kompis dator. Han har ett moderkort med z97-A och Intel Core i7 4790K 4GHz. Vi har lagt in alla sladdar & delar rätt, men när vi väl sätter igång datorn så börjar fläktarna att fungera i 1-2 sekunder och kort därefter så slutar allt att fungera... Är cpu:n skadad? Vi har testat starta datorn utan den & det gick utmärkt! Allt fungerade så som de skulle & fläktarna sattes igång utan att stängas av efter 1-2 sekunder... Men när det väl gäller att återigen placera cpu:n så händer det samma grej igen:(

Vill bara tillägga att alla delar är splitternya från Inet & delarna nåddes fram för två dagar sedan

Testa att ha kvar endast ett ram minne, testa sedan med nästa osv..
Har ni en annan cpu eller moderkort ni kan testa med?
Det låter dock konstigt att det gick att starta utan processorn, hmm..

Som det stod längre upp i denna tråden, testa och se så det inte är något skit på cpun eller på socketen, kolla även efter hårstrå, hade ett katt hårstrå en gång fick massa konstigheter med allt egentligen..

Permalänk
Medlem

Köpte själv en 4670K här på sweclockers utan kartong och den fungerade i cirka en månad sedan stendöd.
Jag prövade med att göra en RMA på Intel och det gick bra utan några som helst problem.
Skickade ner den till deras service center.
Fick tillbaka en helt ny.
Tycker att deras service är kanonbra

Permalänk

@ThebasicOne @kangarooster Tack för er hjälp! Jag ska testa det där med RAM minnet & om det inte funkar så ska jag försöka få tag i en annan cpu. Jag hade tidigare tänkt ringa Inet angående detta & fråga om jag kunde byta ut min mot en annan(kommer det att göra någon skillnad?), med det kommer jag att göra i värsta fall.

Permalänk

@thomson: behövde man kvittot från butiken den var köpt?

Permalänk
Medlem

Använde mig utav denna länken

https://servicerequestmgmt.intel.com/WebticketUI/SignInPage.a...

Välj New Service Request och följ sedan anvisningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@thomson: behövde man kvittot från butiken den var köpt?

Nej det behövdes inget kvitto alls

Permalänk

@thomson: Ska ge det ett försök. Hur lång tid tog hela processen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

@thomson: Ska ge det ett försök. Hur lång tid tog hela processen?

Om jag inte minns helt fel så var det runt en vecka i från anmälan tills jag fick en ny.

Permalänk

@thomson: det var snabbt

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag hittade mina mail.
Order Information
Order Number: XXXXXXXXX
Order Date: 2015-May-28

Products shipped to you:

Row No : 1
Part No : XXXXXXXXXXXXXXX
Product : CPU, CORE I5-4670K (6M CA, UP TO 3.80 GHZ)
Ship Date : 06/02/2015
Carrier Desc : DHL