Flytta över Windowsdiskar till Linux och formatera i Ext4
Flyttar mitt citat från annan tråd så den inte spårar ut från ämnet och skapar en ny
Citat under nästa länk
hmm, är ju uppenbart att något med monteringen går fel då du inte hittar undermapparna när du kör ls -l på din share.
Kanske är det LVM som spökar, har ingen erfarenhet av detta så kan inte uttala mig om det. Däremot kan jag skriva hur jag gör för att montera en USB-disk(vilket det finns bättre sätt på kanske...):
Först skapar jag en mapp där jag vill att det ska hamna:
sudo mkdir /mnt/shares
Sedan listar jag alla ikopplade hårddiskar/usbminnen etc..
sudo fdisk -l
En lista dyker upp med massa text. Varje enhet heter något i stil med /dev/sdX där X är a,b,c,d,e,...
Identifiera vilken som är din usbhårddisk(du kan plugga ur och köra samma kommando igen för att se vilken som försvann).
När du hittad rätt bokstav, ex /dev/sdc så kollar du under där så listas alla partitioner, i stil med
/dev/sdc1
/dev/sdc2
med hjälp av storleken på partitionen bör du kunna lista ut vilken som alla dina shares ligger på.
Jag tar sedan reda på UUID vilket är ett id som kommer att användas i fstab:
sudo blkid /dev/sdc1
Detta kommando visar ett uuid. Kopiera detta
Editera fstab och skriv i stil med:
#Min usb-share,ntfs
UUID=det_du_kopierat_från_ovan /mnt/shares ntfs-3g defaults 0 2
Starta om datorn alternativt kör
sudo mount -a
så bör du kunna bläddra på disken via /mnt/shares
Kan vara nödvändigt att köra
sudo chmod -R 755 /mnt/shares
OBS - Menar SATA kopplad disk, inte USB-disk.
Istället för fdisk -l testade jag GNU Parted:
sudo parted -l
Här en av SATA-diskarna som är den enda med NTFS
Även denna ska omvandlas till en Ext4 disk.
Gjort detta med disk SDD men den monteras inte automatiskt och det är synd då jag har Owncloud och Zoneminder mapparna på den. Försökt montera i fstab, som med min LVM-pool, men inte lyckats så ska ge din version en chans. Fast sudo blkid /dev/sda eller sdd ...
root@ubuntu-i5:/home/john# blkid /dev/sda
root@ubuntu-i5:/home/john# blkid /dev/sdd
root@ubuntu-i5:/home/john#
...ger ingenting.