Nvidia Maxwell saknar viktig finess i DirectX 12 uppger Oxide Games

Permalänk
Medlem

Svettigt år för både nVidia och AMD.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

AMD kan utföra Conservative rasterization via deras GS och Rasterizer-ordered views via länkade listor.

Det är inte helt fullt stöd. Det är emulering.

För det är källan som är det vikgaste sist jag kollade referenser. För enligt det där är prestandan bättre på alla nivåer för Nvidia-kort tills det jämnas ut vid 128. (Det är dessutom 32, inte 31. Maxwell har en 32-köers Warp-scheduler)

Som sagt, mer info behövs.

Om källan är det viktiga skall man kanske inte använda en Nvidia-fanclub-subreddit som källa? Dessutom så ser det ju ut som att Nvidias kort inte klarar lika stora ködjup, vilket får prestandakonsekvenser i riktiga spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja Nvidia har inte klarat Windows 10 bra alls. Jag får "Display driver stopped responding and has recovered" minst 2 gånger om dagen sedan jag uppgraderade.

Det har inget specifikt med Windows 10 att göra, har fått det med Windows 7 nu det senaste året med, ibland 3-4 gånger om dagen och ibland klarar det sig en hel dag utan att det händer.

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag vet, men dett går hantera genom att inte installera dessa uppdateringar. I win 10 är det inte lika enkelt, om det ens går.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

3,5 GB & DX11,5 - but hey, who's counting numbers anyway?

Stavfel*
Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Måste sälja mitt gtx 970 på blocket snabbt!

500:- bjudet!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Men vad fan! Jag köpte precis ett ett 980 ti. Om det här stämmer och det påverkar prestandan så ska fan Nvidia ersätta alla som köpt Maxwellkort.

Visa signatur

Asus Rampage VI Formula, Intel i7 4770k 3,5 ghz, EvGA Geforce GTX 980 Ti, OCZ Vertex4 512 gb, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 gb.

Permalänk
Medlem

Och hur många spel stödjer dx12 i nuläget?

Permalänk

Rykten, rykten och rykten. Jag är absolut ingen fanboy av något läger men litar sällan på rykten. Ska bli intressant och se vad som stämmer och inte. Skulle det stämma så har Nvidia lite förklaring att göra.

OT: Både AMD och Nvidia har problem med Windows 10.

Permalänk
Inaktiv

Som många andra säger. Det finns ännu inga släppta produkter med stöd för DX12. Det kan vara så att nvidia inte är klara med stödet i drivrutinerna ännu.

Det kan också vara så att nvidia helt enkelt är begränsade av hårdvaran och ljuger om stödet, vilket skulle suga riktigt hårt.

Är det inte bättre at tvänta några dagar på ett officiellt svar, istället för att snurra ryktesmaskinen på högsta hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Man blir bara gladare för varje dag som går att man inte valde att lägga ut dom där extra 500kr för ett GTX 970 och köpte ett 290X istället
Bästa köpet någonsin.

Exakt vad jag inte gjorde....Suck

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Med tanke på att nVidia har gett mer utvecklarhjälp och tid till Oxide än någon annan hardware vendor tycker jag knappast man kan anklaga Oxide för att vara AMD-favoriserande. Om inte nVidia kan fixa problemet med full tillgänglighet till källkoden av spelet, utan istället ber Oxide stänga av featuren, då är det rätt tydligt att featuren helt enkelt inte fungerar så som den skall.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Sitter på jobbet så har inte läst igenom alla kommenterar, så om detta redan länkats ber jag om ursäkt

Här har ni lite tester som Nordic Hardware och gjort/publicerat.
http://www.nordichardware.se/images/galleries/Games/Ashes%20p...

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror inte det spelar någon roll. Sålänge Windows är closed source kan de lägga in vad de vill och vi har noll möjlighet att kolla om "stäng av"-knappen gör vad den påstår, och så har det ju alltid varit. Visst kan man vara arg på integritetsöverträdelserna i Windows 10 men jag tror inte att de är värre än i någon annan version.

De är värre i Windows 10. Dessutom är du förvirrad när det gäller "stäng av" knappen.
Det finns ingen "stäng av" knapp i Win7/8.1. Man tar bort uppdateringarna helt och hållet som gjorde det möjligt från början.

"Stäng av" finns i Windows 10 och där har jag noll tillit. Men det skiljer sig från version till version. I Win 10 så är det inbyggt i OS:et från grunden. I Win 7/8.1 är det små plåster som lagts till i efterhand som går att ta bort eller ens att inte installera alls om man har selektiva uppdateringar på som jag har.

Så det finns mycket mer kontroll i tidigare versioner än i Windows 10. Däremot är frågan hur många som orkar hålla en sådan koll på sikt? Därför kommer jag köra en Win 10 partition när DX12 spelen kommer ut och använder Mint som mitt vardagliga OS för allt annat än spel.

Permalänk
Hjälpsam

Ju längre Nvidia är tysta om saken desto mer misstänkt är det, skiten träffade fläkten i helgen, de borde komma med ett uttalande senast denna vecka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Läste nyheten men varför är alla så säkra på att det är fel på grafikkorten och inte drivrutinerna?

Mycket tråkigt om det är en begränsning i hårdvaran men att gå upp i taket av ilska för att en spelutvecklare kritiserar Nvidia känns som att överreagera. Ska bli intressant att läsa Nvidias respons i ärendet. Deras grafikkort blir ju definitivt mycket mindre intressanta om de inte har fullt stöd för DX12.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Typiskt av sweclockers att alltid göra negativa artiklar om NVIDIA, är ni köpt av AMD???

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Läste nyheten men varför är alla så säkra på att det är fel på grafikkorten och inte drivrutinerna?

Mycket tråkigt om det är en begränsning i hårdvaran men att gå upp i taket av ilska för att en spelutvecklare kritiserar Nvidia känns som att överreagera. Ska bli intressant att läsa Nvidias respons i ärendet. Deras grafikkort blir ju definitivt mycket mindre intressanta om de inte har fullt stöd för DX12.

Pga. de uttalanden som utvecklaren har gjort samt att Nvidias egna dokumentation visar att de hanterar async på ett annat sätt än AMD i hårdvaran.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

De är värre i Windows 10. Dessutom är du förvirrad när det gäller "stäng av" knappen.
Det finns ingen "stäng av" knapp i Win7/8.1. Man tar bort uppdateringarna helt och hållet som gjorde det möjligt från början.

"Stäng av" finns i Windows 10 och där har jag noll tillit. Men det skiljer sig från version till version. I Win 10 så är det inbyggt i OS:et från grunden. I Win 7/8.1 är det små plåster som lagts till i efterhand som går att ta bort eller ens att inte installera alls om man har selektiva uppdateringar på som jag har.

Så det finns mycket mer kontroll i tidigare versioner än i Windows 10. Däremot är frågan hur många som orkar hålla en sådan koll på sikt? Därför kommer jag köra en Win 10 partition när DX12 spelen kommer ut och använder Mint som mitt vardagliga OS för allt annat än spel.

Det jag menar är att vi har precis lika lite koll nu som då. Om Microsoft släpper "Windows 11" och säger att de inte övervakar dig alls och att din personliga integritet är högsta prio, och du får en liten "super-integritetssäkert-knapp" nere i hörnet, tror du dem då?

Jag vill mena att det inte finns någonting som bevisar att det är mer övervakning i windows 10 än i tidigare operativ, så att tro att man är integritetssäkrare för att man kör W7 istället för W10 är att ljuga sig själv rakt i ansiktet. Det är en falsk trygghet som, om än möjligen bekväm, knappast hjälper mot spårning och övervakning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ju längre Nvidia är tysta om saken desto mer misstänkt är det, skiten träffade fläkten i helgen, de borde komma med ett uttalande senast denna vecka.

Kanske. Oavsett vilket scenario som kommer utspela sig så känns det som att det inte är säkert att pressavdelningen känner till saken.

Om nu Nvidia helt saknar stöd för detta så kommer de behöva lägga tid på att officiellt berätta hur oviktig finessen är och försöka skydda sig från PR-skada. Men om det är något de tror att de faktiskt hade stöd för så borde de första ta reda på exakt vad som är fel. Är det något lurt med hårdvaran eller är det drivrutinerna som gör något fel? I så fall vill man absolut inte gå ut med något innan man själv vet exakt vad det är och hur man kan göra något åt det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Typiskt av sweclockers att alltid göra negativa artiklar om NVIDIA, är ni köpt av AMD???

Detta ser jag under artikeln: Bästa pris på MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB Dessutom är första stapeln grön, den andra gul och den tredje och sista röd.
Sweclockers plockar fortfarande ut lön ifrån Nvidia!!1111

..nej, jag är inte heller seriös.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Pga. de uttalanden som utvecklaren har gjort samt att Nvidias egna dokumentation visar att de hanterar async på ett annat sätt än AMD i hårdvaran.

Kan fort. vara något så enkelt som en bugg, dvs. verkligt beteendet skiljer sig från känt beteende/dokumentation.

Antigen sitter nvidia i krismöten med jurister eller så sitter deras utvecklare och felsöker... vi vet helt enkelt inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Om källan är det viktiga skall man kanske inte använda en Nvidia-fanclub-subreddit som källa? Dessutom så ser det ju ut som att Nvidias kort inte klarar lika stora ködjup, vilket får prestandakonsekvenser i riktiga spel.

Men va? Det var ju precis det jag skrev.

"Även om det skulle vara bra information kommer det ändå från en Nvidia-vinklad subreddit."

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fonus:

Kan fort. vara något så enkelt som en bugg, dvs. verkligt beteendet skiljer sig från känt beteende/dokumentation.

Antigen sitter nvidia i krismöten med jurister eller så sitter deras utvecklare och felsöker... vi vet helt enkelt inte.

Visar sig detta stämma får dom ringa dig.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@Fonus: Det vet jag väll. Jag gav bara en förklaring till att folk gör som dom gör.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Detta ser jag under artikeln: Bästa pris på MSI GeForce GTX 970 Gaming HDMI DP 2xDVI 4GB Dessutom är första stapeln grön, den andra gul och den tredje och sista röd.
Sweclockers plockar fortfarande ut lön ifrån Nvidia!!1111

..nej, jag är inte heller seriös.

omg, de tar ju uppenbarligen lön från både från NVIDIA och AMD.

hur kan de ens skriva negativa artiklar... är det nån som har numret till uppdrag granskning detta måste vi få utrett

Permalänk
Medlem

This time it's a missing feature

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

omg, de tar ju uppenbarligen lön från både från NVIDIA och AMD.

hur kan de ens skriva negativa artiklar... är det nån som har numret till uppdrag granskning detta måste vi få utrett

Man använder tvleaks.se.

Permalänk
Medlem

Jag erkänner; jag är en Nvidia fanboy. Har tre Nvidia-kort hemma ifrån olika epoker och de gånger jag haft AMD har min spelupplevelse haltat pga instabila drivrutiner och allt annat som påvisats oändligt antal gånger ifrån människor som mig.

Nu börjar jag dock bli trött. Jag äger sedan tidigare ett GTX970 och var väldigt besviken över Nvidias beteende. Jag ledsnar på hur Nvidia gör med sin G-sync-standard (låst, hw-beroende osv). Detta förvånar mig därför inte. Jag önskar att jag kunde konvertera och bli AMD-kille, men att lägga 3-5k på något man "önskar" är bättre är svårt. Nu gäller det för AMD att visa framfötterna här!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

inb4 nvidia släpper en kommentar som säger att "spelet ger inte fulla bilden av dx12. vänta några månader så (hinner vi fixa det) ska du se att vi kan vinna i något spel"

amd börjar vinna kärlek hos mig, speciellt efter att windows 10 drivern för nvidias kort fortfarande gör att csgo kraschar för mig, och hundratals andra

Hur krachar CSGO. själv har jag inga problem alls med det. Var mest intresserad för att se om det finns någon gemensam nämnare.