Sälja moderkort, hur göra med windows licens?

Permalänk
Medlem

Sälja moderkort, hur göra med windows licens?

Hej

Jag har fundera på det här ett tag dels för att jag aldrig har flytta en Windows licens och 10:an numera är bunden till moderkortet.

Anta att du har installera Windows 10 och sen efter en månad vill sälja moderkortet och köpa nytt, hur går man då tillväga med licens-nyckeln?

Jag tänker såhär:
Bör man då köpa nytt moderkort och aktivera Windows på de nya innan man säljer av de gammal, då licensen numera är bunden till moderkortet.

I teorin skulle...om köparen är lite ful kunna nyttja licensen för så fort datorn ansluts mot MS-servrar så blir Windows aktiverat, och där med inte hos rätt ägare om säljar inte har hunnit flytta licensen till sitt nya moderkort.

Kom på en till sak, om vi vänder på frågan och jag som köpare ska aktivera min licens på ett redan aktiverat moderkort, är det bara att knappa min licens och allt är kalas eller kommer de säga nej att de redan är reggat på en annan licens?

Är jag helt ute och cyklar eller hur funkar de, tankar/funderingar kring detta?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Bra frågor, i samma tankar själv, bestämt mig för att först bytta mobo å om akivera licencen innan jag säljer, känns som det säkraste

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk

Som jag har fattat det så skapas en unik hårdvarukod från dom olika grejerna i din burk, sen då du byter en del så skapas en ny kod för din dator, och när du har gjort det tre gånger så magiskt så är din licens förbrukad.

Det är vad som har inträffat för mig, jag har bytt moderkort två gånger och processor en gång så nu är min licens ogiltig, så det innebär att jag måste antingen formatera om burken igen, starta om från Windows 8, sen installera Windows 8.1 och sedan DÅ installera Win 10. För att min licensnyckel från Windows 8 ska gå att använda.

Ett otroligt d----ävla dumt system om du frågar mig. Ni kan lätt lista ut vad jag har gjort, jag har inte installerat om så att säga. Jag har ALDRIG installerat om windows sen jag installerade Win 7.

Microsoft ni ska inte produkt utveckla på firmafesten, det blir sällan så bra och genomtänkta idéer då.

Jag har ringt och pratat med Microsoft support om detta, och dom säger att det är inget att göra bara installera om eller köpa en ny Licens.

TACK SÅ LITE.....

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyligen moderkort och cpu i min burk, Win 10 blev då ogiltigt och det gick ej att aktivera windows då min licens var förbrukad stod det.
Så jag fick formatera hårddisken och installera Win 8.1 på nytt och sen ladda ner gratis uppdateringen till Win 10 igen för att Windows skulle bli aktiverat igen.

Skit jobbigt system...

Visa signatur

-Vansinne är ärftligt, man får det av sina barn.-

AMD Ryzen 7 5800X - NZXT Kraken X73 | Asus Rog Strix LC 6800XT | 32GB DDR4 Corsair Vengeance | ASUS ROG STRIX B550-F | 500GB Samsung 860 EVO | 500GB Samsung 970 EVO | Corsair RM850 | Define 7 S/V TG | Windows 10 64bit |

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte välja de licenser som gör att man kan byta hårdvaran fritt om man har för avsikt att göra det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De där licenserna som är kopplade till moderkortet är OEM-licenser. Dessa är tänkta att höra ihop med datorn så säljer du datorn (moderkortet) så är det köparen som är den rättmätiga ägaren och du som är "lite ful" om du försöker installera det på annan dator.

Men den senaste uppgraderingen av Windows 10 har även möjlighet att aktivera ifrån produktnyckel istället för att knyta det till hårdvaran. Kanske bäst att kolla med Microsoft om det inte är en OEM-licens som du uppgraderat utan en retail-version. Om du aktiverar din produktnyckel på din nya hårdvara så bör den väl i så fall avregisteras automatiskt från den gamla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De där licenserna som är kopplade till moderkortet är OEM-licenser. Dessa är tänkta att höra ihop med datorn så säljer du datorn (moderkortet) så är det köparen som är den rättmätiga ägaren och du som är "lite ful" om du försöker installera det på annan dator.

Men den senaste uppgraderingen av Windows 10 har även möjlighet att aktivera ifrån produktnyckel istället för att knyta det till hårdvaran. Kanske bäst att kolla med Microsoft om det inte är en OEM-licens som du uppgraderat utan en retail-version. Om du aktiverar din produktnyckel på din nya hårdvara så bör den väl i så fall avregisteras automatiskt från den gamla?

Du hann före.. Du kan som sagt använda din Win 7/8 nyckel direkt i installationen av Win 10 nu sen senaste uppdateringen.. Bara dra ner senaste win 10 ison o köra..
Däremot är jag i samma tankar, Har ju Win 10 Pro installerat på min burk nu, Om ja byter moderkort, vad händer då ? Min nyckel är ju genuin sen betaversionerna, Inte nån win 7/8.. =/

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

@ronnylov
Tanken var om man har en retail licens.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@ronnylov
Tanken var om man har en retail licens.

Av Windows 10 eller 7/8.1?

Microsofts sida om hur aktiveringar fungerar i Windows 10: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/activation-in-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Av Windows 10 eller 7/8.1?

Microsofts sida om hur aktiveringar fungerar i Windows 10: http://windows.microsoft.com/en-us/windows-10/activation-in-w...

Windows 10 då mina funderingar främst gällde vid ev försäljning av moderkortet om köparen kan nyttja licensen, eller har jag fått allt om bakfoten gällde Ratail licens, win10 och att den blir buden till moderkortet?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Retail licensen är din. När du installerar den på en ny dator binds licensen till nya moderkortet. Du kan då sälja den gamla datorn utan att den har din retail licens bunden till sig.

Permalänk
Medlem

För att vara helt säker på vad som gäller kan du ju ringa Microsofts kundtjänst.

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar på samma problem.

Har en stationär dator med en MSDNAA Win 7 licens som jag uppgraderade till Win 10 för några månader sedan. Skulle det fungera att ta med sig denna licens till en ny dator (en Intel NUC)?

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Permalänk
Medlem

OEM licenser är inte att man äger dom utan abonnerar på dom och Microsoft äger dom
Skarp licens då köper man den och äger den.

De man får betala för den billiga OEM den blir låst till moderkortet på win 10

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Skarp licens då köper man den och äger den.

Nej, även där är licensvillkoren att du endast får använda licensen enligt de villkor som Microsoft satt upp och licensen upphör att gälla om du bryter mot villkoren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Nej, även där är licensvillkoren att du endast får använda licensen enligt de villkor som Microsoft satt upp och licensen upphör att gälla om du bryter mot villkoren.

förvisso men med skarp ska man kunna flytta licensen med den viss procedur

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz