Svart skärm på AMD Radeon HD7870, troligt hårdvarufel? Köpråd ersättare?

Permalänk
Medlem

Svart skärm på AMD Radeon HD7870, troligt hårdvarufel? Köpråd ersättare?

Hej, grabben har en Acer Predator G3620 med ett AMD Radeon HD7870 som verkar ha dött: När man bootar maskinen så ser det ganska normalt ut ett tag (frånsett lite pixlig/"streckig" skärm). Ett tag efter att windows börjar ladda så blir skärmen svart och man kommer ingenstans. Jag gissar att det är när drivrutinerna till Radeon-grafiken laddas som det skiter sig helt.

Jag har försökt ominstallera drivrutiner ett par gånger utan framgång. Om jag avinstallerar grafikkortet i windows så att grafiken körs direkt av moderkortet så funkar maskinen OK, men grafiken är pixlig och inte helt frisk då heller. Så fort jag installerar drivrutiner till Radeon-kortet så slocknar skärmen helt. Jag gissar därför att det är grafikkortet som gett upp.

Att jag tror att det är hårdvarufel snarare än mjukvarufel beror också på att datorn välte omkull dagen innan det här problemet uppstod. Jag kan inte se att nån kontakt eller så lossnat, men det kan ju mycket väl vara nån komponent på kortet som inte tålde smällen.

Ett par frågor till er som är kunnigare än jag på det här:

1) Verkar gissningen att det är hårdvarufel på grafikkortet rimlig? Andra tips?

2) Om man ska skaffa ett nytt kort idag som motsvarar Radeon HD7870 prestandamässigt (eller kanske snäppet bättre), vad är då det vettigaste valet? Hans budget är begränsad så det ska gärna vara så prisvärt som möjligt.

Maskinen är som sagt en Acer Predator G3620 från 2013 med en i5-processor och Windows 8.

Permalänk

@cls-70: Hade jag varit dig hade jag köpt ett exakt likadant grafikkort, begagnat.
Kolla ebay. Har själv köpt ett nytt grafikkort, exakt likadant som mitt gamla från Frankrike, av en privatperson.

Är knappast någon expert på grafikkort, men det verkar som att mer avancerade grafikfunktioner satts ur spel.
Har moderkortet en intern grafikprocessor? Om så ej är fallet måste åtminstone visa funktioner fortfarande kvarstå hos GPU:n.
När GPU:n är avinstallerad brukar windows använda en standard VGA-drivrutin som följer det äldre XDDM-formatet. Det kan I så fall hända att funktionerna inom ramen för XDDM-formatet kvarstår hos GPU:n. I så fall skulle det kunna fungera om du installerade XP och körde XP-drivrutiner till GPU:n. XP använder nämligen det äldre XDDM-formatet, medan windows 7 och uppåt är byggt för WDDM-formatet, även om windows 7 även stöder XDDM.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cls-70:

Hej, grabben har en Acer Predator G3620 med ett AMD Radeon HD7870 som verkar ha dött: När man bootar maskinen så ser det ganska normalt ut ett tag (frånsett lite pixlig/"streckig" skärm). Ett tag efter att windows börjar ladda så blir skärmen svart och man kommer ingenstans. Jag gissar att det är när drivrutinerna till Radeon-grafiken laddas som det skiter sig helt.

Jag har försökt ominstallera drivrutiner ett par gånger utan framgång. Om jag avinstallerar grafikkortet i windows så att grafiken körs direkt av moderkortet så funkar maskinen OK, men grafiken är pixlig och inte helt frisk då heller. Så fort jag installerar drivrutiner till Radeon-kortet så slocknar skärmen helt. Jag gissar därför att det är grafikkortet som gett upp.

Att jag tror att det är hårdvarufel snarare än mjukvarufel beror också på att datorn välte omkull dagen innan det här problemet uppstod. Jag kan inte se att nån kontakt eller så lossnat, men det kan ju mycket väl vara nån komponent på kortet som inte tålde smällen.

Ett par frågor till er som är kunnigare än jag på det här:

1) Verkar gissningen att det är hårdvarufel på grafikkortet rimlig? Andra tips?

2) Om man ska skaffa ett nytt kort idag som motsvarar Radeon HD7870 prestandamässigt (eller kanske snäppet bättre), vad är då det vettigaste valet? Hans budget är begränsad så det ska gärna vara så prisvärt som möjligt.

Maskinen är som sagt en Acer Predator G3620 från 2013 med en i5-processor och Windows 8.

Om ni inte har garanti kvar så kan man baka det i ugn. Det finns ett par trådar om detta i övrigt delen. Det kan ev få igång det igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Hej och tack för er input - tänkte bara meddela hur det slutade.

"Bakning" var ju ett av alternativen jag hade övervägt, men eftersom jag inte var helt säker på att det faktiskt var grafikkortet det var fel på så vågade jag inte testa. Vad vi gjorde var att vi köpte ett nytt kort som verkar vara ungefär samma som det han hade (MSI R7 370). När vi testade med det nya så funkade allt perfekt - då blev jag ju helt säker på att det var det gamla kortet som strulade. Vi testade att baka det enligt youtube-guider, men det gjorde enkelt uttryckt ingen skillnad - fortfarande dött när vi provade att sätta tillbaka det.

Han verkar i alla fall nöjd och säger att prestanda för det nya verkar vara lika som för det gamla, kanske snäppet bättre.