Tips inför köp av mikrofon + tillbehör

Permalänk
Medlem

Tips inför köp av mikrofon + tillbehör

Hej!

Jag tänkte köpa mig lite ljudutrustning för att spela in sång och blockflöjt samt så kommer den användas till skype och liknande. Jag hade tänkt mig något sånt här:

Några synpunkter? Det ska helst inte bli dyrare än vad jag har plockat ihop, och jag skulle inte ha något emot om det blev billigare.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Är inte särskilt insatt i ljud men mina tankar är väl att det bästa vore en all-round helt okej mikrofon. Du skulle säkert kunna komma undan med en Blue Snowball om du inte gör alltför seriösa grejor, Audio Technica AT2020 är väl ett steg upp. Det du vinner på dessa mikrofoner är det faktum är att du inte behöver någon mixer och därmed blir det enligt mig både smidigare men särskilt billigare.

Visa signatur

:)

Permalänk

Kan tipsa om ebay har riktigt bra och billiga stativ och kablar.

Säljaren w2_prohair (tror det är så han heter nåt liknande iaf) har jag köpt min mic arm samt min xlr kabel jag använder tror ja gav typ max 200:- för det ihop med frakten.

Riktigt bra kvalite på grejorna till halva priset att köpa i sverige/thomann visst det är kinagrejjor men exakt samma arm som thomann säljer för 390-400:- nånting säljer han för 170-200:- idag

Han är även stationerad i uk så frakten tar typ en vecka max.

Sen angående mixern är väl inte behringer nå vidare märke men gör jobbet dugligt.

Kan dock säga att just den modellen du tittar på finns väldigt ofta på blocket för skitsummor om du hittar en relativt nära så du kan hämta den själv. Med frakt så knappt värt det då frakten blir skitdyr med posten...

tittade själv på just den modellen på blocket för 300:- för ett gäng månader sen men sket i det pga att frakten blev så jäkla dyr.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilosofN:

Är inte särskilt insatt i ljud men mina tankar är väl att det bästa vore en all-round helt okej mikrofon. Du skulle säkert kunna komma undan med en Blue Snowball om du inte gör alltför seriösa grejor, Audio Technica AT2020 är väl ett steg upp. Det du vinner på dessa mikrofoner är det faktum är att du inte behöver någon mixer och därmed blir det enligt mig både smidigare men särskilt billigare.

Det blir det nog ja, men inte lika roligt! Halva grejen med detta är att det är roligt, så mixern har jag nog nästan bestämt mig för.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Måste bara inflika att det (och säkert alla andra billiga) mixerbordet antagligen bara skickar vidare två kanaler* till datorn för inspelning. I just ditt fall går det bra (sång + blockflöjt), men om man vill spela in fler än två instrument separat samtidigt krävs det bättre bord De 12 kanaler bordet ovan erbjuder kommer nog bara till nytta om det används live, då det är riskabelt att spela in ett helt band på bara två kanaler. Har själv ett Alesis Multimix 4 USB som är snarlikt det från Behringer. Vill minnas att mikrofonförstärkningen lämnar en del att önska**, så om du i framtiden planerar att spela in många kanaler samtidigt får du förbereda dig på att behöva köpa t ex en mikrofonpreamp (typ 8-12 kanaler) och ett usb-interface (samma antal kanaler) som båda monteras i ett rack.

* "Built-in stereo USB/Audio Interface to connect directly to your computer."
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Mixers/Small-...
** Är säkert bättre i det bordet du tänkt köpa eftersom mitt är så grundläggande det kan bli.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Måste bara inflika att det (och säkert alla andra billiga) mixerbordet antagligen bara skickar vidare två kanaler* till datorn för inspelning. I just ditt fall går det bra (sång + blockflöjt), men om man vill spela in fler än två instrument separat samtidigt krävs det bättre bord De 12 kanaler bordet ovan erbjuder kommer nog bara till nytta om det används live, då det är riskabelt att spela in ett helt band på bara två kanaler. Har själv ett Alesis Multimix 4 USB som är snarlikt det från Behringer. Vill minnas att mikrofonförstärkningen lämnar en del att önska**, så om du i framtiden planerar att spela in många kanaler samtidigt får du förbereda dig på att behöva köpa t ex en mikrofonpreamp (typ 8-12 kanaler) och ett usb-interface (samma antal kanaler) som båda monteras i ett rack.

* "Built-in stereo USB/Audio Interface to connect directly to your computer."
http://www.music-group.com/Categories/Behringer/Mixers/Small-...
** Är säkert bättre i det bordet du tänkt köpa eftersom mitt är så grundläggande det kan bli.

Vad skulle du rekommendera i så fall? Kan tillägga att jag inte får plats med mycket mer än det där bordet, och även med det så blir det just nu trångt på mitt skrivbord, åtminstone med nuvarande möblering!

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Medlem

Har du någon kondensatormick sedan tidigare? IMO är en kondensatormick med allround och i regel det som används vid inspelning i "studio".

Skulle du köpa ett par småmembrans kondensatormickar istället har du, IMO, bättre möjlighet att micka upp instrument och du kan även stereomicka en hel ensemble eller så man man micka upp både intrumentet och placera en mick som rumsmick för att få med "rummet" åxå. Till sådant funkar, IMO, inte dynamiska mickar så bra.
Med en dynamisk mick måste man vara ganska nära och man får nog lättare med blåsljud och sånt från flöjten, tex.
Allra helst kanske man skulle ha en stormembrans kondensatormick för sången, men då blir ju totalpriset för mickarna en del dyrare än setet du kollat på hittils.
Exempel:
http://www.thomann.de/se/the_tbone_em700_stereoset.htm
http://www.thomann.de/se/the_tbone_sc400_grossmembranmikro.ht...

Mixergrejen du kollat på har väl fantommattning, så det ska funka ihop med kondensatormickar åxå. KAn inte uttala mig om den i övrigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laccy:

Vad skulle du rekommendera i så fall? Kan tillägga att jag inte får plats med mycket mer än det där bordet, och även med det så blir det just nu trångt på mitt skrivbord, åtminstone med nuvarande möblering!

Ska du spela in mer än 2 kanaler åt gången bör du ha ett ljudkort typ
http://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_18i8.htm Men det kostar ju mer än hela din budget. Finns lite 4 kanalers ljudkort som kostar nåra hundralappar mindre.
Du behöver ingen mixer då, använd bara mixern i inspelningsprogrammet. Sen behöver du inget midinterface finns på ljudkortet.

Sen håller jag med dumbo skaffa kondensatormickar istället. Inte roligt med dynamiska mickar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600x+Noctua NH-D15 chromax , Asus Rog Strix B650E-E, Samsung 980 Pro 1TB m.2, Kingston Fury Renegade 2TB m.2, G.Skill Trident Z5 Neo Svart 2x16GB CL32 6000, Asus TUF 7900 XT

Permalänk
Medlem

Föreslår ett köp av två st av den här istället, om du måste spela in två källor samtidigt. Mixa i datorn.. http://www.thomann.de/se/audio_technica_at2020_usb_2.htm
En mic som jag själv använder och kan rekommendera är AKG Perception 120 USB, men jag har bara kört skype på den iofs men funkar finfint till det..

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem

Något sådant här då?

+ stand
Dock fundersam på om den når över skärmen.

Och jag har faktiskt en kondensatormick här hemma, vet ej funktion eller kvalitet dock.

Visa signatur

En gammal cpu från AMD. Ett par äldre grafikkort i Cross-Fire. En del minne. Gamla slö-diskar. Antik nätdel. En ok kylare. Ett nedsuttet chassi. En del fungerande tillbehör.
Ett moderkort som brann upp. Ytterligare CPU och GPU från AMD. Mer minne. En SSD och ett par hårddiskar. En nyare PSU.

Permalänk
Skrivet av Laccy:

Något sådant här då?
http://forumbilder.no/images/2015/09/23/Thomanninkopslistav2.png

+ stand
Dock fundersam på om den når över skärmen.

Och jag har faktiskt en kondensatormick här hemma, vet ej funktion eller kvalitet dock.

Även en halvbillig analog kondesatormic kan låta helt ok.

Har du fantommatning osv om de nu behövs till den tycker ja du ska prova den.

Kör på en 400:- stormembranare och en 400:- behringer preamp hemma och det låter riktigt bra trots billiga delar.

Kräver ju dock lite filter i efterarbetet för att ta bort brus och andra ljud från omgivningen då min dator inte är spe ciellt tyst...

Samt att ja fick eko när ja städa upp runt datorn så ska slänga in ett par högar kläder igen nån dag så ekot försvinner.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows