Få ut digitalt surround från datorn till förstärkare

Permalänk
Medlem

Få ut digitalt surround från datorn till förstärkare

Jo, det är såhär att jag får inte ut något digitalt surroundljud från datorn till min förstärkare vilket kan vara roligt när man ska se film.
När man tar egenskaper på de olika ljudutgångarna för att konfigurera vilken högtalaruppsättning man har ser det lite tokigt ut hos mig, tycker jag. (Datorn är precis nyformaterad).

Jag kan få surround om jag kör på vanliga 3.5mm hörlursuttagen, alltså ej digitalt.
Men hdmin jag har från datorn till förstärkaren kan bara leverera stereoljud. Kolla bifogade bilden.
Vad är problemet med detta? Jag lyckas inte ändra inställningarna på hdmiutgången så den levererar rätt signal till förstärkaren.

Någon som kan detta?
Hjälp uppskattas något enormt!

Mvh

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Vilken förstärkar märke/modell har du? Har du kopplat HDMI direkt fån dator till tv? Om du högerklickar på HDMI anslutningen i "Ljud" väljer Egenskaper och sen format som stöds så har vi nånstans att börja felsöka.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Inte med bara en 3.5 du behöver minst tre 3.5
lime front speaker
orange center/sub
black rear
gray side bara 8-channel

Ja. Jo, det vet jag. Menade mer att det bara är 3.5mm pluggar där. Vilket jag inte använder mig av. Vid själva datorn har jag bara mina hörlurar i stereo.

Skrivet av Drivknuten:

Vilken förstärkar märke/modell har du? Har du kopplat HDMI direkt fån dator till tv? Om du högerklickar på HDMI anslutningen i "Ljud" väljer Egenskaper och sen format som stöds så har vi nånstans att börja felsöka.

Har en Harman Kardon AVR 360. Hdmi går från datorn till förstärkaren.
Såhär ser det ut under vilka format som stöds för Hdmi.

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Ja. Jo, det vet jag. Menade mer att det bara är 3.5mm pluggar där. Vilket jag inte använder mig av. Vid själva datorn har jag bara mina hörlurar i stereo.

Har en Harman Kardon AVR 360. Hdmi går från datorn till förstärkaren.
Såhär ser det ut under vilka format som stöds för Hdmi.

http://oi62.tinypic.com/ej6j4x.jpg

Mitt första tips är att starta om datorn och förstärkaren. Har fått min stärkare att se ut sådär nån gång också, annars prova en annan HDMI sladd.

Så här vill du att det ska se ut

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Får det tyvärr inte att se ut sådär för mig.
Har ingen annan hdmi som räcker från datorn till förstärkaren.
Men provade med en coaxial(?) kabel nu. En som så kallas, S/PDIF som också ska fixa digitalt ljud.
På den anslutningen ser det ut såhär. Men jag får ändå bara simulerat surround fortfarande

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Ladda ner och installera ati hdmi audio från denna länk så funkar det.
http://www.realtek.com.tw/Downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Får det tyvärr inte att se ut sådär för mig.
Har ingen annan hdmi som räcker från datorn till förstärkaren.
Men provade med en coaxial(?) kabel nu. En som så kallas, S/PDIF som också ska fixa digitalt ljud.
På den anslutningen ser det ut såhär. Men jag får ändå bara simulerat surround fortfarande

http://oi57.tinypic.com/67oca9.jpg

Coaxialen klarar 2-kanaler PCM ljud. För att få riktig surround måste materialet vara i Dolby Digital eller DTS. Samt att du måste säga åt din mjukvara (ex VLC) att använda S/PDIF så att den skickar den oavkodade DD el DTS strömmen till förstärkaren. Annars kommer du ändå att bara få 2-kanaler.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Coaxialen klarar 2-kanaler PCM ljud. För att få riktig surround måste materialet vara i Dolby Digital eller DTS. Samt att du måste säga åt din mjukvara (ex VLC) att använda S/PDIF så att den skickar den oavkodade DD el DTS strömmen till förstärkaren. Annars kommer du ändå att bara få 2-kanaler.

Det har jag koll på. Använder en källa med rätt format, och ändrar i tex vlc att den ska använda då hdmi, eller spdif vilket jag nu kör. Blir ingen skillnad. :/ Ska prova med länken som kom här ovan!

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av laledan:

Ladda ner och installera ati hdmi audio från denna länk så funkar det.
http://www.realtek.com.tw/Downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Har provat detta nu, men det blir inte någon skillnad.
Vad kan det va? Blir seriöst gråtfärdig :'(

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Starta du om datan efter?

Permalänk

Finns det inte någon inställning i vlc där du kan välja vilken enhet som ska spela upp ljud? Normalt är det väl typ "primär ljuddrivrutin", men du bör även kunna använda ljudkortets egen drivrutin direkt.

Annars har jag ofta varit hjälpt av ac3filter när allt annat har skitit sig.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Kom fram till att grafikkortet inte stödjer HDMI 1.3-ljud med protected audio path. DTS fungerar, men ingen mer avancerad teknik. Jag har ett inbyggt HD 4200-kort.

"AMD’s Radeon HD 4500, 4600, 4700 and 4800 series had the technical ability to output 7.1 audio (192kHz/24 bits per sample) with a bit rate up to 6.144Mbps in AC3, DTS, Dolby True HD, DTS HD, DTS HD Master Audio, LPCM (Linear Pulse Code Modulation) and other advanced formats, they did not support a protected audio path and could not reproduce lossless audio tracks in formats other than LPCM due to limitations on the side of software players. The lack of PAP means that Dolby True HD and DTS HD Master Audio cannot be transferred for decoding to an external receiver while the software limitations make it impossible to output the highest-quality audio by the computer itself. Nvidia’s GeForce 210 and GT 220 have the same limitations."

EDIT: Någon får mer än gärna rätta mig på termerna här då jag inte kommit fram till vad fan som är vad.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

5 serien har stöd för det.

Permalänk
Medlem

@laledan: Jag har en känsla av att det inte är datorn i hans sig som han pratar om.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Om du använder VLC så måste du ändra på utmatningsmodul till DirectX alt WaveOut och enhet till HDMI.
med använd S/PDIF i bockad, Då får i alla fall jag ut DD och DTS.
Jag använder mest MPC-HC för film.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

[quote postid="15677592" userid="33730" name="Joi"]
Ja. Jo, det vet jag. Menade mer att det bara är 3.5mm pluggar där. Vilket jag inte använder mig av. Vid själva datorn har jag bara mina hörlurar i stereo.

Såg att mitt svar va uppåt väggarna så jag raderade, tyvärr han du svara först.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Är det datorn i sign vi talar om? Eftersom när du talar om surround via 3.5mm jacket får jag bärbar dator vibbar.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Problemet kan också vara i din förstärkare, kolla HDMI inställningarna hur dom är konfigurerade. Dom kan vara konfigurerade så dom bara tar emot stereo.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd

Som tidigare sagts.. Prova med att köpa dig en ny HDMI kabel som är tillräckligt lång till förstärkaren.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Som tidigare sagts.. Prova med att köpa dig en ny HDMI kabel som är tillräckligt lång till förstärkaren.

Ursäkta men på vilket sätt skulle det lösa hans problem? Kabeln funkar onekligen och hans problem kan inte ha med kabeln att göra.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är mjukvaru-relaterat. Sätt HDMI som standars-källa i Windows ljudinställningar -> Ladda hem ett vettigt program (ex. Media Player Classic med K-Lite Pack, alternativt XBMC/Kodi) -> in under inställningar för ljud-kodning, slå på DTS, Dolby osv -> Prova på nytt.

Lagt till program som alternativ.
Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Mitt första tips är att starta om datorn och förstärkaren. Har fått min stärkare att se ut sådär nån gång också, annars prova en annan HDMI sladd.

Så här vill du att det ska se ut

http://i.imgur.com/CoW43xp.jpg

Det verkar ha varit nåt tjall på drivrutinerna. Men nu har jag installerat om de, och nu ser det ut precis såhär för mig!
Så nu har vi kommit en bit på vägen!

Dock, när jag spelar upp film (i VLC) så ändrar jag på Ljud --> Ljudenhet --> och där väljer jag AMD HDMI output.
Men, i förstärkaren då, så står det ändå bara "Logic 7 Movie". Borde det inte stå DTS, Dolby Digital, eller vad nu filmen är inspelad i? För att få riktigt surround, och inte ett simulerat?

Edit:

Nu är jag nästan där. Va ju tvungen att ställa in till 5.1 ljud istället för stereo ljud också (Se bild).
Nu står det iaf Multi-Ch PCM i förstärkaren. Det borde ju betyda att det blir rätt surroundljud nu. Det lät så iaf den lilla stund jag kollade nu.
Får man leva med att det står Multi-CH PCM i förstärkaren eller går det att få så det står dolby, dts etc? Ser ju fränare ut

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Det verkar ha varit nåt tjall på drivrutinerna. Men nu har jag installerat om de, och nu ser det ut precis såhär för mig!
Så nu har vi kommit en bit på vägen!

Dock, när jag spelar upp film (i VLC) så ändrar jag på Ljud --> Ljudenhet --> och där väljer jag AMD HDMI output.
Men, i förstärkaren då, så står det ändå bara "Logic 7 Movie". Borde det inte stå DTS, Dolby Digital, eller vad nu filmen är inspelad i? För att få riktigt surround, och inte ett simulerat?

Får man fråga, har du provat något annat program än VLC? (Använder själv inte VLC, men finns codecs för DTS, Dolby etc. som standard?)
Använd XBMC/Kodi länge och aldrig stött på något liknande fel då det inte suttit i mjukvaran.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem

@Joi:

Skaffa CCCP istället. Det ska stå "DTS-HD" på förstärkaren om det är det som används.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Tror problemet beror på att HDMI-överföringen inte har HDCP-stöd.
Har inte både sändare och mottagare HDCP-stöd går det inte att skicka det högupplösta ljudet på t.ex. en blu-rayskiva.
Med vänlig hälsning.

Permalänk
Avstängd

Helt OK jag ursäktar dig. Det sättet skulle lösa hans problem genom att det funkar, dvs ett väldigt bra sätt.

För att förklara för dig så kan kablar funka men inte funka bra, Signalerna kan komma fram men all data går inte igenom kablarna på ett korrekt sätt. Jag har haft flertal liknande scenarion där det ibland har räckt med att byta ut en kabel.

Jag ursäktar dig pga av din okunskap när du skriver att hans problem INTE kan ha göra med kabeln när det mycket väl kan vara det som är problemet.

Skrivet av Coca:

Ursäkta men på vilket sätt skulle det lösa hans problem? Kabeln funkar onekligen och hans problem kan inte ha med kabeln att göra.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Kolla denna inställning i VLC (den rödmarkerade) ska vara i kryssad om du vill ha DTS/DD i rutan på receivern.

Skrivet av Joi:

Det verkar ha varit nåt tjall på drivrutinerna. Men nu har jag installerat om de, och nu ser det ut precis såhär för mig!
Så nu har vi kommit en bit på vägen!

Dock, när jag spelar upp film (i VLC) så ändrar jag på Ljud --> Ljudenhet --> och där väljer jag AMD HDMI output.
Men, i förstärkaren då, så står det ändå bara "Logic 7 Movie". Borde det inte stå DTS, Dolby Digital, eller vad nu filmen är inspelad i? För att få riktigt surround, och inte ett simulerat?

Edit:

Nu är jag nästan där. Va ju tvungen att ställa in till 5.1 ljud istället för stereo ljud också (Se bild).
Nu står det iaf Multi-Ch PCM i förstärkaren. Det borde ju betyda att det blir rätt surroundljud nu. Det lät så iaf den lilla stund jag kollade nu.
Får man leva med att det står Multi-CH PCM i förstärkaren eller går det att få så det står dolby, dts etc? Ser ju fränare ut

http://www.nytestat.se/bild/nytestat_skola3_06_datorljud5.1-450x355.jpg

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk

Om det står multichannel pcm kan det betyda att du har en dekoder i datorn (hårdvara/mjukvara) som dekodar dts eller dolby spåret och sedan skickar den okomprimerade ljudströmmen över hdmi i 7.1 multichannel.

Alternativet är att skicka den rena dts/dolby strömmen till förstärkaren och låta den vara dekoder.

Dock förstår jag att det här inte löser ditt problem, men det är en förklaring på vad som står i displayen. Dessutom behlver det i sig inte vara fel.

Det som skulle kunna vara fel är dock om datorn skickar en 7.1 multichannel ström till receivern men att videouppspelaren bara dekodar till höger och vänster kanal ändå. Då blir det ändå inte surround.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Helt OK jag ursäktar dig. Det sättet skulle lösa hans problem genom att det funkar, dvs ett väldigt bra sätt.

För att förklara för dig så kan kablar funka men inte funka bra, Signalerna kan komma fram men all data går inte igenom kablarna på ett korrekt sätt. Jag har haft flertal liknande scenarion där det ibland har räckt med att byta ut en kabel.

Jag ursäktar dig pga av din okunskap när du skriver att hans problem INTE kan ha göra med kabeln när det mycket väl kan vara det som är problemet.

Blir så trött på folk som häver ut sig random shit som "Byt nätagg", till höger och vänster precis som du gjorde.
Men istället för att medge att du hade fel så framstår du bara som ett större sågspån med ditt inlägg. Men du har säker fler spydig inlägg och ursäkter i dig så kör hårt.

Åter till tråden, jag håller med bjorn_m_eriksson det kan vara mjukvaru omkodning. Tyvärr har jag inte kolla på VLC då jag har kört CCCP i många år. Kolla först att filen du kör verkligen är DTS eller DD och inte multi channel ljud. Är DTS/DD så kolla efter inställningar för mixning som du antagligen behöver ta bort.

Prova även CCCP istället för VLC och se om du har samma problem, http://www.cccp-project.net/

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Kolla denna inställning i VLC (den rödmarkerade) ska vara i kryssad om du vill ha DTS/DD i rutan på receivern.

http://i.imgur.com/VUhABBE.jpg

Toppen!

Den där inställningen gjorde att jag fick fram DTS i rutan på förstärkaren.
Men, hur kan det ha med det att göra då den är för S/PDIF? och jag kör med HDMI?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_