Följ Black Week på SweClockers

AMD: "Recensioner måste vara rättvisa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, där har vi beviset på att du litar på AMDs ord utan att läsa tester.
Detta beslutet är enbart negativt för oss som konsumenter.

http://techreport.com/review/28513/amd-radeon-r9-fury-x-graph...

http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Fury_X/36.html

Det snackades skit om Fermi också, men jag antar alla hade fel där. Det var ju helt irrelevant tydligen.

Och ja jag tyckte det skrevs irrelevant skit om Fermi också när det lanserades. Det fanns ingen tillverkare som hade en vettig kylare på den tiden. Sätter man t. ex en Windorce x3-kylare på ett Fermi-kort blir det hyffsat svalt.

Tagit bort svar på §1 /moderator
Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Mja, det beror väl på. De riktiga experterna gör det kanske. Men det är ju även amatörer som läser och ser då en mycket negativ ton i artikeln. När man dessutom gör en buhu-artikel om att man inte fick något gratiskort sjunker trovärdigheten drastiskt i mina ögon. Köp ett kort då om det är så viktigt med en recension.

Jo, men sedan är väl frågan hur många amatörer som kommer köpa Nano för priset. Men angående detta med värmeutveckling så är väl det en rätt stor del i just detta kortet eftersom det är till för riktigt små byggen. Håller med dig att man kan köpa ett kort om det är så viktigt däremot eller låna utav en affär som t.ex sweclockers gjort flera gånger.

Det ska bli intressant att se hur andra recensioner kommer se ut ifrån de som inte fått ett Nano att recensera. Då lär vi få veta om det verkligen är neutrala eller inte.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Master of Overkill

AMD är så fjantiga jag gråter.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

I fallet med techreport skulle jag tro att http://techreport.com/review/28912/tiny-radeon-r9-nano-to-pac... har mer att göra med att de inte får nåt kort än tidigare recensioner...

Man får ju givetvis inte peka på hur AMD blåst upp sina prestandasiffror på bekostnad av kvalitet på det som man ser på skärmen.

Permalänk
Medlem

Istället för att skylla problemen på recensenter så kanske AMD skulle börja göra heltäckande produkter istället?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Datavetare

Problemet är: vem definierar här vad som är "rättvist".

Fiji-kretsen har en ganska "speciell" (för att vara diplomatisk) balans mellan beräkningskraft/VRAM-bandbredd och per-pixel kapacitet/geometri-kapacitet. Man skulle också kunna säga att kretsen är väldigt obalanserad givet vad dagens titlar behöver.

AMD har visat att om man stänger av anisotropic filtering, MSAA (båda lägger hårt tryck på ROPs som kretsen är relativt svag på) och drar upp upplösning (kräver mycket VRAM-bandbredd) samt drar upp alla shadereffekter till max (kräver mycket beräkningskraft) så är Fury X snabbare än 980ti och av allt att döma kommer Nano vara snabbare än 970 med motsvarande inställningar.

Väldigt nära noll personer lär köra med AF x0 med någon GPU 2015, få lär köra utan "riktig" AA (d.v.s. subpixel-aware AA som belastar ROPs, inte post-processing AA som typiskt belastar beräkningsenhetern) på high-end modeller, så hur ger sådana inställningar en "rättvis" bild av kretsen?

Börjar man i stället mäta 1%-worst FPS, använda effekter som ökar antal trianglar väldigt mycket (t.ex. Hairworks) så kommer Fiji relativt Maxwell tappa rejält, verkar vara webbplatser som trycker på sådana effekter som i större utsträckning nu blir utan Nano-kort för test. Blir ju inte rättvist att gå totalt all-in mot sådana effekter heller, men borde inte ett "rättvist" test köra inställningar som relativt många ändå kommer att använda. Alternativt så kör man även lite extremfall bara för att belysa vilka styrkor resp. svagheter olika kretsar faktiskt har, med den informationen kan sedan köparna avgöra vad de anser viktigast.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hedersmedlem

känns som dom försöker gömma nåt, hmm

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

Nu är jag inte helt insatt i läget. Men om ditt exempel är en bra metefor så tycker jag definitivt man bör ta upp kritiken. Det viktiga blir dock hur man lägger upp den. Om man jämför en superbils bränsleförbrukning rakt av med en Prios (säkert inte bränslesnålast men ändå) så är det klart att man får skeva resultat.

Däremot tycker jag det är en relevant sak att jämföra superbil 1 med superbil 2, samt att poängtera att om du kör likadant med en bränslesnål bil som med en superbil, så drar superbilen mer för att den är ineffektiv.

Värmeutveckling och strömförbrukning för cpuer och grafikkort är en otroligt viktig del som definitivt bör granskas under en recension.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Dags för nästa ointressanta AMD kort att släppas. Jag hade hoppats på så mycket bättre av AMD än hur det nu blev.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Tycker att hela den här uppståndelsen är bra på det sättet att folk kanske blir påminda om att företag som Nvidia/AMD alltid ser över sitt bästa när de kan.

Om man vill ha helt opartiska recensioner kan man inte heller förvänta sig att få låna korten gratis när man sen potentiellt tänker kritisera eller såga kortet för någon aspekt som man inte gillar. Hypen om att vara först borde läggas ner, en recensent borde kunna lösa tillgång till en vara på alternativa sätt när det nödgas och i så fall också släppa artikeln senare ifall den skrivs på ett bra sätt.

Uppenbarligen behöver AMD mer pengar och bättre ryckte nu mer än någonsin om ifall de ska lyckas fortsätta. Det är klart att det blir dålig stil och selektivt väljande när man känner kniven mot strupen. Tråkigt med all dålig stil och smutskastning som sker kring bolagen.

Allt detta blir särskilt sant när konkurrensen är så hård och knivig som den är just nu.

Visa signatur

Överdrivet snabb handvevad "1+1"-kalkylator..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Och ja jag tyckte det skrevs irrelevant skit om Fermi också när det lanserades. Det fanns ingen tillverkare som hade en vettig kylare på den tiden. Sätter man t. ex en Windorce x3-kylare på ett Fermi-kort blir det hyffsat svalt.

Det är väl inte irrelevant skit om kort drar på tok för mycket ström när det finns uppenbart bättre alternativ?
Det var ju Fermis absolut största nackdel jämfört med konkurrensen.

Då ska man med all rätt klaga på skiten, varför skulle ens recensioner finnas?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Börjar man i stället mäta 1%-worst FPS, använda effekter som ökar antal trianglar väldigt mycket (t.ex. Hairworks) så kommer Fiji relativt Maxwell tappa rejält, verkar vara webbplatser som trycker på sådana effekter som i större utsträckning nu blir utan Nano-kort för test. Blir ju inte rättvist att gå totalt all-in mot sådana effekter heller, men borde inte ett "rättvist" test köra inställningar som relativt många ändå kommer att använda. Alternativt så kör man även lite extremfall bara för att belysa vilka styrkor resp. svagheter olika kretsar faktiskt har, med den informationen kan sedan köparna avgöra vad de anser viktigast.

Det är väldigt lätt att avgöra vad som är rättvist genom att använda spelets förinställda settings för olika nivårer ( high/ultra osv ), samt använda de vanligaste gaming upplösningarna (1080p och 1440p ).

Så då handlar det snarare om val av speltitlar att testa mot, och välja sådanna titlar som varken gynnar ena eller andra bolaget för mycket, samt populära titlar som "alla" kommer vilja kunna spela med sin nya/upgraderade speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimestam:

Är det AMD som avgör vilka som är "orättvisa"?

Konstigt nog, ja.
Om AMD har en känsla att en eller flera siter ger dom orättvist mycket peppar står det dom fritt att inte samarbeta mera.
Det är inte en rättighet att få tillsänt hårdvara för tester.

Om det är ett smart drag eller inte är en annan diskussion.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Jo, men sedan är väl frågan hur många amatörer som kommer köpa Nano för priset. Men angående detta med värmeutveckling så är väl det en rätt stor del i just detta kortet eftersom det är till för riktigt små byggen. Håller med dig att man kan köpa ett kort om det är så viktigt däremot eller låna utav en affär som t.ex sweclockers gjort flera gånger.

Det ska bli intressant att se hur andra recensioner kommer se ut ifrån de som inte fått ett Nano att recensera. Då lär vi få veta om det verkligen är neutrala eller inte.

Ja, det blir ett bra test. Det är rätt jävligt egentligen att nättidningarna har blivit så pretto att de kallt räknar med att få ett kort eller en cpu eller vad. Man säljer nog dessutom fler kort på en icke existerande recension än en gnällig en.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Om de nu inte varit "fair" så har ju AMD helt rätt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl inte irrelevant skit om kort drar på tok för mycket ström när det finns uppenbart bättre alternativ?
Det var ju Fermis absolut största nackdel jämfört med konkurrensen.

Då ska man med all rätt klaga på skiten, varför skulle ens recensioner finnas?

Recensioner får väl gärna finnas. Inget fel i det. Men det måste vara sans och balans i vad man skriver tycker jag. Och som sagt.. Bara för att man inte får ett kort av AMD betyder det inte att man inte kan recensera det.

Hela systemet med att tidningar får kort är sjukt imho.. Tillverkarna kan ju preppa korten, och se'n får man göra en ny recension på ett retail-kort bara för att vara säker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det var ju brist på kort ju /s

Uselt gjort av AMD och tråkigt nog så börjar det bli vanligt för dom.

Permalänk
Avstängd

Tycker bara att detta trams bevisar att AMD själva inte ens tror på sin egen produkt då de är så här fega för att skicka ut kort, hur kan de anse att det ska bedömas rättvist när de är rädda för eventuella motgångar?

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Recensioner får väl gärna finnas. Inget fel i det. Men det måste vara sans och balans i vad man skriver tycker jag. Och som sagt.. Bara för att man inte får ett kort av AMD betyder det inte att man inte kan recensera det.

Hela systemet med att tidningar får kort är sjukt imho.. Tillverkarna kan ju preppa korten, och se'n får man göra en ny recension på ett retail-kort bara för att vara säker.

Det är väl där problemet ligger, recensionerna från TPU och Techreport har påpekat svagheterna och styrkorna med Fiji och pratar om det i precis samma utsträckning som Swec.

Techreport lägger rätt tung vikt vid frametimes och hur lång tid det tar att rendera bilden vilket påverkar flyt i spel.
Där ligger Fiji efter i många titlar och är något drivrutiner antagligen kommer åtgärda framöver.
Men det är precis detta som gör det extra värt att läsa artikeln från Techreport. Det är ju sådant man vill veta.

Techpowerup kör ju en av de största spelsviterna i världen, det är det Wizzard är bra på.
Så att Nano inte får köra igenom den testsviten är bara tragiskt.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper

Permalänk
Inaktiv

Helt upp till AMD vilka de skickar kort till även om jag tycker de borde prioriterat större sidor. Har de sidor som blev utan kort tidigare tramsat eller gjort undermåliga recensioner så får de gilla läget, annars är det dock synd. Även media har ett ansvar av att vårda relationer med aktörer i branscherna de fokuserar på trots allt. Oavsett om vad man tycker om kortet (jag gillar typ allt utom priset) så är det ett av årets intressantaste hårdvarusläpp och en stor miss om man inte fått på kort att recensera. Bara att försöka få tag på ett kort på annat håll helt enkelt och, i nödfall, få ut recensionen lite senare.

Personligen ser jag fram emot Sweclockers recension men även från de andra sidor som tilldelats kort, HardOCP exempelvis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Personligen ser jag fram emot Sweclockers recension men även från de andra sidor som tilldelats kort, HardOCP exempelvis.

HardOCP har inte fått ett.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041833602&postcount=456

Av lite mer förklarliga skäl, HardOCP har aldrig varit speciellt diplomatiska. Men dom lär säkert köpa ett.

Citat:

I actually hung up on the call when they told us the price. Apparently AMD puts a lot of value in underclocking a GPU, putting it on a smaller PCB, deleting the water cooler, and calling it Nano.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041819470&postcount=6

Visa signatur

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

"I actually hung up on the call when they told us the price. Apparently AMD puts a lot of value in underclocking a GPU, putting it on a smaller PCB, deleting the water cooler, and calling it Nano."

Det sammanfattar väl Nano rätt bra tycker jag. Sedan att man inte får ett kort att testa när man gör på det viset är väl också rätt självklart.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Avstängd

Ett försök att undvika dåliga recensioner? Vadå fulspel av AMD? Usch... inte ett dugg bättre än Nvidia.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det är väl där problemet ligger, recensionerna från TPU och Techreport har påpekat svagheterna och styrkorna med Fiji och pratar om det i precis samma utsträckning som Swec.

Techreport lägger rätt tung vikt vid frametimes och hur lång tid det tar att rendera bilden vilket påverkar flyt i spel.
Där ligger Fiji efter i många titlar och är något drivrutiner antagligen kommer åtgärda framöver.
Men det är precis detta som gör det extra värt att läsa artikeln från Techreport. Det är ju sådant man vill veta.

Techpowerup kör ju en av de största spelsviterna i världen, det är det Wizzard är bra på.
Så att Nano inte får köra igenom den testsviten är bara tragiskt.

Får och får.. Det är väl bara att köpa ett kort och göra testet i så fall? Som sagt så tycker jag det är en sjuk kultur det har blivit när nättidningar förväntar sig att få kort gratis och blir som gnälliga småbarn när de inte får det, och det gäller oavsett tillverkare.

Både AMD och Nvidia skulle kunna sluta ge bort kort. Recensioner säljer så de flesta nättidningar skulle köpa ett ändå,

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Får och får.. Det är väl bara att köpa ett kort och göra testet i så fall? Som sagt så tycker jag det är en sjuk kultur det har blivit när nättidningar förväntar sig att få kort gratis och blir som gnälliga småbarn när de inte får det, och det gäller oavsett tillverkare.

Både AMD och Nvidia skulle kunna sluta ge bort kort. Recensioner säljer så de flesta nättidningar skulle köpa ett ändå,

Så funkar det inte, båda företagen vill ha tester på deras kort. Det ger riktigt stor publicitet för oss entusiaster (det är vår målgrupp som köper dessa korten.)

Blir det så kan du säga hejdå till Swec och andra sidor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför AMD ska tjaffsa till allt hela tiden. Kan de inte bara köra raka spår och sluta krångla till allt...?
Inte konstigt att de går dåligt för dom.. kanske är medvetet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Kasst, Tycket Techpowerup har mkt bra recensioner och framförallt spel i testerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

AMD: "Recensioner får endast göras som vi säjer så att våra kort ser så bra ut som möjligt"

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

De skriver, som de flesta andra, en massa skit om värmeutvevkling och strömförbrukning och sådant vilket är rätt irrelevant för typen av kort. Det vore som att recensera en Sportbil och beklaga sig över bensinförbrukningen. Jaja.. Man får väl tycka vad man vill såklart, säger bara att jag förstår beslutet.

wtf? är inte värmeutveckling och strömförbrukning och "sådant" relevant i en recension?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

HardOCP har inte fått ett.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041833602&postcount=456

Av lite mer förklarliga skäl, HardOCP har aldrig varit speciellt diplomatiska. Men dom lär säkert köpa ett.

http://hardforum.com/showpost.php?p=1041819470&postcount=6

Äsch, borde jag ju minnas från att jag diskuterade detta med Emil i helgen. Synd på HardOCPs dåliga attityd då jag ändå gillade att läsa deras recensioner men främst forumet tidigare.