SweClockers klassiska musmattor återvänder!

Närmar sig inköp av aktiva högtalare - hjälp med val av kablar

Permalänk

Närmar sig inköp av aktiva högtalare - hjälp med val av kablar

Hej alla ljudkunniga!

Det närmar sig snart inköp av aktiva högtalare som jag ska koppla till mitt usb-ljudkort Focusrite Scarlet 2i2 som har teleingångar bak. Kan antingen köpa aktiva som har XLR-ingång och då använda XLR till tele kabel eller aktiva som har tele ( trs ) och köra med rak balanserad kabel. Men tycker att det är svårt att hitta rätt balanserad rak tele till tele kabel som inte är för dyr. Mailade och frågade på supporten på någon sida för ett par månader sen men han skulle givetvis låta jätteduktig och tipsa om en jättedyr kabel.

Så vill be om tips och råd här på raka balanserade tele till tele (trs) kablar till mer humant pris. Funkar även jättebra med XLR till tele kabel då många aktiva högtalare har antingen eller både och gällande tele / XLR

Tack på förhand

Mvh Lasse

Permalänk

Typ något sådant här?
https://m.thomann.de/se/cordial_cfm_15_mv_klinkexlr_kabel.htm...

Finns både med xlr hona och hane om du letar lite.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Rekordmedlem

HQM (Nedis) är prisvärda kablar med bra kontakter men du kan ju besöka en musikbutik så lär de ha passande kablage i rätt längd, det är inte heller särskilt svårt att löda ihop kablar själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

SVAR bjorn_m_eriksson

@bjorn_m_eriksson: tackar ser ju bra ut. och är ju balanserad också så bör ju fungera

Permalänk
Skrivet av mrmagicvoice:

@bjorn_m_eriksson: tackar ser ju bra ut. och är ju balanserad också så bör ju fungera

Ja, jag tror det.
Men dom tar ju betalt för frakten där. Blir onödigt dyrt om du inte köper mycket. Du kan ju kolla fler ställen som har billigare frakt.

Jag gillar dock thomann själv och jag är inte rädd att rekommendera dom.

Visa signatur

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: Jo det är klart. Funderar på att köpa högtalarna hos emusic eventuellt. tror du denna kabeln kan fungera ? http://www.emusic.se/product/11839/Hosa-Audiokabel-Tele-%28st...

Permalänk
Skrivet av mrmagicvoice:

@bjorn_m_eriksson: Jo det är klart. Funderar på att köpa högtalarna hos emusic eventuellt. tror du denna kabeln kan fungera ? http://www.emusic.se/product/11839/Hosa-Audiokabel-Tele-%28st...

Jag skulle utgå från att den fungerar, förutsatt att det inte är någon specialare där man gjort ett xlr-jack i stereo.

Ring och fråga dom imorrn?

Edit: oavsett syftet med kabeln lär dom ju vara kopplade som dom ska och det bör ju funka.

Visa signatur

Permalänk

@bjorn_m_eriksson: yes ska nog göra det. ska ju bara använda aktiva högtalare via mitt usb-ljudkort till datorn för vardagligt bruk

förresten. mailade nyss deras kundservice och frågade