Flytta över Windowsdiskar till Linux och formatera i Ext4

Permalänk
Avstängd

Flytta över Windowsdiskar till Linux och formatera i Ext4

Flyttar mitt citat från annan tråd så den inte spårar ut från ämnet och skapar en ny
Citat under nästa länk

Skrivet av bardbard:

hmm, är ju uppenbart att något med monteringen går fel då du inte hittar undermapparna när du kör ls -l på din share.
Kanske är det LVM som spökar, har ingen erfarenhet av detta så kan inte uttala mig om det. Däremot kan jag skriva hur jag gör för att montera en USB-disk(vilket det finns bättre sätt på kanske...):

Först skapar jag en mapp där jag vill att det ska hamna: sudo mkdir /mnt/shares Sedan listar jag alla ikopplade hårddiskar/usbminnen etc.. sudo fdisk -l En lista dyker upp med massa text. Varje enhet heter något i stil med /dev/sdX där X är a,b,c,d,e,... Identifiera vilken som är din usbhårddisk(du kan plugga ur och köra samma kommando igen för att se vilken som försvann). När du hittad rätt bokstav, ex /dev/sdc så kollar du under där så listas alla partitioner, i stil med /dev/sdc1 /dev/sdc2 med hjälp av storleken på partitionen bör du kunna lista ut vilken som alla dina shares ligger på. Jag tar sedan reda på UUID vilket är ett id som kommer att användas i fstab: sudo blkid /dev/sdc1 Detta kommando visar ett uuid. Kopiera detta Editera fstab och skriv i stil med: #Min usb-share,ntfs UUID=det_du_kopierat_från_ovan /mnt/shares ntfs-3g defaults 0 2 Starta om datorn alternativt kör sudo mount -a så bör du kunna bläddra på disken via /mnt/shares Kan vara nödvändigt att köra sudo chmod -R 755 /mnt/shares

OBS - Menar SATA kopplad disk, inte USB-disk.

Istället för fdisk -l testade jag GNU Parted:

sudo parted -l

Här en av SATA-diskarna som är den enda med NTFS

Även denna ska omvandlas till en Ext4 disk.

Gjort detta med disk SDD men den monteras inte automatiskt och det är synd då jag har Owncloud och Zoneminder mapparna på den. Försökt montera i fstab, som med min LVM-pool, men inte lyckats så ska ge din version en chans. Fast sudo blkid /dev/sda eller sdd ...

root@ubuntu-i5:/home/john# blkid /dev/sda root@ubuntu-i5:/home/john# blkid /dev/sdd root@ubuntu-i5:/home/john#

...ger ingenting.

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är frågan ?
Menar du att du vill konvertera en ntfs disk med innehåll till ext4 ?
om inte så bara formatera disken med ext4.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har du testat att montera med UUID istället för path? Sitter lite i samma sits fast med rpi och usb disk
Sedan vill jag minnas något "rootdelay=5" som ska in någonstans

För formatering använder jag enkelt GParted.

(observera att jag är total nybörjare med Linux)

Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk
Medlem

du missar att ange partitions-"id", d.v.s SDDX där X är 1,2,3,4..
så i ditt fall

blkid /dev/sda2

om det nu är partition 2 du vill mounta.
Du kan även köra

blkid

för att lista alla partitioner med id

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Vad är frågan ?
Menar du att du vill konvertera en ntfs disk med innehåll till ext4 ?
om inte så bara formatera disken med ext4.

Gjorde det, alltså detta, med andra disken men har problem med att den inte auto-monterar. Disken jag gjorde nedanstående är sdd och inte sdb (halkade på tangentbodet)

sudo fdisk /dev/sdb

Skapar en partition på första disken.

d

gjort några gånger tills alla partitioner var borta

n

Skapa partition
ENTER
Väljer 1 att det blir första och enda partitionen

1

ENTER
Början på startblocket
ENTER
Slutet på startblocket
ENTER = 1 partition över hela disken

t

Vilken typ partitionen ska ha (flagga)
ENTER

L

Får upp en lista och chansar på GPT

Vad det nu var för nummer

ENTER

w

Skriver till disken och avslutar fdisk

Formaterar sedan till Ext4 i Ubuntu GUI

Skrivet av Snövit:

Har du testat att montera med UUID istället för path? Sitter lite i samma sits fast med rpi och usb disk
Sedan vill jag minnas något "rootdelay=5" som ska in någonstans

I mitt fall är jag rädd att ställa till det med grafiska GParted

Skrivet av bardbard:

du missar att ange partitions-"id", d.v.s SDDX där X är 1,2,3,4..
så i ditt fall

blkid /dev/sda2

om det nu är partition 2 du vill mounta.
Du kan även köra

blkid

för att lista alla partitioner med id

Jamenvisst, ska testa det på disken jag redan formaterat som Ext4:

# blkid /dev/sdd1 /dev/sdd1: LABEL="2.5" UUID="d674a70a-a624-41f2-85f2-af3195acf067" TYPE="ext4"

Fungerar utmärkt. Ska försöka auto-montera med UUID och inte i media/användare kanske? Ska bara vänta på denna nätverkskopieringen:

Permalänk
SpelClockers

@kskolle: Automontering löser du med fstab. Kan du visa hur du har gjort där? Att montera med UUID är att rekommendera, enhetsbeteckningen (/dev/sdx) kan ändra sig beroende på vilken enhet som hittas först vid boot.

Citerar från Wikipedia:

Citat:

only after generating 1 billion UUIDs every second for the next 100 years, the probability of creating just one duplicate would be about 50%.

Permalänk
Avstängd

Får disken att auto montera nu med

UUID=d674a70a-a624-41f2-85f2-af3195acf067 /mnt/intern ext4 errors=remount-ro 0 1

efter att kollat vad som stått i #bardbard citat men lagt till

errors=remount-ro

och ändrat

0 2

till

0 1

samt bytt ut NTFS mot ext4
Fungerar men är lite ovanligt att måste gå in i en mapp (MNT) och vidare för att komma åt sin disk men man vänjer sig nog.

Vad betyder
0 1, eller 0 0, 0 2 i slutet på strängen? Gissar på att 0 på slutet står för swap som inte ska synas och 1 på slutet för fasta diskar och 2 i slutet för USB?

EDIT - Kolla #Gixx svar nedanför så har ändrat lagerdiskarna till 0....0

Skrivet av bardbard:

.....
Starta om datorn alternativt kör
sudo mount -a
så bör du kunna bläddra på disken via /mnt/shares
Kan vara nödvändigt att köra

sudo chmod -R 755 /mnt/intern/lager-2

Nu till sista disken jag omvandlar från NTFS till Ext4
Konstigt att det fungerade med dig. Helt låst mapp hos mig. Men om jag skrev:

sudo chown -R john:john /mnt/intern/lager-2

så fick jag en lost+found jag kunde lägga saker i.
Med kommandot

sudo chown -R john:john /mnt/intern

kunde jag lägga saker direkt i mappen/disken lager-2

Skrivet av Snövit:

Till sista disken använde jag Gparted
Blev lite rörigt för mig i terminal och Gparted fungerar utmärkt, bara man inte tar fel disk.

0
Permalänk
Avstängd

Tror jag nu är såpass nöjd med Ubuntu Linux att jag kan radera all backupper som inte är livsnödvändiga på mina externa hårddiskar. Backar inte tillbaka serven till Windows. Då har man en Windows 8 Proo retail-licens över som jag kanske pillar in i Oracle Box på servern men ingen aning vad jag ska använda Windows till. Kanske köra fjärrskrivbord från Windowsplattan? Eller kanske Plex?

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av kskolle:

Fungerar men är lite ovanligt att måste gå in i en mapp (MNT) och vidare för att komma åt sin disk men man vänjer sig nog.

När man vänjer sig med tankesättet så märker man fort fördelarna med detta.

Skrivet av kskolle:

Vad betyder
0 1, eller 0 0, 0 2 i slutet på strängen? Gissar på att 0 på slutet står för swap som inte ska synas och 1 på slutet för fasta diskar och 2 i slutet för USB?

Den första 0:an (5:e kolumnen i /etc/fstab - dump) ska i stort sett alltid vara 0. Används inte längre vad jag vet.

Andra numret (6:e kolumnen - fsck). Du borde ändra denna till 0 eller 2, använd endast 1 för rootpartitionen. Denna kolumn bestämmer vilken ordning som filsystemen ska kontrolleras vid en filecheck. Default för filechecks i Ubuntu är var 30:e boot.

Värden för fsck är följande:
0 = Gör ingen kontroll av filsystemet. Till exempel swap bör vara satt till 0.
1 = Första filsystemet att kontrollera. Rootpartitionen (/) bör vara satt till detta.
2 = Alla övriga filsystem att kontrollera.

Nyttan i att köra fsck på journalförande filsystem, som till exempel ext4 diskuteras ofta. Jag har själv inget bra svar på detta (kör själv med värde 2 på mina diskar), om inte någon mer insatt vill förklara för/nackdelar med detta.

Permalänk
Medlem

@kskolle
Gött att du fick igång det då och är skapligt nöjd iaf. Är ju nämnt ovan varför man föredrar att mounta med uuid istället för sökväg i fstab samt vad de sista siffrorna betyder. Kör själv med "0 2" på allt(ej root och swap) och det är väl ganska standard att göra.

Sen känns det som att du körde chmod som jag tipsade dig om i andra tråden bara för att^^. Det skrev jag enbart då Plex var inblandat så du bör inte behöva använda det nu beroende på vad du vill göra såklart med mappen.
Ett tips kan vara att läs på om vad chown(change owner) samt chmod(change mode) egentligen gör.
Som jag skrev förut så är

ls -l /sökväg

ett bra kommando som hänger ihop lite med de andra. Det listar helt enkelt mappar samt filer med dess behörigheter. Så den andra kvällslektyren bör således bli lite hur users/groups/others används. Använder du datorn lokalt med ett konto behöver man sällan bry sig, det är om flera konton på datorn används och framförallt om nätverksdelning är aktuellt.
Har du delat mappar i windows någongång så är detta bekant då grupper används där för att styra rättigheter.

Sen om du kör din ntfs-disk i windows någongång ser verkligen till att den stängs av korrekt. Windows 8/8.1 och säkerligen 10 har någon quickboot-grej för sig vilket gör att windows skrivskyddar disken när den stänger ner. Tror det var i den andra tråden jag hade en länk till hur man disablear detta i windows. Om du inte gör detta så blir din ntfs-partiotion read only när du mountar i linux vilket kan vara snörpligt

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Avstängd

@bardbard: Kör bara en användare nu efter ominstallationen på andra sidan LVM-äventyret med Debian (diskarna dök upp så snällt som en diskpool igen efteråt) och flyttar inte diskar till Windowsdatorer. Jag kör ett ganska enkelt system. Och har Owncloud på en uråldig Netbook med ren Ubuntu Server som fortfarande håller 5-6 timmar på batteri om strömmen skulle försvinna. Därför Owncloud får ligga kvar. och inte flyttas över till serven.

ls -l /home var ett bra tips!

Känner lite ångest när allt är konfigurerat. Rätt roligt detta i de fall man lyckas.