Gammal övre budget-reciver vs. modern lägre budget-reciever

Permalänk
Medlem

Gammal övre budget-reciver vs. modern lägre budget-reciever

Tjena!

Min gamla Harman Kardon AVR 255 har drabbats av problem och jag verkar dessvärre inte kunna åtgärda det med mina kunskaper. Har dessutom frågat på diverse ställen på nätet, inklusive HK själva, utan någon direkt hjälp till vad som kan vara fel.

Så, jag går i funderingar på att helt enkelt införskaffa en ny enhet och min fråga då är hur min gamla enhet har stått sig mot något modernare, trots lägre inköpspris? Cirkapriset på AVR 255 har legat på ~7000:- enligt vad jag fått fram (lanserades 2008) och jag har kikat lite på årets modeller runt ~2-3500:-.

Det enda jag söker är mest ljudkvalité för pengen, dvs. funktioner av alla dess slag har ingen som helst prioritering. Mina högtalare är ALR/Jordan med 6Ohm, 90db, 90W - jag har därmed inga jättehöga krav på strömstyrka. Tvärtom skulle jag vara glad att slippa inbyggda fläktar.

Vad kan man räkna med i ljudkvalité mellan AVR 255 och något nyare, billigare?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Varför inte reparera HKn ? Vad har du fått för svar och har du pratat med Assist workshop eller STT mediaservice eller bara nån butik ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför inte reparera HKn ? Vad har du fått för svar och har du pratat med Assist workshop eller STT mediaservice eller bara nån butik ?

Skulle helst göra det, men som sagt är jag rädd att det överstiger mina kunskaper. STT mediaservice svarade "gissar på ett fel i nätdelen" (såklart svårt med bedömning via mail).

Det jag mailat till service:

Jag har problem med min reciever och tänkte kolla om ni kan komma på något som kan tänkas vara fel.

Alltså, jag har en AVR 255 kopplad med HDMI mellan HTPC och TV. HTPC ->
AVR -> TV. Allting har fungerat jättebra under en längre tid, men för ett
par dagar sedan så blev TV'n svart mitt under en serie. Sedan dess har jag
inte kunnat få AVR'en att reagera på några som helst kommandon, förutom:
på/av, volym upp/ned och de förutbestämda källorna (DVD, AUX, GAME osv.) på
fjärrkontrollen. Jag får alltså inte upp någon meny vare sig på TV'n eller
på AVR-displayen. Om jag skulle vilja ändra inställning för källa för t.ex. DVD
(inställt på HDMI 1, men vill ändra till optisk), så går inte det. Varken fjärrkontrollen
eller AVR'ens egna knappar får fram någon meny.

När AVR'en är igång så registrerar TV'n att en HDMI-enhet är inkopplad, men
ingen bild kommer fram. När jag har TV'ns vanliga ljud aktiverat, kopplat
med 3.5mm hörlurs-kontakt, så kommer det ljud ur högtalarna och det
fungerade som vanligt (fram tills jag gjorde återställning och inte kan
ändra ifrån surroundläge LOGIC 7 MOVIE).

Jag har prövat att återställa fabriksinställningar genom att hålla in OK i
stand-by tills texten RESET visades på AVR'en, men felen kvarstår.

Jag har varit beredd på att HDMI-switchen kunde komma att lägga av, men om
jag inte ens kan ändra källa till optisk så kommer man inte så långt.

Dold text

TL;DR: kan inte ändra källa till optisk och inte heller ändra ljudläge ifrån virtuell surround.

Jag hittade en tråd på minhembio där en människa haft exakt samma problem. Dock är det några år sedan och hans enhet lagades av HK i ren goodwill. Jag har skrivit och frågat om han fick reda på vad felet var och han hade för sig att det var just HDMI-kortet som gått sönder. Han skulle dubbelkolla, men jag har inte så stora förhoppningar på att kunna åtgärda felet. Modellen är känd för att ha kasst HDMI-kort.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av scienta:

Skulle helst göra det, men som sagt är jag rädd att det överstiger mina kunskaper. STT mediaservice svarade "gissar på ett fel i nätdelen" (såklart svårt med bedömning via mail).

Det jag mailat till service:

Jag har problem med min reciever och tänkte kolla om ni kan komma på något som kan tänkas vara fel.

Alltså, jag har en AVR 255 kopplad med HDMI mellan HTPC och TV. HTPC ->
AVR -> TV. Allting har fungerat jättebra under en längre tid, men för ett
par dagar sedan så blev TV'n svart mitt under en serie. Sedan dess har jag
inte kunnat få AVR'en att reagera på några som helst kommandon, förutom:
på/av, volym upp/ned och de förutbestämda källorna (DVD, AUX, GAME osv.) på
fjärrkontrollen. Jag får alltså inte upp någon meny vare sig på TV'n eller
på AVR-displayen. Om jag skulle vilja ändra inställning för källa för t.ex. DVD
(inställt på HDMI 1, men vill ändra till optisk), så går inte det. Varken fjärrkontrollen
eller AVR'ens egna knappar får fram någon meny.

När AVR'en är igång så registrerar TV'n att en HDMI-enhet är inkopplad, men
ingen bild kommer fram. När jag har TV'ns vanliga ljud aktiverat, kopplat
med 3.5mm hörlurs-kontakt, så kommer det ljud ur högtalarna och det
fungerade som vanligt (fram tills jag gjorde återställning och inte kan
ändra ifrån surroundläge LOGIC 7 MOVIE).

Jag har prövat att återställa fabriksinställningar genom att hålla in OK i
stand-by tills texten RESET visades på AVR'en, men felen kvarstår.

Jag har varit beredd på att HDMI-switchen kunde komma att lägga av, men om
jag inte ens kan ändra källa till optisk så kommer man inte så långt.

Dold text

TL;DR: kan inte ändra källa till optisk och inte heller ändra ljudläge ifrån virtuell surround.

Jag hittade en tråd på minhembio där en människa haft exakt samma problem. Dock är det några år sedan och hans enhet lagades av HK i ren goodwill. Jag har skrivit och frågat om han fick reda på vad felet var och han hade för sig att det var just HDMI-kortet som gått sönder. Han skulle dubbelkolla, men jag har inte så stora förhoppningar på att kunna åtgärda felet. Modellen är känd för att ha kasst HDMI-kort.

Men varför vill du inte lämna in den på service, det är säkerligen billigare än att köpa en ny.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Rent generellt så kommer den moderna lågbudget maskinen ha fler funktioner, men mindre nätdel/ ev färre kanaler.

Men kanske finns nått fynd på black friday.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men varför vill du inte lämna in den på service, det är säkerligen billigare än att köpa en ny.

Jag misstänker att så inte är fallet. Dels för att jag inte verkar ha någon som lagar Harman Kardon häromkring och att frakta 13 kg fram och tillbaka är rätt dyrt. Ponera sen att det är HDMI-kortet som gått åt pipen, jag har en svag misstanke om att de inte har speciellt många i lager efter 7 år. Kan förvisso alltid höra mig för, men jag är skeptisk.

Skrivet av Drivknuten:

Rent generellt så kommer den moderna lågbudget maskinen ha fler funktioner, men mindre nätdel/ ev färre kanaler.

Men kanske finns nått fynd på black friday.

Som sagt, strömstyrka och kanaler tror jag att jag klarar mig utan. Men ljudkvalitén då?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag misstänker att så inte är fallet. Dels för att jag inte verkar ha någon som lagar Harman Kardon häromkring och att frakta 13 kg fram och tillbaka är rätt dyrt. Ponera sen att det är HDMI-kortet som gått åt pipen, jag har en svag misstanke om att de inte har speciellt många i lager efter 7 år. Kan förvisso alltid höra mig för, men jag är skeptisk.

Som sagt, strömstyrka och kanaler tror jag att jag klarar mig utan. Men ljudkvalitén då?

Högre pris bör omsättas i dyrare komponenter, som i teorin bör ge en bättre förstärkare. Utvecklingen på receivers den senaste åren har väl främst vart på DAC, autokalibrering och nätverksanslutningar.
Ljudmässigt så skiljer det väldigt lite på 3st biostärkare jag haft, pris 15-25tkr och 15år mellan äldsta och senaste. Där det främst har vart en skillnad ljudmässigt har vart på Digitalingångarna.

Rent grovt tror jag inte att en ny receiver för 2-3 tkr ord.pris låter bättre än en 5-8 år gammal receiver som kostade 7 tkr ord.pris.

Detta är dock väldigt generellt spekulerat från min sida och baserat på mina erfarenheter och öron.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Pioneer vsx 922 k för ett par år sedan, har fungerat väldigt bra. Ett tips iallafall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Högre pris bör omsättas i dyrare komponenter, som i teorin bör ge en bättre förstärkare. Utvecklingen på receivers den senaste åren har väl främst vart på DAC, autokalibrering och nätverksanslutningar.
Ljudmässigt så skiljer det väldigt lite på 3st biostärkare jag haft, pris 15-25tkr och 15år mellan äldsta och senaste. Där det främst har vart en skillnad ljudmässigt har vart på Digitalingångarna.

Rent grovt tror jag inte att en ny receiver för 2-3 tkr ord.pris låter bättre än en 5-8 år gammal receiver som kostade 7 tkr ord.pris.

Detta är dock väldigt generellt spekulerat från min sida och baserat på mina erfarenheter och öron.

Jag räknar ju alltså inte med bättre ljud ifrån en billigare enhet. Men jag undrar hur mycket sämre det nu kan tänkas vara, eller om det mest är råstyrka som skiljer. Jag kan alltid kika begagnat eller betala för att serva enheten jag har, men samtidigt vore det trevligt med en tunnare och modernare modell för att komma ifrån dels de nämnda fläktarna, samt buggar som tidiga versioner av tekniker ofta lider av. Igen, HDMI-enheten i AVR 255 är inte utav topp-klass.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag räknar ju alltså inte med bättre ljud ifrån en billigare enhet. Men jag undrar hur mycket sämre det nu kan tänkas vara, eller om det mest är råstyrka som skiljer. Jag kan alltid kika begagnat eller betala för att serva enheten jag har, men samtidigt vore det trevligt med en tunnare och modernare modell för att komma ifrån dels de nämnda fläktarna, samt buggar som tidiga versioner av tekniker ofta lider av. Igen, HDMI-enheten i AVR 255 är inte utav topp-klass.

Skulle tro att det inte kommer att vara någon stor skillnad om man har lättdrivna högtalare som inte har en massa konstiga impedans dippar eller stora fasväxlingar.

Men om du kikar på nytt/beg så tycker jag att sweetspoten pris/ljud/funktioner ligger på Pioneer:s VSX-9xx-serie, Onkoyo:s TX-NR/SR 6xx-serie, Yamaha:s RX-V 7xx-serie och Marantz SR-50xx. Denon har också något motsv, Harman Kardon går bort. Har en vän som är grymt missnöjd med sin HK AVR370. Låter bra gör den men många av funktionerna gör inte det de ska.

Såg annars två AVR 255 på blocket en för 1000kr och en för 1600kr, men det kan ju va kul med något nytt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Rekordmedlem

Går fläktarna vid normal drift på din HK ? Det brukar de inte göra, jag har aldrig fått igång dem i min, inte ens om katten ligger o värmer sig på receivern så blir den så het.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Skulle tro att det inte kommer att vara någon stor skillnad om man har lättdrivna högtalare som inte har en massa konstiga impedans dippar eller stora fasväxlingar.

Men om du kikar på nytt/beg så tycker jag att sweetspoten pris/ljud/funktioner ligger på Pioneer:s VSX-9xx-serie, Onkoyo:s TX-NR/SR 6xx-serie, Yamaha:s RX-V 7xx-serie och Marantz SR-50xx. Denon har också något motsv, Harman Kardon går bort. Har en vän som är grymt missnöjd med sin HK AVR370. Låter bra gör den men många av funktionerna gör inte det de ska.

Såg annars två AVR 255 på blocket en för 1000kr och en för 1600kr, men det kan ju va kul med något nytt.

Tack för tipset!

Skrivet av mrqaffe:

Går fläktarna vid normal drift på din HK ? Det brukar de inte göra, jag har aldrig fått igång dem i min, inte ens om katten ligger o värmer sig på receivern så blir den så het.

Jo, fläktarna går igång så fort enheten varit igång en stund. Vare sig det är med eller utan belastning. Recievern har förövrigt stått helt öppet och inte intryck i någon hylla.

Då fläktarna aldrig snurrat i speciellt höga varvtal så har jag tänkt att värmen inte varit ett problem. Det har kanske varit ett helt felaktigt antagande alltså?

Fick förövrigt detta tills svars angående reperation hos HK:

"Svårt att gissa utan undersökning, men någonstans runt 1500:-
Vill du inte reparera efter kostnadsförslag så tar vi en undersökningskostnad på 595:-"

Lägg till frakten och det känns som att en ny enhet inte är så dumt i alla fall.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på några modeller som ser ut att bli lite billigare nu under rean, vad tror ni ger bäst ljud för pengen?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3117770,3144297,3142232,...

Även kollat denna, men den är något äldre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1801321

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag har kikat på några modeller som ser ut att bli lite billigare nu under rean, vad tror ni ger bäst ljud för pengen?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3117770,3144297,3142232,...

Även kollat denna, men den är något äldre: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1801321

https://www.dustinhome.se/activity/2049516#tab_header5

Blackfriday priser på dustin, 3st kompetenta förstärkare. 3499kr - 4499kr. Själv gillar jag Pioneer, men Yamaha är också fina förstärkare.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem

@Drivknuten: Det blev faktiskt en Yamaha RX-V679 på Siba för 3500:-.

Får jag igång den gamle så får vi se vad som händer med den.

EDIT: Nöjd med ljudet och det verkar finnas gott med kraft för mina behov. Något diffusa menyer med lite "för mycket". Alla ljudinställningar hade gärna fått ligga tillsammans i menyn t.ex.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather