Permalänk
Medlem

Oväntad BlueScreen sedan Windows 10

Tjena! Mitt första inlägg här på Swesclockers, ingen höjdare till första inlägg men hade uppskattat all hjälp som går att få.

Jag har för första gången i mitt liv stött på blåskärm. Detta är sedan jag uppdaterade min gamingrigg till Windows10. Det kan uppstå helt slumpartat och jag blir väldigt fundersam då jag inte riktigt vet hur jag ska hantera problemet.
Tyvärr har jag inte hunnit få en bild på någon error code men ska försöka dela med mig av så mycket information som möjligt.

https://gyazo.com/05c28a3393d3aed5a1cb47f0d6a4926e

Säg till vad ni behöver veta för att lättare hitta problemet och en eventuell lösning. Har hört mycket om att det kan sitta i nätagget men det känns mycket oklart.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Hej och väldans välkommen till forumet!!

Det som står i felkoden är rätt viktigt för att komma till rätta med det hela (men du kan göra en annan sak, mer om det snart)

Du kan få lite respit till att läsa av det hela genom att stänga av att automatiskt boota om när det händer: h-klick den här datorn, egenskaper, avancerade systeminställningar, avancerat, start och återställning, bocka ur "starta om automatiskt".

Du ser att det skapas en dumpfil, du kan välja att göra en liten dump och dela med dig av denna eller läsa i logboken om felet (och posta information här). Men, du kommer väldigt långt med felkoden du ser i blåskärmen (brukar vara exempelvis en drivrutin som ska installeras på rätt sätt istället eller likn)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Tack för ett så snabbt svar @Gurk! Jag satt och funderade på något jag skrev ner tidigare. Som kan ha varit de som kom upp under blåskärmen första gången.
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Är det något som kan vara relevant?

Permalänk
Medlem

Det kan bli lite tuffare men det betyder att ett program eller drivrutin var inne och klampade i fel minnesområde. Det är vanligtvis drivrutin, antivirus eller en systemtjänst. Brukar framgå i loggboken, förslagsvis se ominstallera grafikkortsdrivrutiner och antivirus om du inte redan gjort detta.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Det var de jag var rädd för. Det kan ju mycket väl ha något som har blivit snett vid drivrutininstallation för mitt grafikkort. En sak jag funderade över, vilket kanske är långsökt är att jag alltid har en extern hårddisk inklopplad in min dator. Där ligger lite småfiler som jag lagrar. Det kan inte vara att saker hoppar in i den och att det gör det kämpigt för datorn? Jag prövade koppla ur den nu alla fall.
Jag ska hålla koll på loggboken om det krashar igen. Sen testar jag att installera om antivirus samt grafikkortsdrivrutiner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolkann:

En sak jag funderade över, vilket kanske är långsökt är att jag alltid har en extern hårddisk inklopplad in min dator. Där ligger lite småfiler som jag lagrar. Det kan inte vara att saker hoppar in i den och att det gör det kämpigt för datorn?

Det är snarare så att om du lastar ner USB-kontrollern att du skulle få lite varningsmeddelanden, men nej... detta är sannolikt inte relaterat öht.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nä jag tänkte de! Den Memory.DMP filen jag har i min dator. Finns det ett lätt sätt att öppna den tror du? jag vet att den är skapad efter den senaste krashen igår.

Permalänk
Medlem

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL är ganska generiskt fel som sagt.
Löser du inte det med drivrutiner, mm så skulle en memtest86+ vara på sin plats. Har du överclockat är det att ta bort det,

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolkann:

Nä jag tänkte de! Den Memory.DMP filen jag har i min dator. Finns det ett lätt sätt att öppna den tror du? jag vet att den är skapad efter den senaste krashen igår.

Det finns flertal program som kan läsa .dmp filer och låter en se vad som skett.
WhoCrashed & BlueScreenView är två av dem.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns flertal program som kan läsa .dmp filer och låter en se vad som skett.
WhoCrashed & BlueScreenView är två av dem.

Mitt gamla favvoprogram WhoCrashed fungerar inte i Win10?! F*n. BlueScreenView ser ut att duga. Tack för tips.

Skrivet av Dolkann:

ndis.sys är operativets api för nätverk, drivrutiner under och operativ över... du har antagligen problem med nätverkskortets drivrutiner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack! Jag ska köra en kontroll på mitt nätverkskort eller moderkortet de då blir?

Permalänk
Medlem

Detta känns ju riktigt skumt om det kommer till drivrutiner?
https://gyazo.com/2b94e5f6804f3ebbfcf68fd40852411d
Jag gick manuellt in på hemsidan som äger mitt moderkort och jag ser att det bara finns drivrutiner till windows 8 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolkann:

Detta känns ju riktigt skumt om det kommer till drivrutiner?
https://gyazo.com/2b94e5f6804f3ebbfcf68fd40852411d
Jag gick manuellt in på hemsidan som äger mitt moderkort och jag ser att det bara finns drivrutiner till windows 8 64bit.

Har du moderkortsmodellen kan vi se om det inte är ett vanligt förekommande problem och någon har en lösning (om det nu är detta).
Du kanske har något dumt medföljande program från tillverkaren installerat som fipplar med moderkortet, som vill bli avinstallerat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Gurk Tack! Har en ASRock 960GM-VGS3 FX, ett ganska mediåkert moderkort antar jag, uppskattar de!
https://gyazo.com/7fc0f9ad298802d078ac201319cc6ad9 kan de hjälpa @Gurk?

Permalänk
Medlem

@Dolkann: Den ena där hittar jag inte men id 41 är någon av dessa: http://eventid.net/display-eventid-41-source-Kernel-Power-eve...

Ditt nätverkskort heter AR8161 och mycket riktigt finns inte drivrutiner för W10 ens på deras egna hemsida:
https://www.atheros.cz/atheros-network-drivers.html
Däremot finns en något nyare drivrutin än den som finns på ASROCKs hemsida och vad jag antar är den du fått in via windows egna updatetjenamors för Win 8. Värt att testa.

Visa signatur