Installera WinXP-drivrutiner i Windows 7???
Jag vill gärna kunna köra gamla dos-program i Windows 7.
Dessa kan tyvärr inte köras i helskärmsläge.
Finns det något sätt att hindra DOS-program från att köras i helskärmsläge (Windows 7 avslutar dem på direkten om de försöker med detta)?
Anledningen till att dos-program inte kan köras i helskärmsläge är att WDDM (Windows Display Driver MOdel) inte tillåter det.
Den gamla arkitekturen XDDM som användes i XP tillåter det dock. Grejen är att jag har läst att Windows 7 tillåter drivrutiner som följer såväl WDDM som det äldre XDDM. Jag har därför tänkt att jag skulle kunna lösa problemet Genom att installera en äldre winxp-drivrutin för mitt grafikort (Geforce 8600M GS).
Det är här jag har fått Problem... Trots att jag kör installationsprogrammet i Windows xp kompatabilitetsläge så klagar programmet på att det inte är rätt operativsystem. Finns det något sätt att tvinga windows 7 att acceptera windows xp-rutiner eller kan det tänkas att det finns drivrutiner till windows 7 som följer den äldre XDDM-arkitekturen?
Jag har provat att använda en standard VGA-drivrutin, och det löser mina dos-problem, men då uppstår i stället problemet att min laptop inte kan hitta den externa skärmen. Jag tror att det kan bero på att VGA-drivrutinen endast stöder tre upplösningar, och att den externa skärmen inte kan hantera någon av dem. Går det kanske att få tag i en VGA-drivrutin med stöd för fler upplösningar?
Tacksam för alla förslag.