Permalänk
Medlem

Fungerar 2700K i dagens moderkort?

Hej! Har just nu lite smått panik då jag råkat "bricka" mitt gamla moderkort (Z68A GDDR5 G3 MSI) när jag skulle uppdatera BIOS efter ett inköp av ett 970. Min fråga är följande; min nuvarande processor är en Intel i7 2700K med socket 1150. Innebär detta att jag kan använda samma processor om jag bara köper ett moderkort med samma socket?

Detta kanske är en dum fråga men jag vill vara säker innan jag spenderar mina pengar.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Mest troligt (helt troligt skulle jag nog säga) har du socket 1155, inte 1150, så svaret på din fråga är nej, det funkar inte.

Visa signatur

E det så?

Permalänk

Om jag inte minns fel använder i7 2700k (sandybridge) socket 1155. Är du säker på att ditt nuvarande moderkort är kört?

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoAim:

Mest troligt (helt troligt skulle jag nog säga) har du socket 1155, inte 1150, så svaret på din fråga är nej, det funkar inte.

Tack för att du sa det! Dubbelkollade och det visade sig att *trumvirvel* jag hade 1155. Varför går det inte att använda?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrLingon:

Min fråga är följande; min nuvarande processor är en Intel i7 2700K med socket 1150.

Nej, 2700K är förpackad som LGA 1155.

Citat:

Innebär detta att jag kan använda samma processor om jag bara köper ett moderkort med samma socket?

Du måste köpa ett moderkort med LGA 1155; LGA 1150 fungerar inte. Det är rekommenderat att du letar efter ett moderkort med Z68 eller helst Z77, så att du inte tappar möjligheten att överklocka. Tyvärr är sådana ganska svåra att hitta idag, men man kan alltid slå en kik på SweClockers marknad.

Skrivet av MrLingon:

Tack för att du sa det! Dubbelkollade och det visade sig att *trumvirvel* jag hade 1155. Varför går det inte att använda?

Socklarna är olika och inte kompatibla med varandra. Varför passar inte en Athlon i ett 1150-moderkort?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Den passar inte i de nya socketarna

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Om jag inte minns fel använder i7 2700k (sandybridge) socket 1155. Är du säker på att ditt nuvarande moderkort är kört?

Rätt så. Jag skulle uppdatera BIOS pga nytt grafikkort, men mjukvaran för att göra så ville inte köras på datorn(W10) för den var enbart gjord för W7. Jag lyckades få tag på filerna i alla fall och gjorde en DOS-installation. Det stod att det lyckades men sedan startades datorn om och sattes i en loop. Ingen bild på skärmen.

Skrivet av Alling:

Nej, 2700K är förpackad som LGA 1155.

Du måste köpa ett moderkort med LGA 1155; LGA 1150 fungerar inte. Det är rekommenderat att du letar efter ett moderkort med Z68 eller helst Z77, så att du inte tappar möjligheten att överklocka. Tyvärr är sådana ganska svåra att hitta idag, men man kan alltid slå en kik på SweClockers marknad.

Socklarna är olika och inte kompatibla med varandra. Varför passar inte en Athlon i ett 1150-moderkort?

Tack för förklaringen! Tänkte mest "samma siffror samma sak". I mitt fall känns det alltså mer värt att skaffa nytt. Det var ju ett tag sedan, även om det känns surt att mer eller mindre kassera en fullt fungerande processor.

Jag funderade på den här processornoch detta moderkort. Låter det bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Tack för förklaringen! Tänkte mest "samma siffror samma sak". I mitt fall känns det alltså mer värt att skaffa nytt. Det var ju ett tag sedan, även om det känns surt att mer eller mindre kassera en fullt fungerande processor.

Du kan ju alltid sälja 2700k här på marknaden, 2700k får du säkert 1000kr för iaf
Vad exakt var det för modell på ditt moderkort? det finns ju lite till efter z68a oftast.
Och jag skulle nog gått för en i7 istället om du ska uppgradera än i5

Visa signatur

Amd Ryzen 5800x | Asus TUF Gaming B550 PRO | Intel Arc A750 | 2x16GB 3200Mhz Kingston FURY Beast DDR4 RGB | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MrLingon:

Kassera och kassera. Du får säkert en tusenlapp för den.

Citat:

Tja, det är bra grejer, men det är en nedgradering i flertrådad prestanda pga avsaknaden av HT på 4690K. Och jag hade såklart gått för mATX eftersom du inte behöver ATX.

Har du provat att cleara CMOS?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har du testat följa MSIs instruktioner för att rädda BIOS?
https://service.msicomputer.com/msi_user/support/techfaqdetai...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kassera och kassera. Du får säkert en tusenlapp för den.

Tja, det är bra grejer, men det är en nedgradering i flertrådad prestanda pga avsaknaden av HT på 4690K. Och jag hade såklart gått för mATX eftersom du inte behöver ATX.

Jo jag letade faktiskt lite efter ett moderkort i Z68-serien, men hittade inga direkta klipp. Antar att jag får lägga upp processorn i marknaden.

Ska testa att cleara, tack!

Tänkte över mitt val av processor och moderkort, dock vet jag inte vad HT står för. Tror du att dessa skulle fungera ihop?
https://www.komplett.se/product/817261/datorutrustning/proces...
https://www.komplett.se/product/782480/datorutrustning/moderk...

Skrivet av dunis90:

Har du testat följa MSIs instruktioner för att rädda BIOS?
https://service.msicomputer.com/msi_user/support/techfaqdetai...

Faktiskt inte. Tack för detta. Ska testa.

Permalänk
Medlem

Sorry för off-topic, men jag lyckades med exakt samma sak när jag uppgraderade till 970. Visar sig att z68-korten av MSI är oräddbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Herre min gode gud. Du måste vara Guds sändebud. Att det skulle vara så simpelt. Jag älskar dig. Jag är såååååå lycklig just nu. TACK TACK TACK TACK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Sorry för off-topic, men jag lyckades med exakt samma sak när jag uppgraderade till 970. Visar sig att z68-korten av MSI är oräddbara.

Jag funderade på att mailbomba MSI, alltså bokstavligen. Jag blev så förbannad på dem.

Permalänk
Medlem

Okej, så min dator fungerar återigen, och min plånbok tackar ödmjukast.

Om någon av er har någon expertis inom BIOS uppdateringar får ni gärna hjälpa mig.

Av vad jag förstår så måste jag uppdatera BIOS om jag vill kunna använda mitt nya grafikkort. Samtidigt så vägrar uppdateringsprogrammet att starta, och jag lyckas inte hitta filerna någon annanstans heller...

http://us.msi.com/product/motherboard/support/Z68AGD65_G3.htm...

http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z68AGD65_G3.ht...

^^
Samma sida bara US/global

Permalänk
Avstängd

@MrLingon: att BIOS uppdatering inte fungerar är knappast MSI's fel, snarare användarens i detta fallet dig. All form utav BIOS uppdatering sker på egen risk. Och bör ske med hjälp utav USB minne via BIOS, Och absolut inte via operativsystemet. If it ain't broken, don't fix it.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Och det skall funka fint med de delarna. Intel har ju släppt sin 6xxx-serie som presterar något bättre men det är mer pengar plus att du behöver byta minnen till ddr4, med en 4690 kan du behålla dina ddr3.

EDIT: Såg att du fick liv i modermodemet, fejnt!

§ 9 raderat. // MOD
Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Kolla detta klippet på hur du uppdaterar bios: https://www.youtube.com/watch?v=2s0TrScwdoE

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@MrLingon: att BIOS uppdatering inte fungerar är knappast MSI's fel, snarare användarens i detta fallet dig. All form utav BIOS uppdatering sker på egen risk. Och bör ske med hjälp utav USB minne via BIOS, Och absolut inte via operativsystemet. If it ain't broken, don't fix it.

Hur rekommenderar du att jag uppdaterar BIOS då? Om jag inte får tag på mer än ett program från MSI som inte ens startas på datorn? Vart har jag mina .bin eller andra BIOS filer? Jag vet att det är på egen risk, men det är skillnad på att hjälpa användare att uppdatera det och att ha uppe gamla mjukvaror utan guider. Och om du läst tråden skulle du sett att det mycket riktigt faktiskt är broken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla detta klippet på hur du uppdaterar bios: https://www.youtube.com/watch?v=2s0TrScwdoE

Jovisst! Hade det varit så simpelt för mig att göra det så hade jag gjort det och klarat det utan tvekan. I mitt fall får jag bara en .exe jag inte kan öppna. En simpel fil hade räckt gott och väl. Om någon sitter inne på en sådan fil eller känner för att idiotförklara mig med en lösning, please do so.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrLingon:

Hur rekommenderar du att jag uppdaterar BIOS då? Om jag inte får tag på mer än ett program från MSI som inte ens startas på datorn? Vart har jag mina .bin eller andra BIOS filer? Jag vet att det är på egen risk, men det är skillnad på att hjälpa användare att uppdatera det och att ha uppe gamla mjukvaror utan guider. Och om du läst tråden skulle du sett att det mycket riktigt faktiskt är broken.

Det säger väl sig självt? via just BIOS:en. Gigabyte eller Asus är tillverkarna med fungerande mjukvara för BIOS uppdatering i Windows miljö. Att MSI´s programvara inte är säker att använda för BIOS uppdatering i Windowsmiljö är knappast någon nyhet, den har varit osäker sen långt innan Sandy/Ivy- Bridge tiden och MSI är nog medvetna om bristerna med deras mjukvara.

Visa signatur

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|

Permalänk
Medlem

Har du provat ditt nya grafikort i din dator? Du kanske inte behöver uppdatera?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Det säger väl sig självt? via just BIOS:en. Gigabyte eller Asus är tillverkarna med fungerande mjukvara för BIOS uppdatering i Windows miljö.

Ja men bokstavligen _HUR_ gör jag? Jag fattar väl att jag går in via BIOS. Jag antar att du syftar på M-Flash? Vilket är vad de absolut flesta guider säger. Men som tidigare nämnt HITTAR JAG INTE FILERNA för att kunna uppdatera.

Skrivet av KingCobra:

Har du provat ditt nya grafikort i din dator? Du kanske inte behöver uppdatera?

Jodå, jag har provat. Det gick inte vägen. Sökte i 5 sekunder och fick fram att jag hade ett gammal BIOS, och gammalt är det. Inte uppdaterat sedan 2011.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrLingon:

Ja men bokstavligen _HUR_ gör jag? Jag fattar väl att jag går in via BIOS. Jag antar att du syftar på M-Flash? Vilket är vad de absolut flesta guider säger. Men som tidigare nämnt HITTAR JAG INTE FILERNA för att kunna uppdatera.

Jodå, jag har provat. Det gick inte vägen. Sökte i 5 sekunder och fick fram att jag hade ett gammal BIOS, och gammalt är det. Inte uppdaterat sedan 2011.

Simpelt. Du laddar ner senaste BIOS ifrån bifogade länken, där står det exakt hur du skall gå till väga.

http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z68AGD55_G3.ht...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Simpelt. Du laddar ner senaste BIOS ifrån bifogade länken, där står det exakt hur du skall gå till väga.

http://www.msi.com/product/motherboard/support/Z68AGD55_G3.ht...

Ja, vilket jag gjort kanske 10 gånger. Resultatet av detta är att jag får en .exe som jag inte kan öppna. Jag la den på ett USB, formaterat i FAT32 och testade att köra en M-flash på det, och resultatet var att den sa något i stil med "no BIOS files on USB".

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag förstår ditt problem.

Kan någon hjälpa honom att lokalisera .bin bios filer eller vad de nu kan heta? då .exe filen inte kan starta på hans dator p.g.a för gammalt operativsystem?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLingon:

Ja, vilket jag gjort kanske 10 gånger. Resultatet av detta är att jag får en .exe som jag inte kan öppna. Jag la den på ett USB, formaterat i FAT32 och testade att köra en M-flash på det, och resultatet var att den sa något i stil med "no BIOS files on USB".

Jag ser vad du menar. Den senaste versionen som är zip, inkluderande alla filer som finns i guiderna, är version 23.7. Ger Windows felmeddelande direkt när du trycker på filen?

De fyra äldsta BIOS-uppdateringarna nämner "Update M-Flash module.". Jag gissar att det kan vara en orsak till att senaste BIOS-uppdateringen inte hittas när du går in i M-Flash, att din nuvarande version av verktyget är för gammal för att känna av den nya filtypen.

Mitt förslag är att du testar en av de tidigaste uppdateringarna. Kolla bara vilken BIOS-version du har för närvarande, så du inte börjar nedgradera BIOS.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrLingon:

Om du kör filen som du laddat ner på en USB-sticka, packar den inte upp några filer då? Förklara gärna hur du går tillväga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrLingon:

Vi provar en annan riktning då, har du ens MSI Live update 6 installerat på din dator? Och den vägen provat ladda ner BIOS filen?

EDIT: Har du provat Live Update via BIOS:en? om denna funktion finns på ditt moderkort.
EDIT2: Jag är inte hemma på win10, men det borde väl ha Kompabilitetsläget kvar?

Skrivet av JuCke:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, men jag förstår ditt problem.

Kan någon hjälpa honom att lokalisera .bin bios filer eller vad de nu kan heta? då .exe filen inte kan starta på hans dator p.g.a för gammalt operativsystem?

Problemet beror på att han kör Windows10, medans senast officiella stöd är Windows 8. I andra hand hans läsförmåga och kunna följa instruktioner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Vi provar en annan riktning då, har du ens MSI Live update 6 installerat på din dator? Och den vägen provat ladda ner BIOS filen?

EDIT: Har du provat Live Update via BIOS:en? om denna funktion finns på ditt moderkort.
EDIT2: Jag är inte hemma på win10, men det borde väl ha Kompabilitetsläget kvar?

Problemet beror på att han kör Windows10, medans senast officiella stöd är Windows 8. I andra hand hans läsförmåga och kunna följa instruktioner.

Jag har testat:
Live Update 6 som säger att allt är uppdaterat och klart.

Live Update i BIOS som "fryser" BIOS. Inget händer. Samma resultat som när man klickar på "web browser & email" och ja, jag har Winki installerat.

Jag har testat att köra den nedladdade .exe:n i kompabilitetsläge för Windows 7 med oförändrat resultat. Vad som händer är att utforskaren fryser och jag måste starta om den i aktivitetshanteraren.

Men du menar alltså att trots detta är det mitt fel att det inte fungerar?