Svart skärm på AMD Radeon HD7870, troligt hårdvarufel? Köpråd ersättare?
Hej, grabben har en Acer Predator G3620 med ett AMD Radeon HD7870 som verkar ha dött: När man bootar maskinen så ser det ganska normalt ut ett tag (frånsett lite pixlig/"streckig" skärm). Ett tag efter att windows börjar ladda så blir skärmen svart och man kommer ingenstans. Jag gissar att det är när drivrutinerna till Radeon-grafiken laddas som det skiter sig helt.
Jag har försökt ominstallera drivrutiner ett par gånger utan framgång. Om jag avinstallerar grafikkortet i windows så att grafiken körs direkt av moderkortet så funkar maskinen OK, men grafiken är pixlig och inte helt frisk då heller. Så fort jag installerar drivrutiner till Radeon-kortet så slocknar skärmen helt. Jag gissar därför att det är grafikkortet som gett upp.
Att jag tror att det är hårdvarufel snarare än mjukvarufel beror också på att datorn välte omkull dagen innan det här problemet uppstod. Jag kan inte se att nån kontakt eller så lossnat, men det kan ju mycket väl vara nån komponent på kortet som inte tålde smällen.
Ett par frågor till er som är kunnigare än jag på det här:
1) Verkar gissningen att det är hårdvarufel på grafikkortet rimlig? Andra tips?
2) Om man ska skaffa ett nytt kort idag som motsvarar Radeon HD7870 prestandamässigt (eller kanske snäppet bättre), vad är då det vettigaste valet? Hans budget är begränsad så det ska gärna vara så prisvärt som möjligt.
Maskinen är som sagt en Acer Predator G3620 från 2013 med en i5-processor och Windows 8.